Cara Buat Sambal Belacan Sedap

Mintak maaf pada yang bertanya di Facebook tu , saya cuma ambil dan nak share disini , Ibu-ibu bapa-bapa yang baca ni boleh share disini tips membuat sambal belacan sedap , asal korang makan sambal tu rasa sedap kira sedap lah tu , boleh lah share dengan kawan-kawan yang lain kan…

Biasalah perempuan semua nak masak sedap-sedap untuk suami kan, Bila suami komplen sambal belacan tak sedap , harus buat sesuatu … setakat ni sambal belacan saya memang hari-hari suami suruh buat …sebab tu guna cara cepat … Sambal belacan yang sedap banyak versi sebenarnya , janji cari belacan yang sedap dulu , kalau boleh lepas beli belacan tersebut , haruslah di bakar sikit sampai keluar bau , nanti bila dah buat sambal belacan ada rasa belacan yang telah di bakar , sedap wooo…

cara buat sambal belacan sedap

Kalau ikut cara saya buat sambal belacan versi cepat dan mudah sekali , malam2 blender je … ngengngeeenggg dah siap ! .. biasa saya nak buat apa pun kena cepat , sibuk.. ahaks…

  • belacan haruslah di bakar dulu , lepas beli bakar terus lepas tu simpan dlm peti ais. Bakar dalam kuali leper je.
  • guna asam limau / asam jawa.
  • cili padi + cili merah (cili padi segemgam + cili merah 4 biji)
  • sedikit garam

Saya biasa guna blender aje … kalau nak tumbuk lambat.

  1. Masukkan cili padi , air asam jawa pekat (sikit je agak-agak tenggelam cili)
  2. Masukkan belacan 3 inci lebarnya
  3. Blender sampai halus
  4. Masukkan cili merah
  5. Blender sikit je sehingga cili merah hancur tapi tak halus.

Sedapnya sambal belacan saya .. hehehe …

P/S : Nanti dah buat sambal belacan baru letak ye .. stok cili dah habis pulak waktu buat entri ni.. jom tengok resepi air asam pulak disini

Search

Comments

  1. aku suka sambal belacan. baru aje makan tadi. hehe..
    titan recently posted..Himpunan Jutaan Belia – Mei 2012My Profile

  2. makcik sy dok kt melaka.. rasa sambal belacan dia pon sedap.. maybe belacan melaka power kot.. hehe.. kalau kumpul ramai2, mmg dia sorang kena kerah buat sambal belacan.. cara dia lbh krg sama mcm kak bee buat, cili padi + cili merah, buh gula siket..
    F@n@ recently posted..Koleksi Biskut Comel – Sedapnya!My Profile

  3. Assalam..
    Saya hari2 kena buat sambal belacan, wajib ada untuk hubby. Tak suka guna blender, tumbuk dengan lesung batu je rasa puas sikit. Macam tu juga dengan sambal tumis, mesti tumbuk. Kalau blend, sedapnya kurang la..
    Belacan tu kalau bakar memang sedap dan orang yang dah terbiasa makan belacan bakar memang kena bakar selalu la…
    iza recently posted..Cermin Dan Lelaki KacakMy Profile

  4. aku suka sangat sambal belacan yang aku tak suka tiap pagi lepas makan sambal belacan mesti nak mengesek hidung.apa2 pun sambal terasi ini memang pembuka selera
    onlajer recently posted..Esok RejabMy Profile

  5. cili padi segenggam, huh boleh berpeluh dahi. kalau dah sodap cicah dgn apupun ok.
    Denaihati recently posted..Promosi Web Hosting Denaihati Network – ServerfreakMy Profile

  6. kak bee..saya memang buat mcm ni..tapi yg tricky nya adalah portion bahan bahan tu..kalau tak kena, tak sedap jugak..tapi kalau tangan dah biasa..cekut je pun jadi sedap kan..macam makcik kawan saya tu.. kalau makan sambal dia memang tak boleh nak berenti..
    kesoma.rai recently posted..Undang-undang anti obesitiMy Profile

  7. pagi ni baru berkesempatan baca entry2 puanbee, semalam busy sesangat, kakak datang rumah pastu kawan dan family pun datang rumah, so pagi ni baca cerita makan je lah ni huhu…rindu sambal belacan arwah emah…al-fatihah buat emak
    sweetkurma recently posted..manisnya lah hidup ini…..My Profile

  8. saya biasa bakar belacan tu kat api dapur,baru rasa bakar sebenarnya…biasa saya cucukkan dengan garfu…jadi memang ngan garfu2 pun hitam…mungkin kali ni saya cuba bakar ikut Bee sarankan,tak lah hitam garfu saya lagi ..he he he
    ummiarissa recently posted..Bangga Blog Intan Berlian Masuk TVMy Profile

  9. bard tak pernah lagi buat sambal belacan setakatni..hehe..
    bardboo recently posted..Selamat Harijadi Yang Pertama Buat Izz AmmarMy Profile

  10. ngengngeeenggg dah siap !… LOL… klako betul buat bnyi blender tu…

    seriusss nis lama x buat sambal blacan… hubby pun xde lak request.. ahakss

    p/s: mcm kenal je soklan tntg smbl blacan tu di mana yer…. ;)
    Ummi Hanie recently posted..Berakhirnya minggu peperiksaan dan… balik kampung !My Profile

  11. Saya akan tambah sedikit 1/2 biji tomato blend sekali dengan bahan2 diatas…cubalah mesti suami akan bertambah sayang!

  12. kalo wat pki lesung mmg original la..hehe
    Jebeng Otai™ recently posted..Nasi Ayam IstimewaMy Profile

  13. Sambal belacan pun kira petua suami isteri juga ni
    ProfHariz recently posted..Luahan hati lelaki kacakMy Profile

  14. Pergh!!kecur airliur ni bee, terus rasa nak makan nasi dengan ikan panggang…
    ummiross recently posted..SUTERA SARAWAK ETNIK TERKINIMy Profile

  15. Saya mengalah pada belacan..sebab seduan..ruginya tak dapat menikmati hidup….:-(
    Hafizul recently posted..Haha..Video BestMy Profile

  16. hehehehe… Kalau tanya sy apa pun x tahu nie…
    Izzuddin Fauzi recently posted..Masa Makin Sempit dan SempitMy Profile

  17. ada orang buat sambal belacan bubuh bawang,..
    pelik kan??sebab yang saya belajar dari kecik sambal belacan tak bubuh segala mak nenak bawang le,serbuk pak aji la..tapi bila ada yang buat gitu rasa nak makan pun tak nostalgia dah..heheh
    diana recently posted..WISHLIST::kekasih hatiMy Profile

  18. gue peminat sambal belacan..
    lagi pedas lagi sedap..
    ehehehee
    mie recently posted..Cenderahati Dan Selamat Tinggal HatyaiMy Profile

  19. Kalau belacan dibakar sehingga hangit dan hitam tidak sedap. Biarlah sekadar kering jangan sampai bertukar menjadi hitam. Sambal belacan makan dicicah dengan daun ubi rebus banyak siok.
    akubiomed recently posted..Selamat hari lahir suri hatikuMy Profile

  20. sambal belacan mkn dgn masak lemak putih tu dgn nasi panas mmg sedap… kalauzie buat tak guna cli merah dah..pakai cili padi saja..baru pedas tu mengamcam… belacan lak, guna yg ayah mentua jual… mmg sedap.. hihi…

Trackbacks

  1. [...] cehh nak juga puji sedap .. sebelum ni saya tulis cara buat sambal belacan guna blender .. ( klik tulisan ber warna untuk baca ) nak lagi sedap bakar dulu belacan tu .. contoh gambar ada [...]

  2. [...] Baru saya tahu orang Bangladesh tak tahu makan PETAI dan belacan. [...]

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

Hakcipta Terpelihara · PuanBee.com · Diselia dan diselenggara oleh AI MEDIA NETWORK
%d bloggers like this: