Resepi Air Asam Taiping

Kelmarin kita beriya-iya je tayang resepi ikan kukus kan. Ikan kukus kalau tak diselitkan dengan air asamnya mana sedap , cehhhwahh .. meh nak bagi resepi air asam nya pula. Selain dari ikan kukus , air asam ni boleh di cicah dengan perut rebus , kerang rebus atau bakar , ikan bakar dan bermacam-macam lagi makanan yang direbus dan di bakar. Jika kelantan deme suka makan dengan budu kan , tapi orang utara suka cicah dengan air asam bukan sambal belacan ye.

resepi air asam taiping

resepi air asam taiping

Resepi Ikan Sungai kukus Ala-ala Thai

Bahan-bahan untuk dikisar :

Sebiji bawang merah besar
Segemgam cili padi
Air asam jawa Pekat (Asam jawa di perah menggunakan air masak , segemgem asam jawa bersamaan satu cawan air)
2 inci belacan

*Kisar semua bahan di atas ye.

Bahan untuk di potong dadu atau dipotong nipis.

2 biji bawang
2 biji tomato

*potong dan taburkan dalam bahan dikisar tambah sedikit garam.

Sedia di hidang bersama hidangan kukus atau bakar yang lain.

sekian :)

(Visited 24 times, 1 visits today)

49 Comments

  1. Pingback: Ikan susu bakar (resepi pemanggang ajaib) | ~ Ini lah FaMiLi @ Puanbee.com ~

  2. Pingback: Resepi Ikan Sungai kukus Ala-ala Thai | ~ Ini lah FaMiLi @ Puanbee.com ~

  3. Pingback: Menu : Ikan Pari Bakar | Puanbeedotcom

  4. pehhh fav ni…. kena pulak ikan kukus rupa cam tu. ayaq asam lak. tgh2 hari boleh cecah 4 pinggangh ni menikmati makanan cami ni .. pas makan trs landing tido hahahah

    Terangkat habis mengancam kak

  5. wohoho…ayaq asam mmg syiokkk …

    baru lepas makan perut tp masak lemak…nyum3x …

    hahah glemer tepen ekk bee..jgn jeless..ceq baru pi tepen sabtu lepas…ronda2 :p

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>