Kelmarin kita beriya-iya je tayang resepi ikan kukus kan. Ikan kukus kalau tak diselitkan dengan air asamnya mana sedap , cehhhwahh .. meh nak bagi resepi air asam nya pula. Selain dari ikan kukus , air asam ni boleh di cicah dengan perut rebus , kerang rebus atau bakar , ikan bakar dan bermacam-macam lagi makanan yang direbus dan di bakar. Jika kelantan deme suka makan dengan budu kan , tapi orang utara suka cicah dengan air asam bukan sambal belacan ye.

resepi air asam taiping
resepi air asam taiping

Resepi Ikan Sungai kukus Ala-ala Thai

Bahan-bahan untuk dikisar :

Sebiji bawang merah besar
Segemgam cili padi
Air asam jawa Pekat (Asam jawa di perah menggunakan air masak , segemgem asam jawa bersamaan satu cawan air)
2 inci belacan

*Kisar semua bahan di atas ye.

Bahan untuk di potong dadu atau dipotong nipis.

2 biji bawang
2 biji tomato

*potong dan taburkan dalam bahan dikisar tambah sedikit garam.

Sedia di hidang bersama hidangan kukus atau bakar yang lain.

sekian :)

130 total views, 4 views today

49 thoughts on “Resepi Air Asam Taiping

  1. pehhh fav ni…. kena pulak ikan kukus rupa cam tu. ayaq asam lak. tgh2 hari boleh cecah 4 pinggangh ni menikmati makanan cami ni .. pas makan trs landing tido hahahah

    Terangkat habis mengancam kak

      1. tepeng kat mana kak ? roti sayur tu jual kat kopitiam cina yut sun tu…kat pekan tepeng…hehe…tak pun akak belanja yong tau foo bomba la kak… layan gak tu…

  2. wohoho…ayaq asam mmg syiokkk …

    baru lepas makan perut tp masak lemak…nyum3x …

    hahah glemer tepen ekk bee..jgn jeless..ceq baru pi tepen sabtu lepas…ronda2 :p

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>