Resepi Air Asam Taiping

Kelmarin kita beriya-iya je tayang resepi ikan kukus kan. Ikan kukus kalau tak diselitkan dengan air asamnya mana sedap , cehhhwahh .. meh nak bagi resepi air asam nya pula. Selain dari ikan kukus , air asam ni boleh di cicah dengan perut rebus , kerang rebus atau bakar , ikan bakar dan bermacam-macam lagi makanan yang direbus dan di bakar. Jika kelantan deme suka makan dengan budu kan , tapi orang utara suka cicah dengan air asam bukan sambal belacan ye.

resepi air asam taiping

resepi air asam taiping

Resepi Ikan Sungai kukus Ala-ala Thai

Bahan-bahan untuk dikisar :

Sebiji bawang merah besar
Segemgam cili padi
Air asam jawa Pekat (Asam jawa di perah menggunakan air masak , segemgem asam jawa bersamaan satu cawan air)
2 inci belacan

*Kisar semua bahan di atas ye.

Bahan untuk di potong dadu atau dipotong nipis.

2 biji bawang
2 biji tomato

*potong dan taburkan dalam bahan dikisar tambah sedikit garam.

Sedia di hidang bersama hidangan kukus atau bakar yang lain.

sekian :)

(Visited 76 times, 1 visits today)

49 thoughts on “Resepi Air Asam Taiping

  1. Pingback: Ikan susu bakar (resepi pemanggang ajaib) | ~ Ini lah FaMiLi @ Puanbee.com ~

  2. Pingback: Resepi Ikan Sungai kukus Ala-ala Thai | ~ Ini lah FaMiLi @ Puanbee.com ~

  3. Pingback: Menu : Ikan Pari Bakar | Puanbeedotcom

  4. shah blogger

    pehhh fav ni…. kena pulak ikan kukus rupa cam tu. ayaq asam lak. tgh2 hari boleh cecah 4 pinggangh ni menikmati makanan cami ni .. pas makan trs landing tido hahahah

    Terangkat habis mengancam kak

      1. Hazmin Hamudin

        tepeng kat mana kak ? roti sayur tu jual kat kopitiam cina yut sun tu…kat pekan tepeng…hehe…tak pun akak belanja yong tau foo bomba la kak… layan gak tu…

  5. Ummi Hanie

    wohoho…ayaq asam mmg syiokkk …

    baru lepas makan perut tp masak lemak…nyum3x …

    hahah glemer tepen ekk bee..jgn jeless..ceq baru pi tepen sabtu lepas…ronda2 :p

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>