Resepi Air Asam Taiping

Kelmarin kita beriya-iya je tayang resepi ikan kukus kan. Ikan kukus kalau tak diselitkan dengan air asamnya mana sedap , cehhhwahh .. meh nak bagi resepi air asam nya pula. Selain dari ikan kukus , air asam ni boleh di cicah dengan perut rebus , kerang rebus atau bakar , ikan bakar dan bermacam-macam lagi makanan yang direbus dan di bakar. Jika kelantan deme suka makan dengan budu kan , tapi orang utara suka cicah dengan air asam bukan sambal belacan ye.

resepi air asam taiping

resepi air asam taiping

Resepi Ikan Sungai kukus Ala-ala Thai

Bahan-bahan untuk dikisar :

Sebiji bawang merah besar
Segemgam cili padi
Air asam jawa Pekat (Asam jawa di perah menggunakan air masak , segemgem asam jawa bersamaan satu cawan air)
2 inci belacan

*Kisar semua bahan di atas ye.

Bahan untuk di potong dadu atau dipotong nipis.

2 biji bawang
2 biji tomato

*potong dan taburkan dalam bahan dikisar tambah sedikit garam.

Sedia di hidang bersama hidangan kukus atau bakar yang lain.

sekian ๐Ÿ™‚

(Visited 229 times, 1 visits today)

Comments

comments

About puanbee

Puanbee seorang ibu dengan 4 kanak-kanak riang. { Aliya 12 thn , Husna 9 tahun , Laila 7 tahun dan Syamim 2 tahun. --- > Pelakon tambahan dalam blog ini. }
Suaminya En Kay --> The sailor man. Boleh kata dia popeye dan puanbee adalah olive ?
Lawak je uols ... enjoy membaca kisah manusia biasa-biasa ini.
Terima kasih.

Comments

  1. fuhhh, lapar..lapar.mak masak apa ye hari ini..

  2. uii sedap.terliur tgok malam2..terus lapaq…:)

  3. Tu diaa… cik bee ajar masak memasak plak.. sempoiii

  4. bertambah2lah keenakkan ikan yg dh enak tu Bee…..nyum..nyum..nyum…

  5. terliur walau melihat gambar sahaja

  6. Kak Long Mawar Merah :

    Masakan ni ringkas tapi memang menyelerakan…
    Ha….esok bolehlah masak ikut resepi air asam ni.

  7. Buka je blog ni terus nampak ikan yg sedap
    yummy~~~~~

  8. Da putih melepak lak blog bee ni ๐Ÿ˜€

  9. shah blogger :

    pehhh fav ni…. kena pulak ikan kukus rupa cam tu. ayaq asam lak. tgh2 hari boleh cecah 4 pinggangh ni menikmati makanan cami ni .. pas makan trs landing tido hahahah

    Terangkat habis mengancam kak

  10. perghhh meleleh tu air liuq WR…:)

  11. sedapnya….nanti boleh suruh wife mask.hehehee

  12. pergh….! meleleh kak… haha… lapaq….
    orang tepeng rupanya akak ni….
    roti sayur yut sun satu…kihkih…

  13. tak pernah makan dengan ikan kukus..
    selalunya ikan bakar je…

  14. air asam orang utara memang terangkat habis!

  15. hoho sedapnyer bee

  16. Ibu Mifzal Arsyad :

    aduhai..laparnya perut tgk resipi ni…huhu

  17. Pergghghh.. memang terangkat abes la..

    Sedapnya ikan kukus @ bakar cicah dengan air asam ๐Ÿ˜‰

  18. Tetiba terasa lapar plak..hahaha

  19. Ummi Hanie :

    wohoho…ayaq asam mmg syiokkk …

    baru lepas makan perut tp masak lemak…nyum3x …

    hahah glemer tepen ekk bee..jgn jeless..ceq baru pi tepen sabtu lepas…ronda2 :p

  20. aduhai..tetiba perut chii berbunyi2 plak ni..sedapnya

Speak Your Mind

*