Siapa Yang Patut Beri Dulu?

Saya sentiasa percaya dan yakin bahawa apa yang kita inginkan dalam dunia ini dari segi kepuasan dalaman hanya akan kita perolehi jika kita memberinya terlebih dahulu.

Saya pasti ramai yang bersetuju, kan.

Sebenarnya keyakinan dan kepercayaan saya itu, agak terlambat hadir dalam hidup saya. Dahulu, satu ketika dulu, saya berpendirian bahawa, orang lain perlu menghormati saya dahulu, barulah mereka itu berhak untuk saya hormati. Mereka perlu diam dahulu, barulah saya akan turut sama menahan kata. Mereka perlu memberi dahulu, barulah saya akan menyusul untuk memberi. Mereka perlu senyum pada saya dahulu, barulah senyuman ini akan terukir di bibir saya , khas untuk mereka.

Bila nya saya berubah?

Entah, saya pun tak tahu.

Mungkin pertambahan usia dan kematangan dalam hidup dan kehendak Allah juga, memungkinkan saya berubah. Dan mungkin juga doa dari orang-orang di sekeliling saya, tanpa saya sedar yang membolehkan kehidupan sebegini yang hadir.

Memberi terlebih dahulu.

Asyik kita .. je yang nak bagi. Lama-lama bosan jugak kak Normah. Dia buat tak tau je.

Hahaha. Kalau begitu, jangan bagi dah.

Tapi, kalau tak bagi, macam kedekutlah pulak.

Dah?

Mental diri terletak bukan pada organ yang bernama otak, tetapi saya kira ia terletak pada hati dan perasaan.

Membiasakan untuk memberi memerlukan latihan dan keazaman. Bukan mudah sebenarnya hendak tersenyum pada insan-insan di sekeliling kita tiap hari. Bukan mudah memberi salam pada insan di luar yang kita tidak kenal, hatta orang di sekeliling kita pun, jika ia tidak biasa dilakukan. Bukan mudah hendak mendoakan segala yang baik buat orang lain seikhlas hati. Setakat di bibir mengaminkan tanpa tergaris ia di benak, memang bisa sahaja.

Jika anda ingin bahagia, berikan bahagia itu terlebih dahulu ~ Dr Muhaya

Jadikan ia kebiasaan. Dan doa, doa, doa supaya Allah memberi kita iltizam dan istiqamah untuk terus memberi. Kerana hati ini bukan kita yang punya. Ia berbolak-balik tiap masa, kan.

Satu lagi artikle dari ~cikgunormah@klcitizen~ jom lawati blog cikgu normah untuk lebih lagi entri motivasi seperti ini 🙂

cikgunormah

46 Comments

  1. ju 31 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 30 September 2012 Reply
  2. jeff 30 January 2012 Reply
  3. Fazreen 27 January 2012 Reply
  4. mama pipie 26 January 2012 Reply
  5. puan kutu 26 January 2012 Reply
  6. Ummi Hanie 26 January 2012 Reply
  7. Kak Long Mawar Merah 26 January 2012 Reply
  8. kimmie 25 January 2012 Reply
  9. madammondoq 25 January 2012 Reply
    • cikgunormah@klcitizen 26 January 2012 Reply
  10. Dadan 25 January 2012 Reply
  11. shraqs 25 January 2012 Reply
    • cikgunormah@klcitizen 26 January 2012 Reply
      • shraqs 26 January 2012 Reply
  12. diana 25 January 2012 Reply
    • cikgunormah@klcitizen 26 January 2012 Reply
  13. Firdaus 25 January 2012 Reply
  14. alamonline 25 January 2012 Reply
  15. Zarul Umbrella 24 January 2012 Reply
  16. sya isya 24 January 2012 Reply
  17. akubiomed 24 January 2012 Reply
    • cikgunormah@klcitizen 26 January 2012 Reply
  18. Incik RestNrilekS 24 January 2012 Reply
  19. transformed hw 24 January 2012 Reply
    • cikgunormah@klcitizen 24 January 2012 Reply
  20. azura 24 January 2012 Reply
  21. Denaihati 24 January 2012 Reply
    • cikgunormah@klcitizen 24 January 2012 Reply
  22. yayansmum 24 January 2012 Reply
    • cikgunormah@klcitizen 24 January 2012 Reply
  23. zakaria's daughter 24 January 2012 Reply
  24. titan 24 January 2012 Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.