Apakah penyebab rabun malam?

Rabun malam ? Apa penyebab rabun malam ? Sebenarnya rabun malam merupakan satu penyakit yg disebabkan oleh kekurangan vitamin A dalam makanan yg menyebabkan sel mata yang kering dan menghadkan keupayaan untuk menguruskan intensiti (ketumpatan) cahaya. Kesan sampingan yg lain termasuk kulit menjadi kasar dan bersisik di tangan dan kaki.

penyebab rabun malam

Pembentukan gigi dan pertumbuhan badan juga mendapat gangguan dan dalam beberapa kes kornea sangat kering dan legap dan membawa kepada buta. Mereka yang menghadapi rabun malam perlu mengambil lebih banyak sayuran berdaun terutama bayam,hati,mentega,buah-buahan,lobak merah,labu,susu dan ikan di dalam diet bagi mendapatkan lebih banyak vitamin A..

Kaedah mengatasi rabun malam

Suplemen pil vitamin A dalam masa kehamilan, dapat menurunkan angka kematian ibu dan bayi, insyaAllah. Sebuah kajian tentang kesihatan ibu di bahagian selatan Nepal menemui bahawa vitamin A dos rendah atau beta-carotene tambahan dan bahan pangan yang banyak mengandungi vitamin A dapat menurunkan peratus kematian ibu rata-rata 44%.

Mereka yang menghidapi rabun malam perlu mengambil lebih banyak sayuran berdaun terutama bayam, hati, mentega, buah-buahan, lobak merah, labu, susu dan ikan di dalam diet bagi mendapatkan lebih banyak vitamin A. Amalkan setiap hari Insya-Allah anda dapat mengatasi masalah ini.

Sumber

1 – CyBerita
2 – kesrepro.info
3 – elitehealthfood.com

(Visited 66 times, 1 visits today)

Cerita Raya 2016 Kami

Allhamdulillah di beri nikmat beraya dalam keadaan sihat. Saya tunggu keajaiban sebenarnya , mana lah tahu misteri akan terungkai tahun ini dan pada raya kali ini , tetapi tidak terungkai juga. Jadi jauh di lubuk hati masih berharap misteri itu terungkai sebelum saya sendiri menghembuskan nafas terakhir. Hanya orang yang tahu je akan faham maksud mukadimah ini. Pada hari ke 29 kita berpuasa , tokwan saya meninggal dunia. Jadi kurang sikit meriah raya ini. Semua adik beradik yang telah bekerluarga balik. Allhamdulillah. Walaupun ada sedikit kekecohan, biasalah .. anak joma kalau tak kecoh sikit bukan anak joma la … Tetapi tetap , semua berkumpul dan layan kehendak mak nak beraya di mana dan kemana. Yang penting tu .. MAK.

Susah ni nak ingat balik. Raya pertama pergi mana ekkkk .. huwaghh pecah kepala fikir. Rasanya .. raya pertama suami pergi melawat kubur arwah ayah nya dulu. Waktu pagi , waktu bersalam salaman dan makan ketupat rendang. Kemudian kami  beramai-ramai konvoi ke Bagan serai , melawat pakjang. Kemudian kami ke .. ah .. lost .. tak ingat langsung raya pertama ke mana .. hihihiihi .. ampun. Malam tu ada lah pergi beraya rumah makngah yang telah kehilangan pakngan beberapa bulan lepas. lepas tu memang tak ingat dah buat apa pada hari raya pertama tu.

raya 1

Satu family kami. Semua tema hitam. Kelam kabut pilih warna .. dan tempah secara online dengan kawan di johor. Saya di Kuala lumpur , kawan di Johor.. semua cantik terletak .. allhamdulillah.

raya 2 Ni semua adik beradik … 2 lelaki .. yang lain 5 lagi perempuan. Mulut bising tak yah habaq la .. kecohhhh ..  6 beradik 1 ayah , 1 beradik lain ayah tapi semua ni satu mak. Ada lagi 2 orang kakak satu ayah tapi lain mak takda dalam gambar . Seorang dah meninggal dunia. Seorang lagi dia beraya di rumahnya sendiri.

raya 3

Ayah dengan anak ni kalau jumpa memang tak berenggang … Walaupun hakikatnya ayah hanya jaga dia kejap kejap je.. Ibu happy tengok. Nasib baik la anak semua sporting dan memahami.

raya 4

Ini opah dan atuk bergambar dengan cucu – cucu .. ada lagi yang tak balik .. seorang cucu lagi.. dia memang dari kecik duduk dengan opah sebelah mak nye .. tak nak balik.. apa boleh buat.

Raya ke – 2 , kami melawat sedara mara di selama perak. Ramai sedara di sana. Ada yang dah uzur , sakit … pakdak sakit terlentang di jaga oleh nenek. Tetapi .. hari ini pada saat saya tulis cerita ini pakdak dah pun kembali ke rahmatullah. Ada juga yang hendak buat kenduri , tapi kami tak dapat pergi pada hari kenduri maka pergi lah pada raya kedua tu. Melawat sambil beri apa yang patut sikit sikit. Rasanya hampir 10 biji rumah kami melawat pada hari tu. Balik pula singgah di rumah kawan adik. Memang sampai rumah dalam 11 malam macam tu.

raya 5

Gambar atas ni dah raya ke 4 kot. Raya ke 3 kami melawat sedara sebelah ayah pula. Sedara yang dah uzur dahulu. Yang muda-muda nanti je lah kita melawat. Konsep nya macam tu lah. Adik beradik ramai dan semua dekat dekat. Tak boleh dan tak sempat nak pergi semua tempat. Masa pula pendek sangat. Masa kami beraya sebelah ayah , keluarga dah berpecah .. mak beraya sebelah peneng dengan adik dan abang .. eh ramai sangat kami berpecah lah bagi ramai sikit kata kami ingat depa. Hihi apa daa …

raya 6

Ini saya bergambar dengan cucu , rumit sikit kisah keluarga ni. Cucu ini anak kepada anak sedara saya. Anak sedara tu anak kepada kakak yang satu ayah tapi mak lain. Kalau tengok di gambar atas  , ada abang satu mak tapi ayah lain. Dan ayah yang sama dengan kakak dengan ayah yang sama dengan abang takde. Tu dalam gambar ayah paling latest. Eh rumit tak ? korang tak payah faham kan. Tapi yang faham ..sebab mereka ni dari keturunan ayah saya maka memang pertalian darah tu kuat lah kan. Erm … dah ada cucu hokey… tua dah maklang.

Minta maaf la , nak simpan je gambar raya sekeping dua di sini .. manalah tahu saya pendek umur boleh anak anak buat kenangan. Cerita memang tak berapa ingat. Lain kali kena tulis dalam buku ala-ala jurnal kot. Asyik lupa ja .. banyak makan semut.

Ok lah .. selamat hari raya semua.

(Visited 27 times, 1 visits today)

Tarikh Upsr 2016 dan Jadual waktu peperiksaan.

Berikut adalah tarikh UPSR 2016 dan jadual waktu peperiksaan UPSR mengikut kategori. Kepada ibu bapa yang anak nya akan menduduki peperiksaan UPSR 2016 mohon kurangkan sikit rasa gemuruh tu. Tak lama lagi dah.. parents kena lah cool dari anak – anak kan ? Doakan anak saya Nurul Aliya Shakira berjaya menduduki peperiksaan 2016 pada tahun 2016 ini. Apa pun keputusan redha. Eh belum lagi nak exam dan ada ucapan. Heh heh … Apa pun terima kasih banyak di ucapkan kepada Encik Samsudin kerana meng upload jadual periksa ini di laman Scribd nya. Baru lah saya dapat tengok dan share.

genius

Tarikh peperiksaan UPSR : 4 September 2016

Jadual Waktu UPSR 2016 – Calon Biasa

 

Jadual Waktu Upsr 2016 Cbk A

Jadual Waktu Upsr 2016 Cbk b 

(Visited 18 times, 1 visits today)