penyebab rabun malam

Apakah penyebab rabun malam?

Rabun malam ? Apa penyebab rabun malam ? Sebenarnya rabun malam merupakan satu penyakit yg disebabkan oleh kekurangan vitamin A dalam makanan yg menyebabkan sel mata yang kering dan menghadkan keupayaan untuk menguruskan intensiti (ketumpatan) cahaya. Kesan sampingan yg lain termasuk kulit menjadi kasar dan bersisik di tangan dan kaki.

penyebab rabun malam

Pembentukan gigi dan pertumbuhan badan juga mendapat gangguan dan dalam beberapa kes kornea sangat kering dan legap dan membawa kepada buta. Mereka yang menghadapi rabun malam perlu mengambil lebih banyak sayuran berdaun terutama bayam,hati,mentega,buah-buahan,lobak merah,labu,susu dan ikan di dalam diet bagi mendapatkan lebih banyak vitamin A..

Kaedah mengatasi rabun malam

Suplemen pil vitamin A dalam masa kehamilan, dapat menurunkan angka kematian ibu dan bayi, insyaAllah. Sebuah kajian tentang kesihatan ibu di bahagian selatan Nepal menemui bahawa vitamin A dos rendah atau beta-carotene tambahan dan bahan pangan yang banyak mengandungi vitamin A dapat menurunkan peratus kematian ibu rata-rata 44%.

Mereka yang menghidapi rabun malam perlu mengambil lebih banyak sayuran berdaun terutama bayam, hati, mentega, buah-buahan, lobak merah, labu, susu dan ikan di dalam diet bagi mendapatkan lebih banyak vitamin A. Amalkan setiap hari Insya-Allah anda dapat mengatasi masalah ini.

Sumber

1 – CyBerita
2 – kesrepro.info
3 – elitehealthfood.com

Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti

Petua : Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti

Published on: Aug 11, 2011 @ 11:02 ; Kelmarin saya jalan-jalan membeli barang dapur , biasalah kan ibu-ibu mesti ke pasar beli barang dapur .. dalam duk pilih-pilih bawang putih tu ada seorang uncle berbangsa cina tengah memilih bawang putih , dia pilih saya pun pilih , tapi cara dia pilih lain sikit.. saya pilih bawang putih yang elok , tak busuk ..

Saya yang terlebih peramah ni pun tanya uncle tu pilih macam mana ? uncle tu jawab , pilih yang kulit bawang putih di bahagian luar dan dalam berwarna kemerah-merahan .. Baru elok… Getah dia masih banyak.. ooo saya pun ber ooo bulat panjang-panjang.. bila saya balik ke rumah saya belek .. bawang putih yg kulitnya semua berwarna putih dan bawang putih yang kulitnya kemerah-merahan tu .. apa bezanya ?

senang citer .. bawang putih yang kulitnya kemerah-merahan masih bergetah , tak terlalu kering dan fresh .. bau pun kuat .. tapi kalau bawang putih berkulit putih tu , dah kering , tak de getah bau pun dah kurenggg … OOOOOooo lagi .. heheh.. selama ni saya tak tahu pun ada beza antara ke dua-dua bawang putih tu ..

So itu satu tips yang baik bagi saya ..contoh tengok dalam gambar ye ..

Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti
Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti

Khasiat Bawang Putih

Sumber [link]
Bawang putih dan tekanan darah tinggi

Bawang putih berupaya untuk merawat penyakit tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi adalah sangat merbahaya kerana penyakit ini tidak selalunya timbul dan pesakit tidak menyedari bahawa mereka menghidapinya. Selain itu masalah tekanan darah tinggi akan membawa pula kepada masalah jantung, strok, pembekuan darah, kegagalan buah pinggang untuk berfungsi, jantung berhenti berdenyut secara tiba-tiba dan yang paling ditakuti berlaku kematian secara mendadak sekiranya penyakit tekanan darah tinggi tidak dikawal. Read More

Teleskop vs lebah dan sarangnya

Setiap hari manusia berjaya merintis pelbagai teknologi terkini yang serba canggih untuk kegunaan kita. namun,pada hakikatnya segala ciptaan manusia menjadikan alam semula jadi sebagai sumber rujukan dalam rekaan mereka.

PANDORA CHARM QUEEN BEE STERLING SILVER

Tahukah anda…

Sarang lebah yang telah diciptakan oleh ALLAH sejak berjuta tahun yang lalu telah menjadi model ikutan dalam pembinaan bingkai teleskop , kanta teleskop angkasa yang direka untuk mengumpul sinar-X yang dipancarkan oleh objek angkasa lepas,sebenarnya di bina daripada cermin berbentuk heksagon dengan meniru bentuk sarang lebah. Read More

khasiat air kosong

Khasiat yang penuh walaupun sekadar air kosong

khasiat air kosong

Bukan semua orang tahu akan kepentingan air kepada manusia.Manusia mampu bertahan tanpa makanan selama 30 hari,tetapi dengan kekurangan air selama tiga hari sahaja, ia boleh membawa maut . Manusia memerlukan air kerna kebaikanya, ia amat penting bg memastikan tubuh seseorang itu dapat berfungsi dgn baik . Jangan hanya minum kerana dahaga,amalkan meminum air kosong selalu kerana anda akan dapat melihat hasilnya dalam masa beberapa bulan. Bukan sahaja tubuh lebih bertenaga,bahkan kesihatan anda juga terjamin.

Pentingnya air. .

  1. Air amat penting untuk tubuh kerana tekanan darah akan lebih terpelihara dan jantung befungsi secara berkesan.
  2. Air berfungsi untuk membawa keluar semua toksin yang ada dalam tubuh manusia.
  3. Air baik untuk sendi.
  4. Manusia memerlukan paling kurang tiga liter air setiap hari.
  5. Minum air dalam kuantiti yang banyak tidak membawa kesan yang buruk kepada kesihatan manusia.
  6. Amalan meminum air akan membawa keluar segala kekotoran dalam tubuh manusia.
  7. Air kosong amat menyihatkan kerana tidak mengandungi kalori,gula,atau lemak.
  8. Minum banyak air dapat menyembuhkan penyakit yang berkaitan dengan ginjal.

Sihatnya ! Berdiet dengan air

  1. Bagi anda yang sedang berdiet, meminum air kosong adalah lebih baik berbanding pengambilan minuman untuk menguruskan badan atau minuman rendah kalori yang terdapat di pasaran
  2. Minumlah dua atau tiga gelas air hangat sebelum makan kerana ia akan mengenyangkan perut,sekaligus membantu anda mengurangkan pengambilan makanan.
  3. Minumlah lapan gelas air kosong dalam sehari bagi memastikan anda sentiasa sihat dan bertenaga.
  4.  Air kosong yang paling baik adalah air yang tidak terlalu panas atau tidak terlalu sejuk.
  5. Menurut kajian yang dijalankan,ramai orang yang mahu sihat tetapi tidak mengamalkan meminum air kosong malah lebih rajin mengambil minuman seperti kopi,teh dan minuman berkarbonat.
  6. Tahukah anda,minuman ringan atau bergula tidak dapat menandingi khasiat yang terdapat didalam air kosong?
  7. Sari buah-buahan juga tidak mampu membersihkan kotoran dalam badan anda sehebat air kosong. .

Sumber : Majalah info sihat

Resepi Lemang Daun Pisang

Resepi Lemang Daun Pisang

Resepi datang lagi ..pelbagai komen yang saya dapat bila saya sebut nak buat lemang daun pisang dalam entri lepas kan .. so sekarang meh saya bagi resepi dan gambar. Bagaimanakah rupa lemang yang dibungkus dengan daun pisang tu ?? ok .. bila di potong lemang tu rupanya sebijik serupa mcm lemang yang di perbuat dari buluh , yang bezanya pembuatan lemang daun pisang ni lebih mudah tak perlu buluh dan bakar guna kayu api bagai , sesuai ler dengan keluarga saya yang ramai perempuan dari lelaki ..renyah tau nak buat lemang buluh tu .

Resepi Lemang Daun Pisang
Resepi Lemang Daun Pisang

Ini lah rupanya bila lemang tu dah di balut dengan daun pisang dan sedia untuk di kukus … menarik tak ? nak ikat dengan tali tu mudah saja , tak perlu takut .. siapa yang pernah masak lopeh mesti tahu cara ikatan di atas .. Read More

manfaat air kosong

7 + 1 = 8 Manfaat Air

Cuaca tak menentu , minumlah banyak-banyak air kosong .. jangan pandang rendah walaupun air itu kosong tapi khasiat atau manfaat untuk tubuh badan kita memang sangat banyak.

manfaat air kosong

  1.   Mengambil air kosong dalam kuantiti yang cukup akan melancarkan sistem pencernaan manusia dan mengelakkan masaalah seperti sembelit.
  2. Air kosong melambatkan pertumbuhan zat-zat yang mengakibatkan kanser.Mencegah penyakit batu karang dan ginjal.
  3. Perawatan kecantikkan – tubuh akan menyerap air daripada kulit sehingga menyebabkan kulit kering.Air dapat melindungi ,melembab dan menyihatkan kulit.
  4. Kesuburan – Meningkatkan produktiviti hormon kaum lelaki dan wanita.
  5. Menyihatkan jantung –  Ubat strok kemampuan air melancarkan peredaran darah dan sistem penafasan membuatkan ia betindak untuk menguatkan otot-otot dan ligamen.
  6. Menenangkan – Air hangat dapat melebarkan pembuluh darah dan mencegah kekakuan otot,menghilangkan rasa nyeri,serta menenangkan fikiran.
  7. Menguruskan badan. – Minum air sebelum makan akan membuatkan anda kurang makan.
  8. Memberi kesegaran pada tubuh

Related :

  1. Lakukan Terapi Air Untuk Menguatkan Sistem Petahanan Tubuh Melawan Penyakit.
  2. Khasiat yang penuh walaupun sekadar air kosong

 

dulu-dulu punya gambar

Kenangan Indah Buat Anak-Anak Ku

Tersebutlah kisah seorang jejaka dan dara bertemu di balkoni sebuah hospital tingkat 5 .. masing-masing berpandangan dari kejauhan..

Walaupun jarak tempat si jejaka tu berdiri dengan dara agak jauh namun masing-masing terkena panahan asmara…mata bertaut , hati berdegup kencang , niat asal si jejaka adalah menjaga abahnya telah berubah kepada memikat si dara , niat asal si dara menjaga adiknya juga telah beralih kepada si jejaka..

dulu-dulu punya gambar

ah ! mamat tu senyum kat aku ke ? ” detik hati si dara..

Lalu si dara beralih dan berlalu pergi sengaja nak jual mahal…lagipun si dara memang tak pernah berkawan dengan jejaka. Maklumlah muda sangat lagi umur baru mencecah 14 tahun. Siapa nak bercinta dalam umur macam tu. Walaupun sebenarnya , adalah sikit perasaan tu.

Adik sidara di masukkan ke hospital kerana mata nya di masuki batu dengan laju. Bukan masuk biasa-biasa tetapi akibat kenakalan adik itu sendiri. Adik si dara .. meletakkan sebuah batu di landasan keretapi , sambil duduk dekat dan tengok bagaimana batu itu meletup. Sekali dua adik terselamat. Entah kali keberapa adik buat begitu menyebab kan batu tersebut melantun dan terpercik ke dalam mata nya. Itu lah budak nakal. Terpaksa menangung sakit.

Setiap hari terpakasa menjada adiknya di hospital .. Hampir sebulan juga ..

bosan betul ” dengus hati si dara.

Sambil menyuapkan adiknya makan di balkoni hospital . Mana tahu si jejaka tu tengah asyik memerhatikan si dara dengan harapan si dara menoleh padanya walau pun sesaat..setelah selesai makan..si dara membersihkan sisa-sisa makanan adiknya lalu terpandang si jejaka…lalu si dara senyum…

Si jejaka memberi isyarat untuk berjumpa di bawah..maka si dara pun turun tidak berapa lama kemudian.

Si jejaka memberi nombor telefonnya kepada si dara sambil meminta nombor telefon si dara..

Si dara berkata dengan lembutnya “orang takde telefon rumah

Si jejaka meminta si dara menelefonnya apabila ada kelapangan…di sebabkan abah si jejaka sudah di benarkan balik kerumah..maka si jejaka tidak berpeluang lagi menatap wajah si dara dari kejauhan…

Lagipun…umur membataskan pergerakkan dan pergaulan hanya nombor telefon menjadi pautan…

Beberapa hari kemudian si dara menelefon si jejaka, kemudian berborak panjang berkenalan dan sebagainya…

Kemudian si jejaka meminta diri untuk meletakkan telefon..si dara pula membenarkan..itulah kali pertama dan terakhir si dara menelefon si jejaka..

Kerana pada fikran si dara dia belum sesuai untuk bercinta memandangkan umurnya baru 14 tahun dan masih bersekolah juga tidak mempunyai duit sendiri untuk menelefon si jejaka hari-hari.. Yang ada hanyalah duit belanja sekolah emak beri. Bukan untuk telefon lelaki. Tidak sama sekali.

Si dara takut terjebak dengan perbuatan tak sihat jika si dara berkawan dengan lelaki…maka si dara melupakan jejaka itu…si dara menjalani kehidupan sehari-hari seperti biasa…

—————————————————————————————————

Jam 5 pagi..hantar emak ke kilang

Jam 7 pagi hantar adik-adik kesekolah

Balik rumah bersiap dan si dara pergi kesekolahnya pula, naik motorsikal arwah abah..

Letak motorsikal diluar kerana ketiadaan lesen, selepas habis waktu sekolah si dara pun merempit untuk menjemput adik-adiknya pulang dari sekolah..

Si dara pulang ke rumah, masak…mencuci pakaian..mengemas rumah…tepat jam 4 petang si dara merempit lagi untuk menjemput emaknya pulang dari tempat kerja..

Jika emaknya berkerja lebih masa maka si dara pun bertenggek lah selama mana emaknya berkerja lebih masa tersebut ..begitulah jadual si dara sehari-hari..

Hari berganti hari tahun berganti tahun..banyak kenangan dan kejadian yang terjadi dalam hidup si dara…

—————————————————————————————–
( cerita pendek di atas di tulis pada 11 december 2010 : jam 9.00 | sambung balik artikle ni di bawah pada 23 september 2012. )
—————————————————————————————-

Sehinggalah ketika si dara berumur 16 tahun..mana tahu si dara terjumpa kembali si jejaka di sekolah adik si dara, ketika si dara ingin menjemput adiknya pulang dari sekolah..

Si jejaka memperkenalkan diri..namun si dara telah melupakan si jejaka…si jejaka menyatakan bahawasanya si dara sombong kerana si jejaka ada terserempak si dara di stesen bas setahun yang lepas berbaju kurung merah dan si jejaka ada menegur si dara namun si dara tidak mengendahkanya…

Si dara pula mengelak…si dara memang tak ingat kejadian tu dan juga pada si jejaka…maka hari itu berlalu begitu sahaja….si dara tidak menaruh apa-apa perasaan pada si jejaka pada waktu itu..bagi si dara …

Si jejaka itu tidak hensem dan tidak menepati citarasa si dara , lagi pun kerja pencuci pinggan saja di kantin sekolah …..ada hati nak mengorat orang … ” bisik hati si dara.

Pun begitu terselit perasaan malu ya amat..sebab si dara seorang yang agak kasar dan susah di dekati mana-mana lelaki pun…

Maka tak pernah ada yang berani mengorat si dara kecuali si jejaka tu..Ini adalah sesuatu yang di takdirkan oleh ilahi…pertemuan yang terpisah 2 tahun lepas kini bertaut kembali..

———————————————————————————————

Hari-hari dilalui seperti biasa..menghantar dan menjemput adik dari sekolah menjadi rutin biasa bagi si dara..si jejaka pula kebetulan berkerja di kantin sekolah adik si dara..

Maka hari-hari si jejaka berpeluang mengorat si dara ada sahaja topik yang di buka untuk menarik hati si dara…sehinggakan si dara menjadi benci dan tak suka pada si jejaka…yang paling best adik-adik si dara lah…

Si jejaka ingin mengambil hati si dara melalui adik-adik si dara mereka senantiasa mendapat makanan atau minuman percuma dari kantin sekolah , kadang-kadang ada bungkusan cucur udang di bawa bersama …

cehhh si jejaka berani merasuah adik-adik aku ” fikir sidara …

Si jejaka selalu tanya , tinggal di mana ? .. sekolah di mana atau tidak sekolah ? .. dah makan belum ? namun semua tidak di layan.

ah pedulikan , malas nak layan ” desis hati si dara

Sehinggakan pada satu masa si dara terpaksa menerima kehadiran si jejaka di dalam hidupnya setelah Si jejaki tidak berhenti-henti mengambil hati si dara..

—————————————————————————————————-

Hujan semakin lebat , setiap petang si dara harus menjemput adiknya pulang dari sekolah , namun aktiviti tergendala dek kerana hujan . nanti basah kuyup pula.. esok takut tak boleh pergi ke sekolah .. jadi si dara menanti hujan reda dahulu … mana mungkin si dara membawa motosikal di dalam hujan lebat yang kelam.

Sidara hanya menanti di depan pintu…tiba-tiba muncul sebuah motosikal dan budak-budak turun dari motosikal tersebut . Budak-budak itu adalah adik sidara.

Alamak … kantoi dah rumah aku kat mana , budak-budak ni pun pergi tunjuk rumah aku buat apa .. “

Hendak tak hendak .. terpaksa lah senyum dan menerima kehadiran jejaka tersebut dengan muka kelat . Nak buat macam mana lagi perkara dah terjadi pun.

Emak bersuara ” sapa hantaq hangpa ni ? kak hang tak keluaq lagi ” .

Abang kay hantaq ” jawab adik-adik sidara.

Haaa panggil dia masuk minum teh , sejuk tu kena hujan sampai basah lenjun.. ipah pergi ambik tuala bagi kat dia ..” tambah emak lagi..

Si dara merengus … ” errr , hangpa pergi ambik tuala bagi kat dia.. malas aku .. hangpa baik sangat dengan dia.. nyampah lah ” tanda protes dan tak suka dengan perbuatan si jejaka.

Namun si jejaka senyum sahaja..

———————————————————————————————-

Satu hari .. si dara ternampak si jejak melepak santai dengan kawan-kawan nya . Demi untuk menyakitkan hati si jejaka dan untuk membuat si jejaka tidak lagi mengacau hidup nya si dara membuat perangai.

Sidara meminta untuk berkenalan dengan kawan si jejaka.

Tetapi si jejaka tak kiasah. Si jejaka terus kenalkan kawan si jejaka kepada si dara. Maka ada lah orang ketiga di antara si jejaka dan sidara.

Berkawan dengan kawan si jejaka pun membuatkan si dara terpaksa berjumpa dengan si jejaka. Namun bukan sebagai kekasih tapi sebagai sahabat.

Ok lah .. janji tak kacau aku.. ” kata si dara , kononnya rancangan berjaya.

——————————————————————————-

Si jejaka tidak pernah berputus asa. Si jejaka selalu datang melawat emak dan adik-adik , si jejaka selalu tolong emak , apa sahaja yang emak rungutkan si jejaka akan tolong.

Contohnya … emak merungut bil api tak bayar lagi.

Si jejaka laju je menawarkan diri untuk membayar bil.

Pelik betul kelakuan si jejaka ni. Tak pernah berputus asa . Sentiasa ada .. sehinggalah satu masa si jejaka diam… Si dara masih lagi bercinta monyet dengan kawan si jejaka tetapi melalui jarak jauh. Kawan si jejaka tua 3 tahun dari umur si dara . Beliau telah pun memasuki alam pekerjaan sebagai askar tentera udara. Sebaliknya si dara harus bersekolah di taiping .

——————————————————————————-

Semasa si jejaka diam , si jejaka telah merantau bekerja di klang . Dapat tahu pun dari kawan si jejaka saja.

Ok lah .. asal tak ada yang menganggu hidup aku..” kata si dara.

Itu sahaja niat hati si dara. Rasa lega jika tak ada yang mengekor setiap masa . Rimas rasanya …

Tetapi lama kelamaan , si dara merasa jemu pula berkawan dengan kawan si jejaka , setelah habis sekolah tingkatan 5 , si dara bekerja secara sambilan di kilang. Si dara terus meminta putus dari kawan si jejaka. Kawan si jejaka yang kesedihan meminta si jejaka memujuk si dara untuk kembali kepadanya , memandangkan si jejaka rapat dengan emak si dara.

Keputusan telah di buat , maaf lah .. memang tak ada hati sangat dekat kawan hang tu ” kata si dara.

Bagi lah sekali lagi peluang kat dia ” kata di jejaka.

Malas lah .. tak suka lah bercinta-cinta ni . ” kata si dara.

————————————————————————————-

Tak tahu kenapa , memang tak suka sangat bercinta , rimas di kawal oleh orang lain kerana si dara seorang yang amat berdikari. Tolong lah jangan paksa si dara buat apa-apa yang tidak di sukainya. Itu lah pendapat si dara. Tegas.

Selama 6 bulan si dara bekerja di kilang.

Kemudian si dara di terima belajar di tingkatan 6 , memang si dara tak nak memilih sekolah yang jauh-jauh kerana nak tolong emak , susah bagi emak jika tak ada orang tolong bawa emak ke tempat kerja dan menjaga adik-adik si dara yang empat orang tu.

—————————————————————————-

emak 23-1-2012

Seronoknya dapat sambung belajar , memang si dara suka belajar walaupun hala tuju tidak di rancang. Emak tersenyum keresahan. Si dara mengaku , emak seorang ibu tunggal yang kematian suami , dengan tidak di tinggalkan sedikit pun duit simpanan mahupun harta terpaksa menjaga 6 orang adik beradik amatlah sukar untuk membiayai persekolahan anaknya.

Si dara merupakan anak ke dua, masih ada 4 orang yang bersekolah. Kehidupan sangat terdesak. Namun si dara ingin sekalu mencuba untuk menyambung sekolah.

Baju seragam sekolah untuk tingkatan 6 bewarna pink emak telah beli . Buku-buku dan yuran emak masih belum beli . Cikgu di sekolah meminta beli buku sejarah beharga RM29.00 dahulu. Si dara meminta pada emak , hampir setiap hari..

alaa 29 ringgit je mak , tak kan tak de .. yuran tak pe lah nanti cuba minta biasiswa ” Kata si dara kepada emak nya.

Ke esokkan paginya .. emak pergi ke kerja seperti biasa. Si dara ke sekolah seperti biasa , emak memberi RM2 sebagai belanja dan juga tambang bas. Setiap hari memang si dara tidak mempunyai duit yang cukup pun sebenarnya. Tambang bas sahaja RM1.40 Setiap hari. Hanya RM0.60 untuk belanja minum . Makan tidak sama sekali.

Susah betul kalau hari-hari macam ni , dah 2 minggu sekolah , yuran belum di langsaikan lagi dan buku-buku pun tak beli lagi , macam mana nak jawab dengan cikgu ..” desis hati si dara.

Sedih mengenangkan nasib diri , selalu nampak kesenangan kawan-kawan. Membuatkan si dara malu dengan diri sendiri. Hubungan dengan kawan si jejaka dah lama di putuskan. Tinggal si jejaka masih mengambil berat kalau-kalau emak si dara memerlukan bantuan , kalau-kalau si dara perlukan si jejaka. Si jejaka sentiasa ada , yang kini menjadi tempat luahkan perasaan , sedihc .. kecewa dan hampa.. Namun si jejaka dan si dara bukan lah pasangan kekesih.

————————————————————————————

Setelah balik dari sekolah seperti biasa , jam menunjukkan dah jam 4 baru sampai ke rumah , tinggal di kawasan kampung , bas pun ada sejam sekali ..

Mandi dan bersiap untuk menjemput emak dari sekolah , mujur adik-adik dah besar semua pandai naik basikal sendiri , kalau tidak memang susah lah ..

Sesampai nya di kilang , si dara menunggu .. jika jam 4 tak nampak emak bertenggek di tepi-tepi jalan tu , maka maksudnya emak buat kerja lebih masa. Tunggu-dan tunggu … sehingga mak keluar , tetapi setelah 3 jam berlalu … pada hari tu emak tak keluar-keluar , lantas tanya pada kawan baik mak yang kebetulan lalu disitu ..

Cik pah , emak ada cakap tak di balik kul berapa dah pukul 7 ni , tak kan tak balik lagi ? ? ” tanya si dara .

La…. hang tak tau ka ? mak hang pengsan kat kilang tadi , depa dah hantaq mak hang ke hospital , tak de orang bagi tau ka ? ” jawab kawan emak .

Apa ? mak masuk wad ? tak tau pun .. si dara kini menyesal dengan kata-kata nya pagi tadi , memaksa emaknya membayar duit buku sekolah . Si dara lupa emaknya ada penyakit darah tinggi , tak boleh stress , si dara lupa kalau mak nya susah hati … ini lah akibatnya .. emaknya akan pengsan di kilang sewaktu bekerja , si dara menyesal kerana memaksa emaknya membeli buku sejarah .. menyesal teramat.

Si dara cepat-cepat balik kerumah , si dara hendak ke Hospital .. namun hari pun dah gelap , mana ada bas lagi hendak ke Hospital taiping tu .. buntu .. terpaksa menelefon si jejaka , mintak tolong hantar ke Hospital. Si jejaka yang kebetulan ada di kampung , bergegas datang dan membawa si dara ke Hospital. Jumpa emak …

Setelah jumpa emak , emak pesan ” nanti bawa baju/ seluar kecik mak , kain batik 2-3 helai , susu , gula , kopi , milo

Aii macam nak duduk lama je mak ni …kejap nak jumpa doktor dulu , tadi doktor panggil dah .. ” kata si dara pada emak .

Si dara pergi jumpa doktor , dan meninggalkan si jejaka dengan mak.

Setelah jumpa doktor , doktor bertanya .. “Emak kamu ada susah hati apa -apa ke ? ayah mana ? “

Ayah tak de , dah lama arwah , adalah kot emak susah hati kat saya mungkin , semalam saya minta duit untuk bayar yuran dan beli buku sejarah ” Kata si dara ringkas dan berterus terang, tak sabar betul nak dengar penengaran lanjut dari doktor , tentang kesihatan emak.

Tak senang duduk selagi tak tahu apa sebab emak selalu pengsan.

Doktor berkata “ Lain kali , jangan bagi emak stress , ini mak kamu dah teruk sangat , sikit lagi nak dapat penyakit gila , sekarang ni penyakit mak kamu di panggil Hipertension

Laa doktor ni , mak saya tak gila lah .. tak percayalah .. memandai je ” kata sidara merengus.

Ye lah tak gila lagi , mak kamu suka pendam perasaan , dia susah hati dia pendam sampai lah pengsan , kamu bayangkan macam mana ? tolong jangan buat mak kamu susah hati apa – apa , tak pun cari masa yang sesuai untuk cakap apa -apa kat dia. ” Kata doktor lagi.

Ye lah ” dalam hati bekecamuk , dan juga susah hati tengok keadaan emak . Tak ada apa lagi nak di cakapkan pada doktor tersebut.

Lantas si dara keluar mendapatkan emak kembali , tengok si jejaka tak ada .. kemana pula dia .. bagaimana hendak pulang dalam keadaan malam ni.

Lantas tanya emak ” mana kay mak ? “

Dia pergi kedai katanya tadi .. ” jawab mak ringkas.

Tak pe lah .. mintak 50 sen nak telefon dia kejap , nak balik ambik barang mak ni. ” pun masih minta duit dari mak , ye lah budak sekolah mana ada duit , duit sekolah pun cukup-cukup saja.

Si dara lantas menelefon si jejaka . ” Mana ? “

Kedai , kejap lah ..jap g sampai lah .. dekat-dekat sini je ” kata si jejaka .

Menanti lagi … sehingga 30 minit kemudian , si jejaka sampai dengan semua barangan emak yang emak minta , dia balik kerumah dan ambik pakaian emak serta beli semua gula , milo kopi mak .. membuatkan si dara terharu … terharu sangat dengan perbuatan si jejaka.

Kali ini si jejaka berjaya menambat hati si dara ,

hensem tak hensem tapi hati dia baik ” bisik perlahan si dara.

—————————————————————————————

Emak tinggal di Hospital selama lebih kurang seminggu , Si dara pergi ke sekolah sambil menjaga emak nya dan adik-adiknya .. kebetulan sekolah tingkatan 6 , Sekolah King Edwars 11 di depan Hospital Taiping sahaja .. balik dari sekolah terus singgah di hospital untuk tengok keadaan emak. Doktor nak monitor kesihatan jantung emak. Emak pun merengek nak balik bekerja dah , tak boleh cuti lama katanya.

Setelah seminggu , si dara pula demam panas .. ponteng juga sekolah selama seminggu … lemah dan tak berdaya .. nasib emak dah kembali stabil dan boleh bekerja seperti biasa…

Entah kenapa , setelah baik dari demam , si dara melupakan hasrat untuk kesekolah lagi. Tinggal sekolah tanpa beri surat berhenti . Panggilan untuk menjalani latihan bertubi-tubi singgah di kotak pos depan rumah. Semua si dara tolak..

Emak minta si dara belajar lagi walaupun sebenarnya emak tak mampu menyara si dara.

Si dara pula rasa bersalah kerana meminta duit yuran sampai emak pengsan dan di masukkan ke hospital .

Sangat-sangat rasa bersalah.

————————————————————————————————————–

Lantas tanpa fikir panjang .. si dara cakap pada emak..

Ipah tak nak pergi sekolah dah nak kerja je , mak jangan risau lah ye .. mak jaga kesihatan mak je ” ..

Lantas luahkan perasaan pada kay , stress juga , apa yang kita hendak buat tetapi tak boleh buat .. kesian pada emak menjadi kan perasaan serba salah untuk meneruskan sekolah. Rasa nak kerja saja. Asalkan emak tak susah hati ke si dara. Itu fikiran si dara pada waktu itu.

Si jejaka menghidangkan dua soalan pada waktu itu . ” Nak sekolah lagi tak ? “

jawab si dara ” tak nak dah … ” memang malas hendak pergi ke sekolah mana-mana pun bila memikirkan emak.

Betul betul ke tak nak sekolah dah ? ” tanya si jejaka lagi.

kita kawin nak ? ” kata si jejaka.

erk .. tanya mak ” kata si dara kemudian nya.

————————————————————————————-

( 23 / September / 2012 : jam 11.45pm | Tengah ralik menulis , si suami yang dulu si jejaka dah pulang .. alamak , cepat-cepat katup laptop , takmau bagi dia nampak lagi )

( 24 / september / 2012 : jam 12.23 pm | sambung menulis , sambil minum teh tarik .. jap je lepas tu nak hantar anak ke sekolah 🙂 panjang berjela ak-kisahnya .. )

———————————————————————————————————————–

nikah

Tarikh yang tidak dapat di lupakan : 17 / 6 / 2003

(Kelakar betul tengok gambar ni , apa yang di ketawakan entah … )

 Kemudian , terjadi lah agenda bertunang , bernikah dan sebagainya .. pada mulanya .. famili sebelah si jejaka memang menolak untuk mengahwinkan kami kerana masih muda.. muda sangat ..bayangkan umur si dara baru mencecah 18 dan si jejaka 20 ? siapa yang hendak kawinkan anak pada usia begini , harta tidak sempat di kumpulkan jasa emak belum lagi di balas. Tetapi emak sebelah si dara suka pula bila anak nya di sunting oleh si jejaka , emak si dara berkenan sangat dengan si jejaka …

Perancangan manusia tak sama dengan takdir tuhan. Walaupun sebenarnya merancang hendak bertunang selama 3 tahun , tetapi di pendekkan menjadi 8 bulan sahaja. Entah bagaimana … orang kata kalau dah jodoh ..semua nya pun terjadi cepat saja. Sekelip mata terjadi , tak pernah terlintas di fikiran nak berkahwin muda.

Satu ayat keramat dari arwah ayah mertua ” dah kawin blah ” arwah ayah mertua pada waktu itu di serang sakit angin ahmar , nak bercakap susah orang nak faham , semua dia guna kan singkatan sahaja .. Namun .. si dara dan si jejaka faham .. arwah ayah inginkan perkahwinan ini kekal dan tidak bergantung harap pada orang tua. Hidup lah sendiri di perantauan dan sebagainya , asalkan tidak menyusahkan orang lain , kerana kahwin muda ini pilihan diri sendiri .

puanbee

Dengan hantaran RM5,500 .. kenduri di buat meriah di sebelah pengantin perempuan , tetapi masih ala kadar dan kenduri bergotong royong di sebelah pengantin lelaki .. meriah sungguh di hari persandingan , dengan pertunjukkan silat dari adik ipar , dengan tangisan anak saudara dan suara sorak tawa saudara mara.

Ini lah kisah ku .. bagaimana ibu bertemu ayah kamu ….

Dedikasi kepada anak-anak .. harap satu hari nanti diorang nampak dan baca entri ni….

———————————————————————————————————-

( oh sudah 12.40pm masa hantar anak sulung ke sekolah ..umurnya dah pun mencecah 8 tahun , hasil perkahwinan dengan si jejaka , anak di kurniakan 3 orang puteri .. walaupun tak kaya harta , tapi kaya anak dan bahagia ..cukup lah … 🙂  nanti sambung letak gambar pula , entah bila enrti ni boleh siap … lalala ~ )

( 24 september 2012 : jam 2.25 pm baru balik ambik anak nombor 2 pula si husna tu  ..  sambung balik mengarang dan edit serta tambah gambar apa yang patut 🙂 )

 ———————————————————————————————

 ( Jam   3.08 pm pada 24 september , baru siap mengarang .. gambar dalam album ..kusam tapi masih boleh bercerita … dulu-dulu tak de kamera digital sangat ..layan … boleh lah hantar ke contest anjuran Kujie2.com bersempena ulangtahun perkahwinan beliau dan suami , Tahniah di ucapkan , doa saya untuk kak kujie , semoga perkahwinan bahagia ke akhirnya ..di limpahi barakah dan rezeki tidak terhingga amin )

2 dalam 1 = tulis sehabis baik untuk tatapan anak-anak dan juga contest .hik2 ..

sinki cantik

Arrhh tesion. .sinki tersumbat lagi. .

Puan-puan mesti tension dan benggang tak tau nk lepas kan kat sape kan.? Bila sinki buat hal. .satu-satunya tempat paling penting dalam rumah. .mana taknye. .nak masak , nak membasunh pinggan mangkuk , nanti air pulak melimpah-limpah . Dah kena mop air pula jika setakat mop takpe lagi. .ni kena ceduk air. .huh!  Menambahkan kerja. .

sinki cantik

Nak petua Selesaikan masaalah sinki tersumbat ? Ok saya share petua dengan korang semua eh. .!  

klik link ini untuk tips sebenar 

Sinki tersumbat ? Cara senang dan berkesan.

Read More

Lindungi Mata dengan Omega 3 – Omega 3 untuk ibu mengandung

Ambil makanan yang berasaskan Omega 3 amat baik untuk membantu penglihatan anda kerana retina memerlukan DHA yang banyak, kurang memakan makanan yang berasaskan khasiat ini akan menjejaskan penglihatan.Ada masanya akan belaku kekeliruan kerana terjadinya pertukaran visual antara ayat atau huruf oleh pesakit.

DHA membantu dalam penyakit ‘Retinitis Pigmentosa’, sejenis penyakit keturunan yg menyerang bahagian retina.Ini menyebabkan masaalah penglihatan seperti buta pada malam hari, penyempitan skop penglihatan dan hilang deria melihat.

Omega3 untuk ibu mengandung.Tahukah anda,Omega 3 juga penting untuk ibu mengandung? Ini adalah kerana :

  1. Pada peringkat ketiga kehamilan,ibu akan memindahkan kebayakkan simpanan DHA yg ada padanya kepada bayi dalam kandungan.
  2. DHA amat penting kepada bayi dalam kandungan untuk pembentukan sistem saraf dan otak bayi.
  3. kekurangan DHA dan EPA ketika seseorang wanita sedang hamil boleh menyebabkan masaalah tekanan darah tinggi (yang belaku dalam tempoh kehamilan sahaja).
  4. Kekurangan kedua-dua bahan ini akan membuatkan si ibu kehilangan 3% jisim otaknya yang akan menggalakkan penyakit gila meroyan.

FAKTA MENARIK tentang  Omega3 .

  1. Mengikut kajian,kematian masyarakat Eskimo dan Jepun yg gemar memakan ikan adalah jauh lebih rendah berbanding masyarakat lain di dunia.
  2. Amat baik untuk mengangkut bahan-bahan toksin pada kulit dan amat penting semasa proses perkumuhan usus,buah pinggang,dan paru-paru.
  3. Menurunkan risiko kematian akibat sakit jantung sebanyak 20%.
  4. Mengelakkan masaalah keradangan secara semulajadi.
  5. Mengurangkan risiko seseorang mendapat penyakit kencing manis dan sakit sendi.

P/S ; Update semula entri lama , 29 / sep /2010 . Tak de orang komen pun waktu tu .. 🙂

cikgunormah

Kita Yang Bertuah …

Saya memang suka membaca. Walau pun bahan bacaan saya tidaklah seilmiah mana, tetapi tetap saya memilih bahan bacaan yang saya rasa boleh membantu saya. Sama ada dari sudut mengayakan jiwa atau pun mengayakan angan-angan saya. 🙂

I met Margaret , a woman in her early sixties, in a couples group. She had cancer.

The disease was taking a toll on her appearance. Her complexion was ashen, her eyes had sunk in their sockets, and her hair had turned limp and colorless. But as she told me about her hospice meeting , her eyes burned brighter.

“I left the meeting to go to the bathroom, ” Margaret recalled, “and on the way back from the bathroom, I pass the laundry room. I saw someone had folded my laundry for me!” Margaret smiled. “Aren’t I a lucky woman?”

Indeed. She is lucky to know that she is lucky. ~ Learning from the heart : Daniel Gottlieb , page 106 – 107.

Diuji dengan penyakit yang ditakuti semua boleh menjerumuskan kita ke lembah kemurungan. Sedangkan sakit kepala sahaja pun boleh memporak perandakan hidup kita seharian, apatah lagi penyakit kanser. Dan betapa kagumnya orang lain yang melihat , bila dalam sakit itu pun insan yang sedang diuji itu, masih boleh melihat positif dan indahnya hidup mereka. Read More