Rabun malam ? Apa penyebab rabun malam ? Sebenarnya rabun malam merupakan satu penyakit yg disebabkan oleh kekurangan vitamin A dalam makanan yg menyebabkan sel mata yang kering dan menghadkan keupayaan untuk menguruskan intensiti (ketumpatan) cahaya. Kesan sampingan yg lain termasuk kulit menjadi kasar dan bersisik di tangan dan kaki. Pembentukan gigi dan pertumbuhan badan juga mendapat gangguan dan dalam beberapa kes kornea sangat kering dan legap dan membawa kepada buta. Mereka yang menghadapi rabun malam perlu mengambil lebih banyak sayuran berdaun terutama bayam,hati,mentega,buah-buahan,lobak merah,labu,susu dan ikan di dalam diet bagi mendapatkan lebih banyak vitamin A.. Kaedah mengatasi rabun malam …
Published on: Aug 11, 2011 @ 11:02 ;¬†Kelmarin saya jalan-jalan membeli barang dapur , biasalah kan ibu-ibu mesti ke pasar beli barang dapur .. dalam duk pilih-pilih bawang putih tu ada seorang uncle berbangsa cina tengah memilih bawang putih , dia pilih saya pun pilih , tapi cara dia pilih lain sikit.. saya pilih bawang putih yang elok , tak busuk .. Saya yang terlebih peramah ni pun tanya uncle tu pilih macam mana ? uncle tu jawab , pilih yang kulit bawang putih di bahagian luar dan dalam berwarna kemerah-merahan .. Baru elok… Getah dia masih banyak.. ooo saya …
Setiap hari manusia berjaya merintis pelbagai teknologi terkini yang serba canggih untuk kegunaan kita. namun,pada hakikatnya segala ciptaan manusia menjadikan alam semula jadi sebagai sumber rujukan dalam rekaan mereka. Tahukah anda… Sarang lebah yang telah diciptakan oleh ALLAH sejak berjuta tahun yang lalu telah menjadi model ikutan dalam pembinaan bingkai teleskop , kanta teleskop angkasa yang direka untuk mengumpul sinar-X yang dipancarkan oleh objek angkasa lepas,sebenarnya di bina daripada cermin berbentuk heksagon dengan meniru bentuk sarang lebah.
Bukan semua orang tahu akan kepentingan air kepada manusia.Manusia mampu bertahan tanpa makanan selama 30 hari,tetapi dengan kekurangan air selama tiga hari sahaja, ia boleh membawa maut . Manusia memerlukan air kerna kebaikanya, ia amat penting bg memastikan tubuh seseorang itu dapat berfungsi dgn baik . Jangan hanya minum kerana dahaga,amalkan meminum air kosong selalu kerana anda akan dapat melihat hasilnya dalam masa beberapa bulan. Bukan sahaja tubuh lebih bertenaga,bahkan kesihatan anda juga terjamin. Pentingnya air. . Air amat penting untuk tubuh kerana tekanan darah akan lebih terpelihara dan jantung befungsi secara berkesan. Air berfungsi untuk membawa keluar semua toksin …
Resepi datang lagi ..pelbagai komen yang saya dapat bila saya sebut nak buat lemang daun pisang dalam entri lepas kan .. so sekarang meh saya bagi resepi dan gambar. Bagaimanakah rupa lemang yang dibungkus dengan daun pisang tu ?? ok .. bila di potong lemang tu rupanya sebijik serupa mcm lemang yang di perbuat dari buluh , yang bezanya pembuatan lemang daun pisang ni lebih mudah tak perlu buluh dan bakar guna kayu api bagai , sesuai ler dengan keluarga saya yang ramai perempuan dari lelaki ..renyah tau nak buat lemang buluh tu . Ini lah rupanya bila lemang tu …