Bila Tersalah Tempat Makan Kenduri

Lawak betul lah kalau nak di ingatkan balik , ikut hati malu nak cerita kan dalam blog ni , tapi kenangan dengan mak ni , bukan selalu ada kenangan atau story mak , nanti rindu-rindu boleh kenangkan balik , mak saya kalau berjalan kemana-mana lah mesti ada kes lucu nya , setiap kali .. sebab mak ni suka agak-agak tapi dengan penuh yakin , kita pun ikut je lah , rupanya-rupanya salah , sama ada salah jalan , salah lorong , salah rumah , salah orang , atau salah makan kenduri orang. Nasib anak nya peramah kan , kalau tak .. ermm tak tahu nak bayangkan cam mana ..

Ada tiga soalan nak tanya korang ni , sila jawap ek :

  1. Kalau korang lah pergi kenduri , selalu salam dengan tuan rumah dulu ke tidak ?
  2. Kalau korang lah salah pergi kenduri cam mana ek ?
  3. Kalau korang tak tahu pun dah salah kenduri , dah makan segala lepas tu nak buat apa ek ?

Di atas gambar mak dengan menantu dia , Nak di jadikan cerita , semasa balik ke kampung kelmarin , memang banyak jemputan kenduri , belah mak mertua pun ada , belah mak sendiri pun ada , nak bagi adil , follow je mana-mana mak yang ajak pergi kenduri , walaupun pada hakikatnya bila balik kampung saya rasa nak rehat-rehat je..

Mak cakap ,

“pakcik din jemput kenduri tapi tak buat di rumah dia , buat di rumah mak pakcik din di Matang”

so kami pun pergi lah mencari rumah yang memang tak pernah pergi , mak cakap lagi ..

“Pakcik din hang cakap , rumah dia sorang je buat kenduri”

Adik ipar pulak tambah..

“Pakcik Din cakap dia guna khemeh yang ada bucu-bucu”

Okey .. berpandukan statement di atas , kami ronda-ronda kawasan matang tepi jalan , cari rumah kenduri , ada satu saja kenduri pada waktu itu , mak dengan yakinnya .. menonong pergi kekonon betul lah tu .. selepas sampai kami di sambut oleh tuan rumah , saya macam biasa lah ..

Dah di ajar , salam dulu sebelum apa-apa kan , tanya mak .. kenal tak orang yang sambut tetamu tu , mak jawab tak kenal , bukan apa biasa orang yang sambut tetamu ni adalah tuan rumah , dah mak tak kenal pula , lorat tu ..

Saya pun buka lah mulut , si kay dah masuk bawah khemah lepas salam , maklumlah dia bawak baby , cuaca panas pulak tu..

“Pakcik tuan rumah ke ?”

Pakcik tu jawab , ya sayalah tuan rumah ..

Lepas tu pandang muka mak .. sambil cakap kat mak dah salah ni mak ..Saya panggil kay semula , ingat dah nak balik dah .. tapi pakcik tu macam dapat agak je…

Kenapa ? Pakcik tu tanya balik.

Saya yang malu-malu alah pun cakap lah ,

“kami dah salah rumah kenduri ni , nak kerumah Pakcik Din sebenarnya, Pakcik kenal tak PakCik Din tu ?”

“Kenal Pakcik tu cakap , pakcik kena jemput juga , rumah dia jauh lagi dekat Port Weld sana , nanti petang-petang pakcik pergi lah .. EH tak pa .. tak pa .. masuk lah makan dulu , salah pun tak pa .. memang buat kenduri untuk orang datang makan pun , tak luak aiihhhhh ..”

Beriya Pakcik tu ajak kitaorang makan , walaupun malu , terpaksa masuk makan juga ..

Teerpaksa ke ? haha perut pun dah lapar , tekak pun dahaga sangat , nasib Pakcik tu jemput kitaorang makan , Terima Kasih Pakcik .. Lauk semua sedap-sedap ..Tapi makan sikit je nak makan kenduri di rumah Pakcik Din pula heheh .. #Malu

Una makan cendol sampai gitu lah ..dahaga sangat . panas ooo tempat tu ..

Say Hai to Nurul Iman , anak saudara yang sangat chubby , gerammm tengok dia , dah lah kuat nagis nak gomol-gomol pun tak boleh …

Lepas makan disini , baru kita cari rumah Pakcik Din , kalau tengok gambar dalam entri ni dirumah Pakcik Din lah LOL #Malu betul .. Nasib tanya dulu sebelum makan , kalau tak jatuh hukum haram makan sebab tak di jemput kan ..