Urusniaga menggunakan dinar emas boleh mengelak manipulasi – Tun Dr Mahathir Mohamad

Assalamualaikum , sejak saya menyertai powergold sebagai ahli , saya telah pun mulai sedar kepentingan menyimpan emas , saya bukan lah seorang wanita yang suka pakai emas besar-besar , malahan kebanyakkan perhiasan saya adalah silver. Tetapi semakin hari semakin sedar. Sampai bila kita hendak habiskan duit untuk membeli barangan lain sedangkan kita mampu megumpul emas sebagai simpanan , pelaburan dan tabungan untuk anak-anak kita nanti.

Banyak duit saya tak tahu kemana , serius.. ada kawan saya tak mahu pun beli emas , tak menyimpan , tapi menghabiskan duit beli tudung. Tudung jenama AJ murah je RM13 satu , tapi boleh beli 10 helai sebulan dah lebih RM200.

Ruginya saya rasa , kalau lah duit RM200 tu di gunakan untuk beli emas. 1 gram gold bar cuma berharga RM199 ( HARGA UNTUK BUKAN AHLI ) , RM179 ( HARGA AHLI ). Semua orang mampu beli emas sebenarnya , cuma masih belum sedar. Sekrang harga gold bar RM199 , Mana tahu lagi 5 tahun ke 10 tahun harga akan naik berganda-ganda. Emas jarang turun harga , sentiasa akan naik. Percayalah…

Tengok apa kata bekas Perdana Menteri kita :

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, walaupun urusniaga menggunakan dinar emas boleh mengelak manipulasi dan penipuan, tetapi malangnya tiada negara, termasuk negara Islam yang mahu melakukannya.

Bekas Perdana Menteri berkata demikian selepas menyampaikan ucaptama di Persidangan Antarabangsa mengenai Ekonomi Emas Dinar 2007 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Beliau berkata, seketika dahulu Malaysia pernah mahu menggunakan dinar emas dalam urusniaga tetapi tidak berjaya dilaksanakan kerana tiada negara lain yang sedia menjalankan urusniaga menggunakannya.

Bagaimanapun, beliau tidak membuat cadangan khusus supaya kerajaan menggunakan dinar dalam urusniaganya.

“Tetapi kita masih boleh melaksanakannya hari ini kerana Dolar Amerika tidak ada nilai,” katanya kepada wartawan.

Beliau berkata, dinar emas tidak sama dengan matawang kerana kerana ia tidak boleh dimanipulasi di pasaran semasa.

cKatanya, dinar juga boleh digunakan untuk pelbagai tujuan dari urusniaga harian sehingga kepada urusan perkahwinan dan ibadah haji.

Bagaimanapun, katanya, untuk menjadikan dinar emas sebagai wang alternatif perniagaan bukanlah mudah kerana ia boleh menyebabkan ekonomi negara gagal atau musnah.

Sementara itu dalam ucaptamanya, Dr Mahathir berkata, sekalipun Malaysia menggunakan dinar emas, namun sistem perdagangan lama terus digunakan.

“Apabila kita memperkenalkan perbankan Islam, sitem perbankan lama masih dikekalkan,” katanya.

Beliau berkata, Bank Pusat patut menerima bayaran dari pengimport di dalam negeri dan dan digunakan untuk membayar kepada pengekport dari negara sama.

Bagaimanapun, kata Dr Mahathir, dinar emas masih mempunyai masalah iaitu dari segi pengangkutan kerana ia sangat berisiko.

Bekas Perdana Menteri itu juga berkata, umat Islam hari ini menjadi lebih kaya dari sebelumnya, khususnya dari segi pendapatan dalam dolar Amerika, tetapi tidak menggunakan sistem perbankan ataupun atau wang untuk kepentingan mereka.

Menurut Dr Mahathir, mereka sebaliknya menyimpan wang di negara luar khususnya di Amerika yang digunakan oleh kuasa besar itu untuk membunuh orang Islam di Palestin, Iraq dan Afghanistan.

“Saya kira para ulama perlu mengeluarkan fatwa bagaimanakah hukumnya orang Islam yang menyimpan wang di Amerika yang kemudiannya digunakan untuk membunuh orang Islam sendiri,” katanya.

Turut serta dalam persidangan yang dianjurkan Institut Penyelidikan dan Kajian Startegik Kelantan (KRISS) dengan kerjasama Marslio adalah penasihat-penasihat kewangan Bank-Bank tempatan, pakar-pakar ekonomi luar negeri dan tempatan serta pelajar-pelajar ekonomi Universiti tempatan dan antarabangsa.

Kalau nak beli dinar emas , gold bar , atau menjadi ahli powergold

Boleh hubungi saya

011-32095406

Speak Your Mind

*