TIPS PENJAGAAN ANAK- Anak tak mahu makan ??

salah satu sebab yang merungsingkan ibu bapa bila si kecil tak mahu makan. Tambahan pula, ada anak yang suka memuntah kan makanan dan hanya menyukai satu jenis makanan atau lebih suka mengambil makanan yang tidak berzat.

sudah tentu anda bimbang . Bila anak tidak mahu makan , ia menyebab kan tubuhya kurang zat dan vitamin yang diperlukan oleh tubuh semasa tumbesaran. Seterusnya,ia boleh menyebabkan anak anda kelihatan tidak bertenaga dan mudah dijangkiti penyakit.
Untuk itu anda seharusnya melatih anak-anak makan dan tahu akan pentingnya makanan berzat untuk kesihatan tubuh.

sebagai permulaan anda harus memulakan dengan menggalakanya mengambil susu, seterusnya disusuli dengan makanan pepejal secara variasi.
Selain soal selera makan, ada faktor menyebabkan mengapa bayi atau kanak-kanak tidak mahu makan salah satunya faktor psikologi.
kebanyakakn ibu bapa suka memaksa anak makan, akibatnya anak akan menganggap waktu makan adalah waktu membosankan.

Oleh itu, usahakan atau cipta suasana yang gembira apabila tiba waktu makan.Biasakan anak secara teratur dan sediakan menu yang sesuai dengan usia dan perkembanganya. Anda harus variasikan menu masakkan dan cara penyajian. Makanan yang memberi kan tarikan visual dan beragam rasa serta bentuk tentu akan buat anak tidak cepat bosan.
Jangan lupa variasi ini juga harus mengutamakan keperluan vitamin dan zat yang diperlukan oleh perkembangan tubuh dan minda anak. Lebih penting adalah baik jika anda memberikan sedikit makanan tetapi berzat daripada memberikan banyak makanan tetapi tidak berzat.
Misalnya anak-anak sekarang lebih menyukai nugget ayam, kentang goreng dan lobak merah.Apa yang perlu anda sediakan ialah variasikan bentuk dan cara hidangan menu tersebut.
Cara lain, anda juga boleh menggunakan peralatan menyjikan makanan yang menarik perhatian anak-anak. Misalnya menggunakan piring atau mangkuk yang berwarna warni dengan gambar-gambar kartun yang disukainya. Ia dengan sendirinya akan menarik minat anak untuk menjamah makanan tersebut. Jangan lupa anda juga perlu mendapatkan pelbagai menu dengan kandungan zat dan vitamin yang peibagai untuk menarik pehatian si manja anda.

Berikut beberapa tip yang boleh di manfaatkan oleh ibu bapa dalam menggalakkan anak makan.
- ibu yang berkerja, luangkan sedikit masa tetapi memanfaatkan masa itu dengan berkualiti untuk menyuapkan anak makan sebab anak memahami kesibukan anda yang berkerja. Oleh itu dia akan makan jika anda yang menyuapnya.

- berikanlah kepuasan psikologi kepada anak sesuai dengan usia dan dalam suasana yang menyenangkan hatinya.sperti makan sambil berjalan -jalan . ini sesuai buat kanak-kanak beusia 6 bulan sehingga 2 tahun.

-Semasa anda pulang dari kerja , perkara pertama anda perlu lakukan adalah menyapa anak, tanya sudah makan ke belum. Jika belum berikannya makanan terlebih dahulu.

-Jangan memaksa anak makn senhingga terpaksa mencubit memukul atau memarahinya. sebab itulah timbul masaalah anak tidak mahu makanan yang berkhasiat, sebaliknya memujuk dan jelaskan kepadanya dulu tentang makanan yang akan anda sediakan dalam menu dahulu dengan harapan, dia beransur-ansur mencuba makanan itu.

-sebaiknya dari usia awal anak , anda menerapkan nilai penghargaan dan hukuman yang positif. Misalnya jika anak mahu makan berilah pujian,pelukkan dan ciuman. kalau tidak mahu makan katakan anda tidak mahu menonton tv bersamanya atau tidak mahu bermain denganya.

-setelah anak mencapai usia 4 hingga 6 bulan mulalah perkenalkan makanan segera yang perlu dibancuh dengan susunya .Jika lebih enam bulan , lebih baik sediakan buburnya sendiri dengan mencampurkan pelbagai sayuran ,kentang, lobak , dan lauk pauk yang disediakan dengan pelbagai variasi rasa . Jika anak anda cirit-birit atau muntah-muntah ubah menu untuk memberi kesesuaian kepadanya.

- Apabila bayi sudah merasai perubahan rasa makan dia mungkin akan memuntahkan makananya anda perlu masukkan semula dengan kuantiti yang dikurangkan dan dicairkan sedikat.

- Dalam kes anak yang mengalami gangguan psikologi akan cuba menyampaikan protesnya dengan cara menyembur atau memuntahkan makanan yang anda suap ia akan dapat di atasi apabila umurnya mencecah tiga tahun.

Search

Comments

  1. Bee @ honeyvsbee :

    keh3 bookmark entry ni takot lupa bila dah kawin nanti hahah

  2. Tomato Gurl's Life :

    wah baguslah tips ni akak..cik tom kalau dah kahwin n ade anak nati boleh praktis..tiba2 rasa nak kahwin cepat2..hehe *mood gatal ;)

  3. Bee @ honeyvsbee :

    baguslahh ada yang suka penat sis mengarang…

  4. Pinky Pixie :

    adik yatie pun susah nk makan. hehe..

    thanx utk tips ni =)

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

Hakcipta Terpelihara · PuanBee.com · Diselia dan diselenggara oleh AI MEDIA NETWORK
%d bloggers like this: