Nov
2011

Tip Tangani Anak Nakal Agresif

Biasa kan ada ibu bapa yang mengalami masaalah ini , jika bergaduh dengan orang lain mungkin boleh lagi di tegur dan beri nasihat , jika bergaduh sesama adik beradik macam mana ye ? serba salah dibuatnya , nak sebelahi siapa ? di marah kakak dikata tak sayang , di marah adik apa yang dia tahu ? haa jom tengok sedikit tips tangani anak nakak agresif ini  , saya ambil dari pembacaan buku Anak-anak.

tips tangani anak nakal dan agresif
Baby laila & sepupunya

Semua kanak -kanak kecil bergaduh sekali sekala terutamanya apabila mereka bosan atau letih , Kanak-kanak lelaki biasanya lebih agresif dari kanak-kanak perempuan . Apabila pergaduhan tidak terkawal libatkan diri anada dengan segera dengan cara-cara berikut.

  • Jika anak anda bergaduh , segera asingkan daripada kawan gaduhnya.
  • Alihkan perhatiannya dengan memperkenalkan permainan lain atau mengalihkan perhatian kepada perkara lain.
  • Jangan menyebelahi anak anda, kerana apabila kanak-kanak bergaduh kita tidak tahu siapa sebenarnya salah.
  • Sekiranya anak anda mengigit kawan gaduh nya atau kanak-kanak lain , beri perhatian sepenuhnya kepada kanak-kanak yang digigit itu, kemudian alihkan anak anda ke tempat yang lebih selamat dan biarkan dia bersendirian lebih kurang 15 minit.
  • Jika anak anda cenderung merampas dan merentap sesuatu apabila dia mula bermain buat pertama kali dengan kanak-kanak lain, maka ajarnya cara untuk berkongsi permainan, lebih bertolak ansur dan tidak bersikap kasar kepada temanya.
  • Berikan contoh yang baik untuk di ikuti nya dengan percakapan yang baik , sentiasa lemah lembut , bersabar dan menunjukkan kasih sayang terhadapnya.
  • Pastikan anda menjelaskan kepadanya , melalui tindakan anda bahawa perangainya yang anda tidak suka bukan dirinya.
  • Sentiasalah libatkan diri dan hentikan tindakkan anak anda dengan serta merta apabila dia mula memukul kanak-kanak lain , Bersikap tegas tapi jangan menjerit atau bertindak agresif.
  • Jangan sesekali membiarkan nya melakukan caranya sendiri dengan berkelakuan agresif atau tidak baik.Sekiranya dia berjaya dengan sikapnya dia akan cenderung bersikap demikian kelak !
  • Setiap perubahan dari nakal atau agresif kepada perlakuan baik harus nya diberi ganjaran pujian sebagai pengiktirafan.

35 thoughts on “Tip Tangani Anak Nakal Agresif

  1. salam..
    tips ni bgus tuk saya krn saya seorg ibu yg x penyabar..
    sya ada 2 org chy mata yang 2-2 adlh hero…skrg si abg -3th n adik 2thn…mereka ni mmg rapat..selang setahun shj

    tetapi masing2 ada ragamnya…cotohnya menangis tanpa apa2 sebab…. xmau berkongsi brg (smpkan kami terpaksa beli 2 set mainan tuk mengelakkan mereka bergaduh )….semmgnya menguji kesabaran seorang ibu..smp sya mengeluarkan kata2 yg xelok kpd ank2….
    bila tgk diorg tdo…kekesalan tu akan timbul..tp bila ank2 meragam balik aduhaiiii mula HANTU KEMARAHAN dtg blk….

    mohon bantuan tuk tangani masalah ank2 yg selalu nak menangisss….

  2. salam…saya ada menggunakan cara-cara yang diberikan…tapi masih xberhasil..anak saya xnak mengalah dan yang sebelah pihak pun xnak kalah…las2,saya yang terpaksa berkasar ckit dengan anak…dengan adik sendiri pun mmg xnak mengalah juga.
    norliza recently posted..IKLAN-IKLAN CHURPCHURPMy Profile

    • wasalam , kadang2 memang ada anak lebih agresif , tu memang kena denda sikit kot , atau pun cakap kalau buat perangai baik bagi hadiah ..sebab kadang2 dia nak perhatian je
      puanbee recently posted..Rindu BengkangMy Profile

  3. Nice sharing here bee… I like
    Kadang2 susah juga nak mengajar anak2 yang sangat2 nakal..

    Mendidik anak lelaki idak sama dengan anak perempuan…
    xspecially menegur. jgn sekali2 marah atau tegur depan orang..
    mereka tidak suka..

    thanks again dear
    nurmisnan recently posted..Doa Pendekat JodohMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge