Tip Tangani Anak Nakal Agresif

Biasa kan ada ibu bapa yang mengalami masaalah ini , jika bergaduh dengan orang lain mungkin boleh lagi di tegur dan beri nasihat , jika bergaduh sesama adik beradik macam mana ye ? serba salah dibuatnya , nak sebelahi siapa ? di marah kakak dikata tak sayang , di marah adik apa yang dia tahu ? haa jom tengok sedikit tips tangani anak nakak agresif ini  , saya ambil dari pembacaan buku Anak-anak.

tips tangani anak nakal dan agresif
Baby laila & sepupunya

Semua kanak -kanak kecil bergaduh sekali sekala terutamanya apabila mereka bosan atau letih , Kanak-kanak lelaki biasanya lebih agresif dari kanak-kanak perempuan . Apabila pergaduhan tidak terkawal libatkan diri anada dengan segera dengan cara-cara berikut.

  • Jika anak anda bergaduh , segera asingkan daripada kawan gaduhnya.
  • Alihkan perhatiannya dengan memperkenalkan permainan lain atau mengalihkan perhatian kepada perkara lain.
  • Jangan menyebelahi anak anda, kerana apabila kanak-kanak bergaduh kita tidak tahu siapa sebenarnya salah.
  • Sekiranya anak anda mengigit kawan gaduh nya atau kanak-kanak lain , beri perhatian sepenuhnya kepada kanak-kanak yang digigit itu, kemudian alihkan anak anda ke tempat yang lebih selamat dan biarkan dia bersendirian lebih kurang 15 minit.
  • Jika anak anda cenderung merampas dan merentap sesuatu apabila dia mula bermain buat pertama kali dengan kanak-kanak lain, maka ajarnya cara untuk berkongsi permainan, lebih bertolak ansur dan tidak bersikap kasar kepada temanya.
  • Berikan contoh yang baik untuk di ikuti nya dengan percakapan yang baik , sentiasa lemah lembut , bersabar dan menunjukkan kasih sayang terhadapnya.
  • Pastikan anda menjelaskan kepadanya , melalui tindakan anda bahawa perangainya yang anda tidak suka bukan dirinya.
  • Sentiasalah libatkan diri dan hentikan tindakkan anak anda dengan serta merta apabila dia mula memukul kanak-kanak lain , Bersikap tegas tapi jangan menjerit atau bertindak agresif.
  • Jangan sesekali membiarkan nya melakukan caranya sendiri dengan berkelakuan agresif atau tidak baik.Sekiranya dia berjaya dengan sikapnya dia akan cenderung bersikap demikian kelak !
  • Setiap perubahan dari nakal atau agresif kepada perlakuan baik harus nya diberi ganjaran pujian sebagai pengiktirafan.

Search

Comments

  1. salam..
    tips ni bgus tuk saya krn saya seorg ibu yg x penyabar..
    sya ada 2 org chy mata yang 2-2 adlh hero…skrg si abg -3th n adik 2thn…mereka ni mmg rapat..selang setahun shj

    tetapi masing2 ada ragamnya…cotohnya menangis tanpa apa2 sebab…. xmau berkongsi brg (smpkan kami terpaksa beli 2 set mainan tuk mengelakkan mereka bergaduh )….semmgnya menguji kesabaran seorang ibu..smp sya mengeluarkan kata2 yg xelok kpd ank2….
    bila tgk diorg tdo…kekesalan tu akan timbul..tp bila ank2 meragam balik aduhaiiii mula HANTU KEMARAHAN dtg blk….

    mohon bantuan tuk tangani masalah ank2 yg selalu nak menangisss….

  2. salam…saya ada menggunakan cara-cara yang diberikan…tapi masih xberhasil..anak saya xnak mengalah dan yang sebelah pihak pun xnak kalah…las2,saya yang terpaksa berkasar ckit dengan anak…dengan adik sendiri pun mmg xnak mengalah juga.
    norliza recently posted..IKLAN-IKLAN CHURPCHURPMy Profile

    • wasalam , kadang2 memang ada anak lebih agresif , tu memang kena denda sikit kot , atau pun cakap kalau buat perangai baik bagi hadiah ..sebab kadang2 dia nak perhatian je
      puanbee recently posted..Rindu BengkangMy Profile

  3. terima kasih ngan tip2 yang di berikan ini…saya pun baru jadi bapa 10 bulan ini….
    Norizwan recently posted..Wanita ketagih suntikan bibir tebalMy Profile

  4. ini adalah cabaran paling besar buat ibu bapa. mendidik anak dari kecil sepatutnya dapat membentuk akhlak dan peribadi yang baik. Tapi gua selalu suke tgk mat salleh didik anak2 dorang
    muse recently posted..Pembukaan Blackberry Lifestyle Store Pertama Di Asia Jakarta Mal Kelapa GadingMy Profile

  5. Bee,
    blog lama tu dah dijadikan blog lagisensasi.com ker..

    contest tu masih ON.. cuma baru ada 2 peserta jer… hehhehe…
    tgh nak review semula dgn penaja nih… ;)
    kakyong recently posted..Gadget Impian kakyong[dot]com©My Profile

  6. puan kutu :

    eh nie sama macam entry kontest kak yong tu kan?

    kutu dah baca..tp memang bagus..

    boleh diamalkan bila aiman ada adk nti..:)

    entah bilalah..keke
    puan kutu recently posted..Lahirkan Anak CemerlangMy Profile

  7. Nice sharing here bee… I like
    Kadang2 susah juga nak mengajar anak2 yang sangat2 nakal..

    Mendidik anak lelaki idak sama dengan anak perempuan…
    xspecially menegur. jgn sekali2 marah atau tegur depan orang..
    mereka tidak suka..

    thanks again dear
    nurmisnan recently posted..Doa Pendekat JodohMy Profile

    • bee baca dan kongsi je nora , nak praktikan memang lah susah kan , tapi inyallah berusaha lah baca dan amalkan , nora ada anak ?

  8. Comelnya depa berdua…
    ummiross recently posted..CARI HOTEL DI KUCHINGMy Profile

  9. maria dulu suka geget orgg..huhu..
    smp luka2 laaaa
    juanita recently posted..BOIKOTMy Profile

  10. tips yg bagus bee..tq for sharing

    kak sya kalau ahamd & ira gaduh sesama sendiri atau kawan2…biasanya kak sya tarik la dorg tu…peluk jap..pastu tukar topik…biasanya mmg berkesan… ;-)
    syamila recently posted..Cara Mempercepatkan Loading Blog Self HostedMy Profile

  11. tipsss sgt berguna utk parent sekalian yaaa :)
    kalau tips tangani org dewasa agresif ada bee? ;p
    Lorna recently posted..Benefiber freeee samples! -My Profile

  12. tips yg bagus utk dipraktikkan oleh kaum ibu…

  13. WAH COMELAH ANAK HANG BEE OI…MUMMY SUKA!!!
    mummy recently posted..FESYEN GILA BABIMy Profile

  14. @Ellenkadang -kadang tu balik kpg kan berkumpul ramai2 mesti ada lah kes cam ni :)

  15. @She's retardedhaha sebab ank sisi pun nakal tu kena taip kat sini buat pengajaran kita semua..

  16. @Hot Mamayup !

  17. salam..

    hahha…kalau syira lagi bg depe gaduh…seronok tengok =)

  18. Anak Ellen sorang jer..so tak der bergaduh ngan sapa2..tapi gaduh ngan ellen ja..hehe

  19. kontez pe bee~nak jer tapi mommy tak penah wt..bee ajar ley la

  20. She's retarded :

    sanagt berguna utk orang yang ada anak

  21. tips yg berguna ni sis…
    tQ :)

    Entri Terkini : Kapal, pesawat jadi penyelamat pelajar-pelajar Malaysia

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

Hakcipta Terpelihara · PuanBee.com · Diselia dan diselenggara oleh AI MEDIA NETWORK
%d bloggers like this: