Mitos tentang sengugut benar tak benar berdasarkan pengalaman.

Sengugut adalah penyakit yang sangat istimewa khas untuk wanita sahaja. Sesetengah wanita sahaja akan merasai sakit sengugut ketika datang bulan. Saya yang dah tua masih lagi merasa sengugut dari zaman sekolah dulu sampai lah sekarang.

Ada banyak sangat mitos atau pendapat orang tua-tua mahupun doktor pasal sengugut ni. Hampir ke semuanya tak betul pun. Kenapa tak betul ? sebab mengikut dari pengalaman saya semua apa mereka katakan tak benar. Yang benar… sengugut akan hinggap pada sesiapa sahaja. Yang mana tak terkena tu kira bernasib baik. Antara mitos dan pendapat yang tak benar tu saya senaraikan di bawah .. kalau ada lagi tambah lah di petak komen ye ..

  • MITOS DAN PENDAPAT  Doktor pernah cakap , sengugut akan hilang selepas beranak.
  • PENGALAMAN SAYA  Anak 4 dah sengugut tak hilang pun.
  • MITOS DAN PENDAPAT Ada orang kata jika kita sengugut terlalu teruk , kita tak subur .
  • PENGALAMAN SAYA  Dah ada 4 orang anak , sengugut amat teruk.
  • MITOS DAN PENDAPAT Sengugut hanya berlaku di usia muda
  • PENGALAMAN SAYA Dah tua masih sengugut.

Ada orang tu risau sangat sangat , alaa nanti kahwin tak dapat anak la sebab tak subur sebab aku kan selalu sengugut. Padahal nya tak kena mengena pun. Kalau di takdirkan anak ramai tetap dapat anak walau macam mana pun keadaan kita. Anak kan rezeki. Rezeki pula siapa tentukan ? Cuma kita di sarankan supaya berjaga jaga , takut ada sebab lain terjadinya sengugut itu.

credit info di bawah ini  –>   .

Definisi Apakah itu Senggugut?

Senggugut adalah kesakitan yang dialami di bahagian bawah perut atau pelvis semasa datang haid.Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), dan saluran falopio, dan pundi kencing.Dalam bahasa Inggeris, senggugut dipanggil “dysmenorrhoea”. Terdapat dua jenis senggugut.

  • Senggugut Primer
    Senggugut ini yang berlaku kepada kebanyakan perempuan remaja tetapi tidak mempunyai patologi di pelvis dan rahim, setelah pemeriksaan oleh doktor. Ia biasanya berlaku selepas 6 hingga 12 bulan dari akil baligh apabila kitaran ovulasi bermula. Tetapi ia juga boleh berlaku dikalangan wanita yang masih subur.
  • Senggugut Sekunder
    Senggugut ini disebabkan oleh patologi di pelvis dan rahim yang biasanya berlaku di kalangan wanita yang lebih berumur dan masih subur.

Sebab-sebab:

  1. Penyakit endometriosis. Penyakit ini dihidapi oleh 5-15% wanita yang mempunyai haid.
    Cyst Ovari dan tumor
  2. Fibroid (kebengkakan pada rahim). Kesakitan ini berlaku semasa kedatangan haid yang banyak.
  3. Jangkitan ke rahim atau saluran dari rahim ke kilang telur (penyakit radang pelvis)
  4. Kongenital (contoh: Rahim bicornuate, rahim subsepta)
  5. Alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUCD). Senggugut boleh jadi lebih teruk semasa penggunaan ini pada sekumpulan kecil wanita.

Tanda-Tanda

Berjumpalah dengan doktor sekiranya anda mengalami tanda-tanda di bawah :-

  1. Sakit di bahagian bawah perut. Kesakitan ini biasanya sederhana dan mengejang, yang boleh merebak ke belakang dan bahagian peha.
  2. Senggugut primer. Ia biasanya paling sakit pada dua hari pertama datang haid yang diikuti dengan sakit yang berkurangan beberapa hari selepas itu, dan berhenti apabila haid berhenti. Biasanya berlaku selama 12 ke 24 jam, ada yang selama 2 ke 3 hari. Kesakitan ini berkurangan apabila umur meningkat dan selepas bersalin.
  3. Senggugut sekunder. Senggugut ini mempunyai tanda seperti senggugut primer tetapi sakitnya berpanjangan, bermula beberapa hari sebelum haid and bertambah teruk. Senggugut ini menjadi semakin teruk selepas beberapa tahun haid biasa.

Berikut adalah tanda yang menyatakan kemungkinan anda mengalami Senggugut Sekunder.

  1. Loya dan muntah, cirit-birit.
  2. Sakit kepala, pening, letih, sakit belakang
  3. Kesakitan ketika melakukan seks
  4. Lelihan dari faraj
  5. Pendarahan yang bertamban banyak
  6. kesakitan antara haid
  7. Haid yang tidak tetap

Komplikasi ( Kesan)

  1. Physical – Infertiliti (Tidak dapat mengandung)
  2. Mental – stres, tidur terganggu

Rawatan

  • Ubat pengurang radang. (Contoh: Mefanemic acid, Naproxen)
    Sebanyak 80% perempuan yang mengalami senggugut boleh dikurangkan atau dihentikan dengan mengunakan ubat ini. Ia hendaklah dimakan sebaik sahaja sakit bermula atau pada permulaan haid.
  • Ubat tahan sakit. (Contoh: Paracetamol)
    Digunakan sekiranya ubat pengurang radang tidak sesuai untuk dimakan disebabkan oleh kesan sampingan atau kontraindikasi penggunaan ubat. Ubat ini boleh digunakan bersama dengan ubat pengurang radang sekiranya sejenis ubat tidak mencukupi untuk mengurangkan kesakitan.
  • Pil perancang
    Mengurangkan dan memendekkan tempoh haid dengan menghindari ovulasi.
    Mengurangkan atau menghilangkan sakit senggugut dengan mengurangkan penghasilan prostaglandin di selaput rahim.
    Kegunaan lainnya sebagai ubat pencegah kehamilan.
  • Penggunaan Haba
    Senggugut sering kali dialami untuk seketika sahaja. Kesakitan sementara ini dapat diredakan menggunakan haba dari botol yang berisikan air suam, atau pek panas yang boleh diletakkan pada bahagian bawah perut, atau dengan mandi air suam.
  • Mesin TENS (“Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation”)
  • Boleh digunakan sekiranya tidak ingin menggunakan ubat. Mesin in menghasilkan pengaliran kuasa elektrik kecil yang menghindari tanda sakit dari saraf sakit dari disampaikan ke otak. Dengan ini sakit mungkin berkurangan.

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

INFO BERKAITAN :

Hilangkan sengugut dengan halia
4 Khasiat Serai – Buat sendiri teh serai

Nak kurus dan nak dapat bentuk badan cantik itu bukan penentu

Ini lah yang saya cari selama ini.. saya nak kurus tetapi saya salah selama ini.  Bentuk badan cantik langsing BUKAN penentu samaada ianya akan dapat berfungsi sepeuhnya dalam aktiviti harian. Terlebih dahulu saya minta maaf keraa print skrin status facebook Puan karolina wan hassan. Ya ampun terjumpa video terkini Puan karolina , menunjukkan bagaimana nak gerak kan semua bahagian badan dengan betul. Saya baca dan hadam kan. Saya baca ke bawah lagi dan lagi .. akhirnya semua video saya tengok dan baca. Kalau sebelum ni asyik salahkan diri sendiri sebab tak sempat ke gym. Mulai hari ini tak lagi. Dah tahu cara paling senang nak FIT Insya Allah.

kurus dan cantik

Semua surirumah , puan puan yang bekerja dan tuan tuan patut follow facebook Puan karolina. Umurnya 52 tahun 9 anak dan dah bercucu tapi masih aktif lompat dan berlari-lari. Di bandingkan dengan i yang bar 32 tahun susah bebenor nak melompat. Padahal dedulu panjat pokok tu dah jadi rutin. Ya ampun .. lepas ni nak aktifkan balik badan .. nak fit .. nak sihat .. cantik dan kurus nombor 2 kot.

Selain dari cara nak fit kan badan , ada banyak info , tips dan perkongsian tentang makanan. Memang lain dari yang lain lah. Sangat sangat mengubah pemikiran kita yang kononnya sangat moden ini. Siapa nak kurus , dah cuba macam – macam cara dan dah cuba pelbagai jenis supplement boleh lah cuba cara Puan karolina pula. Mana tahu lepas ni kurus dan sihat bertenaga pula. Dari pada nampak macam makcik jadi macam anak dara.

letting go

Betul … ada banyak perkara yang kita perlu lepaskan. Saya ada banyak … banyak sangat … mungkin cara ini dapat membantu Wahh sangat teruja. Pergilah follow facebook nya. Sangat sangat bermanfaat daripada follow facebook Kisah rumah tangga tu.

Tak boleh tidur .. cadang nak masak tomyam untuk sahur. Saya terbaca tulisan Puan Karolina  .. kita kena belajar untuk tidur 3-5 jam sehari tetapi masih aktif .. ni saya  dah lama amalkan. Hihihihihi .. Tetapi kadang kadang lemau juga. Saya paling suka tips yang di beri senang kot. Senaman paling elok untuk wanita , merangkak dan mencanggkung. Esok buat ..

Penting ke melatih anak ke tandas sendiri a.k.a potty trained ?

Ermm topik , Adakah penting melatih anak ke tandas sendiri a.k.a potty trained ? terlintas di fikiran nak tulis. Selepas ada orang tanya , ” eh syamim pakai pampers lagi ? ” yah .. syamim dah 2 tahun 5 bulan. Dalam gambar tu syamim tahun lepas. Sekarang walaupun baru berusia 2 tahun 5 bulan dah nampak masam 3-4 tahun. Pandai cakap dan buat lagak pula tu. Jadi ramai orang akan terkejut sedikit bila dia poo poo dan beri tahu saya depan orang tu. “ Ibu syamim yak ” biasa nya itu la ayat si syamim. Dan orang akan “ apa ? syamim pakai pampers lagi ?. Haa gitu lah. Saya pula sebagai ibu. ” Aaah .. dia pakai pampers lagi , saya tunggu dia bersedia untuk tidak pakai pampers, lagi pun saya jenis ibu semua nak cepat dan M“. Tak suka renyah renyah.  Tiga lagi anak saya semua pun tak ada yang bersungguh pun nak ajar dan melatih ke tandas. Saya ada terbaca juga. Ada yang buat solat sunat semata mata nak latih anak ke tandas tu. Ermmmm …

SONY DSC

Syamim 2015

Pada pendapatan ibu ibu dan ayah ayah di luar sana , adakah penting untuk melatih anak ke tandas beriya – iya ni ? maksudnya .. sehingga kena keluarkan modal untuk beli tilam khas , lampin khas , dan juga potty khas ? Pada pendapat saya. Ibu ibu dan ayah ayah tak perlu kot terlalu risau. Kerana anak akan pandai rasa tak selesa bila tiba masanya. Dia sendiri akan buka pampers. Nak tahu bila masa sesuai tu ? Continue reading

Sakit mata merah , gatal dan bengkak

Semalam terasa gatal sebelah mata. Terasa ada benda dan ber air sedikit di mata ini , Ku ingatkan termasuk habuk ke apa . Hari ni semasa nak bangun dari tidur mata terasa melekat , gatal dan bengkak. Sahla kena sakit mata ni. Dah lama betul tak nampak sakit mata ni melekat dengan sesiapa pun. Baru terkena sekali. Penyakit dah hinggap kita redha je la. Tetapi masaalah nya. Hampir tiga kali hendak kemalangan hari ini. Saya seorang ibu ber anak kan empat. Tiga dari mereka bersekolah.Jadi jadual padat. Ke hulu ke hilir memandu. Sempat lagi hendak ke pejabat pos hari ini. Kali pertama hampir terlanggar motosikal yang datang dari arah kiri. Kali kedua langgar side mirror van. Nasib baik tak patah. Kali ketiga. Saya nak lintas. Tiba-tiba kereta mercedes datang dari arah kiri. Dia makan jalan saya. Saya nak keluar. Tersagat juga sikit. Bunyi .. tapi nasib baik lagi selepas belanggar pemandu tu turun tengok kereta dia . Dan tak ada kemek mahupun calar. Jadi kami selesaikan dengan senyum.

sakit mata

Esok kalau anak -anak tak ada program di sekolah mahu saja di pontengkan saja ke tiga tiganya. Tapi mereka ada aktiviti penting. Cikgu dah rancang berminggu -minggu. Harap lah tak ada apa-apa esok. Minta puanbee lebih berhati hati bawa kereta. Dan saya berharap tak ada anak-anak terkena jangkitan sakit mata ni. Kesian. Tak pergi klinik lagi pun. Tak suka….. kalau anak sakit laju je pergi klinik.

Ada orang beri tips tradisional kepada saya untuk ubatkan sakit mata ini. Cara nya adalah letakkan air kencing / air susu ibu. Yang mana kedua-duanya saya tak sanggup buat.Continue reading

Tips untuk ibu bapa ketika anak sedang periksa.

Scroll facebook nampak kawan share tips untuk ibu bapa ketika anak sedang periksa. Terus niat nak tulis letak di blog untuk rujukan diri sendiri dan sebarkan kepada lebih ramai ibu bapa. Kalau ada ramai ibu bapa yang baca blog puanbee lah.

Hari ni hari pertama anak yang nombor 3 tu periksa. Tahun 1 kan. Si kakak aliya dan kakak husna tak ada lah terasa apa sangat sebab dah biasa. Padahal si kakak tu nak UPSR tahun 2016 ni. Punya lah mak dia pulun tidur awal. Bangun awal , sekali jalan sesak teruk ya amat. Kenapa tah KL ni. Makin lama makin teruk. Lagi tambah jalan , lagi tambah MRT , LRT , HIGHWAY , TRAFFIC LIGHT lagi teruk sesaknya. Pening dah kepala ni nak drive di KL setiap hari. Rasa nak pindah balik duk taiping.

peperiksaan

Berbalik kepada tips untuk ibu bapa ketika anak menduduki peperiksaan. Benar kan.. doa ibu bapa itu mujarap. Lagi -lagi ibu .. jadi marilah kita doa banyak-banyak. Supaya anak mendapat berkat .. untuk menjawab soalan peperiksaan. Belajar tu dah belajar dah usaha tu dah usaha dah. Tinggal lagi doa je lah dari ibu bapa.Continue reading