Pengembaraan ke Bandung dengan anak-anak

Perkahwinan jarak jauh. Banyak kisah yang tak terduga. Siapa sangka saya akan ke Bandung hanya dengan anak-anak tanpa orang dewasa lelaki ? ke luar negara tu. Emak saya punya lah risau. Saya langsung tak dapat bayangkan.

Dua hari suami mengajak saya bertemu di Jakarta. Saya menolak dengan pelbagai alasan. Hari ke – 3 saya berbincang dengan AJK KIAH PROPA. Semua menyokong saya kesana. Dorongan demi dorongan.

Saya takut sebenarnya. Tak pernah ke luar negara dengan siapa-siapa pun. Tapi atas sebab rindu dan ” terigin juga nak bejalan jauh” saya iayakan saja. Bincang -bincang maka booking lah tiket Air Asia melalui seorang rakan blogger.2014-01-28 17.33.24

Bergambar di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ( KLIA )

Tapi tak jadi ke Jakarta kerana kurang tempat menarik. Maka Bandung menjadi pilihan destinasi. Selepas tiket kapal terbang telah di tempah. Dua tiga hari berikutnya saya buat passport untuk semua anak-anak , saya dan adik.

Kemudian booking hotel di Bandung melalui Agoda. Tukar duit Malaysia ke Rupiah siap-siap. Sungguh senang rupanya nak melancong ke luar negara. Ehemm .. lain kali suami kerja luar negara boleh lah melawat di mana di bekerja. 2014-01-28 22.14.00

Saya telah booking tiket kapal terbang selama dua minggu. Mana tahu si Syamim demam sehari sebelum penebangan kami ke Bandung. Stress juga.. kesian baby muntah dan batuk teruk. Tapi terpaksa lah pergi memandangkan tiket dah booking.

2014-01-28 22.44.16

Sesampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Husein Sastranegara di Bandung , kami semua mengalami kejutan sikit. Udara di sana sejuk sangat. Laila yang pada mulanya tidak berjaket kesejukkan. Terus pinjam baju kakak Aliya . Kakak Aliya nya pula pinjam baju ibu. Sudahnya ibu lah ketar sorang-sorang di situ. 🙂2014-01-28 22.44.29 Read More

Scan 3D/4D di Taiping

Sekarang ni dah jadi trend ibu-ibu mengandung buat scan 3D/4D untuk tengok jantina anak di dalam kandungan. Ada juga saja nak tengok apa baby buat dalam perut dan ada juga orang macam saya , saja nak try scan canggih ni. Orang lain buat , kita pun teringin nak scan 3D4D juga , padahal sama je dengan scan biasa. Dulu-dulu 3 anak perempuan saya tu memang pergi scan biasa je pun.

Saya pergi scan 3D4D di Hospital Columbia Taiping , pada hari raya ke 5 , harga RM110 . Tak tahu nak cari tempat lain , ada kawan pergi situ maka situ je la saya tuju. Di KL bukan tak ada scan 3D4D ni , banyak ….. tapi masa pula tak ada .. ayah sibuk cari rezeki kan. Tak tahan dah nak tahu jantina seteah bertalu-talu orang tanya . So dah tahu ni diam la dulu .. bukan apa tak mau mengharap …

scan 3d 4d Read More

Alat untuk lancarkan saluran air di bilik mandi

Bila bilik air tiba-tiba airnya perlahan menjadi masaalah juga bagi saya yang tinggal di atas kayangan ni , lantai rumahku adalah bumbung rumah orang lain. Jadi tak boleh ketuk sebarangan , tak boleh repair sebarangan lagi-lagi bahagian bilik air mahupun tandas. Dulu kecik-kecik duduk rumah kampung , tak pernah pun rasa semua ni…

Ini adalah tips rumahtangga yang mungkin ramai tak tahu.. selepas saya baca blog makcik kujie tentang cara tampal periuk bocor saya tergelak. Oh tips tu saya dah tahu lama dulu , dek kerana suami sendiri buat kerja-kerja maintainence menggunakan benda alah tu. Tetapi ye lah .. tak terfikir nak berkongsi kepada umum sehinggakan susah pula makcik kujie mencari petua untuk tampal periuk nya yang bocor.

Alat untuk lancarkan saluran air di bilik mandi di bawah ni. Pernah tengok ?? Boleh di dapati di kedai hardware ataupun DIY berdekatan rumah anda. Nama alat ni saya lupa dah.

petua bilik air tersumbat Read More

posisi terbaik ketika tidur bagi wanita hamil

Wanita hamil memang mempunyai banyak masaalah ketidakselesaan. Siapa setuju angkat tangan. Di awal usia kandungan saya suka tidur , pantang letak kepala mesti tidur. Sekarang dah masuk 4 bulan usia kandungan yakni trimester kedua. Saya tak boleh tidur , tak selesa , selalu terganggu dan lapar waktu malam. Termasuklah kerap ke tandas. Itu normal .. tetapi kaum ibu semua boleh tahan benda ni. Kaum ibu kan penyabar… 🙂

gambar 3d wanita hamil Read More