Alat untuk lancarkan saluran air di bilik mandi

Bila bilik air tiba-tiba airnya perlahan menjadi masaalah juga bagi saya yang tinggal di atas kayangan ni , lantai rumahku adalah bumbung rumah orang lain. Jadi tak boleh ketuk sebarangan , tak boleh repair sebarangan lagi-lagi bahagian bilik air mahupun tandas. Dulu kecik-kecik duduk rumah kampung , tak pernah pun rasa semua ni…

Ini adalah tips rumahtangga yang mungkin ramai tak tahu.. selepas saya baca blog makcik kujie tentang cara tampal periuk bocor saya tergelak. Oh tips tu saya dah tahu lama dulu , dek kerana suami sendiri buat kerja-kerja maintainence menggunakan benda alah tu. Tetapi ye lah .. tak terfikir nak berkongsi kepada umum sehinggakan susah pula makcik kujie mencari petua untuk tampal periuk nya yang bocor.

Alat untuk lancarkan saluran air di bilik mandi di bawah ni. Pernah tengok ?? Boleh di dapati di kedai hardware ataupun DIY berdekatan rumah anda. Nama alat ni saya lupa dah.

petua bilik air tersumbatContinue reading

posisi terbaik ketika tidur bagi wanita hamil

Wanita hamil memang mempunyai banyak masaalah ketidakselesaan. Siapa setuju angkat tangan. Di awal usia kandungan saya suka tidur , pantang letak kepala mesti tidur. Sekarang dah masuk 4 bulan usia kandungan yakni trimester kedua. Saya tak boleh tidur , tak selesa , selalu terganggu dan lapar waktu malam. Termasuklah kerap ke tandas. Itu normal .. tetapi kaum ibu semua boleh tahan benda ni. Kaum ibu kan penyabar… ­čÖé

gambar 3d wanita hamilContinue reading

14 Minggu kehamilan – ibu rasa apa ?

Diam tak diam , celik mata tutup mata , setiap hari , kerja nak tidur dan makan , sekali semak balik ..oh dah masuk 14 minggu usia kandungan bayi dalam perut ni. Tiba-tiba dari tak ada loya-loya muntah , sekarang dah ada . Oh serik la dengan muntah-muntah ni , pengalaman lalu memeritkan. Sekarang ni makan pun agak kurang berselera , nak makan macam-macam tapi sikit saja boleh masuk.

hamil 14 minggu

PERKEMBANGAN FETUS HAMIL 14 MINGGU – BABYCENTER.COM.MY

Dari mercu kepala ke punggung, panjang bayi anda adalah sekitar 3 setengah inci / 9 sentimeter, dan beratnya satu setengah auns / 43 gram. Sekarang, badannya membesar dengan lebih cepat daripada kepala. Di minggu ini, kulitnya yang halus senipis kertas itu menutupi badannya dengan lanugo (bulu halus dan lembut yang lazimnya gugur sebelum kelahiran). Walaupun bulu kening mula timbul dan rambut di kepala pun tumbuh, ianya boleh bertukar tekstur dan warna sebelum kelahiran.

Di masa ini, fetus boleh memegang, mengecilkan mata, mengerut dahi dan menyeringai. Ia juga mungkin boleh menghisap jarinya. Penyelidik percaya bahawa pergerakan-pergerakan ini dan yang lain mungkin berlaku beriringan dengan perkembangan impuls dalam otak. Baca lebih lanjut mengenai pergerakan bayi anda semasa kehamilan.

Jika anda belum lagi membuat janji temu untuk pemeriksaan serum maternal (juga dikenali sebagai ujian tiga serangkai), eloklah dilakukan sekarang. Ujian ini menyediakan informasi lanjut tentang bayi anda, dan menapis bagi sindrom Down dan kecacatan lain. Juga, doktor anda mungkin mengesyorkan amniosentesis antara minggu ke-15 hingga ke-18 bagi wanita berumur lebih dari 35 tahun dan mereka yang mempunyai sejarah kecacatan kelahiran. Jika umur anda lebih dari 35, lihatlah artikel kami mengenai bagaimana umur mempengaruhi kehamilan.

ÔÇó Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan – walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

 

Suka sangat tengok video 3D bayi dalam perut mengikut usia nya di babycenter. Kalau nak tengok sila ke LINK┬á┬á. Sweet sangat-sangat . pengubat segela keresahan bagi menghadapi simptom kehamilan ni. ­čÖé

Susu tak boleh masuk langsung .. acaner ni ?

Mivva Beauty Box – Review Beauty Box Mac 2013

Fenomena Beauty Box dah pun singgah di Malaysia . Rata-rata wanita dan remaja di luar sana suka sangat dengan Beauty Box . Lain syarikat lain produk yang di isi di dalam kotak kecantikkan tersebut. Dan Mivva.com adalah salah satu penyedia Beauty Box dengan harga serendah RM38 setiap bulan. Barangan yang di masukkan ke dalam kotak tersebut bukan la sample semata. Puas hati juga ..

Mivva beauty box Continue reading

Pengalaman mengandung , alahan dan proses bersalin 3 anak

Sekadar nak berkongsi dan mengenang kembali saat-saat kali pertama di sahkan mengandung , kali kedua dan kali ke tiga disahkan mengandung. Manis je rasa mengandung ni sebenarnya. Maafkan saya jika ada pembaca yang harap sangat-sangat dapat zuriat tetapi belum sampai masa lagi. Banyakkan lah doa , zuriat ini merupakan anugerah Allah juga. Ada zuriat adalah ujian , tak ada zuriat pun ujian.

Dulu .. macam mana ek .. hampir lupa dah pengalaman pertama kali tahu mengandung ni. Tetapi selepas di nikahkan .. ehemm .. ceritanya boleh tengok disini –>> ┬áKenangan indah buat anak-anak ku. ┬á Kalau sesiapa baca memang tahu lah saya adalah orang yang berkahwin muda. Oleh itu anak pun dapat di usia muda.

********************

pengalaman melahirkan anak

Gambar lama , una dan kakak semasa baru nak terima adik

Selepas sebulan saja saya berkahwin dah pun ada tanda saya mengandung. Paling dasyat lah kiranya tanda mengandung untuk anak sulung ini. Belum pergi buat apa-apa rawatan di mana-mana klinik , tetapi saya tahu saya hamil. Apa tidaknya .. bangun pagi saja mual , tak boleh makan , tak boleh bau nasi di tanak , tak boleh bau tandas dan tak boleh bau suami.

Waktu tu saya bekerja sebagai kerani di sebuah stesen NGV . Hari-hari memang bekerja selama 12 jam. Di awal kehamilan .. sehingga 7 bulan membawa perut saya tak boleh makan apa-apa makanan kecuali buah anggur dan epal. Terlalu banyak sangat muntah , tekak luka dan langsung tak boleh makan makanan panas , bergaram dan bercili. Kalau lah makan juga dah tentu-tentu tekak jadi perit dan sakit. Nasi di tanak tak boleh nak hidu jadi makan pun tak boleh.

Berat badan menurun , bayi tak besar langsung di dalam perut. Selepas kandungan berusia 3 bulan (maksudnya 3 bulan tak period , saya agak-agak lah ) baru saya ke klinik dan buat buku merah. Untuk anak sulung mesti bawa sijil nikah asal dan salinan , ic suami / isteri dan suami pun mesti ada untuk cek darahnya.

Macam biasa doktor suruh makan pil zat besi , vitamin dan asid folik. Dan disebabkan kandungan kecil sangat doktor minta saya minum susu ibu mengandung.

Masaalahnya tak boleh minum susu tu langsung. Selepas minum 2-3 minit je terus muntah semula ,┬á┬álemah dan pucat , kurus siap boleh pakai seluar jeans lagi tu ….

Sehinggalah kandungan mencecah 8 bulan. Perghhhhh .. lepas tu semua dah senang … makanan┬á saya hari-hari ketika itu .. nasi lemak , roti canai dan KFC .. ┬átabiat buruk suka kunyah ais batu dan makan colgate. wahaha.. kelakar pulak .. berat badan berdesup naik balik .. kandungan pun dah besar .. kena pula minum air gula untuk sukat tahap “ kencing manis” hehe ..

Pendek kata , kandungan sihat tetapi semasa kandungan 8 bulan lebih macam tu , saya terlibat dalam satu kes diragut. Kandungan jadi terkejut agaknya .. terus tak bergerak. Degup jantung baby tak dapat di kesan. Lalu saya di masukkan ke hospital awal sebulan dari tarikh jangka bayi akan lahir. Kira kena beranak paksa lah . Lama juga duduk di wad , seminggu gitu .. jenuh kena proses.

Doktor masukkan ubat untuk mematangkan laluan rahim (saya tak tahu apa istilah yang doktor dan jururawat gunakan ni ) dengan lebih cepat.  Dan saya dapat lahirkan baby secara normal tetapi awal sebulan. Berat baby waktu tu hanya 2.9kg lahir normal . Sekarang baby nya dah besar sihat walafiat dan berumur nak masuk 9 tahun pada 2013.

***********************************

kerenah anak

Husna kecil lagi waktu nak dapat adik ..

Anak ke dua pulak. Jenuh ni nak perah otak balik hahaha.. semangat..

Pabila anak yang sulung lahir dia tak nak minum susu dari botol langsung , jadi saya berhenti dari kerja dan menyusukan anak tu sampai lah umurnya 3 tahun lebih kalau tak silap. Sampai lekat adik no 2 ni lah .. kebetulan suami saya pergi bekerja di bintulu selama beberapa bulan dan saya balik tinggal di kampung.

Mula-mula di sahkan mengandung , untuk anak no 2 tak ada alahan yang teruk-teruk , cuma loya dan tak boleh tengok matahari. Saya membuat ujian mengandung sendiri dengan membeli urin test di farmasi.

Walau bagaimana pun , saya pergi mengambil lesen sepanjang 4 bulan mengandung anak ke dua ni. Ramai yang tak tahu saya mengandung. Saya tunggu kandungan berusia 4 bulan baru pergi buat buku merah. Kalau anak sulung saya bekerja walaupun lesu dan longlai tapi anak kedua saya tidur dan ambil lesen sahaja. Tak buat apa-apa , tak boleh bangun ketika matahari pagi dan tengah hari kecuali untuk pergi ambil ujian lesen P . Saya jadi gemuk semacam dan saya kena minum air gula setiap 2 minggu sehinggalah anak di lahirkan.

Untuk anak no 2 tak ada masaalah apa-apa .. lahir pun normal dan baby besar sangat. 3.7kg beratnya apa tidaknya asyik tidur sepanjang mengandungkan beliau. Mujur saya di kampung dan anak sulung tu mak dan adik-adik tolong tengokkan. Suami pun balik 2-3 bulan sekali sewaktu kandungkan anak no 2. duduk di wad 3 hari saja. Hari pertama pendaftaran , hari kedua besalin , hari ke tiga tu doktor nak pantau kalau ada apa-apa sakit , deman ke apa ke ..gitu laaa ..

*****************************

nurul laila madihah

Laila selepas di lahirkan ..

Untuk anak ke tiga saya ingat .. fresh lagi kan…

Selepas habis pantang anak no 2 tu , saya kebetulan di tawarkan kerja sebagai kerani di koperasi tentera bahagian jualan. Hari-hari bekerja berurusan untuk pinjaman tentera. Saya sangat aktif waktu ni .. mana tahu sewaktu anak no2 baru saja berusia 1 tahun , saya dah pun ter mengandungkan anak no 3 , subur betul ….orang kata rezeki .. saya memang merancang nak jarakkan anak waktu ni , memandangkan suami pun bekerja di luar kawasan.

Susah juga nak berdikari dengan dua anak masih kecil dan mengandung. Tetapi di kuatkan kudrat ni. Tapi alhamdulillah .. untuk kandungan no 3 saya tidak ada apa-apa alahan , dari awal kehamilan sehingga lah anak di lahirkan.

Dah ada pengalaman kot.. Tetapi .. anak ke dua selalu deman dan muntah sepanjang saya hamil. Orang tua2 kata sebab dia yang tanggung alahan saya mengandung. Tak tau lah betul ke tidak .. nauzubillah ..

Saya bekerja , saya jaga dua orang anak dan saya mengandung ..suami kebetulan bekerja di luar kawasan. Terpaksa lah kan .. sewaktu kandungan 8 bulan saya dah pun pulang ke kampung , tunggu hari untuk beranak di kampung.

Suami jauh .. dan kuat  tak kuat saya waktu ni .. sehari sebelum nak beranak , saya pergi membakar sampah di belakang rumah , mana tahu saya telah di kejar sekawan temingat (sejenis binatang macam tebuan) berlari juga saya waktu tu. Dan malam tu juga ada sedikit tanda lain macam sikit.  Esok pagi , saya memang ada temujanji dengan klinik berdekatan.

Tetapi saya waktu tu rasa macam nak besalin dah , tetapi tak sakit apa-apa .. saya terus drive kereta dalam 45 minit pergi ke hospital sendiri. Suami takde waktu tu ..

Sampai di hospital macam nak menangis pun ada bila doktor tanya , datang dengan siapa ? naik apa ? siapa nak pergi daftar ? al-maklumlah saya pergi sendiri kan.

Doktor tanya ..”┬áawak betul ke sakit nak beranak ni ?’ ┬ásambil senyum-senyum.

saya menjawab ” betul lah doktor ..tak akan menipu kot … nak beranak bukan perkara main-main. “

” Tapi .. muka awak nampak macam stabil je , tak ada macam muka orang sakit nak beranak pun .. “ ┬ákata doktor tu lagi.

Lawak betul .. orang dah 3 kali mengandung agaknya sebab tu tak ada muka sakit , boleh bertenang lagi .. asalkan doktor cek dan bawa saya masuk wad sudahlah ..kang teberanak di depan kaunter baru tau ..

Tapi doktor tu buat juga pemeriksaan , berapa inci dah terbuka… memang dah 4cm pun.. doktor cepat-cepat minta saya di masukkan ke ward kecemasan dan di lakukan pemeriksaan akhir sebelum di bawa ke makmal besalin. Saya beranak pada hari yang sama saya di masukkan ke wad.

Cuma dari pagi saya terpaksa menahan rasa nak beranak tu sampai ke petang jam 7 malam di sebabkan makmal besalin penuh. Itu pun selepas saya muntah – muntah tak ingat punya. Doktor dah tak minta saya tahan lagi , terus di tolak ke makmal besalin dan sekejap je saya besalin.

Baby di lahirkan dengan cara normal lagi. berat 3.17 kg ok lah tak besar macam anak no 2 dan tak kecil macam anak no1 ..

Keesokkan saya dah boleh di daftarkan keluar .. bestnya tinggal di hospital sekejap je.. haa.. penakut nak masuk wad lama-lama ok.

6 bulan lepas melahirkan baby saya berhenti kerja semula , memandangkan anak sulung pun dah nak masuk tahun 1.

****************

Tulis yang mana ingat je ni , dah lupa pun anak-anak dah besar kan , Esok-esok mengandung anak ke 4 boleh lah tulis secara lengkap , kalau tak ada alahan apa-apa hihi.. kalau ada no 4 …. Semua anak di lahirkan cara normal dan boleh di katakan tak susah sangat . Sakit tu tetap ada .. tapi tak lah sakit sangat kot .. entah lah ..

Semasa nak beranak ingat pesan mak je , dia minta saya baca surah al-fatihah dan al-kausar banyak-banyak mempermudahkan gitulah ..

Oleh itu ..apa yang dapat dirumuskan disini , pengalaman mengandung dan melahirkan untuk setiap anak tak sama. Sebab tu lah walau nak masuk 5 ke , masuk 6 ke anak dia mesti berdebar jugak , takut dan serba tak kena .. he he he ..  tapi tak tahulah pengalaman orang yang melahirkan anak melalui pembedahan tu macam mana kan.

P/S : Panjang .. sebab nak simpan memori indah ni .. untuk masa depan ­čÖé kalau panjang umur kan ..

PP/S : Kepada pengantin baru .. agak 2-3 bulan tak datang bulan boleh lah mula buat urin test tu .. mana tahu dah terlekat zuriatnya ..

Sekian ­čśŤ