pengalaman melahirkan anak

Pengalaman mengandung , alahan dan proses bersalin 3 anak

Sekadar nak berkongsi dan mengenang kembali saat-saat kali pertama di sahkan mengandung , kali kedua dan kali ke tiga disahkan mengandung. Manis je rasa mengandung ni sebenarnya. Maafkan saya jika ada pembaca yang harap sangat-sangat dapat zuriat tetapi belum sampai masa lagi. Banyakkan lah doa , zuriat ini merupakan anugerah Allah juga. Ada zuriat adalah ujian , tak ada zuriat pun ujian.

Dulu .. macam mana ek .. hampir lupa dah pengalaman pertama kali tahu mengandung ni. Tetapi selepas di nikahkan .. ehemm .. ceritanya boleh tengok disini –>>  Kenangan indah buat anak-anak ku.   Kalau sesiapa baca memang tahu lah saya adalah orang yang berkahwin muda. Oleh itu anak pun dapat di usia muda.

********************

pengalaman melahirkan anak

Gambar lama , una dan kakak semasa baru nak terima adik

Selepas sebulan saja saya berkahwin dah pun ada tanda saya mengandung. Paling dasyat lah kiranya tanda mengandung untuk anak sulung ini. Belum pergi buat apa-apa rawatan di mana-mana klinik , tetapi saya tahu saya hamil. Apa tidaknya .. bangun pagi saja mual , tak boleh makan , tak boleh bau nasi di tanak , tak boleh bau tandas dan tak boleh bau suami.

Waktu tu saya bekerja sebagai kerani di sebuah stesen NGV . Hari-hari memang bekerja selama 12 jam. Di awal kehamilan .. sehingga 7 bulan membawa perut saya tak boleh makan apa-apa makanan kecuali buah anggur dan epal. Terlalu banyak sangat muntah , tekak luka dan langsung tak boleh makan makanan panas , bergaram dan bercili. Kalau lah makan juga dah tentu-tentu tekak jadi perit dan sakit. Nasi di tanak tak boleh nak hidu jadi makan pun tak boleh.

Berat badan menurun , bayi tak besar langsung di dalam perut. Selepas kandungan berusia 3 bulan (maksudnya 3 bulan tak period , saya agak-agak lah ) baru saya ke klinik dan buat buku merah. Untuk anak sulung mesti bawa sijil nikah asal dan salinan , ic suami / isteri dan suami pun mesti ada untuk cek darahnya.

Macam biasa doktor suruh makan pil zat besi , vitamin dan asid folik. Dan disebabkan kandungan kecil sangat doktor minta saya minum susu ibu mengandung.

Masaalahnya tak boleh minum susu tu langsung. Selepas minum 2-3 minit je terus muntah semula ,  lemah dan pucat , kurus siap boleh pakai seluar jeans lagi tu ….

Sehinggalah kandungan mencecah 8 bulan. Perghhhhh .. lepas tu semua dah senang … makanan  saya hari-hari ketika itu .. nasi lemak , roti canai dan KFC ..  tabiat buruk suka kunyah ais batu dan makan colgate. wahaha.. kelakar pulak .. berat badan berdesup naik balik .. kandungan pun dah besar .. kena pula minum air gula untuk sukat tahap “ kencing manis” hehe ..

Pendek kata , kandungan sihat tetapi semasa kandungan 8 bulan lebih macam tu , saya terlibat dalam satu kes diragut. Kandungan jadi terkejut agaknya .. terus tak bergerak. Degup jantung baby tak dapat di kesan. Lalu saya di masukkan ke hospital awal sebulan dari tarikh jangka bayi akan lahir. Kira kena beranak paksa lah . Lama juga duduk di wad , seminggu gitu .. jenuh kena proses.

Doktor masukkan ubat untuk mematangkan laluan rahim (saya tak tahu apa istilah yang doktor dan jururawat gunakan ni ) dengan lebih cepat.  Dan saya dapat lahirkan baby secara normal tetapi awal sebulan. Berat baby waktu tu hanya 2.9kg lahir normal . Sekarang baby nya dah besar sihat walafiat dan berumur nak masuk 9 tahun pada 2013.

***********************************

kerenah anak

Husna kecil lagi waktu nak dapat adik ..

Anak ke dua pulak. Jenuh ni nak perah otak balik hahaha.. semangat..

Pabila anak yang sulung lahir dia tak nak minum susu dari botol langsung , jadi saya berhenti dari kerja dan menyusukan anak tu sampai lah umurnya 3 tahun lebih kalau tak silap. Sampai lekat adik no 2 ni lah .. kebetulan suami saya pergi bekerja di bintulu selama beberapa bulan dan saya balik tinggal di kampung.

Mula-mula di sahkan mengandung , untuk anak no 2 tak ada alahan yang teruk-teruk , cuma loya dan tak boleh tengok matahari. Saya membuat ujian mengandung sendiri dengan membeli urin test di farmasi.

Walau bagaimana pun , saya pergi mengambil lesen sepanjang 4 bulan mengandung anak ke dua ni. Ramai yang tak tahu saya mengandung. Saya tunggu kandungan berusia 4 bulan baru pergi buat buku merah. Kalau anak sulung saya bekerja walaupun lesu dan longlai tapi anak kedua saya tidur dan ambil lesen sahaja. Tak buat apa-apa , tak boleh bangun ketika matahari pagi dan tengah hari kecuali untuk pergi ambil ujian lesen P . Saya jadi gemuk semacam dan saya kena minum air gula setiap 2 minggu sehinggalah anak di lahirkan.

Untuk anak no 2 tak ada masaalah apa-apa .. lahir pun normal dan baby besar sangat. 3.7kg beratnya apa tidaknya asyik tidur sepanjang mengandungkan beliau. Mujur saya di kampung dan anak sulung tu mak dan adik-adik tolong tengokkan. Suami pun balik 2-3 bulan sekali sewaktu kandungkan anak no 2. duduk di wad 3 hari saja. Hari pertama pendaftaran , hari kedua besalin , hari ke tiga tu doktor nak pantau kalau ada apa-apa sakit , deman ke apa ke ..gitu laaa ..

*****************************

nurul laila madihah

Laila selepas di lahirkan ..

Untuk anak ke tiga saya ingat .. fresh lagi kan…

Selepas habis pantang anak no 2 tu , saya kebetulan di tawarkan kerja sebagai kerani di koperasi tentera bahagian jualan. Hari-hari bekerja berurusan untuk pinjaman tentera. Saya sangat aktif waktu ni .. mana tahu sewaktu anak no2 baru saja berusia 1 tahun , saya dah pun ter mengandungkan anak no 3 , subur betul ….orang kata rezeki .. saya memang merancang nak jarakkan anak waktu ni , memandangkan suami pun bekerja di luar kawasan.

Susah juga nak berdikari dengan dua anak masih kecil dan mengandung. Tetapi di kuatkan kudrat ni. Tapi alhamdulillah .. untuk kandungan no 3 saya tidak ada apa-apa alahan , dari awal kehamilan sehingga lah anak di lahirkan.

Dah ada pengalaman kot.. Tetapi .. anak ke dua selalu deman dan muntah sepanjang saya hamil. Orang tua2 kata sebab dia yang tanggung alahan saya mengandung. Tak tau lah betul ke tidak .. nauzubillah ..

Saya bekerja , saya jaga dua orang anak dan saya mengandung ..suami kebetulan bekerja di luar kawasan. Terpaksa lah kan .. sewaktu kandungan 8 bulan saya dah pun pulang ke kampung , tunggu hari untuk beranak di kampung.

Suami jauh .. dan kuat  tak kuat saya waktu ni .. sehari sebelum nak beranak , saya pergi membakar sampah di belakang rumah , mana tahu saya telah di kejar sekawan temingat (sejenis binatang macam tebuan) berlari juga saya waktu tu. Dan malam tu juga ada sedikit tanda lain macam sikit.  Esok pagi , saya memang ada temujanji dengan klinik berdekatan.

Tetapi saya waktu tu rasa macam nak besalin dah , tetapi tak sakit apa-apa .. saya terus drive kereta dalam 45 minit pergi ke hospital sendiri. Suami takde waktu tu ..

Sampai di hospital macam nak menangis pun ada bila doktor tanya , datang dengan siapa ? naik apa ? siapa nak pergi daftar ? al-maklumlah saya pergi sendiri kan.

Doktor tanya ..” awak betul ke sakit nak beranak ni ?’  sambil senyum-senyum.

saya menjawab ” betul lah doktor ..tak akan menipu kot … nak beranak bukan perkara main-main. “

” Tapi .. muka awak nampak macam stabil je , tak ada macam muka orang sakit nak beranak pun .. “  kata doktor tu lagi.

Lawak betul .. orang dah 3 kali mengandung agaknya sebab tu tak ada muka sakit , boleh bertenang lagi .. asalkan doktor cek dan bawa saya masuk wad sudahlah ..kang teberanak di depan kaunter baru tau ..

Tapi doktor tu buat juga pemeriksaan , berapa inci dah terbuka… memang dah 4cm pun.. doktor cepat-cepat minta saya di masukkan ke ward kecemasan dan di lakukan pemeriksaan akhir sebelum di bawa ke makmal besalin. Saya beranak pada hari yang sama saya di masukkan ke wad.

Cuma dari pagi saya terpaksa menahan rasa nak beranak tu sampai ke petang jam 7 malam di sebabkan makmal besalin penuh. Itu pun selepas saya muntah – muntah tak ingat punya. Doktor dah tak minta saya tahan lagi , terus di tolak ke makmal besalin dan sekejap je saya besalin.

Baby di lahirkan dengan cara normal lagi. berat 3.17 kg ok lah tak besar macam anak no 2 dan tak kecil macam anak no1 ..

Keesokkan saya dah boleh di daftarkan keluar .. bestnya tinggal di hospital sekejap je.. haa.. penakut nak masuk wad lama-lama ok.

6 bulan lepas melahirkan baby saya berhenti kerja semula , memandangkan anak sulung pun dah nak masuk tahun 1.

****************

Tulis yang mana ingat je ni , dah lupa pun anak-anak dah besar kan , Esok-esok mengandung anak ke 4 boleh lah tulis secara lengkap , kalau tak ada alahan apa-apa hihi.. kalau ada no 4 …. Semua anak di lahirkan cara normal dan boleh di katakan tak susah sangat . Sakit tu tetap ada .. tapi tak lah sakit sangat kot .. entah lah ..

Semasa nak beranak ingat pesan mak je , dia minta saya baca surah al-fatihah dan al-kausar banyak-banyak mempermudahkan gitulah ..

Oleh itu ..apa yang dapat dirumuskan disini , pengalaman mengandung dan melahirkan untuk setiap anak tak sama. Sebab tu lah walau nak masuk 5 ke , masuk 6 ke anak dia mesti berdebar jugak , takut dan serba tak kena .. he he he ..  tapi tak tahulah pengalaman orang yang melahirkan anak melalui pembedahan tu macam mana kan.

P/S : Panjang .. sebab nak simpan memori indah ni .. untuk masa depan 🙂 kalau panjang umur kan ..

PP/S : Kepada pengantin baru .. agak 2-3 bulan tak datang bulan boleh lah mula buat urin test tu .. mana tahu dah terlekat zuriatnya ..

Sekian 😛

anak-anak ketika cuti sekolah

11 Tips : Lakukan Bersama-Sama Ketika Cuti Sekolah Hujung Tahun

Cuti sekolah hujung tahun tiba lagi , selepas habis cuti anak-anak akan memulakan sesi persekolah untuk tahun baru , guru baru dan buku baru. Apa yang boleh di buat di waktu cuti sekolah panjang begini selain dari bercuti bersama keluarga , bangun lewat dan menonton kartun sahaja ? Sebelum ini di post Cuti sekolah bermula bermakna ? ramai juga ibu bapa memberi komen. Rata-rata ibu bapa membuat persiapan juga untuk melayan anak ketika cuti sekolah kan? walaupun tak nampak sangat.

anak-anak ketika cuti sekolah

Disini saya kongsikan 11 tips dan idea untuk dilakukan oleh ibu bapa dan anak-anak di rumah ketika waktu cuti sekolah yang panjang ini .

  1. Buat latihan untuk anak  bangun awal  , mandi dan solat seawal pagi. Susah nih sebenarnya ..
  2. Membuat latihan matematik , kuiz matematik sesama adik beradik . Dan ibu bapa boleh tawarkan hadiah sesudah anak berjaya menunjukkan peningkatan . Contoh hadiah : Pergi melawat legoland.. contoh je lah ehhhh ..
  3. Mengelakkan membeli barang keperluan sekolah di saat akhir. Lakukan pengiraan segera.. Melawat banyak kedai bagi mendapatkan harga terbaik.
  4. Mengemas almari pakaian bersama anak. Buat semakkan baju yang tidak lagi muat di pakai , rosak dan perlu di ganti. Apa yang masih boleh digunakan dan tidak boleh di gunakan. Susun atur pakaian untuk sepanjang hari ketika anak bersekolah nanti. Sediakan secukupnya ruang untuk menyimpan baju mengikut masa persekolahan anak. Ianya dapat menjimatkan masa anda nanti.
  5. Pastikan anak-anak mempuanyai baju untuk bersukan secukupnya. Anak selesa dan kita suka melihat mereka.
  6. Memberi tunjuk ajar untuk anak belajar membersihkan , mengatur almari pakaian mereka. Memberi rewards jika perlu.
  7. Membuat rancangan untuk kejayaan anak , memotivasikan mereka agar membuat dan belajar dengan lebih baik dari tahun lepas. Dibenarkan anak berkongsi idea mereka dan di pantau oleh ibu bapa.
  8. Sediakan tempat belajar anak dengan warna-warna yang segar dan selesa. Pastikan alat tulis dan peralatan anak-anak cukup ianya boleh mengubah mood belajar anak-anak anda bagi menyambut kedatangan tahun baru untuk alam persekolahan.
  9. Membuat sedikit latihan “lompat tikam” . Contoh beli kamus bahasa yang anak-anak lemah dan belajar sedikit-sedikit.. sehari 20 perkataan misalnya.Inyanya berguna untuk menambah pengetahuan dan menyegarkan minda anak-anak.
  10. Mengajar anak tentang makanan kesihatan. Mengajar agar anak dapat memilih makanan tengah hari yang menyihatkan. Membuat jadual makanan yang anak suka jika perlu. Membuat perbincangan dengan anak-anak untuk perancangan menu di waktu sekolah nanti.
  11. Kemaskini semua perancangan di atas selema beberapa minit setiap hari . Ianya tidak lah sesusah mana , pastikan ianya ringkas dan padat. Latihan ini dapat mengajar anak-anak disiplin dan pengurusan diri yang baik.

Sekian , selamat bercuti semua …..

P/S : Saya suka jika anda berkongsi entri ini dengan menekan butang di sebelah ..terima kasih …

menantu vs mertua

Kisah Rumahtangga : Menantu vs Mertua

Kesimpulan selepas baca cerita ni . Semua menantu dan mertua ada kelemahan masing-masing , nak tegur biarlah berhemah ..jangan ingat mertua tak ada buat salah dan menantu tu kurang ajar je. Jangan pulak ingat menantu tu boleh di buat apa saja sebab orang muda tak boleh melawan cakap mertua. Sama-sama ada kelebihan dan kelemahan tegur/tanya dan nasihatlah secara berhemah , tegur dengan baik. Ada sesuatu terjadi sila jangan tuduh tanpa usul periksa , pastikan ada bukti dan terbukti baru boleh tuduh . Kalau tuduh tanpa bukti sahih dan cakap ikut sedap mulut , ianya nya boleh menimbulkan perasaan “sakit hati” atau “hilang hormat ” dan juga “FITNAH” . Fitnah , sakit hati dan tidak hormat adalah pekara buruk yang biasa ada dalam masyarakat kita .. ye tak ? kalau boleh tak nak biasakan lah ..

bacalah  cerita di bawah. Nak ambik anak jap..

Menantu vs Mertua

Kamal baru sahaja berkahwin. Kerana tidak mempunyai rumah, dia terpaksa menumpang di rumah bapa mertuanya. Malangnya, ada sesuatu yang tidak kena. Kamal ni kuat sangat makan. Bapa mertuanya selalu merungut. Beras 20 kg, tak sampai seminggu dah habis. Selalu tak macam ini. Sejak Kamal duduk di rumahnya… cepat sangat barang-barang dapur habis. Kamal betul – betul menghabiskan borehhh…

menantu vs mertua

Kebaikan Kamal pula ialah, dia ni alim sikit. Tak pernah tinggal sembahyang. Malangnya bapa mertuanya tak pulak begitu… Waktu maghrib seronok depan tv tengok Natgeo di tv1… lepas tu sambung tengok Berita Perdana juga di tv1… lepas tu makan… lepas tu tidur.. esok bangun pukul 8… pergi kedai kopi… bersembang, sampai tengahari. Balik makan, kemudian tidur… petang pergi kedai kopi lagi… main dam, berborak mengalahkan orang politik.

Kerana sama-sama ada kekurangan ni lah yang menyebabkan si menantu tak berani menasihati bapa mertua, dan bapa mertua tak berani memarahi anak menantu yang kuat makan. Tetapi dia terus mencari idea… macam mana nak kenakan si Kamal ni.. Bengang betul dia… dah lah tak kerja… melantak kuat pulak tu…

Satu hari dia dapat idea… nak kenakan Kamal..

“Kamal, mari kita main dam haji…”  katanya kepada Kamal…

“Boleh juga… ”  kata Kamal tanpa mengesyaki sesuatu..

Bila sahaja bermain, dia sengaja membiarkan buah damnya dimakan oleh Kamal… Dia hulur, Kamal makan, hulur lagi… Kamal makan lagi… hulur lagi makan lagi, dan lagi… dan lagi…

” Eh ko ni Kamal… kuat betul makan laa… .agak-agaklaa…” katanya tersenyum..

“Alamak bapak mertua aku ni perli aku ni… mentang-mentang aku kuat makan” fikirnya dalam hati… tapi tak apa…

Mereka bermain set kedua… Bapa mertuanya hulur… dia tak makan… hulur lagi, tak makan juga… kena tangkap… tak macam set pertama… dia dah bijak sikit… Bila tak makan, mestilah kena tangkap… (sesiapa tak tahu main damhaji tentu tak faham cerita ini… )…

Kemudian bapa mertuanya dapat melangkah hingga ke haji…

Apa lagi… . “Ehh orang tak pernah sembahyang pun boleh pergi haji ke… ?”  Merah padam muka bapa mertuanya… dia nak perli anak menantunya, tetapi dia yang terkena…

Selepas dari itu, Kamal tak lagi kuat makan dan bapa mertuanya dah jadi alim…tak tinggal sembahyang lagi… sekarang ni ada kat mekah kerjakan umrah…Nak pergi haji belum ada seru… katanya laa..

Sumber :  http://zamzarinazambri.blogspot.com/2012/06/kisah-benar-menantu-vs-mertua.html

jika lelaki kawin ramai

Lelaki Kahwin Ramai – Bh

Anda mampu ?? berkongsi suami dengan puluhan wanita lain ? menjaga keluarga hingga satu kampung jumlahnya .. perghh nak imagine pun tak berani ..

jika lelaki kawin ramai

Lelaki kahwin ramai
sumber pancawarna utusan
21-10-2012

tip di dapur simpan tauge

Tips Dapur : Simpan Tauge

Tips didapur khas untuk wanita surirumah , daddydirumah dan lain-lain. Kadang-kadang benda simple ni yang kita tak tau dan akibatnya menyebabkan pembaziran. Biasa kan ? bila beli taugeh terbanyak sikit , tapi guna sikit je .. dah tu bila simpan dalam peti ais cepat je busuk dan menjadi hitam atau lebam lebam.

tip di dapur simpan tauge

Sini saya kongsikan tips untuk simpan taugeh tanpa menyebabkan berbau masam dan lebam-lebam .. boleh lah tahan seminggu .. tak kan dalam seminggu tu kita tak boleh habiskan tauge ni kan ?

Ikut step dalam gambar di atas :

  1. Masukkan taugeh di dalam plastik tambah air agak-agak kasi tenggelam semua taugeh.
  2. Ikat ketat
  3. Letak dalam peti ais korang..

itu je .. hihihi … selamat petang 😛

Jom tengok khasiat macam-macam jenis makanan yang saya telah tulis di dalam entri lepas ..  Tips & Khasiat

abang

Didalam kekalutan ada kemanisan

Dah puas minum kopi senyum , memang masih boleh tersenyum walaupun sedikit kelat. Kelat-kelat pun ada juga manis , bukan kelat peria tu .. kelat sampai tak boleh telan. Allhamdulillah .. semalam (rabu 10 oct) suami saya dah dibenarkan keluar dari wad hospital selepas suami merayu nak keluar , ikutkan doktor belia kena pastikan ubat yang di ambil habis dulu. Biasa lah orang lelaki mana nak duduk diam gitu , sekurang-kurang nya dia dapat berehat di rumah kira okay lah walaupun saya tahu , dia mesti bosan tahap atas sikit dari tahap gaban , sampai anak-anak buat apa pun ada je yang tak kena. Hehehe ..

Walau apa pun saya boleh senyum je lah .. kerenah orang sakit , kita layankan saja … Anggap macam saja cari pasal dengan anak-anak sebab bosan le tu .. Sejak suami sakit , sampai lah sekarang .. tak putus-putus adik beradik melawat dan menceriakan saya dan keluarga , rasa meriah macam nak raya pun ada , bahagian kelat tu kita simpan diam-diam lah.

abang

Sekarang ni ada banyak sangat ubat yang perlu suami makan , ya Allah .. rasa seriau tengok ubat banyak-banyak tu. Laila jadi tukang paksa ayah dia makan ubat. Hari-hari kecoh dia … selagi ayah tak makan ubat le … bagus anak perempuan ni , caring lebih.

Pengalaman ni pertama kali dalam hidup saya . Dek kerana suami sakit , merata ceruk KL saya memandu , kelmarin mak dan ayah datang melawat dari Taiping . Saya yang tak pernah memandu jauh sikit dari kawasan rumah kena juga memandu , mak pun tak berapa sihat , kaki bengkak .. cuti dari kerja dah pun 2 minggu , tapi dek risau ke anak-menantu dia datang juga. Masa datang adik ipar jemput dari stesen puduraya , masa nak balik saya kenalah hantar , tak kan nak minta mak naik LRT pula. Suami dah keluar semalam kan , jadi hari ni pergi hantar mak sendiri , tapi suami tak boleh drive lagi , pening dia tak 100% hilang lagi. Ubat di bekalkan sehingga 18/10 nanti , dan kena pergi jumpa doktor pakar pada 18/10 tu.

hospital pusrawi

Jadinya .. saya lah kena memandu ,dan suami duduk di sebelah .. Hurmmmmmmmmmmmmmmmmmmm …. agak janggal dan kekok .. pas tu kena tahan telinga , macam nak bernanah je .. kena komen itu tak kena , ini tak kena… sampai dah tak menahan tu … cakap le .. tak kena pun sampai gak ulang alik ke sana sini .. huuuuu .. orang lelaki ni memang pesen gitu ek ? kuat bebel ngalah perempuan. Heh .. Tak pe .. layan orang sakit … again! Tapi ye .. jalan ke puduraya pun saya tak tau sebelum ni… kekok sangat.

Kemanisan tak terjangka .. terima kasih banyak pada kak kujie , sebab memberi berita gembira di saat saya bengong-bengong alah ni .. penat , kalut , tak terurus .. saya menang percutian 3D2N di Legend Cherating Resort . Wahhhhh .. rasa memang nak pergi mana-mana tempat yang kalut ni dan tidur puas-puas hek .. cam mana tu ??? boleh ke tidur ? nipu le ya tak ? mak-mak faham le maksud saya ni …  Tapi memang tak boleh beri keputusan lagi nak pergi bila . Macam-macam benda fikir dalam kepala ni. Nak raya , kereta mintak belaian manja , anak nak sekolah , persiapan sekolah , abang tak sembuh betul lagi .. lagi tak settle semua , memang malas fikir part nak berseronok.

Nak tengok kenapa saya menang sila klik :     Pemenang 3D2N di Legend Cherating Resort

Terima kasih banyak-banyak pada semua …….

Related :

  1. #ww : Hospital Pusrawi
  2. Vertigo , Darah Tinggi dan Strok Di Otak
  3. 4 Perkara Cuba Di Elakkan Ketika Suami Sakit

4 Perkara Cuba Di Elakkan Ketika Suami Sakit

Ilham tengah malam . Waktu nak pejam mata , masa tu lah ilham datang menunjai-nunjai di kepala ni. Saya hendak berkongsi lah , 4 perkara yang kalau boleh kita cuba elakkan ketika suami sedang sakit.

1 : Elakkan membincangkan masaalah kewangan.

Perkara ni , bukan isteri je patut cuba elakkan , tetapi semua sahabat handai , keluarga dan pelawat patut cuba elakkan. Rasa tak patut nak membebankan pesakit dengan masaalah kewangan , tidak enak dan tidak sesuai sangat-sangat. Manalah tahu , sekiranya pesakit menjadi bertambah risau dan menambah beban di hati nya. Dan macam-macam penyakit pulak timbul … Kita tak tahu kan ? Jadi kalau boleh cuba elakkan.

2 : Elakkan bermasam muka dengan suami.

Kalau setiap kali waktu melawat , si isteri bermasam muka , rasanya suami akan kecik hati kot! mesti dalam fikiran dia “suka aku time sihat je , time sakit kau benci ya ” nanti dia balas dendam kesumat bila dia dah sembuh dari sakit pulak. Naya beb!

3 : Belagak macam serba tahu.

Walaupun tak tahu jalan , walau pun tak berapa pandai memandu , walaupun tak berapa pandai nak berurusan dengan pihak lain , yang melibatkan kesihatan beliau .. Buat je! Tetapkan pendirian dan buat je! Tawakal .. Allah bersama kita.

p/s : Ikut pengalaman sendiri , puasa lah sesat setiapkali nak pergi dan balik , salah masuk jalan sikit sesat , berangan masa bawa kereta pun sesat. Pandai memandai nak ikut jalan lain dari biasa pun sesat. Semua tak beri tahu suami tau! layan kan aje… Minyak kereta boleh isi …tak pa.. sabaq … sabaq ….. nak bagi tau minyak kereta parak kalau selalu sesat ni ..

4 : Tunjukkan kasih sayang tak berbelah bagi.

Ahaaaaa…. tapi tak boleh lebih .. ehem.. faham2 sudah .. Masa ni lah nak tunjukkan kasih sayang tak berbelah bagi , bukan selalu orang lelaki nak jatuh sakit dan nampak lemah di hadapan orang tercinta nya , betul tak ? suka tunjuk gagah perkasa je .. kerja kuat untuk anak bini bunyi pun. Sampai tak jaga kesihatan diri . Jatuh sakit pun nak belagak perkasa gak … sabar je lah ..

” amboi dia tu ….. Awak kena tengok juga , bini dan anak awak akan susah hati kalau awak jatuh sakit tau … “

Related :

  1. #ww : Hospital Pusrawi
  2. Vertigo , Darah Tinggi dan Strok Di Otak

krim pulih kan dara , beri kenikmatan kepada suami isteri ,

Bio Ever Nano Cream | Krim anti penuaan , merawat symptom menopause dan megetatkan vagina wanita bersalin.

krim pulih kan dara , beri kenikmatan kepada suami isteri , Saya belum pernah promot Bio Ever Nano Cream ini di blog kerana saya rasa krim ini mahal , saya rasa tak ada orang nak beli , tetapi krim ini sangat bagus dan terbaik lah di antara krim-krim lain.

Kisah 1 : satu hari saya balik ke kampung kakak ipar saya bercerita pasal krim Bio Ever ni , dari segi kegunaan suami isteri lah kebanyakkanya .. bagaimana wanita-wanita yang bergelar cikgu2 yang merupakan kawan kepada kakak ipar suka sangat dengan krim Bio Ever ni , kebanyakkan wanita ini suka dan menjadi pelanggan tetap dah ..

Susah saya nak terjemahkan disini , tapi krim ini memang elok di gunakan oleh wanita yang telah pun melahirkan anak di vagina nya untuk kembali merasai kenikmatan suami isteri , macam dara gitu .. Juga elok sangat di gunakan oleh wanita yang telah masuk atau hampir mengalami menopouse. Wanita yang lanjut usianya akan ada kesan Vagina kering misalnya. Oleh itu krim ini sangat-sangat membantu. Itu dari segi hubungan intim.

Kemudian kisah 2 : Pelanggan tetap saya yang membeli Herba Maharani bertanya Bio Ever ada jual tak ? sebab kawan beliau bercerita tentang kehebatan krim Bio Ever dan beliau nak cuba , di samping itu .. kawan nya sendiri order 2 kotak krim Bio Ever .. punya hebat krim Bio Ever ni.

Setelah saya melalui 2 kisah di atas baru saya berani untuk jual produk ni , serius tak berani jual kalau tak tahu benda tu bagus atau tidak ok…Bio Ever Nano Cream juga sesuai untuk di gunakan untuk menegangkan kulit , jerawat dan tompok hitam.

krim untuk hilangkan jerawat

  • Teknologi Nano, terapi hormon dengan teknik penembusan terpantas.
  • Penegangan tanpa suntikan
  • Nyahtoksid dan Mengaktifkan semula sel- sel dalam tubuh
  • Menstabilkan metabolisme & hormon
  • Sebagai Krim Anti Penuaan dan merawat symptom menopause , menganjalkan kulit yang melendut, membentuk punggung yan kembali seperti dara.
  • Menegangkan dan mengangkat payudara yang kendur agar kembali sihat dan cantik
  • Mengetatkan VAGINA yang sudah bersalin – memberikan lebih keintiman dalam hubungan suami isteri.
  • Tiada BAHAN KIMIA – 100% HERBA SEMULAJADI
krim pulihkan dara
Rupa krim tersebut !!

Bio Ever Nano Krim adalah Krim 3 in 1 ( Kesihatan, Kecantikan dan Hubungan intim suami isteri)

  • Dimana bertindak melalui salur darah dengan membawa oksigen hingga ke bahagian- bahagian jauh. Oksigen yang cukup, akan memberi kesan dengan memulihkan sel-sel yang sudah lema & detox ..
  • Kesannya, ia membantu menyeimbangkan hormon melahirkan sel- sel baru.Gunakanlah Bio- Ever untuk membantu tubuh anda mencapai keseimbangan horman kerana anda boleh mengembalikan kesihatan dan kecantikan yang optima apabila horman di dalam tubuh anda seimbang. Krim hebat yang menggunakan sistem biotekonologi (liposom) untuk menghantar kebaikan rumusan aktif.

Rumusan UtamaBio Ever Cream Nano :

1.Pegaga Centella Asiatica) :

  • Kaya dengan vitamin A & C
  • Menggalakkan penyembuhan luka
  • Merangangkan sintesis
  • kolagen.

2.WildYam Dioscorea Villosa) :

  • Komponen aktifnya, diosgenin boleh ditukar kepada phytohomon yang mirip dengan aktiviti hormon progesteron
  • Mengawalatur metabolisme & Antioksidan dan meregangkan otot.

3.Kacang Soya glycine Soja) :

  • Komponen aktifnya, isoflvone boleh ditukar kepada phytohorman yang mirip dengan aktiviti hormon estrogen
  • Membantu masalah endokrin & membantu sintesis kolagen, memutih dan melembapkan kulit.

4.Resveratrol :

  • Anti oksida, didapati pada tumbuhan, buah- buahan, bijian dan kekacang, manakala kulit anggur merah mengandungi konsentrasi yang paling tinggi bertindak untuk memelihara sel-sel daripada jangkitan virus dan bakteria.
  • Kesan-Kesan yang boleh dialami daripada RESVERATOlantaranya:-
  1. Melindungi dan mengaktifkan mitokndria
  2. Mengaktifkan gen anti-penuaan
  3. Meningkatkan daya ketahanan
  4. Membina daya ketahanan terhadap kanser
  • Kebaikan lain :
  1. Mengurangkan kerosakan DNA dan sel-sel.
  2.  Mengurangkan kadar penyakit Alzheimer dan Parkinson
  3. Menyelaraskan paras gula dalam darah dan memperibaiki fungsi insulin di kalangan pesakit diabetis
  4. Mengurangkan sekatan pada saluran darah dan pemejalan darah.

Menyembuhkan pelbagai masalah dari segi kulit :

  • muka pucat
  • kusam
  • kurang seri eye bag besar, eye gelap
  • berjeragat jerawat
  • kaki tumit pecah
  • kesan gelap dibawah lengen
  • kesan gelap di bahagian paha juga boleh diatasi.
  • Menghilangkan rambut beruban.

PENGGUNAANNYA BOLEH NAMPAK DALAM MASA 20 MINIT SAHAJA. 

Harga RM220  

Pos : RM15 

email : tie2kay@gmail.com

 

Ramadhan kami tanpa ayah

Masuk seminggu ayah tak ada , sempat berbuka puasa dengan ayah pada hari ramadhan pertama saja. Sabor je le… Ayah pakai fon nokia , ibu pakai iphone , masaalahnya disini adalah .. tak boleh mms gambar. Line internet pula tak ada disana. Biasanya kalau ayah pergi kerja jauh-jauh kami akan ber mms gambar atau pun buat video call. Tetapi nak ber video call pun tak boleh , mms tak boleh , internet ? kena tunggu ayah pergi keluar dari tempat kerja dia. Sedih betul..

Apa pun tak boleh , update aje lah di blog .. nanti ayah ada masa ayah tengok lah ye .. banyak nak cerita ni.

kelas teater

1 . Latihan teater kakak dah nak habis.Hujung minggu nih kakak akan buat rakaman di klcc hari sabtu dan ahad. Doakan budak-budak dapat buat dengan cermerlang , kalau tidak memang penat je lah hari-hari terkejar2 untuk ke latihan. Sampai nak bertadarus setiap minggu pun tak boleh. Budak baju pink tu , anak mat saleh cikgu teater kakak. Boleh lah macam ayam dengan itik bercakap. Sekarang bulan puasa latihan mula jam 8.30 malam , habis dalam jam 11.00 malam.

kerja di melaka

2 . Masa terima email gambar ayah ni .. Sedih pula , tengah puasa kena tolak , angkat dan pasang benda besar gedabak tu. Kenapa lah di beri tugas macam ni di bulan puasa. Adeh ..

merajuk

3. Baby merajuk , tak dak sapa nak pujuk ..ekeke.. ayah tak ada , anak ayah hilang punca sudah..

intagram

4. Dapat pergi tadarus sabtu dan ahad lepas , mujur latihan teater tak ada , kalau tak kesian pula ummie yang jemput diorang tu. Ummie cakap ada hadiah .. aliya dan una kemain seronok. Baby macam biasa lah .. gimik aje lebih.

tidur penuh gaya

5. Ni lepas balik dari tadarus , kemain letih .. sambil makan boleh tertidur dengan kaki bersilang macam tu. Kalau dulu-dula mak selalu cakap “orang kaya tidoq lagu tu lah “

laila dengan amar

6. Ni baru ja semalam , kemain laila berkepit dengan budak amar ni.

latihan teater

7. Kostum kakak. Dah masing-masing cuba kostum , sabtu dan ahad ni kan nak recording dah..

di hari latihan teater

8. Dah penat belari sana-sini , pukul 11 baru nak balik.. lewatnya .. hari rabu sekali lagi , hari terakhir nak buat latihan. Lepas recording hari ahad tu , cikgu aliya buat majlis makan-makan dan bagi hadiah pada budak-budak. Selesai kelas teater aliya. Tak sanggup dah rasanya nak terlibat lagi. Sebulan lebih kot , jadual penuh sangat , dari pagi sampai ke malam hari.

Teringat dalam surat yang di beri oleh cikgu kakak (mat saleh).

  • Hari rabu datang latihan 8.30pm
  • Khamis cuti
  • Jumaat mandi dan tidur awal
  • Sabtu dan ahad , datang awal , makeup dan sebagainya.

Hari jumaat kena mandi ? saya tanya dia balik , nak mandi apa ? mandi .. bersihkan badan katanya.. bersihkan badan ? orang Malaysia mandi sekurang-kurangnya 3 kali sehari tau.

Terkejut mat saleh tu dengar kita mandi banyak kali .. hahaaaa.. Yang saya terkejut bila dia pesan suruh mandi , ingatkan kena mandi dengan herba ke apa ke..

Related :

  1. kerenah anak berpuasa
  2. Audition Teater Dalam Bahasa English Untuk Kakak
  3. Latihan Teater Hari Ke Dua
kevin zahri program

Kevin Zahri : Tips Diet Yang Romantik Yang Lelaki Kacak Boleh Amalkan

Tips diet yang sangat romantik saya kira.. Kalau makan berdua cuba kongsi air manis , jimat duit dan jimat kalori … hahaha biasanya kita makan berdua pun kita buat cam mana ? ok .. saya memang kongsi minuman dengan anak-anak …. tapi si lelaki kacak saya tu .. siap order “teh tarik gelas besar 1 , dan jus tembikai laici” berapa banyak kalori daaaa… tapi tak pe ..lelaki kacak walau cam mana pun saya tetap sayang. Orang kata kalau dah sayang kita kena terima seadanya kan kan ..

kevin zahri program

Twitter @kevinzahri

Bila baca tips Kevin Zahri ni , satu saya terbayang senario di atas lah .. Kedua saya terbayangkan senario di bawah ni. Romantiknya lelaki kacak tu kalau buat benda di bawah ni .

Bila si lelaki kacak  kekurangan duit , boleh guna cara Kevin Zahri jugak. Makwe pun tak terasa hati ye tidak. Read More