BERAPA LAMA BOLEH AMBIL SUNTIKAN CEGAH KEHAMILAN?

Bagi wanita yang dah berkahwin & merancang untuk menjarakkan kehamilan, salah satu cara selain mengambil pil perancang adalah dengan mengambil suntikan cegah kehamilan. Ia lebih mudah sebab tak perlu nak makan ubat setiap hari secara consistent. Hanya perlu ambil suntikkan setiap 3 bulan sekali.

Tapi boleh ke ambil suntikan ni dalam tempoh yang lama lebih dari 5 tahun? Apa risiko terlalu lama mengambil suntikan cegah kehamilan? Mesti ramai nak tahu kan? termasuk la saya walaupun saya tak ambil suntikan cegah kehamilan. Tapi untuk info.. Mungkin berguna di masa akan datang.

Apa yang saya baca di blog Dr Zubaidi.. Katanya suntikan cegah kehamilan di galakkan ambil tidak lebih dari 2 tahun kerana risau mengalami kerapuhan tulang dan kesan kesan lain. Korang boleh baca sendiri kat sini JANGAN TERLALU LAMA AMBIL SUNTIKAN CEGAH KEHAMILAN

Kita sedia maklum cara paling selamat untuk cegah kehamilan adalah dengan cara semulajadi tanpa mengambil sebarang ubatan tak kira melalui suntikan ataupun makan. Cuma perlu semangat yang kuat & kerjasama kedua belah pihak (suami & isteri). Apapun dalam dunia ni.. Yang berbentuk ubatan ni memang ada risikonya jika salah ambil atau mengambilnya terlalu lama.

Semoga perkongsian ni membantu memberi info kepada semua.

INI SEBAB MASIH TERMENGANDUNG WALAU AMBIL PIL PERANCANG

 

Bagi wanita yang dah berkahwin.. Sangat penting juga untuk tahu tentang perkara ni demi merancang keluarga. memang ada berbagai kaedah untuk merancang kehamilan ni, Salah satunya dengan mengambil pil perancang untuk menjarakkan kehamilan.

Jangan kita mengecam mereka yang merancang menggunakan pil ni. Itu pilihan masing masing. Mungkin anda rasa selesa merancang secara semulajadi tapi mungkin orang lain tidak. Jadi hormati pilihan masing masing itu penting.

Pengambilan pil perancangan untuk menjarakkan kehamilan adalah cara paling mudah & sangat berkesan. Tapi masih ada juga yang terbabas walau mengambil pil perancang ni. Tup tup UPT positif jer.. Mesti pelik kan macam mana boleh termengandung walau mengamalkan pil perancangan kehamilan.

Ini sebab kenapa masih termengandung walau mengambil pil perancang..

Pil perancang keluarga mempunyai hormon yang menghalang ovulasi dari berlaku. Ia mengubah mukus pada pangkal rahim dan juga mengubah suai dinding rahim, lantas menghalang implantasi.

Akibatnya, sperma tidak dapat memasuki pangkal rahim. Kombinasi kedua-dua ini menghalang seseorang wanita daripada mengandung.

pil sangat berkesan sebagai kontraseptif yang dapat melindungi wanita. Jika betul penggunaannya, kurang dari satu dalam 100 akan termengandung dalam masa setahun.

Namun demikian, lazimnya lapan peratus pengguna biasa akan termengandung disebabkan oleh kecuaian dari segi memakan pil ataupun mungkin pil tidak dapat diserap disebabkan oleh permasalahan muntah-muntah.

Sekiranya ini berlaku, terpaksa menggunakan kaedah lain untuk mencegah daripada termengandung. Sumber: Utusan Malaysia 

Jadi jangan pelik kenapa termengandung walau mengambil pil perancang. Kalau ambil pil perancang penting untuk konsisten ambil setiap hari pada waktu yang sama. Tak boleh skip.. Ter skip sehari dua pun boleh berisiko anda mengandung jika bersama suami.

Kalau anda nak merancang kehamilan dengan menggunakan pil perancang paling senang nak konsisten adalah dengan cara set je alarm untuk remind masa makan ubat. Insya Allah.. Tak lupa hehehe.

SURAH SURAH YANG BOLEH DI AMALKAN KETIKA HAMIL

Semua wanita yang sedang hamil mengharapkan anak dalam kandungan di lahirkan dengan sihat, sempurna & membesar menjadi manusia yang memberi manafaat & kebaikkan kepada kedua ibu bapanya, agama, bangsa & masyarakat. Saya yakin tak ada seorang ibu atau ayah mendoakan anak dia lahir menjadi orang jahat kan.

Apa yang kita lakukan ketika hamil juga boleh mempengaruhi sifat anak kita yang bakal lahir. Sebab tu banyak pantang larang orang orang dulu semasa mengandung untuk memastikan anak yang lahir tidak ‘Terkenan’ katanya. Ada pantang larang orang tua tua yang merepek tapi masih ada yang relevan untuk di pratikkan. Jadi pandai pandai la yer.. Nak pilih yang mana baik di ikut & yang mana tak perlu di teruskan.

Bagi ibu ibu yang sedang hamil selain mengambil pemakanan yang sihat & supplement bagi membantu perkembangan bayi dalam kandungan membesar dengan baik.. Sebagai orang Islam amalan secara spiritual juga di galakkan untuk kita lakukan sepanjang kehamilan. Antaranya amalan membaca surah surah dalam Al Quran..

Bagi ibu ibu yang sedang hamil.. Anda boleh amalkan surah surah berikut..

  • Surah Yusuf > untuk memohon anak yang cantik rupa dan akhlak.
  • Surah Luqman > untuk memohon anak yang cerdik.
  • Surah Maryam > untuk memudahkan bersalin.
  • Surah Yasin > untuk memohon anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat.
  • Surah al-Hujurat > untuk membanyakkan susu ibu.
  • Surah al-Imran ayat 38 > untuk memohon anak yang baik.
  • Surah al-Imran ayat 8-9 > untuk memohon rahmat.
  • Surah Ibrahim ayat 40 > untuk memohon agar anak tetap mengerjakan solat.
  • Surah al-Baqarah ayat 128 > untuk memohon agar anak patuh kepada Allah S.W.T.
  • Surah Yassin ayat 22-23 > untuk menjaga aqidah/memberi hidayah kepada anak.
  • Surah as-Sajdah ayat 7-9 > untuk memohon agar anak menjadi orang yang soleh/solehah dan baik.
  • Surah al-Furqan ayat 74 > untuk memohon agar dikurniakan anak yang menyejukkan/menyenangkan hati ibubapa / doa untuk mendisiplinkan anak / doa untuk kebahagiaan sekeluarga.

Jadi pada yang tengah mengandung tu boleh la cuba amalkan surah surah tersebut. Semoga anak yang di lahirkan nanti cantik rupa paras, baik budi pekerti & menjadi penyejuk mata & jiwa kedua ibu bapanya. Amin..

MENJUAL PRODUK YANG BELUM DAPAT KELULUSAN KKM BAKAL DI DENDA SEHINGGA RM100,000

Ramai pengeluar & pengasas produk kesihatan & kecantikkan yang berani menjual produk mereka walaupun masih belum dapat kelulusan. Samada belum di mohon kelulusan kementerian kesihatan Malaysia atau masih dalam proses permohonan.

Ramai yang menggunakan alasan produk mereka sudah mempunyai keputusan lab test & telah di menghantar permohonan untuk mendapat kelulusan KKM jadi mereka cuba menyakinkan pengguna bahawa produk mereka selamat & sudah boleh di jual secara sah.

Sebenarnya.. adalah menjadi satu kesalahan bagi mana2 pengedar atau penjual menjual produk yang masih belum mendapat kelulusan KKM. Tak kira la sedang di proses permohonannya. Benda ni sangat penting terutama yang menjadi agent atau dropship sesuatu produk. Jangan sebab perkara ni anda di kenakan tindakkan undang undang pulak nanti.

Sebarang produk dalam bentuk ubat-ubatan, sama ada ubat-ubatan moden atau tradisional dan kosmetik yang digunakan untuk tujuan kecantikan perlu mematuhi keperluan undang-undang sebelum produk tersebut dihasilkan dan dipasarkan kepada pengguna. Di Malaysia, Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984 merupakan peraturan yang mewajibkan sebarang produk ubat-ubatan dan kosmetik, didaftarkan dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD). PBKD merupakan sebuah badan eksekutif di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia, yang ditubuhkan di bawah peruntukan undang-undang, yang berfungsi memastikan sesuatu produk samada ubat-ubatan atau kosmetik selamat, berkesan dan berkualiti untuk kegunaan pengguna. Mana-mana pihak yang ingin menghasilkan sesuatu produk atau mengimport masuk sesuatu produk untuk tujuan jualan di Malaysia perlu mendaftarkan produk mereka dengan PBKD. Apabila sesuatu produk ubat-ubatan atau kosmetik diluluskan pendaftarannya dengan PBKD, produk tersebut boleh dianggap sebagai suatu produk yang selamat untuk digunakan. – sumber Malaysian Medical

Jika di dapati bersalah anda akan di kenakan hukuman Di bawah seksyen 12(1) Akta Jualan Dadah 1952, individu yang disabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi kesalahan kedua, boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi syarikat pula,  di bawah seksyen 12(2) Akta Jualan Dadah 1952,  hukuman denda tidak melebihi RM50,000 bagi kesalahan pertama dan denda RM100,000 bagi kesalahan berikutnya boleh dikenakan.

Bagi pengasas atau pengeluar produk mungkin dah kaya & amount tu tidak menjadi masalah besar pada mereka untuk membayar tapi bagi kita golongan tidak berkemampuan ni mungkin menjadi bebanan jugak. Jadi pastikan produk yang anda hendak jual itu ada kelulusan dari KKM

Apapun.. mampu atau tidak anda membayar denda bagi kesalahan tersebut tapi menipu pengguna bukan sahaja anda melanggar undang dunia malah anda bertanggungjawab untuk menjawab di hadapan Tuhan nanti.

AWAS! INI SEBABNYA BAHAYA BEDAK TALKUM KEPADA BAYI PEREMPUAN

Kebiasaan yang kita nampak sejak turun temurun di lakukan oleh ramai para ibu kepada bayi. Menyapu bedak talkum keseluruh badan termasuk bahagian kemaluan. Selain untuk mewangikan si kecil.. Kononnya untuk mengelakkan berlakunya ruam lebih lebih lagi di bahagian kemaluan.

Tiba masanya kita mengubah cara tersebut sebab ia sangat berisiko terutama kepada bayi perempuan. Kenapa bahaya menyapu bedak talkum di bahagian kemaluan bayi perempuan.

Dari sumber yang saya baca.. Bedak Talkum boleh menyebabkan kanser ovari. Jangan ingat bayi atau kanak kanak tidak boleh mengidap penyakit kanser ovari. Baru baru viral seorang kanak kanak 8 tahun tak silap saya menderita kanser ovari & telah pun meninggal dunia tapi kes kanak kanak tu saya tak pasti apa punca dia mendapat kanser ovari cuma saya nak jelaskan usia bukan penentu di jangkiti kanser ovari ni.

Kenapa bedak talkum boleh menyebabkan kanser ovari korang boleh baca dari printscreen di bawah..

Jadi adalah lebih baik mencegah dari merawati bila dah terkena penyakit tersebut. Tak perlu menyapu apa2 bedak talkum untuk elakkan ruam cuma kena selalu tukar diapers & cuci jer. Jangan biar anak anak korang lama terendam dengan kencing dalam diapers tu. Itulah salah satu punca penyebab ruam.

Semoga info ini memberi manafaat kepada semua ibu bapa. Ubah amalan yang berisiko.. Amalkan cara yang lebih selamat untuk mengurangkan risiko pasa si kecil.

5 TIP TERBAIK UNTUK GURU YANG MEMPUNYAI MURID BERMASALAH

Saya yakin ramai pembaca blog adalah di kalangan guru guru. Zaman sekarang blog memang menjadi sumber rujukan semua golongan termasuk guru. Sebab cikgu pun perlu mengikuti perkembangan semasa malah dah ramai guru ada blog & account media sosial. Bukan sesuatu perkara baru pun.

Tanggungjawab seorang guru memang besar, lebih lebih lagi di era yang mencabar ni. Memilih kerjaya sebagai guru kena perlu minat & perlu ada rasa amanah untuk mendidik. Bukan sekadar untuk dapat gaji setiap hujung bulan. Tugas sebagai guru sekarang tu semakin berat. Jadi jika anda bersedia & mampu.. Pilihlah kerjaya sebagai guru. Tapi kalau sekadar untuk kelangsungan hidup bagi mendapat pendapatan, Takut anda akan rasa terbeban dengan tugasan seorang guru.

Jadi hari ni saya nak kongsikan tip yang berguna untuk semua guru guru terutama yang ada murid yang ada masalah pembelajaran. Mungkin boleh membantu cikgu cikgu untuk handle murid mempunyai 5 masalah ni.

Ia bukan saya boleh di pratikkan oleh para guru malah ibu bapa kat rumah yang ada anak yang mempunyai masalah tersebut pun boleh cuba tip ni. Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua.

CARA SELAMAT AMBIL UBAT KETIKA MASIH MENYUSUKAN BAYI

Bagi ibu ibu yang sedang & masih menyusukan anak perkara paling di bimbangkan bila terpaksa mengambil ubat. Mungkin ada masalah kesihatan.. even demam sekalipun. Risau kesan ubat tu di serap ke dalam badan anak melalui susu yang di minum & memudaratkan. Kebanyakkan ibu akan rasa was was tentang perkara tu.

Cuma ada ketika tiada pilihan terpaksa ambil juga ubat.. Jadi penting juga kita tahu bagaimana cara pengambilan ubat – ubatan ketika menyusukan anak/bayi..

Saya ada terbaca satu perkongsian di Facebook tentang perkara ni. Ada tip yang di kongsikan untuk semua ibu ibu yang masih menyusukan anak.. antaranya ;

Bagaimana pula untuk mengurangkan kesan ubat-ubatan kepada bayi yang disusui?

Sebagai panduan, kesan ubat-ubatan kepada bayi mungkin boleh dikurangkan dengan tip berikut:

1. Hanya mengambil ubat sekiranya diperlukan sahaja (bukan untuk rawatan kronik). Sebaik-baiknya dinasihatkan oleh doktor atau ahli farmasi setelah mengambil kira keadaaan ibu yang sedang menyusu. Ibu mesti memberitahu doktor atau ahli farmasi bahawa mereka sedang menyusu sebelum mengambil sebarang ubat. Elakkan membeli sendiri ubat di kedai terutamanya ubat-ubatan tradisional yang tidak diketahui kesannya kepada bayi

2. Sebaik-baiknya ubat diambil dengan dos yang rendah dan pada tempoh yang sesingkat mungkin (bagi bukan penyakit kronik) untuk minimumkan kesan sampingan pada bayi

3. Mengambil ubat sebaik sahaja selesai penyusuan anak dilakukan, supaya kepekatan ubat tidak terlalu tinggi apabila menyusukan anak untuk sesi seterusnya. Mesej penting di sini adalah ‘susukan dahulu bayi kemudian barulah ambil ubat’ atau boleh juga perah susu dahulu sebelum mengambil ubat dan simpan susu tersebut untuk sesi penyusuan seterusnya.

4. Jika mengambil ubat pada dos sekali sehari, ibu digalakkan mengambil ubat sejurus sebelum bayi tidur pada jangka waktu yang lama contohnya pada waktu malam. Dengan ini risiko bayi untuk terdedah kepada masa penyerapan ubat yang maksimum ke dalam darah adalah lebih rendah kerana bayi tidur dan tidak menyusu dalam tempoh tersebut.

5. Bagi terapi elektif misalnya kaedah diagnostic dan radiofarmaseutik boleh ditangguhkan penggunaannya sehingga bercerai susu, bincang dengan doktor yang merawat.

6. Bagi ubat-ubatan yang memerlukan ibu terpaksa memberhentikan penyusuan anak buat sementara waktu semasa menjalani rawatan menggunakan ubat-ubatan. Misalnya rawatan radioaktif , ibu diminta untuk memerah susu secara berkala dalam 3-4 jam sekali bagi memastikan pengeluaran susu sentiasa ada dan tidak kering. Kaedah “perah dan buang” boleh digunakan. Kaedah seperti memastikan agar proses penyusuan boleh dimulakan semula setelah selesai rawatan kerana bekalan susu tidak putus atau kering.

7. Namun susu tersebut perlu dibuang dan tidak boleh disimpan untuk bayi. Ketika ibu menerima rawatan tersebut, bayi boleh diberikan susu perahan yang telah dikumpul lebih awal ataupun mendapatkan ibu susuan ataupun alternatif lain bagi menggantikan susu ibu.

Jika ingin penjelasan lanjut mengenai ubat-ubatan yang hendak diambil atau sedang diambil, ibu-ibu boleh menghubungi Pusat Panggilan Farmasi Kebangsaan (NPCC) di talian bebas tol 1-800-88-6722 yang beroperasi pada pukul 8pagi – 5 petang, Isnin hingga jumaat.

Pegawai Farmasi Anda
Mohd Dziehan Mustapa
Medical Mythbusters Malaysia (M3)

Sumber : Dziehan Mustapa

Semoga perkongsian ni membantu ibu ibu yang terpaksa mengambil ubat ketika masih menyusukan anak.

AWAS! INI SEBAB WANITA HAMIL HARUS ELAK MAKAN SUSHI

Bagi wanita wanita yang sedang hamil tentu nak jaga kandungan sebaik mungkin agar anak yang di kandung nanti membesar dengan sihat & lahir dengan sempurna kan. Mana ada ibu bapa yang harap anak dalam kandungan menghadapi apa2 masalah kesihatan apatah lagi bila lahir. Semua mengharapkan yang terbaik.

Sebab tu la kena jaga dari awal kandungan supaya janin membesar dengan baik. Kena jaga pemakan semasa mengandung jangan ikut tekak jer.. Yer betul kadang kadang ibu mengandungi mengalami mengidam makanan tu ini.. Tapi gejala mengidam ni sebenarnya boleh di kawal. Sebab ia cuma nafsu.. Apa yang rasa memudaratkan tu banyak banyak Isghtifar supaya dapat di elakkan agar tidak memudaratkan bayi dalam kandungan.

Antara makanan yang perlu ibu ibu yang sedang hamil perlu elakkan adalah Sushi. Kenapa tak boleh makan Sushi??

Ibu hami di nasihatkan untuk mengelak makan daging mentah contoh Sushi atau makanan yang kurang masak kerana ia mengandungi toksoplasmosis iatu parasit yang akan menyebabkan jangkitan serius kepada janin dan juga E.coli sebab a juga merbahaya kepada ibu hamil & kandungannya

Jadi kepada ibu ibu yang sedang mengadung tu.. Elakkan yer makan makanan yang berasaskan daging mentah atau kurang masak bagi menjamin kesihatan yang baik kepada anda & juga bayi yang di kandung.

Semoga info ini dapat memberi manafaat kepada semua wanita & ibu ibu yang sedang hamil.

BUAT IBU YANG MENUNGGU HARI BERSALIN, BACA NI

Bagi yang sedang mengandung anak pertama mungkin banyak perkara yang mereka belum tahu. Dah tentu sepanjang kehamilan tu menjadi debaran buat semua ibu ibu yang pertama kali nak sambut kelahiran cahayamata ni kan..

Kat sini saya nak sharekan satu petua atau tips untuk semua ibu ibu yang dah sarat atau menunggu hari nak bersalin agak memudahkan & mengurangkan sakit kontraksi..

Anda boleh cuba amalkan perkara ni di hujung kehamilan

  1. Banyakkan bergerak kurangkan berbaring & tidur
  2. Mandi air suam, di katakan dapat mengurangkan kontraksi
  3. Minta suami urutkan belakang badan & kaki
  4. Kerap buang air kecil untuk kosongkan pundi kencing
  5. Sentiasa tenang & rilex

Mungkin cara tersebut membantu anda mengurangkan kesakitan & memudahkan proses bersalin.

TERBONGKAR! DAUN SEMAMBU BUKAN UNTUK RAWAT DEMAM CAMPAK SAHAJA

Sekarang nampak ramai yang update anak anak kena demam campak @ chicken pox. Antara cara untuk merawat chicken pox ni adalah dengan menggunakan pokok herba trandisional iatu daun pokok semambu. Memang terkena sejak dulu lagi daun semambu untuk merawat demam campak @ chicken pox ni. Sebab daun ni boleh mengurangkan rasa gatal yang di alami pengidap demam campak ni.

Mungkin selama ni kita hanya tahu daun semambu hanya untuk merawat demam campak tapi tidak tahu sebenarnya daun semambu ni mempunyai banyak khasiat lain untuk merawat penyakit kulit yang lain juga.

Antara penyakit kulit yang boleh di rawat menggunakan daun semambu ni adalah Kurap,  panau, kudis, bengkak kelenjar & luka. Caranya mungkin sama macam kita rawat demam campak juga kot. Tumbuk & campurkan dengan bedak sejuk & sapu di bahagian kulit yang terkena jangkitan atau di gunakan sebagai mandian dengan meramas daun semambu dalam air mandian.

Selain merawat jangkitan pada kulit, daun semambu juga boleh menyelesaikan masalah kutu pada rambut. Insya Allah kutu tidak suka pada daun semambu & ia akan lari meninggalkan daerah kepala anda. hehehehe

Selain tu ia juga di gunakan untuk menghalau binatang berbisa untuk memasuki kawasan rumah. Jadi elok juga pokok ni di tanam berdekatan dengan rumah anda.

Daun semambu juga di gunakan untuk rawatan ibu sebelum bersalin. dapat membantu mengwujudkan kontraksi normal pada rahim dan dapat menggelakkan kemungkinan keradangan. Ia juga membetulkan pergerakkan perut dan mengawal demam dan dengan itu membantu bersalin secara normal. 

Boleh juga di gunakan untuk di jadikan air membersih bahagian intim wanita selepas bersalin. kerana mampu menyembuhkan luka & mengelakkan berlaku jangkitan kuman.

Masalah ibu ibu selepas bersalin ni adalah masalah rambut gugur. Boleh juga menggunakan air rebusan daun semambu untuk merawat masalah rambut gugur & membantu pertumbuhan rambut baru.

Jadi pada anda yang menghadapi masalah yang di sebut tu boleh la cuba ikhtiar dengan daun semambu ni. Insya Allah dengan izin Allah mampu menyelesaikan masalah yang kita hadapi.

Bagi yang mempunyai halaman rumah tak salah kalau tanam sepohon pokok semambu ni. Banyak khasiat & kegunaanya.