BERAPA LAMA BOLEH AMBIL SUNTIKAN CEGAH KEHAMILAN?

Bagi wanita yang dah berkahwin & merancang untuk menjarakkan kehamilan, salah satu cara selain mengambil pil perancang adalah dengan mengambil suntikan cegah kehamilan. Ia lebih mudah sebab tak perlu nak makan ubat setiap hari secara consistent. Hanya perlu ambil suntikkan setiap 3 bulan sekali. Tapi boleh ke ambil suntikan ni dalam tempoh yang lama lebih dari 5 tahun? Apa risiko terlalu lama mengambil suntikan cegah kehamilan? Mesti ramai nak tahu kan? termasuk la saya walaupun saya tak ambil suntikan cegah kehamilan. Tapi untuk info.. Mungkin berguna di masa akan datang. Apa yang saya baca di blog Dr Zubaidi.. Katanya suntikan…

Continue reading

INI SEBAB MASIH TERMENGANDUNG WALAU AMBIL PIL PERANCANG

  Bagi wanita yang dah berkahwin.. Sangat penting juga untuk tahu tentang perkara ni demi merancang keluarga. memang ada berbagai kaedah untuk merancang kehamilan ni, Salah satunya dengan mengambil pil perancang untuk menjarakkan kehamilan. Jangan kita mengecam mereka yang merancang menggunakan pil ni. Itu pilihan masing masing. Mungkin anda rasa selesa merancang secara semulajadi tapi mungkin orang lain tidak. Jadi hormati pilihan masing masing itu penting. Pengambilan pil perancangan untuk menjarakkan kehamilan adalah cara paling mudah & sangat berkesan. Tapi masih ada juga yang terbabas walau mengambil pil perancang ni. Tup tup UPT positif jer.. Mesti pelik kan macam mana…

Continue reading

SURAH SURAH YANG BOLEH DI AMALKAN KETIKA HAMIL

Semua wanita yang sedang hamil mengharapkan anak dalam kandungan di lahirkan dengan sihat, sempurna & membesar menjadi manusia yang memberi manafaat & kebaikkan kepada kedua ibu bapanya, agama, bangsa & masyarakat. Saya yakin tak ada seorang ibu atau ayah mendoakan anak dia lahir menjadi orang jahat kan. Apa yang kita lakukan ketika hamil juga boleh mempengaruhi sifat anak kita yang bakal lahir. Sebab tu banyak pantang larang orang orang dulu semasa mengandung untuk memastikan anak yang lahir tidak ‘Terkenan’ katanya. Ada pantang larang orang tua tua yang merepek tapi masih ada yang relevan untuk di pratikkan. Jadi pandai pandai la…

Continue reading

MENJUAL PRODUK YANG BELUM DAPAT KELULUSAN KKM BAKAL DI DENDA SEHINGGA RM100,000

Ramai pengeluar & pengasas produk kesihatan & kecantikkan yang berani menjual produk mereka walaupun masih belum dapat kelulusan. Samada belum di mohon kelulusan kementerian kesihatan Malaysia atau masih dalam proses permohonan. Ramai yang menggunakan alasan produk mereka sudah mempunyai keputusan lab test & telah di menghantar permohonan untuk mendapat kelulusan KKM jadi mereka cuba menyakinkan pengguna bahawa produk mereka selamat & sudah boleh di jual secara sah. Sebenarnya.. adalah menjadi satu kesalahan bagi mana2 pengedar atau penjual menjual produk yang masih belum mendapat kelulusan KKM. Tak kira la sedang di proses permohonannya. Benda ni sangat penting terutama yang menjadi agent…

Continue reading