BERAPA LAMA BOLEH AMBIL SUNTIKAN CEGAH KEHAMILAN?

Bagi wanita yang dah berkahwin & merancang untuk menjarakkan kehamilan, salah satu cara selain mengambil pil perancang adalah dengan mengambil suntikan cegah kehamilan. Ia lebih mudah sebab tak perlu nak makan ubat setiap hari secara consistent. Hanya perlu ambil suntikkan setiap 3 bulan sekali.

Tapi boleh ke ambil suntikan ni dalam tempoh yang lama lebih dari 5 tahun? Apa risiko terlalu lama mengambil suntikan cegah kehamilan? Mesti ramai nak tahu kan? termasuk la saya walaupun saya tak ambil suntikan cegah kehamilan. Tapi untuk info.. Mungkin berguna di masa akan datang.

Apa yang saya baca di blog Dr Zubaidi.. Katanya suntikan cegah kehamilan di galakkan ambil tidak lebih dari 2 tahun kerana risau mengalami kerapuhan tulang dan kesan kesan lain. Korang boleh baca sendiri kat sini JANGAN TERLALU LAMA AMBIL SUNTIKAN CEGAH KEHAMILAN

Kita sedia maklum cara paling selamat untuk cegah kehamilan adalah dengan cara semulajadi tanpa mengambil sebarang ubatan tak kira melalui suntikan ataupun makan. Cuma perlu semangat yang kuat & kerjasama kedua belah pihak (suami & isteri). Apapun dalam dunia ni.. Yang berbentuk ubatan ni memang ada risikonya jika salah ambil atau mengambilnya terlalu lama.

Semoga perkongsian ni membantu memberi info kepada semua.

INI SEBAB MASIH TERMENGANDUNG WALAU AMBIL PIL PERANCANG

 

Bagi wanita yang dah berkahwin.. Sangat penting juga untuk tahu tentang perkara ni demi merancang keluarga. memang ada berbagai kaedah untuk merancang kehamilan ni, Salah satunya dengan mengambil pil perancang untuk menjarakkan kehamilan.

Jangan kita mengecam mereka yang merancang menggunakan pil ni. Itu pilihan masing masing. Mungkin anda rasa selesa merancang secara semulajadi tapi mungkin orang lain tidak. Jadi hormati pilihan masing masing itu penting.

Pengambilan pil perancangan untuk menjarakkan kehamilan adalah cara paling mudah & sangat berkesan. Tapi masih ada juga yang terbabas walau mengambil pil perancang ni. Tup tup UPT positif jer.. Mesti pelik kan macam mana boleh termengandung walau mengamalkan pil perancangan kehamilan.

Ini sebab kenapa masih termengandung walau mengambil pil perancang..

Pil perancang keluarga mempunyai hormon yang menghalang ovulasi dari berlaku. Ia mengubah mukus pada pangkal rahim dan juga mengubah suai dinding rahim, lantas menghalang implantasi.

Akibatnya, sperma tidak dapat memasuki pangkal rahim. Kombinasi kedua-dua ini menghalang seseorang wanita daripada mengandung.

pil sangat berkesan sebagai kontraseptif yang dapat melindungi wanita. Jika betul penggunaannya, kurang dari satu dalam 100 akan termengandung dalam masa setahun.

Namun demikian, lazimnya lapan peratus pengguna biasa akan termengandung disebabkan oleh kecuaian dari segi memakan pil ataupun mungkin pil tidak dapat diserap disebabkan oleh permasalahan muntah-muntah.

Sekiranya ini berlaku, terpaksa menggunakan kaedah lain untuk mencegah daripada termengandung. Sumber: Utusan Malaysia 

Jadi jangan pelik kenapa termengandung walau mengambil pil perancang. Kalau ambil pil perancang penting untuk konsisten ambil setiap hari pada waktu yang sama. Tak boleh skip.. Ter skip sehari dua pun boleh berisiko anda mengandung jika bersama suami.

Kalau anda nak merancang kehamilan dengan menggunakan pil perancang paling senang nak konsisten adalah dengan cara set je alarm untuk remind masa makan ubat. Insya Allah.. Tak lupa hehehe.

SURAH SURAH YANG BOLEH DI AMALKAN KETIKA HAMIL

Semua wanita yang sedang hamil mengharapkan anak dalam kandungan di lahirkan dengan sihat, sempurna & membesar menjadi manusia yang memberi manafaat & kebaikkan kepada kedua ibu bapanya, agama, bangsa & masyarakat. Saya yakin tak ada seorang ibu atau ayah mendoakan anak dia lahir menjadi orang jahat kan.

Apa yang kita lakukan ketika hamil juga boleh mempengaruhi sifat anak kita yang bakal lahir. Sebab tu banyak pantang larang orang orang dulu semasa mengandung untuk memastikan anak yang lahir tidak ‘Terkenan’ katanya. Ada pantang larang orang tua tua yang merepek tapi masih ada yang relevan untuk di pratikkan. Jadi pandai pandai la yer.. Nak pilih yang mana baik di ikut & yang mana tak perlu di teruskan.

Bagi ibu ibu yang sedang hamil selain mengambil pemakanan yang sihat & supplement bagi membantu perkembangan bayi dalam kandungan membesar dengan baik.. Sebagai orang Islam amalan secara spiritual juga di galakkan untuk kita lakukan sepanjang kehamilan. Antaranya amalan membaca surah surah dalam Al Quran..

Bagi ibu ibu yang sedang hamil.. Anda boleh amalkan surah surah berikut..

  • Surah Yusuf > untuk memohon anak yang cantik rupa dan akhlak.
  • Surah Luqman > untuk memohon anak yang cerdik.
  • Surah Maryam > untuk memudahkan bersalin.
  • Surah Yasin > untuk memohon anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat.
  • Surah al-Hujurat > untuk membanyakkan susu ibu.
  • Surah al-Imran ayat 38 > untuk memohon anak yang baik.
  • Surah al-Imran ayat 8-9 > untuk memohon rahmat.
  • Surah Ibrahim ayat 40 > untuk memohon agar anak tetap mengerjakan solat.
  • Surah al-Baqarah ayat 128 > untuk memohon agar anak patuh kepada Allah S.W.T.
  • Surah Yassin ayat 22-23 > untuk menjaga aqidah/memberi hidayah kepada anak.
  • Surah as-Sajdah ayat 7-9 > untuk memohon agar anak menjadi orang yang soleh/solehah dan baik.
  • Surah al-Furqan ayat 74 > untuk memohon agar dikurniakan anak yang menyejukkan/menyenangkan hati ibubapa / doa untuk mendisiplinkan anak / doa untuk kebahagiaan sekeluarga.

Jadi pada yang tengah mengandung tu boleh la cuba amalkan surah surah tersebut. Semoga anak yang di lahirkan nanti cantik rupa paras, baik budi pekerti & menjadi penyejuk mata & jiwa kedua ibu bapanya. Amin..

MENJUAL PRODUK YANG BELUM DAPAT KELULUSAN KKM BAKAL DI DENDA SEHINGGA RM100,000

Ramai pengeluar & pengasas produk kesihatan & kecantikkan yang berani menjual produk mereka walaupun masih belum dapat kelulusan. Samada belum di mohon kelulusan kementerian kesihatan Malaysia atau masih dalam proses permohonan.

Ramai yang menggunakan alasan produk mereka sudah mempunyai keputusan lab test & telah di menghantar permohonan untuk mendapat kelulusan KKM jadi mereka cuba menyakinkan pengguna bahawa produk mereka selamat & sudah boleh di jual secara sah.

Sebenarnya.. adalah menjadi satu kesalahan bagi mana2 pengedar atau penjual menjual produk yang masih belum mendapat kelulusan KKM. Tak kira la sedang di proses permohonannya. Benda ni sangat penting terutama yang menjadi agent atau dropship sesuatu produk. Jangan sebab perkara ni anda di kenakan tindakkan undang undang pulak nanti.

Sebarang produk dalam bentuk ubat-ubatan, sama ada ubat-ubatan moden atau tradisional dan kosmetik yang digunakan untuk tujuan kecantikan perlu mematuhi keperluan undang-undang sebelum produk tersebut dihasilkan dan dipasarkan kepada pengguna. Di Malaysia, Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984 merupakan peraturan yang mewajibkan sebarang produk ubat-ubatan dan kosmetik, didaftarkan dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD). PBKD merupakan sebuah badan eksekutif di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia, yang ditubuhkan di bawah peruntukan undang-undang, yang berfungsi memastikan sesuatu produk samada ubat-ubatan atau kosmetik selamat, berkesan dan berkualiti untuk kegunaan pengguna. Mana-mana pihak yang ingin menghasilkan sesuatu produk atau mengimport masuk sesuatu produk untuk tujuan jualan di Malaysia perlu mendaftarkan produk mereka dengan PBKD. Apabila sesuatu produk ubat-ubatan atau kosmetik diluluskan pendaftarannya dengan PBKD, produk tersebut boleh dianggap sebagai suatu produk yang selamat untuk digunakan. – sumber Malaysian Medical

Jika di dapati bersalah anda akan di kenakan hukuman Di bawah seksyen 12(1) Akta Jualan Dadah 1952, individu yang disabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi kesalahan kedua, boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Bagi syarikat pula,  di bawah seksyen 12(2) Akta Jualan Dadah 1952,  hukuman denda tidak melebihi RM50,000 bagi kesalahan pertama dan denda RM100,000 bagi kesalahan berikutnya boleh dikenakan.

Bagi pengasas atau pengeluar produk mungkin dah kaya & amount tu tidak menjadi masalah besar pada mereka untuk membayar tapi bagi kita golongan tidak berkemampuan ni mungkin menjadi bebanan jugak. Jadi pastikan produk yang anda hendak jual itu ada kelulusan dari KKM

Apapun.. mampu atau tidak anda membayar denda bagi kesalahan tersebut tapi menipu pengguna bukan sahaja anda melanggar undang dunia malah anda bertanggungjawab untuk menjawab di hadapan Tuhan nanti.