19 Foto di Muzium Taiping Perak Sempena Cuti Sekolah

 

Ini cerita dah lama juga , awal cuti sekolah bulan November 2013. Saya meluangkan masa dengan anak – anak dan pergi melawat Muzium Taiping Perak. Baby belum lahir lagi .. baby lahir 3 hari selepas melawat Muzium. Seboleh – boleh nya nak juga lah anak ada kenangan cuti sekolah kan. Cuti kali ni mereka tak dapat pergi bercuti jauh-jauh dek kerana ayah kerja jauh , ibu pula sarat mengandung.

Jadi melawat Muzium pun ok la … eh ibu nya pun baru dua kali sampai ke Muzium Taiping ni .. nama ja orang Taiping … ala korang pun , yang tinggal di Taiping mesti tak melawat Muzium kan kan kan ?

muzium taiping perak

Ini kubur batu zaman dulu-dulu .. kalau korang datang baca lah kisah kubur ni di situ .. ada betul-betul depan pintu Muzium.

bayaran masuk ke muzium taiping | harga muzium

Waktu lawatan ke Muzium Taiping adalah 9 pagi hingga 6 petang . Waktu tutup Muzium nya pula adalah Hari Pertama Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Special kan ? bila-bila je boleh melawat muzium taiping … pergi lah …

Bayaran Masuk

  1. Tiket berharga RM2.00 untuk dewasa.
  2. Masuk adalah percuma bagi kanak-kanak berumur di bawah 12 tahun dan pelajar berpakaian seragam sekolah.

muzium perak taiping

Aliya dengan peralatan pemadam api zaman dulu-dulu ..

lawatan ke muzium

Husna dengan peralatan menaip zaman dulu ..

info muzium di taiping

Husna , Laila dan Opah … eh opah pun tak pernah masuk Muzium .. kalau padang besar banyak kali sampai … hahaha …

melawat muzium di taiping perak

Laila .. macam comel je .. macam kecik je ..
2013-11-06 15.39.20

Maksu … entah apa di sembangkan dengan seladang tu .. agenda rahsia mungkin. Di Muzium ni ada banyak replika binatang / binatang yang telah di awet untuk di jadikan pameran. Ada berbagai jenis binatang .. nak tahu lebih lanjut kena datang sendiri .. gambar banyak sangat nak tunjuk satu-satu pun ..

Apa yang pasti teruja juga bila bawa anak anak mengjelajah muzium ni ..riuh rendah dah .. kalau lah binatang tu boleh dengar . mau di kejarnya kami …

2013-11-06 15.42.37

Pelajaran dan sedikit ilmu mengenai kewujudan logam di …

2013-11-06 15.43.12

Tembaga hasilan orang dulu -dulu .. sekarang macam dah pupus kan ?

2013-11-06 15.50.01

Sedikit ilmu tentang kewujudan Orang Asli di Malaysia.. banyak sangat info .. tak ingat sangat nak tulis pun .. gambar banyak la .. kalau nak tahu pergi sendiri ..
2013-11-06 15.50.45

Ini di antara barang hantaran untuk perkahwinan ORANG ASLI .

2013-11-06 15.51.02

Pengakutan Orang asli ..

2013-11-06 15.56.01

Saya suka tempat ni .. dengan lampu suram terbentang peta dan ilmu SEJARAH AWAL TEMBIKAR. Anak- anak yang kurang nak ambik tahu terus tekun membaca .. bijak ..

2013-11-06 15.56.28

Dengan mak ..dan adik bongsu … mengandung sarat tu … buat kenangan .. 🙂

2013-11-06 15.58.36

Ilmu tentang adat perkahwinan semua kaum di Malaysia .. elok bawa anak-anak , dalam masa sehari banyak info dan sejarah dia tahu ..

2013-11-06 16.06.58

Antara pengakutan terpenting zaman dulu ..

2013-11-06 16.07.55

Entah apa yang di tulisnya .. satu pun ibu tak boleh guna untuk banyak kan info di blog ibu ..

2013-11-06 16.08.44

Ini apa ?

2013-11-06 16.09.01

Ini lah van jenazah dulu – dulu .. tulisan jawi lagi …  ingat mati … insaf seketika …

Ada masa lagi … Keluarga yang tinggal berdekatan boleh bawa anak-anak melawat Muzium Taiping . Bayaran masuk pun tak mahal mana … kalau rajin sikit lagi sediakan buku , pen tulis … anak-anak saya rakam .. kemain belagak … Taiping sejuk sekarang ni kan ?

Curi masa taip entri .. si kecik asyik meragam manja .. nanti ada pertambahan info saya update .. insyallah …

Alamat : Muzium Perak Jalan Taming Sari, Taiping, 34000 Perak

Tempat menarik berdekatan : Taman Tasik Taiping & Zoo Taiping.

Kemudahan pegangkutan : Menaiki bas sehingga ke Stesen bas Taiping dan seterusnya menaiki teksi.

Terdapat banyak pilihan tempat tinggal.

Berhadapan penjara Taiping .. penjara lama tu ..

Scan 3D/4D di Taiping

Sekarang ni dah jadi trend ibu-ibu mengandung buat scan 3D/4D untuk tengok jantina anak di dalam kandungan. Ada juga saja nak tengok apa baby buat dalam perut dan ada juga orang macam saya , saja nak try scan canggih ni. Orang lain buat , kita pun teringin nak scan 3D4D juga , padahal sama je dengan scan biasa. Dulu-dulu 3 anak perempuan saya tu memang pergi scan biasa je pun.

Saya pergi scan 3D4D di Hospital Columbia Taiping , pada hari raya ke 5 , harga RM110 . Tak tahu nak cari tempat lain , ada kawan pergi situ maka situ je la saya tuju. Di KL bukan tak ada scan 3D4D ni , banyak ….. tapi masa pula tak ada .. ayah sibuk cari rezeki kan. Tak tahan dah nak tahu jantina seteah bertalu-talu orang tanya . So dah tahu ni diam la dulu .. bukan apa tak mau mengharap …

scan 3d 4d Continue reading

Buat Bekam Di Taiping

Kami buat bekam di Taiping. Balik taiping dengan 1001 tujuan. Tujuan utama nak tolong menyibuk dalam rombongan meminang sepupu , lepas tu sebab raya haji dan kemudian nak cari tempat bekam atau perubatan tradisional , lepas tu cari baju sekolah aliya. Macam-macam agenda … mana tak terabai blog ni. Kalau sebelum ni saya upload gambar burung merpati di dalam blog ni itu semasa di Kamunting Taiping. Banyak perubahan ..tiba2 ada pula banyak burung merpati di situ.

Orang kata bekam ni sunnah nabi dan elok untuk orang yang ada penyakit kronik , tapi bukan boleh buat sekali terus nampak kesan. Orang macam kay ni memang di sarankan buat 2 minggu sekali , tetapi ye lah .. bila balik KL sibuk satu macam je pulak. Mana nak cari pusat bekam dekat-dekat rumah ni pun tak tau ..

Sedut kulit sampai nampak lebam gitu , lepas tu buka dan cucuk pulak dengan jarum kecik .. kay cakap tak sakit .. kecuali di bahagian kaki .. ye lah kulit takde lemak agak nya.

Rawatan bekam bermula dengan letak botol-botol kaca , pam atau sedut kulit sampai nampak lebam , cucuk sikit guna jarum untuk keluarkan darah. Mula-mula rasa mcm saya teringin nak buat ..tapi bila fikirkan pam kulit lepas tu cucuk .. memang tak le… seram sikit bab cucuk-cucuk ni .. kena cucuk atau suntik pun semasa mengandung dan nak beranak je .. tu pun terpaksa rela.

Orang yang buat bekam cakap .. kalau dalam balang nampak berwap macam tu , bermakna dalam darah ada banyak kolesterol , angin atau toksin.

Bekam disini di buat 3 kali , cucuk pun 3 kali .. nak tergelak bila pengamal bekam ni cakap .. kalau nampak pesakit rasa sakit sangat dia kurang dikit cucuk , kalau pesakit nampak macam rileks boleh lah cucuk banyak sikit.. perghhh ..

Darah beku .. pengamal bekam cakap banyak kolesterol , toksin dan asid dalam darah .. orang lelaki elok sangat buat bekam sebab orang lelaki tak de datang bulan so darah beku atau darah kotor tak di buang dari badan , beza orang perempuan , tiap-tiap bulan buang darah kotor. 😛

Kalau nak pergi call je Hajjah Hayati 019-5788529 pernah masuk TV3 katanya ..

Dapat jugak info , kata bekam ni paling sesuai untuk orang yang sakit gout … banyak lah penyakit yang boleh di rawat dengan cara berbekam ni … saya nak follow up bekam untuk kay … tapi nampak tuan badan macam kisah tak kisah je .. tu pun jenuh di ajak baru pergi.

Harga bekam di sini RM80 untuk satu badan. RM40 untuk satu2 kawasan. Ok lah kot kan ? entah tak pernah survey harga bekam pun ..redah je .. tapi ada member instagram cakap dia pula di cas ikut harga botol tu .. satu RM15 sekali buat dalam 20-30 botol.

Lepas kay buat bekam , saya pulak buat urutan refleksologi .. sakitnya kena picit .. lepas balik badan rasa letih lain macam ..esok nya sengal-sengal satu badan ..dah lah nak raya .. tapi memang dah tahu urutan refleksologi ni memang akan ada kesan sebab urutan nya tuju ke urat-urat .. lepas tu ringan je badan .. alaa seronoknya kalau duk taiping. Taiping di hatiku ..  🙂

WW : Jinak – jinak merpati

Bawa anak didik pergi shopping baju sekolah , sebelah kedai je ada sekawan burung merpati ni .. layan ..

jinak-jinak merpati

#MYsyg : Landasan kereta api lama Taiping

Landasan kereta api lama di taiping , landasan bewarna hitam didalam gambar di bawah manakala landasan keretapi baru yang bewarna putih juga di dalam gambar di bawah . Raya tahun ini saya balik ke rumah mak yang satu ni , dah lama mak tinggalkan gara-gara projek landasan kereta api berkembar dari Ipoh ke Padang Besar.

Teringat dulu , pertama kali mak di beritahu pasal projek landasan keretapi elektrik berkembar ni. Pihak kerajaan menyatakan bahawa tanah kami tu akan di ambil dan akan di bayar pampasan , mak saya orang kampung terus menggelabah , dia tak dapat bayangkan tinggal di rumah sewa selepas bertahun-tahun tinggal di rumah dan tanah sendiri yang tak perlu membayar sewa setiap bulan. Terus mak beli rumah di kawasan lain.

Rumah baru terletak di kawasan taman tak best macam rumah pusaka ni. Selepas mak tinggal kan rumah puasaka ni dan berpindah ke rumah baru , punya lah banyak kecurian pecah rumah berlaku , habis koleksi periuk belanga mak yang banyak dan boleh di buat kenduri kendara tu. Banjir pula bertimpa-timpa mendatang sehinggakan perabut yang di tinggalkan rosak. Rumah terus menjadi usang..

landasan kereta api taiping

Sekali kerajaan tak jadi ambik daaa tanah mak tu .. alahai … lepas tu mak pun tak lah teringin hendak pulang ke rumah pusaka tu , terus mak sewakan saja pada pekerja yang membuat kerja-kerja pembinaan landasan kereta api yang baru tu .. kini landasan kereta api baru dah siap , semua pekerja telah keluar … mak jadikan rumah itu sebagai rumah sewa , rumah memang besar sangat , di pecahkan jadi 3 biji , satu untuk di sewa , satu di jadikan homestay dan satu lagi adik saya tinggal disitu selaku penjaga rumah tersebut. Hairan lepas siap projek landasan kereta api ni tak ada pula banjir..

Betapa kerdilnya landasan kereta api hitam itu … dulu-dulu .. landasan kereta api nampak tinggi dan gah sekali , disitu lah kami main panjat-panjat dan terjun ke dalam sungai di sebelahnya .. dulu-dulu landasan kereta api hitam tu juga berjaya memecahkan anak mata adik lelaki saya , sampai jadi oku dah .. hikss..

Di bawah landasan kereta api baru , dulu …di bawah landasan kereta api hitam tu , boleh dibuat tempat main menyorok-nyorok , tapi memang kena tutup telinga rapat-rapat  , bunyi bising tak terkata , sekarang ni landasan kereta api baru tu lebih kukuh , bunyi pun tak kuat sangat .. just nice! orang kata…

Dulu sungai tak cetek macam ni , kalau setakat tinggi saya semasa kanak-kanak dulu boleh tenggelam juga , pernah memancing ikan , pernah basuh pinggan mangkuk dan kain baju disitu , dulu pernah juga jalankan aktiviti pukat ikan di sungai ni , dulu pernah juga main ” polis sentri one to ” jaga di dalam sungai.. kenangan !

Sekarang sungai makin , cetek .. kotor dan sempit .. air macam berenti mengalir je , macam tak bernyawa macam dulu … cuba juga pancing ikan , tetapi mata kail asyik tersangkut dengan jaring besi yang tertanam di dasarnya , tak pun tersangkut dek kain-kain yang di buang kedalam nya , tak pun tersangkut dek sampai yang di buang ke dalam nya ..

Makin usang , akan menjadi sejarah tak lama lagi , landasan baru dah siap , tinggal lagi setesen kereta api baru yang separuh siap di bina di pekan kamunting yang kini sangat banyak perubahan nya .. sangat pesat , jalan rasa semakin sempit , semakin menggila ala-ala KL pulak dah ..

Sebelum ni tak ada jalan berbatu di tepi landasan kereta api seperti di atas , dulu .. ada pucuk paku , pucuk ubi liar , pucuk kangkung dan rimbunan pokok keladi serta bunga tahi ayam .. hikss

Lalang ni juga banyak dulu-dulu , sekarang macam nak pupus aje , dulu ada “anne” datang cantas lalang ni untuk di beri kerbau , lembu beliau makan. Sekarang tak de dah ..

Kalau dulu banyak pokok “nyok” , pokok rambutan dan pokok manggis , sekarang semua kena tebang atas arahan pihak kerajaan .. ye lah tanam di tebing-tebing sungai kan .. tanah kerajaan tu ..

Anak-anak .. ini lah kali pertama laila balik ke sini .. hampir 3 tahun tak balik ke sini , entah bagaimana , saya tergerak hati nak tidur disini .. nak rasa kemeriahan raya disini , tetapi tak semeriah dulu .. sebab ada banyak lagi jiran-jiran di arahkan berpindah , ada juga 2-3 rumah jiran tak berpenghuni lagi disebabkan orang tua nya dah meninggal dunia , jadi anak-anak tak tinggal disitu ..  Macam – macam kenangan ada disini , susah senang keluarga saya disini , malahan berkawan , bertunang , bersekolah , bernikah semua disini .. sempat beranak ke aliya disini .. untuk una dan laila tak sempat ..

Ini lah kampung #MYsyg saya 🙂