Resepi sup ayam dan Cara buat sup ayam tanpa bunjut

Assalamualaikum dan Hai Semua. Haaa apabila puanbee terlebih rajin , terus masa dengan video dan gambar. Biasanya puanbee malas nak ambik gambar semasa masak. Hari ni masak sup ayam tanpa bunjut. Eh biasanya pun tak pakai bunjut sangat sebab selalu terlupa nak beli bila pergi ke kedai. Cara saya sangatlah mudah. Tips nak dapatkan rasa sup ayam yang sedap adalah reneh dengan api perlahan. Tu je .. Nak resepi ke ? Resepi dan bahan mudah sahaja. Ada di dapur setiap rumah rasanya. Bahan untuk sup ayam : Ayam , separuh potong kecil Daun sup dan daun bawang – 3 pokok…

Continue reading

Resepi Bihun Sup Utara Dan Cara Buat Sambal Kicap – Sup Ayam

Kali ni saya nak kongsi kan resepi bihun sup utara dan cara buat sambal kicap nya sekali. Kali ini saya gunakan ayam. Saya jarang masak sup daging kecuali jumpa daging yang betul-betul segar sahaja. Anak pun leh suka kan ayam. Jadi menu biasa nya ayam je. Apa yang lain nya bihun sup utara ? setakat saya di kuala lumpur belum jumpa lagi orang menjual tepi jalan bihun sup yang rasa nya sama di kampung saya di besarkan iaitu Taiping , Perak. Baiklah di ringkaskan cerita. Sesiapa sahaja yang pernah cuba bihun sup utara atau memang dah asal dari utara pasti…

Continue reading

Sup Herba Funggus Hitam , Kurma dan Ayam

sup funggus

Sup ayam di tambah dengan funggus hitam kering , atau orang panggil cendawan hitam atau nama lain cendawan telinga kera , banyak sangat nama funggus ni. Cendawan hitam atau funggus ni banyak khasiatnya , selalu nya orang berbangsa cina suka makan sup dengan pelbagai jenis tumbuhan yang orang melayu tak pernah cuba pun. Cendawan ini dipercayai dapat merawat gangguan kardiovaskular iaitu memecahkan darah beku didalam jantung manusia. Khasiat lain cendawan ini seperti menurunkan tekanan darah, merendahkan paras kolesterol dan juga lipid. Kajian menunjukkan cendawan jenis ini mampu melindungi kerosakan DNA dan juga antioksidan yang baik. Ada yang mendakwa cendawan ini…

Continue reading