Resepi sup ayam dan Cara buat sup ayam tanpa bunjut

Assalamualaikum dan Hai Semua. Haaa apabila puanbee terlebih rajin , terus masa dengan video dan gambar. Biasanya puanbee malas nak ambik gambar semasa masak. Hari ni masak sup ayam tanpa bunjut. Eh biasanya pun tak pakai bunjut sangat sebab selalu terlupa nak beli bila pergi ke kedai. Cara saya sangatlah mudah. Tips nak dapatkan rasa sup ayam yang sedap adalah reneh dengan api perlahan. Tu je ..

Nak resepi ke ? Resepi dan bahan mudah sahaja. Ada di dapur setiap rumah rasanya.

Bahan untuk sup ayam :

  1. Ayam , separuh potong kecil
  2. Daun sup dan daun bawang – 3 pokok macam tu.
  3. Bawang merah , bawang putih dan halia. Awak agak-agak lah ye.
  4. Minyak masak 2 sudu.
  5. Herba buah pelaga , bunga lawang dan kulit kayu manis (takdak dalam video. kehabisan stok)
  6. Air secukupnya
  7. Garam agak-agak korang lah.


Cara buat :

Tumis bawang merah , bawang putih dan halia dengan 2 sudu minyak. Masukkan herba selepas seketika. Biarkan warna perang – perang dan bau wangi . Masukkan ayam , biarkan sekejap sehingga ayam pun ada warna perang sikit. Masukkan air secukupnya dan reneh perlahan. Bila dah melegak sikit masukkan daun dan daun bawang. Reneh lagi sehingga air berkurang dalam 2 inci dari asal. Kemudian masukkan garam dan tutup api.

Lepas tu ambik mangkuk isikan , ambik gambar dan makan. ?

Video ada di instagram . Jemput follow ig @puanbee.

Resepi Bihun Sup Utara Dan Cara Buat Sambal Kicap – Sup Ayam

Kali ni saya nak kongsi kan resepi bihun sup utara dan cara buat sambal kicap nya sekali. Kali ini saya gunakan ayam. Saya jarang masak sup daging kecuali jumpa daging yang betul-betul segar sahaja. Anak pun leh suka kan ayam. Jadi menu biasa nya ayam je. Apa yang lain nya bihun sup utara ? setakat saya di kuala lumpur belum jumpa lagi orang menjual tepi jalan bihun sup yang rasa nya sama di kampung saya di besarkan iaitu Taiping , Perak. Baiklah di ringkaskan cerita. Sesiapa sahaja yang pernah cuba bihun sup utara atau memang dah asal dari utara pasti rindukan bihun sup utara ni.

Baru – baru ini saya sembang dengan kawan-kawan di whatsapp. Semua dah berkahwin dan merantau masing-masing memang rindukan bihun sup seperti yang saya akan beri resepi nya. Ada sambal kicap. Ada bihun warna kuning dan juga tidak di lupakan ayam goreng carik-carik. Nyumm .. semua resepi dan cara ada di bawah.Enjoy !

BIHUN SUP UTARA 6

Resepi kuah bihun sup. 

Continue reading

Sup Herba Funggus Hitam , Kurma dan Ayam

Sup ayam di tambah dengan funggus hitam kering , atau orang panggil cendawan hitam atau nama lain cendawan telinga kera , banyak sangat nama funggus ni. Cendawan hitam atau funggus ni banyak khasiatnya , selalu nya orang berbangsa cina suka makan sup dengan pelbagai jenis tumbuhan yang orang melayu tak pernah cuba pun.

sup funggus

Cendawan ini dipercayai dapat merawat gangguan kardiovaskular iaitu memecahkan darah beku didalam jantung manusia. Khasiat lain cendawan ini seperti menurunkan tekanan darah, merendahkan paras kolesterol dan juga lipid. Kajian menunjukkan cendawan jenis ini mampu melindungi kerosakan DNA dan juga antioksidan yang baik. Ada yang mendakwa cendawan ini membantu mengurangkan berat badan.

sumber :  http://animhosnan.blogspot.com/2011/10/khasiat-cendawan.html

Walaupun banyak khasiat nya , sebab utama saya buat sup cendawan atau sup funggus hitam ini adalah kerana. Ianya senang hendak di masak. Tak perlukan masa yang lama. Sesuai untuk ibu yang tengah sakit tetapi kena juga masak untuk orang lain. Atau nak masak cepat-cepat ..memang sesuai sangat. Bahan-bahan kering ni memang kena simpan di dapur untuk tujuan terdesak , atau saat kemalasan melanda untuk beli barang di dapur kan ….

soup chinese mashrom

Bahan-bahan

  1. 10 Ketul Ayam
  2. Cendawan hitam atau funggus hitam yang kering
  3. Suhun
  4. Pucuk
  5. Bunga teratai kering (kalau tak de pun takpe )
  6. 3 biji Kurma

Cara masak

  1. Basuh semua bahan.
  2. Rendam cendawan atau funggus , teratai , suhun , pucuk dalam bekas berlainan.
  3. Rebus ayam dan kurma dengan api perlahan , air agak-agak lah sampai tenggelam semua ayam tu.
  4. Agak ayam macam dah lembut , masukkan funggus , dandi ikuti dengan bahan lain. Rebus dengan api perlahan.
  5. Masukkan garam dan perasa sesedap rasa.
  6. Rebus lagi dengan api perlahan sehingga semua bahan masak.
  7. Angkat dan hidangkan .. tak pun ambik gambar … upload kat mana2 ..hehe .. jangan marah gurau je ..

P/S : Ok dah ..  kejar masa nak hantar anak pergi sekolah …

Related :

  1. Resepi : Sup Kaki Ayam Istimewa
  2. Wantan Sup Untuk Orang Demam