Review Mamteen : Makanan tambahan untuk ibu sedang hamil , ikhtiar hamil dan menyusu

Assalamualaikum dan hai semua , jadi saya dah cuba tablet Mamteen ni. Mamteen adalah makanan tambahan untuk ibu sedang hamil , ibu yang berikhtiar untuk hamil , ibu yang menyusu anak dan wanita yang mengalamai masaalah haid tidak teratur.

Nak lah share disini. Saya cuba amalkan tablet Mamteen selama lebih kurang 2 minggu dah. Sekarang ni kandungan saya 18 minggu , dalam 16 minggu macam tu selalu kurang cergas lah banyak tidur. Tidur siang untuk ibu mengandung bukan tak bagus. Tapi habis la jadual semua lari ye. Masak untuk anak tu tugas nombor 1 pun tak dapat buat dengan betul. Tapi allhamdulillah sejak akhir-akhir ni sihat sangat pula rasa badan ni. Boleh jahit baju sehari 2 pasang lagi tu. Bisnes online emas sentiasa jalan. Allhamdulillah sangat sebab dah sihat. Nikmat tau. Sekarang dengan bangga boleh cakap lah tak ada alahan apa-apa.

Saya dah cuba .. anda bila lagi ?

Pil vitamin dari klinik pun saya ambil besama dengan Mamteen ini. Saya cuma harap bacaan HB saya okay semula. Susu ke apa-apa yang lain tak ada. Makan pun macam biasa je. Makan sayur dan buah serta air kosong banyak-banyak.Kesan nya .. Allhamdlillah cergas dan sihat. Kurang dah demam. Memang kena amalkan selalu lah. Kulit pun terasa lebih cantik … perasan kot tapi rata-rata kawan saya kata semakin cantik kulit saya ni hehehe.

Untuk korang yang berikhtiar untuk hamil dan meningkatkan kesuburan juga boleh amalkan Mamteen ya. Selain dari itu  Golongan yang sesuai mengambil Mamteen :

  • Wanita dlm pantang
  • Wanita sedang menyusu, kerana kandungan di dalam Mamteen bertindak sebagai agen Milk Booster
  • Wanita yg sedang ikhtiar hamil kerana kandungan di dalam Mamteen dapat menyuburkan hormon wanita (vitamin C, kurma, olive leaf extract, saffron powder dan DHA)
  • Tidak mengandungi kolagen jadi ianya selamat untuk digunakan bagi mereka yang alahan pada kolagen.
    ?Mamteen selamat diambil oleh ibu dan bayi dlm kandungan kerana mempunyai kelulusan kkm dan kilang gmp.
Tablet kunyahan Mamteen

Saya tertarik nak cuba produk MAMTEEN ni selepas baca khasiat dan di perbuat dari bahan-bahan nya iaitu delima , kurma , kacang badam , brokoli , tomato , saffron dan daun zaitun. Mamteen bertindak sebagai makanan tambahan yang memberikan tenaga berpanjangan serta menstabilkan hormon wanita. Berat tidak stabil, jerawat, depresi, masalah kesuburan dan lain lain.  kebanyakannya berpunca dari hormon yang tidak stabil.

Saya senaraikan khasiat dan kebaikkan bahan-bahan yang di adunkan ke dalam Mamteen di bawah yee 

Delima

  1. Membantu mendapatkan bayi yang sihat dan kulit yang cantik.
  2. Memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu.
  3. Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung.
  4. Baik untuk penghadaman perut.
  5. Mengurangkan kemungkinan diserang kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser payudara.
  6. Buah delima memberi kesan semula jadi kerana dapat mnyahtoksid dan meningkatkan kecantikan kulit semula jadi. Kulit yang sihat merupakan dambaan setiap orang.
  7. Mencegah keletihan.
  8. Mencegah rasa mual.
  9. Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu.
  10. Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah.

Kurma

  1. Kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa(glukosa memberikan tenaga kepada ibu mengandung untuk melakukan aktiviti seharian)
  2. Tenaga diserap serta merta selepas makan kurma.
  3. Kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan juga niasin.

Susu

  1. Zat besi, tembaga dan vitamin A dalam susu baik untuk kecantikan iaitu mencantikkan kulit agar kekal bersinar.
  2. Kalsium susu dapat menguatkan tulang.
  3. Kandungan magnesium dalam susu dapat memberikan kekuatan kepada jantung dan sistem saraf.
  4. Mengandungi kalsium yang dapat mengurangkan risiko kanser terutama kanser usus besar.
  5. Mengandungi “Conjugated Linoleic Acid” (CLA) yang membantu meningkatkan metabolisme dan mengurangkan reaksi alergi makanan. Mengandungi protein berkualiti tinggi dan banyak lagi.

Brokoli

  1. Meningkatkan sistem imunisasi kerana brokoli kaya dengan beta-carotene, zinc dan
    selenium yang menguatkan system imunisasi.
  2. Mengurangkan risiko kecacatan dalam kandungan kerana secawan brokoli mengandungi 94mg asid folik, iaitu salah satu vitamin B yang sangat penting untuk tumbesaran janin semasa dalam kandungan.
  3. Mengurangkan penyakit kencing manis ini kerana brokoli kaya dengan fiber dan rendah kandungan gula, penggunaan insulin dapat dibekalkan pada tahap yang minimum.
  4. Zat besi, tembaga dan vitamin A dalam susu baik untuk kecantikan iaitu mencantikkan kulit agar kekal bersinar.
  5. Kalsium susu dapat menguatkan tulang.
  6. Kandungan magnesium dalam susu dapat memberikan kekuatan kepada jantung dan sistem saraf.
  7. Menggalakkan kesihatan tulang kerana brokoli mengandungi lebih banyak kalsium berbanding kebanyakkan produk tenusu, serta mengandungi vitamin K yang menggalakkan tulang yang sihat sekaligus dapat menghindarkan osteoporosis di usia muda. Vitamin C di dalam brokoli yang bertindak sebagai antioksidan dan anti-keradangan membantu melegakan symptom selsema.

Tomato

  1. Membekalkan badan dengan vitamin dan mineral yang banyak seperti vitamin A, vitamin K, vitamin B1,B3,B5,B6,B7, vitamin C, folat, zat besi, potassium, magnesium, chromium, choline dan phosphorus.
  2. Tomato mengandungi asid coumaric dan asid chlorogenic yang boleh melindungi badan daripada bahan yang karsinogen (bahan yang boleh menyebabkan kanser) yang dihasilkan oleh asap rokok.
  3. Memperbaiki sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit.
  4. Mengurangkan bahaya pengambilan ubat statin, ubat yang boleh mengurangkan tahap kolestrol badan dengan mengurangkan penghasilannya oleh hati, dengan menyekat tindak balas enzim. Pengambilan ubat ini ada implikasinya, antaranya adalah penyakit hati.

Saffron

  1. Mencerdaskan minda, penyakit radang paru-paru, sakit tekak dan tonsil.
  2. Sebarang masalah kulit, menghindarkan batuk dan selsema.
  3. Memudahkan penghadaman dan menghilangkan bau mulut.
  4. Membuang angin dan asid yang berkumpul dalam perut.
  5. Menambahkan tenaga zahir dan batin.
  6. Pertumbuhan akal dan fizikal bayi serta kanak-kanak.
  7. Awet muda dengan kulit cerah dan bersih.
  8. Bahan penenang bagi masalah kemurungan dan runsing.
  9. Mengurangkan kesakitan pada kanak-kanak ketika tumbuh gigi.
  10. Melancarkan perjalanan haid yang tidak menentu.
  11. Menguatkan ingatan dan menghilangkan keletihan.
  12. Menyembuhkan sakit perut, pening, sakit gigi, sakit mata dan pelbagai penyakit lain.

Daun Zaitun

  1. Daun Zaitun banyak digunakan untuk menjaga kestabilan gula darah dalam tubuh.
  2. Kandungan antioksidan di dalam daun Zaitun ini lebih tinggi dibandingkan teh hijau yang selama ini dikenal sebagai sumber antioksidan yang sangat baik bagi tubuh.
  3. Daun Zaitun dapat mencegah kerosakan saraf dan mencegah penyakit kanser.

Cara pengambilan Mamteen 

  • Mamteen tablet berperisa susu dan delima blh diambil secara isap atau kunyah.
  • Sebotol Mamteen mempunyai 30 tablet, boleh ambil 1-2 tablet sehari utk kesan maksima. Sebaiknya 15-30 minit sebelum breakfast.
  • Mamteen boleh diambil oleh wanita hamil seawal 12 minggu kandungan dan keatas.

INFO PRODUK
MAMTEEN – 30 TABLET KUNYAH

RM 65 SEMENANJUNG MALAYSIA
RM 69 SABAH DAN SARAWAK

INSTAGRAM : INSTAGRAM.COM/MAMTEENHQ
FACEBOOK : FACEBOOK.COM/MAMTEENHQ

 

Cara menggalakkan anak saya makan secara sihat

Hai semua … topik saya kali ni , bagaimana cara saya menggalakkan anak – anak makan secara sihat agar mereka dapat lebih lagi nutrisi. Anak-anak anda bagaimana ? ada tips mari lah kongsi dengan saya di petak komen di bawah. Untuk saya dan anak saya. Bila anak dah mencecah 4 tahun ke atas memang lahmereka masih lagi minum susu seperti biasa , sehari lebih kurang 3 kali. Selain dari itu …bagaimana kita nak pastikan anak-anak suka makan makanan yang berkhasiat seperti sayur-sayuran , buah – buahan , kekacang  , telur dan sumber tenusu. Ini satu cabaran buat ibu bapa di luar sana untuk mengajar dan meggalakkan anak makan makanan sihat dan menjadikan sebagai rutin pemakanan mereka.

Ye lah zaman sekarang .. bila anak dah mula bersekolah dan di beri duit belanja mereka akan membeli pelbagai jenis makanan kesukaan mereka. Didikan kita sebagai ibu bapa kepada anak sebelum mereka ke sekolah itu sangat penting. Jadikan kebiasaan dan anak akan sendiri nya memilih  makanan sihat walaupun di belakang kita. Persoalan nya .. bagaimana nak didik atau mengajak anak mencintai makanan sihat ini ? Saya akan kongsikan beberapa tips untuk anda. Tips ini juga saya dapatkan dari pakar nutrisi kanak-kanak dan saya amalkan sedikit sebanyak. Saya cuba untuk memberikan cabaran kepada diri sendiri bagi mengajak anak makan secara sihat. Ini tips random dari seorang ibu beranak kan 4.

Bagaimana jadikan anak kita pemakanan makanan sihat di dalam dunia ” makanan segera ”  ?

” Fakta menakutkan : ” French fries ” adalah salah satu sayuran kesukaan kanak-kanak . “

5 sebab kenapa sayur-sayuran dan buah – buahan sangat di perlukan oleh kanak-kanak.

  1. Membantu kanak-kanak membesar .  Sayur sayuran di penuhi dengan vitamin dan mneral semulajadi – seperti vitamin A, C, E, dan potassium — membantu tisu tubuh dan cell dalam badan membesar dengan sihat.
  • Dalam kes ini , saya telah berjaya menjadikan lobak merah , brokoli sebagai makanan kesukaan anak saya. Ibu harus lah kreatif dalam hal ini. Jadikan cendawan sebagai snek yang sedap. Jadikan sayur nampak menarik. Cuma ada sesetangah sayuran yang anak kecil belum berani. Tetapi perjuangan ibu belum selesai. Saya akan cuba megalakkan anak saya makan dengan lebih sihat lagi.

2.Membantu mencegah penyakit berbahaya di masa akan datang . Makanan yang kaya sayuran dan buah – buahan dapat menghindarkan diri diabetes tahap 2 , dimana ianya semakin meningkat di kalangan anak-anak sekarang. Dengan mengajar anak makan secara sihat sepanjang masa sedari kecil dapat membantu bagi mengelakkan penyakit hati  , tekanan darah tinggi , dan pelbagai penyakit kanser akan datang.

  • Takut kan dengar pelbagai penyakit zaman sekarang , lagi-lagi kalau keturunan kita memang ada penyakit berbahaya itu semua. Mencegah lebih baik dari berubat. Saya sendiri takut inikan zaman anak-anak menjadi dewasa nanti. Ini lah yang saya selalu cuba nasihatkan kepada anak-anak.
  1. Sayuran mengelakkan anak-anak kekurangan air dalam badan. kanak-kanak tidak akan minum air secukup nya dari cawan. Betul tak ? anak saya sendiri begitu  — banyak jenis sayuran contohnya salad dan lobak merah , mengandungi air . Malahan  brokoli mengandungi 90% kandungan air di dalam nya.
  2. Membantu mencegah obesiti di kalangan kanak-kanak .There’s no doubt about it: Kids who eat more fruits and vegetables have lower body weights,” kata Christine Gerbstadt, MD, RD, jurucakap untuk American Dietetic Association (ADA).  ( LINK RUJUKAN ) Menurut pakar pemakanan and jurucakap Persatuan Pemakanan Amerika, Christine Gerbstadt, tidak syak lagi bahawa kanak kanak yang makan lebih banyak buah buahan dan sayur sayuran mempunyai berat badan yang lebih rendah*. Kerana pemakanan sihat yang mengandungi tinggi fiber , tinggi nutrien serta rendah kalori dan rendah lemak akan membuatkan anak-anak kenyang dan hanya makan sedikit sahaja junk food .
  3. Sayuran mengandungi tinggi Fiber. Fiber dalam sayuran akan membuatkan kanak-kanak berasa kenyang dan dapat mengelakkan sembelit. Makan makanan berserat tinggi juga menyebabkan anak-anak anda kurang berkemungkinan mengidap penyakit jantung dan kolesterol tinggi di kemudian hari.
  • Contohnya kentang panggang dengan kulit adalah sumber serat tinggi terbaik dan sedap. Anak suka … cuba la ..

 

Sebagai seorang ibu, saya rasa ia adalah satu cabaran untuk memperkenalkan dan mengajar anak-anak mempunyai diet seimbang yang sihat. Terserah kepada kita untuk mengajar anak-anak kita dan mencipta corak makan yang sihat di awal, yang akan mempersiapkan mereka untuk mempunyai gaya hidup yang lebih baik (sekurang-kurangnya saya berharap!).

Berikut adalah beberapa petua saya tentang bagaimana anda boleh membantu anak-anak anda untuk makan makanan yang lebih sihat.

  1. Buat Jadual . Kanak-kanak perlu makan setiap 3 hingga 4 jam sehari. 3 kali makanan berat , 2 kali makanan ringan dan banyak air .. tidak kira sama ada susu , jus , air kosong , mahupun air dari buah buahan dan sayur. Dengan ini diet anak akan menjadi seimbang. Sekiranya saya akan keluar pergi ke mana-mana saya akan sediakan jus dan bekal untuk anak-anak makan dan akan mengurangkan kanak-kanak mahukan makanan ringgan yang tidak sihat di luar sana.
  2. Dapatkan Serat Yang Cukup Setiap Pagi.  Kebanyakkan keluarga tidak mendapat serat yang cukup di dalam pemakanan seharian. Anak saya si syamim tu jika tidak sarapan pagi dia akan selalu letih dan banyak ragam. Saya tahu sarapan memang sangat penting untuk kanak-kanak , dan saya selalunya akan menyediakan sarapan sihat dengan segelas susu setiap pagi untuk menambah tenaga , dan membuatkan syamim mendapat cukup nutrisi.  Sekarang syamim minum susu Dumex Dugro, susu formula khas untuk kanak-kanak yang sedang membesar yang di lengkapi dengan  DHA*, 15 vitamin dan mineral unik  lcFOS dan telah mempunyai penglaman dalam hampir 40 tahun dalam pembuatan susu untuk kanak-kanak . Untuk sarapan syamim suka makan penkek buah yang di masak sendiri oleh saya .Anda boleh cuba cara saya. Sediakan susu untuk sarapan di sertakan dengan makanan lain atau buat penkek dari tepung , buah epal dan susu. Nak resepi ?  2 gelas tepung gandum ,  4 sudu teh serbuk penaik ,  1/2 sudu teh garam ,  1 sudu gula , 3 cawan susu (boleh guna susu apa pun , susu serbuk di bacuh dengan air pn boleh , susu coklat pun boleh , anak saya minum susu tepung dugro , maka saya guna susu itu saja ) 2 sudu buah epal dadu , 1 sudu vanilla esen (tak ada pun tak apa ) , 1 sudu kacang tanah (telah d tumbuk halus.) dan 1 sudu minyak (minyak apa pun boleh ) dan masak sesenduk demi sesenduk di atas kuali. Sedap tauu. Jika saya memang sibuk dan tak sempat buat penkek boleh lah sediakan bento telur dan sandwidh untuk nya.
  3. Kurangkan stok makanan ringan di rumah – Atau lebih tak ada langsung , di rumah saya tak ada , saya selalu beli stok buah buahan , sayur dan makanan-makanan sihat seperti susu , yougurt , keju sahaja jika anak inginkan snek mereka akan terpaksa memakan makanan tersebut. Jika ada stok makanan ringan kanak-kanak akan cenderung untuk makan makanan ringan tersebut dan lama-lama akan jadi kebiasaan pula. Kita tak mahu anak kita makan dan terbiasa dengan makanan ringan kan. Anak saya sehabis tak ada apa pun , buah epal , buah oren , tembikai , mata kucing eh banyak juga buah yang mereka suka makan.
  4. Berseronok mencipta makanan / bento . Bentuk lebih kreatif dan kebiasaan nya jika makanan tersebut nampak cantik dan ianya akan membuatka anak makan lebih banyak . Kami membuat pancake muka smiley dan memberi nama kepada makanan tersebut . ( “baby shark penkek contoh nya “) Apa-apa sahaja makanan berbentuk mini pun anak saya suka.  Saya sering menggunakan pemotong kueh berbentuk pelbagai bentuk , anak suka sangat tau. Jangan lupa tambahkan lagi sayur sayuran bewarna di dalam bento tersebut. Warna sentiasa main peranan untuk menggoda mata kanak-kanak untuk makan makanan sihat. Di samping anak berseronok mencipta kreativi dalam menghias bento , anak juga akan mendapat khasiat seimbang dan fiber mencukup untuk aktiviti seharian mereka.
  5. Ajarkan anak kepentingan pemakanan sihat. Kenapa dan mengapa. Anak lelaki saya suka kan manis , saya kadang-kadang membiarkan syamim taburkan sedikit gula di atas roti telur bakar nya. Laila suka sedikit taburan coklat gula di atas saladnya, Husna suka kan sedikit taburan serbuk coklat di dalam susunya. Ianya tidak salah asalkan mereka masih mahu makan sayuran dan makanan sihat yang kita sediakan. Saya mengajar Syamim dan 3 orang lagi anak saya kepentingan setiap nutrisi untuk mereka. Sentiasa ingatkan  dari mana mereka boleh mendapat nutrisi tersebut. Misalnya,Jika Syamim nak menjadi lebih kuat dan tinggi. Jadi, saya memberitahu Syamim bahawa jika Syamim nak menjadi lebih tinggi, Syamim kena makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan seperti kentang, brokoli, epal dan lain-lain utk mendapatkan nutrisi. Syamim pun kena makan ayam, ikan, telur, keju, yogurt, minum susu dan lain-lain.Syamim memang di beri minum susu 2-3 kali sehari , Selepas bangun tidur dan sebelum masuk tidur memang wajib lah. Dia pun pandai kadang mintak ” madu ” kadang mintak ” coklat “. Dan seharusnya susu yang paling sesuai dengan Syamim adalah Dumex Dugro perisa coklat dan madu. Syamim nak yang sedap sahaja. Susu Dumex Dugro ini telah lama Syamim minum dari sejak dia bercerai susu . Atas sebab itu lah saya masih setia dengan Dumex Dugro. Syamim aktif , jarang demam dan makan juga berselera. Walau pun dalam bento box nya ada sayur brokoli , syamim tetap makan. Langsung tidak menolak dan telah pun menjadi kebiasaan.

Walapun ibu ada pesan makanan lain, syamim tak pandang .. dia lebih teruja nak makan makanan dalam bento nya. Memang puas hati dan seronok tengok anak makan tanpa memilih. Jumlah makanan dengan buah-buahan ,sayur sayuran dan nasi mencukupi untuk anak kekal aktif dan sihat. Jika di buat selalu , bukan anak sahaja sihat. Duit pun jimat.

Kami jalan- jalan shopping , sebelum mulakan shopping makan dulu. 3 orang anak saya bawa bekal. Si kakak sulung sahaja tak bawa , tapi boleh sahaja tumpang curi makanan adik-adik .. bekal besar dan boleh letak banyak makanan. Si Laila ni mitak sandwich tak nak nasi. Layan saja la .. senang pun nak buatnya.

Sebagain ibu, saya berharap anak anak membesar dan menjadi lebih lagi – sebagai seorang insan yang bijak, berjaya, bertanggungjawab dan khalifah yang dihormati. Dengan ini , di harapkan anak- anak kita mendapat nutrisi yang mencukupi demi masa depan mereka. Anak sihat , cergas dan aktif itu yang kita sebagai ibu bapa harapkan ye tak?

Promosi Dumex Dugro – Bekal Nutrisi. Bekal Nutrisi ini atau Bento BOX ini korang boleh dapatkan satu secara percuma dengan pembelian 2 pax susu Dumex Dugro 900gram . Bermula pada 1 september hingga 31 oktober 2017. ** Sehingga kehabisan stok. Cepat dapatkan bekal Nutrisi sekarang. Bekas makanan cantik , di datangkan dengan 3 warna menarik. Boleh pilih ianya tebal dan kedap udara juga. Anak-anak pun suka.

Layari website Dugro untuk info menarik :  Dugro website 

Terima kasih XOXO – Puanbee

 

MINUM TEH BOLEH MEMPERCEPATKAN BUKAAN BERSALIN

Bagi ibu ibu yang dah di trimester akhir memang akan mula mencari petua atau cara untuk mempercepatkan bukaan bersalin. Almaklum la.. Kontraksi tu sangat menyakitkan jadi tak ada yang sanggup menahan sakit kontraksi tu lama lama kan.

Kadang kadang ada orang sampai berhari hari terpaksa menahan sakit kontraksi tapi masih belum boleh bersalin kerana tiada lagi bukaan serviks. Dan akhirnya kalau terlalu lama mungkin doktor akan guna kaedah induce untuk membuka laluan atau terpaksa bersalin guna kaedah pembedahan.

Kebanyakkan wanita memang kalau boleh tak nak induce ataupun bersalin secara pembedahan. Yelah.. Agak rumit untuk menjaga pantang.. Induce pulak agak menyakitkan. Jadi mungkin tip tip & petua dapat membantu ibu ibu untuk mempercepatkan bukaan bersalin.

Antara tip yang ada boleh cuba lakukan ialah dengan meminum teh sehari secawan. teh yang di galakkan di minum adalah teh hijau & Jasmine. Dengan cara tu di katakan dapat membantu mempercepatkan bukaan serviks.

Selain tu petua yang kita biasa dengar dengan memperbanyakkan bergerak atau berjalan untuk mempercepatkan proses bersalin. Elakkan sembelit sekiranya berlaku sembelit kerana sembelit boleh menghalang kepala bayi untuk keluar. Jadi kalau mengalami sembelit elok la berjumpa doktor & dapatkan ubat untuk melawas.

Bersama suami jugak salah satu cara mempercepatkan bukaan servis & proses bersalin kerana air mani juga berperanan seperti ubat induce yang di gunakan untuk membuka pangkal rahim

Semoga tip ni membantu para ibu yang menanti hari bersalin supaya memudahkan proses bersalin nanti.

Anak ku Syamim , jadi lah lebih lagi ..

Assalamualaikum dan hai semua, tetiba keluar tajuk macam tu kan? Bukannya apa, semua ni terjadi gara-gara tertengok iklan terkini Dugro di Youtube dan televisyen baru-baru ini. Tajuk iklan tuh ” Dear Mom ” dan saya rasa budak comey tu seperti anak sendiri ja. Memang tersentuh kalau anak kita buat sesuatu yang sweet sangat tu. Sebagai ibu, mesti setiap orang ada pengalaman moment terindah bersama anak kecil kita kan? Jom share moment indah tu dengan saya.

Saat saya menulis ni teringat pula gelagat si Syamim, agak susah nak luahkan dengan kata-kata, tapi saya cuba lah yer. Syamim ialah satu – satunya anak lelaki , yang 3 lagi perempuan dan dah besar. Boleh dikatakan semua orang dalam rumah ni sayang sangat dengan Syamim. Syamim ni pula jenis kanak – kanak yang suka berceloteh. Dia punya bodek memang boleh buat orang cair. Pandai memujuk dan sangat-sangat berterus terang. Dalam nakal dia, dia boleh agak masa mana ibunya tengah marah dan masa mana ibunya tengah mood baik.

Kadang-kadang geram juga. Di saat kita tengah naik angin puting beliung dan marah si kakak bertiga, dia datang dengan senyuman sambil buat suara sengau “sayanggggg ibu”… kemain pandai membodek. Sampai ayah dia selalu ajuk cara dia punya sayang tu. Kadang-kadang bila Syamim sendiri sepahkan mainan dan ibu buat muka garang sikit, Syamim terus kemaskan mainan dia. Dia punya jujur tusiap boleh tanya, “Kenapa marah amim tadi? Ibu tak sayang amim ke?” Masa dia tanya soalan macam tu, memang cair lah awakkk … cair sungguh-sungguh. Read More

REVIEW APA RASA CHIA SEED YANG SEBENAR ?

Assalamualaikum dan hai semua. Kali ni saya nak review apa rasa chia seed yang sebenar. Khasiat ramai orang dah tahu kan ? viral dah di facebook tentang chia seed ni kan ? Chia seed dalam gambar saya menang dari contest anjuran Dianarashid.com , Chia seed ini pula merupakan dari pada Slimtreats. Semasa giveaway berlangsung saya tengah lapang dan tergerak hati nak join. Itu je .. mana tahu saya menang. Allhamdulillah rezeki dari Allah dan juga terima kasih di ucapkan kepada dianarashid.com dan slimtreats.
Jadi apa rasa sebenar chia seed ini ?

Rasa chia seed kosong. Jika kita rendam dengan jus yang ada rasa hanyalah jus buah. Jika kita rendam dengan air kosong sejuk yang ada rasa hanya lah air sejuk.

Ada yang kata ” geli lah nak minum rasa jelly lendir kat tekak ” sebenarnya boleh juga elakkan geli tu dengan cara menrendam sekejap saja chia seed ni , tak perlu lah semalaman kan.

Saya pernah buat agar-agar di tambah chia seed , anak tak suka

Tabur dalam yogurt dan ais krim pun tak suka.

Jadi nya anak memang tak makan chia seed ini. Ibu sorang je lah telan sesorang. Orang kata chia seed boleh tahan lapar. Merepek ja kot. Lepas pekena secawan chia seed dan dan perut lapar. Kalau kau dah memang tak makan lagi satu hari lepas tu kau nak tahan perut dengan chia seed , lupakan lah. Lapar sama je .. Lagi satu hal. Lepas minum chia seed rasa nak ke tandas je  mana kau tak lapar kan.

Semasa saya buat agar agar tak de kesan ke tandas , adakah kerana chia seed telah mengikut resmi agar-agar. Tak pasti. Adakah chia seed menjadi kurang khasiat di sebabkan kita masak chia seed tersebut ? saya pun kurang pasti.

Yang saya pasti minum dengan air , rendam dengan air tak terlalu panas untuk kekalkan khasiat dan effect nak ke tandas tu. Sangat berkesan untuk sesiapa ada masaalah kumbuhan. Kumbuhan penuh tapi sembelit je.. eloklah cuba chia seed. Cara semulajadi tanpa bahan kimia gitu.

Saya tak ada lah diet beriya. Tapi saya saja suka amalkan makanan kesihatan. Nak juga awet muda sikit-sikit. Tak mau lah nampak tua sangat .. cenggitueee ..

Ok lah .. saya menulis ikut mood ni haa . Jam 3.38 pagi. Hujan renyai ..

Detox Tea Review : Slimming & Detox Tea By Medina Desire

Siapa yang mengambil kesempatan sambil berpuasa sambil diet ? Saya diet bukan untuk kurus tapi untuk kurang kan beberapa kilogram sebelum raya. Nanti raya makan pun tak jaga oiii , lepas habis raya macam – macam penyakit datang. Kali ni nak rekomen kan korang beli dan cuba teh ini. Slimming & Detox Tea by Medina Desire. Saya tak jual yek. Saya pun main kirim je dekat kawan geng diet. Kami ada group support untuk mak mak turunkan berat badan dan kembali cergas. Mak mak hebat di zaman mencabar ni kena jaga kesihatan badan sendiri. Kalau korang nak beli boleh beli dari Teatox.co – whatsapp : 019-3924256 , atau klik je like facebook di dalam entri ini. Ada banyak iklan. Harga sama sahaja Slimming & Detox Tea RM15 ada 15 uncang dalam dia.

 


Jika korang ada masaalah seperti sembelit , susah sangat nak memerut. Kadang kadang 2 minggu sekali. Kadang kadang asyik terkentut akibat banyak sangat gas dalam perut. Dah lah tu .. kentut bau busuk ya amat. Malu dengan abang di sebelah kan ? Banyak jerawat di belakang badan dan muka. Boleh lah cuba detox dengan tea ini. Apa teh yang saya tak cuba ? Teh Orang Kampung tu pun dah tak berkesan bagi saya. Memang masaalah perut ni. Semua di atas masaalah saya.  Read More

khasiat epal hijau

Tips Diet | Amalkan Memakan Epal Hijau

Tips diet kali ini membawakan satu cara amalan memakan sebiji epal hijau setiap hari dan ia amatlah digalakkan. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Ini kerana epal hijau bukan sekadar mempunyai pelbagai khasiat malahan ia juga mampu mengurangkan kadar kolesterol dalam badan. Read More

Mama Muda Juice : Rahsia Mama Kekal Cergas Sihat Luar Dalam

Assalamualaikum dan Hai .. Nak tahu rahsia mama mama di luar sana dapat kekal cergas sihat luar dalam ? Nak tahu bagaimana wanita yang telah berkahwin menjaga diri sendiri agar sentiasa HOT di hati Abang ? Sesambil tu saya nak ajak korang jadi muda dengan Mama Muda Juice.

Saya nak kongsikan satu amalan yang saya sendiri suka buat sepanjang beranak empat ni. Di mana kalau saya sendiri tak ambil / tak amalkan saya sendiri akan terasa seram sejuk. Bukan abang a.k.a suami je rasa seram sejuk .. Ni anak dara pun boleh dah mula menjaga kesihatan dalaman.

Serius akak cakap .. kalau tak jaga nanti akan menyesal. Percayalah cakap orang yang dah berpengalaman sikit ni. Sikit la 13 tahun pegang status isteri , anak yang sulung berumur 12 tahun dan yang nombor empat berumur 3 tahun. Belum masuk alam perkahwinan fasa setengah abad lagi. Tu pun dah rasa macam berumur sangat dah. Anak empat dengan semua kerja kita buat. Sementara si suami bekerja jauh. Sebagai ibu dan ayah sementara serentak ni kena jaga kesihatan. Stamina kena kuat. Antibodi badan pun kena kuat.Bila suami balik bertambah – tambah lagi tugas sebagai ibu dan isteri tu.
mama-muda-juice-2Bila dah lama berkahwin , macam mana nak buatkan si suami masih merindui dan nak kan kita ? suami jauh dugaan lagi macam-macam.. ada lah bahagian kita kena jaga. Semua orang tahu kan. Orang tua tua banyak dah pesan. Apa tak dak ? haa pergi sembang dengan orang tua tua cepat. Mereka selalu pesan jaga suami di antara pusat ke lutut nya.

heheheee .. ting ..ting .. kalau korang nampak saya sengih nih.

Tapi itu perkara lain , biasalah tu fitrah manusia. Apa yang lagi penting ? Penting nya kita kaum wanita memerangkap ibu dan isteri mesti sihat , cergas dan ceria sentiasa. Walaupun badai menimpa .. kita tetap sado menempuhinya.

mama-muda-juice-4

STRESS DENGAN MASALAH KURANG STAMINA , ASET DAH MULA KENDUR , BADAN SAKIT SAKIT URAT DAN KEPUTIHAN ?

Masaalah angin ni bahaya. Banyak benda kena pantang ..contohnya makanan berbisa seperti rebung , taugeh dan sayur yang di kategori ” sejuk “. Mak dulu selalu pesan , amalkan halia banyak – banyak kasi badan sentiasa panas. Kita ni degil selagi tak rasa sakit sendiri.Betul tak ?

Saya kalau tersilap makan , kaki sejuk. Sejuk mencengkam. Perut rasa sebu. Nak makan macam dah kenyang. Tak makan sakit perut. Ada sekali tu saya pergi ke hospital kecemasan. Di tahan wad sehari hanya kerata di serang angin dalam perut sahaja. Masa tu saya baru lepas besalin si syamim. Lepas tu konon konon tak nak ambik apa-apa jamu semasa dalam pantang. Konon sihat sangat makan lebih 6 jenis vitamin. Padahal 3 anak sebelum tu semua ambik jamu.

Rupanya tak boleh jalan uols. Kena ambil jamu yang berfungsi untuk mengeluarkan angin dan memanaskan badan. Jika tak makan apa-apa jamu atau herba badan saya lemah. Selalu sakit urat dan perut sebu , sembelit , rasa tak bermaya. Eii semua ada lah.

Ini kisah betul.

Sebab tu saya sentiasa ada je jamu yang saya ambik. Kalau korang baca blog ni dah banyak jamu saya rekomenkan sebab saya memang tak boleh berpisah dengan jamu. Saya suka. Memang terasa lain sangat badan semasa amalkan jamu dan semasa tidak amalkan jamu. Dari kulit muka pun dah tahu.

Sesiapa yang ada keputihan. Vagina berbau dan sentiasa gatal pun di cadangkan amalkan jamu. Kita amalkan jamu dengan tujuan badan sihat dan dapat bonus lain seperti aset wanita semakin aumm .. kulit tegang , muka nampak berseri , rambut cantik , period teratur , warna kulit sekata tak nak ke ?

Kali ni , biar saya kenalkan jamu Mama Muda Juice pula.

Mama Muda Juice 100% daripada bahan semulajadi dan tidak mengandungi bahan kimia yang merbahaya.

Bahan-bahan di dalam produk ini SEMUA NYA MEMANG TERKENAL DAH DI KALANGAN TUK NENEK KITA. Cuma sekarang dah mudah , siap di proses sedia di minum. Tak payah cari akar kayu herba dan rebus. Tak sedap tau minum herba rebusan ni. Hahaha saya tak boleh telan. Kalau Mama muda juice ni okay .. sehari ber sudu sudu pun okay.

mama-muda-juiceRasa Mama Muda Juice :

Bagi saya tidak terlalu manis. Dia guna stevia dan ada rasa kurma sikit , herba sikit. Tapi tak pekat sangat lah rasa herba tu. Tak lah teruk sampai kena picit hidung ke apa. Boleh je telan banyak.

Kesan selepas sehari saya ambil pagi dan malam.

PANAS .. haa saya memang kalau ambil jamu akan terasa panas badan serta merta. Tetapi itu yang saya nak ye. Tadi di atas dah saya bagi tahu masaalah saya selalu sakit urat dan sejuk. So bila panas , sakit urat tu hilang. Terasa ringan sikit badan. Cuma memang kena minum air kosong banyak banyak.

Kesan selepas seminggu di amalkan 2 kali sehari pagi dan malam.

Stamina bertambah. Ringan. Kaki saya yang sakit selalu sebab banyak drive dan menjahit pun dah hilang lenguh nya. Bisa urat tak ada. Angin tak ada. Walaupun lewat makan tiap hari. Uols ..akk punya live sibuk kadang lupa makan. Tu yang selalu senak sebu perut.

UNTUK INFO :

Bahan-bahan Mama Muda Juice adalah :

  1. Kurma
  2. Delima
  3. Pueraria mirifika
  4. Pueraria lobate
  5. Kacip Fatimah
  6. Manjakani
  7. Akar serapat
  8. Collagen
  9. Garcinia combogia
  10. Kunyit
  11. Halia
  12. Mascotek
  13. Stevia

Apa kelebihan Mama Muda Juice ini ?

  • Menambah & MENGEKALKAN TENAGA harian
  • Menghilangkan kelesuan badan
  • Melancarkan peredaran darah
  • Menjadikan TONA KULIT badan SEKATA & lebih cerah
  • Menjadikan lebih PAYUDARA MONTOK & kenyal
  • MEGETATKAN semula MISS V yang longgar
  • MENGHILANGKAN masalah KEPUTIHAN
  • MEMBAKAR lebihan LEMAK dalam badan
  • MENSTABILKAN HORMON & Haid
  • MENAMBAH SUSU utk breast feed
  • MENINGKATKAN PRESTASI ketika bersama suami

Of coz  lah Keputusan boleh berbeza-beza antara orang-orang dan tidak ada keputusan tetap untuk pegamal jamu Mama Muda Juice ini. Cuba dulu baru tahu. Tak salah kita berusaha. Lagi pun tak ada bahan kimia uols.

Dan sapa nak promo harga diskaun ? Terhad kepada 10 orang pembaca pertama sahaja. Siapa tak grab rugiiiii habaq hang ..

PROMOSI KHAS MAMAMUDA JUICE UNTUK PEMBACA BLOG PUANBEE , TERHAD KEPADA 10 ORANG SAHAJA.

Diskaun RM48 dari harga asal dengan pembelian 2 botol Mama Muda Juice.

GUNA KOD INI >>>  MMBee

Harga : 1 BOTOL RM99 , 2 BOTOL RM 198 .. Tetapi jika anda beli 2 botol dengan code promosi anda hanya perlu bayar RM150 SAHAJA .. JIMAT RM48 UOLS…. 

PROMOSI KOD EXPIRED PADA 30 NOVEMBER 2016. Grab cepat lah ye ..

Cara nak claim promo kod tu .

SMS / WHATSAPP STOKIS Mama Muda Juice ini : ?+60 19?291 2424?

” Saya nak beli Mama Muda Juice 2 botol , dan nak claim promo kod puanbee. ” MMBee “

Contoh je lah di atas tu ye , nak copy boleh juga. Tak dak hal.

JOM SUPPORT MAMAMUDAJUICE 

WEBSITE : www.mamamudajuice.com

FACEBOOK : https://www.facebook.com/MM-Juice-166819390407021/

INSTAGRAM : https://www.instagram.com/mamamudajuice_hq/

IKHAS saya cakap .. memang ada perubahan. Saya memang suka jamu Mama Muda Juice. Dan memang akan amalkan sendiri. Tak mampu mak minum nescafe je setiap hari tuk tambah tenaga.

Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti

Petua : Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti

Published on: Aug 11, 2011 @ 11:02 ; Kelmarin saya jalan-jalan membeli barang dapur , biasalah kan ibu-ibu mesti ke pasar beli barang dapur .. dalam duk pilih-pilih bawang putih tu ada seorang uncle berbangsa cina tengah memilih bawang putih , dia pilih saya pun pilih , tapi cara dia pilih lain sikit.. saya pilih bawang putih yang elok , tak busuk ..

Saya yang terlebih peramah ni pun tanya uncle tu pilih macam mana ? uncle tu jawab , pilih yang kulit bawang putih di bahagian luar dan dalam berwarna kemerah-merahan .. Baru elok… Getah dia masih banyak.. ooo saya pun ber ooo bulat panjang-panjang.. bila saya balik ke rumah saya belek .. bawang putih yg kulitnya semua berwarna putih dan bawang putih yang kulitnya kemerah-merahan tu .. apa bezanya ?

senang citer .. bawang putih yang kulitnya kemerah-merahan masih bergetah , tak terlalu kering dan fresh .. bau pun kuat .. tapi kalau bawang putih berkulit putih tu , dah kering , tak de getah bau pun dah kurenggg … OOOOOooo lagi .. heheh.. selama ni saya tak tahu pun ada beza antara ke dua-dua bawang putih tu ..

So itu satu tips yang baik bagi saya ..contoh tengok dalam gambar ye ..

Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti
Khasiat Bawang Putih Dan Cara Pilih Bawang Putih Berkualiti

Khasiat Bawang Putih

Sumber [link]
Bawang putih dan tekanan darah tinggi

Bawang putih berupaya untuk merawat penyakit tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi adalah sangat merbahaya kerana penyakit ini tidak selalunya timbul dan pesakit tidak menyedari bahawa mereka menghidapinya. Selain itu masalah tekanan darah tinggi akan membawa pula kepada masalah jantung, strok, pembekuan darah, kegagalan buah pinggang untuk berfungsi, jantung berhenti berdenyut secara tiba-tiba dan yang paling ditakuti berlaku kematian secara mendadak sekiranya penyakit tekanan darah tinggi tidak dikawal. Read More

Ubat cacing – Bila last makan ubat cacing ?

Bila last makan ubat cacing ? saya teringat nak beli selepas nampak satu posting di facebook yang menjadi viral. Bila dah baca sampai habis , mungkin ada sedikit tanda-tanda anak tu ada cacing terdapat pada laila. Laila 6 tahun , tak mahu makan .. jenuh kita paksa. Perut buncit sikit , muka pucat dan lemah je. Lama tak bagi dia ubat cacing dah setahun lebih rasanya. So terus pergi beli ubat cacing jenama ZENTEL di farmasi. Jenis ni je senang sebab semua cacing boleh mati dengan ZENTEL. Jenis lain tak pasti.

Duluuuuuu … kalau makan ubat cacing , cacing keluar sekor-sekor. Sekarang tak dah .. cacing dah mati dari dalam perut lagi.

zentel

Saya beli 4 botol , cukup untuk 4 anak. Syamim pun dah 2 tahun so boleh lah makan ubat cacing ZENTEL. Kanak-kanak bawah 2 tahun tak boleh , doktor kata sebab tak buat ujian untuk kanak-kanak bawah 2 tahun lagi. Ibu mengandung atau rancang nak mengandung pun tak di galakkan , takut bayi cacat kata doktor . Sebab masa ujian makmal di buat tikus mati. Entah la.. ni info saya kongsikan selepas saya baca blog Doktor Azwan 

Kecacingan adalah perkara yang agak lumrah di kalangan kanak-kanak… terutama yang selalu keluar rumah tak pakai selipar, makan itu dan ini yang tidak dimasak atau separa masak, terutama di kawasan rumah yang kurang bersih atau seperti kawasan setinggan atau laman yang bertanah.”

Cacing-cacing yang popular di Malaysia :-

  • Cacing gelang (Ascaris Lumbricoides) – besar macam gelang… boleh masuk hati dan paru-paru..
  • Cacing kerawit (Necator Americanus) – ada gigi tajam tapi kita tak Nampak!… ia masuk melalui kaki.. kuat hisap darah
  • Cacing rambu atau cacing benang – selalu melekat di kawasan dubur, halus
  • Cacing pita – macam pita, pipih tapi panjang… susah nak dibunuh..

Antara tanda-tanda anak-anak yang kecacingan ialah (bergantung kepada jenis cacing) :- Read More