Resepi Kerabu tembikai di bulan ramadan

Nak sejukkan tekak di bulan ramadan ???  Sejak mengandung antara makan kesukaan adalah tembikai, hari-hari makan tembikai , pagi petang siang malam. Dalam bulan ramadan ni nak juga selit tembikai , kalau tak buat air tembikai , smoothie tembikai , atau makan tembikai , kita buat kerabu tembikai .. selang 2-3 hari kita buat la … Di bulan ramadan benda pertama yang kita cari selepas berbuka adalah , air tak pun apa-apa yang sejuk kan ? kerabu tembikai ni memang sejuk , letak dalam peti ais …. nyum ~

Continue reading

Buffet Ramadhan Casa Ombak Lagi

Masih belum terlambat kalau korang nak cuba berbuka puasa di Casa Ombak. Rugi lah sapa tak cuba , setahun hanya sekali gitu. Tahun ini muka saya lagi ke CASA OMBAK tu. Tiap-tiap tahun mesti pergi. Tapi tak ada gambar dengan ownernya Kak Akma la pulak. Tahun ni sama dengan tahun lepas. Tak sempat bergambar banyak banyak dan tak sempat makan puas puas. Harap tahun depan boleh makan banyak lah ye. Tapi sempat makan sepinggan Kambing bakar, kuew tiaw , kuih muih dan juga jeruk buah buahan. Saya orang paling lama tunggu disitu kot. Tapi banyak benda tak sempat makan. Bahagian…

Continue reading

Puasa oh puasa

Puasa muncul lagi , setiap tahun kita berpuasa situasi nya agak berbeza , tahun ini dan tahun lepas situasi puasa saya dan famili berbeza. Saya tak boleh tulis situasi ini , biarlah saya hadam sendiri. Bahaya uols. Sekarang ni semua cerita akan di viralkan. Seram sejuka daku. Kisah seorang blogger memberi nasihat di kecam. Kisah seorang wanita berpurdah membuat cerita di kecam. Saya rasa simpati pada mereka. Itu sahaja. Tak mahu komen lebih. Apa yang saya tahu , 2-3 hari ni , saya bersyukur sangat-sangat ke hadrat Ilahi. Sesuatu yang saya doakan hari-hari seikhlas hati. Kini dah nampak sedikit hasil.…

Continue reading

Juadah sahur : Ikan goreng celup tepung

Sebenarya  .. kalau tak merantau dari perak ke kuala lumpur , kalau tak pergi ke terengganu , memang tak jumpa la ikan goreng celup tepung ni. Orang utara kurang goreng ikan celup tepung. Biasanya bakar  , kukus atau goreng kunyit saja. Sekali dah rasa .. sedap pula .. cuba la cari resepi … dan dah banyak kali cuba baru la menepati citarasa. Resepi kerabu tembikai Bahan nya pun senang dan mudah . Memang ada di dapur mak-mak . Saya guna 5 sudu besar tepung jagung + telur 1 biji + sedikit garam dan kunyit. Gaul semua bahan.

Continue reading