Resepi Kerabu tembikai di bulan ramadan

Nak sejukkan tekak di bulan ramadan ???  Sejak mengandung antara makan kesukaan adalah tembikai, hari-hari makan tembikai , pagi petang siang malam. Dalam bulan ramadan ni nak juga selit tembikai , kalau tak buat air tembikai , smoothie tembikai , atau makan tembikai , kita buat kerabu tembikai .. selang 2-3 hari kita buat la …

Di bulan ramadan benda pertama yang kita cari selepas berbuka adalah , air tak pun apa-apa yang sejuk kan ? kerabu tembikai ni memang sejuk , letak dalam peti ais …. nyum ~

Kerabu tembikai di bulan ramadan sejukkan tekakContinue reading

Buffet Ramadhan Casa Ombak Lagi

Masih belum terlambat kalau korang nak cuba berbuka puasa di Casa Ombak. Rugi lah sapa tak cuba , setahun hanya sekali gitu. Tahun ini muka saya lagi ke CASA OMBAK tu. Tiap-tiap tahun mesti pergi. Tapi tak ada gambar dengan ownernya Kak Akma la pulak. Tahun ni sama dengan tahun lepas. Tak sempat bergambar banyak banyak dan tak sempat makan puas puas. Harap tahun depan boleh makan banyak lah ye. Tapi sempat makan sepinggan Kambing bakar, kuew tiaw , kuih muih dan juga jeruk buah buahan. Saya orang paling lama tunggu disitu kot. Tapi banyak benda tak sempat makan. Bahagian nasi tak makan langsung. Ruginya … sebab lauk banyak sangat. Semua nampak sedap. Red mummy kata ada teh sedap. Adoi terliiurrrrrr ..  Tapi tak kisah lah.. memang dari awal plan nak kambing .. Kambing bakar dia sedap .. kuah pun sedap .. korang kena try lah. Bagi saya semua sedap .. casa ombak

Hai kak hanny , curi gambar satu ekkk … hehehe ..

Suasana berbuka di casa ombak , amat meriah dengan makanan. Banyak makanan di sediakan. Amat berbaloi .. jika sesiapa suka makan tu eloklah kesini. Janji puas hati. Pentas ni hiasa je , gambar sebelum anak anak naik buat persembahan.

casa omabk 7

Cantik sangat dekorasi dia. Kalau lah sesiapa yang rasa nak buat jamuan keluarga ke , korporat ke terus booking di sini. Tak payah susah-susah nak sediakan semua. Info saya sertakan di bawah nanti ye.Continue reading

Puasa oh puasa

Puasa muncul lagi , setiap tahun kita berpuasa situasi nya agak berbeza , tahun ini dan tahun lepas situasi puasa saya dan famili berbeza. Saya tak boleh tulis situasi ini , biarlah saya hadam sendiri. Bahaya uols. Sekarang ni semua cerita akan di viralkan. Seram sejuka daku. Kisah seorang blogger memberi nasihat di kecam. Kisah seorang wanita berpurdah membuat cerita di kecam. Saya rasa simpati pada mereka. Itu sahaja. Tak mahu komen lebih. Apa yang saya tahu , 2-3 hari ni , saya bersyukur sangat-sangat ke hadrat Ilahi.

Sesuatu yang saya doakan hari-hari seikhlas hati. Kini dah nampak sedikit hasil. Syukur allhamdulillah. Semoga di tetapkan keadaan nya begitu. Amin. amin. amin. Saya nampak ramai orang buat status minta maaf , tapi saya tak mampu buat. Sebab ada sesuatu yang di pendam dan saya rasa saya perlu selesaikan perkara tersebut dahulu. Tapi bagaimana , bukan nya angkara saya. Saya perlu buang ego mungkin. Tetapi belum masanya. Susahnya berada di dalam keadaan ini.

Bila puasa menjelang. Tetapi semua perkara berkaitan di atas saya tak fikirkan sangatlah. Sebagai ibu dah tentu nak didik anak-anak lebih dari segalanya. Malam ni dah pesan dengan anak-anak , minum air masak banyak-banyak tidur awal dan baca niat puasa , mana lah tahu tak terjaga esok pagi. Biasanya ibu belum tidur pun lagi waktu sahur tu. Azam puasa kali ini dah tentu ada .. tapi … biarlah rahsia …

Selamat menjalani ibadah puasa ya kawan-kawan.

Niat Puasa , Niat Berbuka Puasa , Niat Puasa Sebulan , Niat Sesudah berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan

Juadah sahur : Ikan goreng celup tepung

Sebenarya  .. kalau tak merantau dari perak ke kuala lumpur , kalau tak pergi ke terengganu , memang tak jumpa la ikan goreng celup tepung ni. Orang utara kurang goreng ikan celup tepung. Biasanya bakar  , kukus atau goreng kunyit saja. Sekali dah rasa .. sedap pula .. cuba la cari resepi … dan dah banyak kali cuba baru la menepati citarasa.

ikan goreng celup tepung

Resepi kerabu tembikai

Bahan nya pun senang dan mudah . Memang ada di dapur mak-mak . Saya guna 5 sudu besar tepung jagung + telur 1 biji + sedikit garam dan kunyit. Gaul semua bahan.Continue reading

Drama : Ramadan yang hilang ( Samarinda TV3) sempena bulan ramadan

Biasa selepas ini banyak drama akan muncul sempena bulan ramadan. Drama Ramadan yang hilang akan di hidangkan buat peminat drama tv3 dalam slot samarinda. Drama ramaddan yang hilang ini akan bersiaran setiap isnin hingga khamis jam 10.30 pm.

sinopsis drama ramadhan yang hilang

Para pelakon turut membintangi drama ini iaitu Eira Syazira, Zamarul Hisham, Azizah Mahzan, Zila Bakarin dan ramai lagi. Pastinya drama ketika bulan ramadan sarat dengan mesej dan nilai-nilai murni.Sama-sama nantikan.

Dulu punya drama 7 Ramadan lakonan E`LLY suriati , mantoppp !!

sinopsis comingg sooonnn ~ sekarang kita tengah layan drama Teduhan Kasih .. ambooiiiii  ….