Penting ke melatih anak ke tandas sendiri a.k.a potty trained ?

Ermm topik , Adakah penting melatih anak ke tandas sendiri a.k.a potty trained ? terlintas di fikiran nak tulis. Selepas ada orang tanya , ” eh syamim pakai pampers lagi ? ” yah .. syamim dah 2 tahun 5 bulan. Dalam gambar tu syamim tahun lepas. Sekarang walaupun baru berusia 2 tahun 5 bulan dah nampak masam 3-4 tahun. Pandai cakap dan buat lagak pula tu. Jadi ramai orang akan terkejut sedikit bila dia poo poo dan beri tahu saya depan orang tu. “ Ibu syamim yak ” biasa nya itu la ayat si syamim. Dan orang akan “ apa ? syamim pakai pampers lagi ?. Haa gitu lah. Saya pula sebagai ibu. ” Aaah .. dia pakai pampers lagi , saya tunggu dia bersedia untuk tidak pakai pampers, lagi pun saya jenis ibu semua nak cepat dan M“. Tak suka renyah renyah.  Tiga lagi anak saya semua pun tak ada yang bersungguh pun nak ajar dan melatih ke tandas. Saya ada terbaca juga. Ada yang buat solat sunat semata mata nak latih anak ke tandas tu. Ermmmm …

SONY DSC
Syamim 2015

Pada pendapatan ibu ibu dan ayah ayah di luar sana , adakah penting untuk melatih anak ke tandas beriya – iya ni ? maksudnya .. sehingga kena keluarkan modal untuk beli tilam khas , lampin khas , dan juga potty khas ? Pada pendapat saya. Ibu ibu dan ayah ayah tak perlu kot terlalu risau. Kerana anak akan pandai rasa tak selesa bila tiba masanya. Dia sendiri akan buka pampers. Nak tahu bila masa sesuai tu ?  Read More

Alkisah Pampers Murah Dari Surirumah Cyber

Mood sentap! saya pergi jaya jusco , nampak sale RM35 je untuk lampin pakai buang jenama drypers , biasanya jenama tu mahal di tesco dan kedai–kedai lain berdekatan. Maka saya surirumah cyber ni terus update status , sekali dapat komen dari surirumah cyber lain. Makan hati beb .. murah gila harga diorang beli. Ni nak minta tolong speedmart buka satu cawangan kawasan kampung pandan ke , taman cempaka ke , taman nirwana ampang tu ke .. senang sikit saya nak berjimat. Jangan main -main dengan surirumah sekarang ek. Tak main la ngumpat-ngumpat. Surirumah sekarang dah macam ejen kedai mana murah dah. Dari barangan asas ke barang mahal-mahal. Semua tau ehhh …

pampers Read More

Anak Tak Pakai Pampers Dah

Akhirnya berjaya juga mengajar si laila ni supaya tak pakai pampers , semua anak saya berjaya diajar tak pakai pampers apabila umur mencecah lebih 3 tahun , tetapi anak saudara saya yang lain kebanyakkanya tak pakai pampers sejak berumur 2 tahun lagi. Tak tahu lah kenapa dan mengapa. Mungkin bergantung pada kerajinan mak – mak jugak.

Saya selalu drive kan , so memang susah jika laila tak pakai pampers , karang nak kencing dia kencing je dalam kereta , marah pulak kang si lelaki kacak tu.

Jadi sekarang ni makjang ada dirumah , boleh lah buat latihan tak pakai pampers di siang hari.

Hari Pertama

  • Ok ..kencing beri tahu , beyak pun beri tahu sebab mak dia pun rajin ingatkan.

Hari Kedua

  • Ok lagi .. semua dia beri tahu , mak dia pun selalu ingatkan “nak kencing pergi mana ?”

Hari Ketiga Read More