kita bukan dalam sejuta, kita dalam bilionan (2)

Gambar kenangan una dalam baldi

Sebelum itu jom baca Kita bukan dalam sejuta, kita dalam bilionan part 1 –disini Kita mahu, bila dibangkitkan nanti di waktu yang tiada akhirnya lagi, terbentang segala yang indah untuk dipaparkan di hadapan semua manusia. Untuk itu, kita harap dan bertekad agar kita lebih positif pada hari ini. Hari ini yang mencorakkan hari esok. Semua pun tahu itu, bukan. Untuk positif saya kira, ia perlu usaha dan pengorbanan. Rasululullah sendiri , telah menunjuk jalan. Bagi mencapai positif, kita perlu berhijrah. Perubahan kena berlaku. Bermula dari dalam diri. Saya mencadangkan : Pertamanya~ kita perlu memasang niat dan azam untuk menjadi lebih…

Continue reading

Kita bukan dalam sejuta, kita dalam bilionan

world population

Ada berapa bilion manusia dalam dunia ini ya, sekarang? Berdasar World Population yang telah dikemaskini pada 24 Januari 2012, bilangan manusia di dunia tika ini lebih 6.8405 bilion orang. world population Ishh, ramai sungguh. Dan kita adalah salah seorang dari lebih dari 6 bilion orang tersebut. Adakah kita ini signifikan dalam bilangan sebesar itu? Kalau pun kewujudan kita ini memberi kepentingan, tentunya kepentingan itu tidak memberi kesan kepada seluruh populasi dunia ini, kan. Entah-entah, kewujudan saya atau ketiadaan saya pun tidak membawa sebarang makna bagi masyarakat setempat saya pun, kecuali bagi beberapa orang yang mengenali. Bila difikir sedemikian, sedih rasanya…

Continue reading

Sebutkan Agar Mereka Tahu

laila dan una

Tingkatkan akaun emosi kita , marah satu, puji sepuluh. Nak lembutkan hati sebenarnya dengan kata-kata manis.~ Dr Muhaya Berapa kali dah cakap, tak jugak dia ni berubah perangai . Sebenarnya senang saja hendak memberi nasihat. Bila kita mengambil tugas sebagai pemerhati dan penilai, memang, kata-kata berupa nasihat senang sahaja dihamburkan. Tanpa perlu ada skrip pun, kita boleh menyusun kata paling logik dan bernas pada fikir kita. Berbuihlah mulut kita memberi nasihat dan mengingatkan. Tapi, biasanya, perubahan jarang benar berlaku seperti yang kita harapkan, bukan begitu? Awak patut buat macam ni, bukan macam tu. Sebenarnya, susah hendak menjadi si penerima nasihat.…

Continue reading

Usaha & Ikhtiar Nak Cepat Kahwin ?

sepasang cincin kawin

Betullah kak Normah, tak sabar rasanya nak kahwin. Kak Normah doakan ya, untuk saya. Kecil molek orangnya. Manis, comel. Tidak ada yang cacat wajahnya di pandangan mata saya. Dan mengenali dia, saya pasti dia bisa menjadi isteri dan menantu yang solehah, insyaAllah. Tapi, sayang. Dalam usianya melepasi tiga puluhan, dia masih belum punya teman untuk dijadikan calon suami. Dan dia memang risau. Saya faham perasaannya, kerana saya juga wanita. Walau pun saya berkahwin dahulu dalam usia yang sedang molek, iaitu usia 26 tahun, tetapi di waktu itu pun hati saya sudah diragut bimbang dan gundah. Melihat rakan-rakan wanita seawal 20…

Continue reading