Bila tengok buku je kepala pening , asal kepala pening saja saya tengok buku. Entah bila nak hadam baca buku-buku ni , koleksi makin bertambah dari sehari ke sehari.

Tapi kalau buku jenis E-Book tu saya boleh habiskan cepat , hairan bin ajaib. Semangat nak membaca buku di tangan makin pudar. Blogger harus membaca kata-kata seorang otai blogger. 🙂

2 buah buku di bawah hadiah dari denaihati.com

buku-buku motivasi

Saya sekarang ni lebih suka memerhati , mencari dan memikir sampai kadang-kadang lesu memikir. Ohhhh ~ Dah bincang-bincang dengan suami saya minta kebenaran dan masa beliau jaga anak-anak pada 3 hb ni , saya nak pergi dapatkan sedikit motivasi dari aqifazizan. Seminar yang di beri tajuk Kelas Penulisan Buku – Menulis Karya Sedap Dibaca & Dihadam. Harap-harap sangat beliau boleh cuti ~

Bukan lah nak jadi jutawan ( tetapi kalau betul apa salahnya  ) tetapi sekadar nak belajar dan memotivasikan diri. 🙂 Minta-minta la si kay boleh dan beri kebenaran dan ambil cuti sehari.

tips kurus

Diet tips dan testimoni kurus dari @qaqajamal ini mengikuti seminar jom kurus , Membeli E-book dan ketahui cara sebenar untuk kurus dan mengira kalori yang di perlukan untuk tubuh badan dan seterusnya mengamalkan segala apa yang telah di pelajari, memamg betul-betul berkesan. Jika sebelum ini saya beri tips kurus , tetapi sekarang testimoni kurus pula. Real di depan mata ..

Oleh itu , sila percaya diri kita pun boleh kurus kalau rajin.. ahaks .. tapi kalau malas memang susah nak cakap , cakap pun susah apatah lagi nak berkesan segala ilmu tu betul tak ?

Meh kita berkenalan dan ikuti kisah qaqa ni ..

———————————————————————–

Diet n Berat

tips kurusSalam , Ini serba sedikit tentang diri saya.

Nama : Afiqah Yadiy
E-mel : afiqah.yadiy@yahoo.com
Twitter : @qaqajamal
Tarikh lahir : 10 Januari 1988

Status : Pelajar Sarjana Sains Pentadbiran di UiTM Shah Alam

Berat badan 3bulan lepas n sebelum2 nya : 103 kg

Berat badan sekarang : 80 kg

Pada bulan 3 baru-baru ini, saya pergi mencari info di internet tentang penjagaan berat badan. Semangat saya membuak ketika melihat kejayaan-kejayaan kurangkan berat badan di laman web Kevin Zahri. Saya mula mengikuti twitter beliau dan sehinggalah membeli ebook Selain dari itu, saya juga membeli majalah kesihatan terutamanya majalah iSihat yang banyak memberi info tentang kesihatan tubuh badan.

cabaran isihat kini semakin kurus

Akhrnya saya terpanggil untuk menyertai Pertandingan Cabaran Sihat 6 minggu bersama Kevin Zahri & Isihat pada bulan 6 setelah mengisi borang penyertaan. Alhamdulillah, berat saya telah turun hingga ke tahap ini. Sepanjang pertandingan itu, kami diberi pendedahan tentang penjagaan kesihatan.

, kira kalori untuk kurus

Apa yang saya pelajari tentang pengawalan berat badan ini adalah tentang pengurangan kalori. Saya menitik beratkan pengambilan kalori saya setiap hari. Jika dengar agak menyusahkan, akan tetapi lama kelamaan saya sudah terbiasa. Ape yang saya sedar tentang diet ialah, kita kene tahu konsep untuk mengurangkan berat badan dahulu, barulah kita memulakan corak pemakanan kita.

Jangan diet sesuka hati, pastikan kita tahu konsep and sesuai dengan diri sendiri. Barulah diet kita seronok untuk diamalkan. Selain itu, saya joging 4kali seminggu selama sejam. Alhamdulllah, berkat keazamaan, disiplin serta usaha yang dilakukan, saya dapat mengurangkan berat badan saya.

Impian saya selepas ini adalah untuk mengurangkan lagi berat sekarang. Saya berazam untuk memberikan kisah kejayaan saya ke dalam laman web Kevin Zahri dimana di situ lah titik permulaan semangat dan inspirasi saya untuk mengurangkan berat badan. Perjalanan saya masih jauh. Doakan yang terbaik untuk saya, dan juga rakan2 seangkatan dengan saya !

Amin.

————————————————————–

  [ Untuk membeli E-book dan ketahui cara mengira kalori yang tepat , klik banner di bawah : RM20 sahaja , terdapat dalam bahasa melayu dan juga bahasa english ]

[ Panduan tambah berat badan . Panduan tambah 5kg dalam 10 minggu]

How to Gain 5kg in 10 Weeks Banner

Puanbee bila lagi ? coming soon ..tengah ambik semangat nak lakukan senaman .. tapi … alahai .. banyak alasan nyaaaa…. E-book kevin zahri saya dah ada tiga , hari-hari baca untuk ambik mood .. tapi sekurang-kurangnya dah tahu sikit lah .. Rakan blogger yang hadir kelmarin apa cerita ??  saya turun 5 kg , dengar khabar ada seorang tu turun jugak 2kg .. ok lah tu kan ..usaha lagi .. chaiyokkkkkk..

Degupan jantung  bertambah kencang hari ini, 21 Mac 2012 ,  bagi 468,808 orang pelajar  yang mengambil keputusan peperiksaan SPM tahun 2011.

Mungkin tatkala membaca entri ini, takdir telah pun tertulis dan telah dimaklumi. Sekeping slip keputusan peperiksaan di tangan menentukan perjalanan hidup seterusnya bagi setiap mereka. Tetapi, seperti ramai yang tahu dan telah pun melepasi waktu dan situasi seperti itu, perjalanan hidup kita sebenarnya tidak ditentukan oleh huruf dan angka yang tertulis di atas slip tersebut.

INFO : Cara semak keputusan SPM online dan SMS [Link]

Tetapi mereka itu, tahukah?

Kita semua, meraikan dan bergembira bersama dengan (mungkin) 10 peratus pelajar yang berjaya cemerlang. Kejayaan mereka tertampal di dada akhbar dan mungkin di kain rentang di sekolah atau pusat tuisyen.

Berapa ramaikah 10 peratus itu agaknya? Mungkin sekitar 40,000 orang pelajar. Memang ramai.

Tetapi yang berduka dan bersedih di atas ketidak mampuan mencapai kejayaan itu melebihi dari 40,000 orang. Sekali ganda dari itu mungkin, kan.

Kata Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah dalam bukunya Petua 55 Orang Yang Berjaya :

 Anda bukannya gagal tetapi belum berjaya …

Dalam kesedihan dan patah hati, sebenarnya, pandangan hidup menjadi kabur sebentar. Sedih dan duka mengambil alih positif dalam diri. Apatah lagi kalau kesedihan itu ditanggung sendiri dan insan di sekitar tidak memahami.Read More →

motivasi foto

Betulkah , jika kita ingin bahagia, kita perlu memberi terlebih dahulu kebahagiaan itu pada orang lain?

Saya sangat percaya dengan kenyataan itu.

motivasi foto

Kalau tidak, takkan timbul tagline seperti “Hidupkan untuk Memberi” atau “Erti Hidup Pada Memberi “. Dan saya pasti yang sedang membaca ini pun sangat bersetuju dengan saya.

 

I indeed know who is the most generous of people and the most tolerant. The most generous is he who shares with who deprives him; the most tolerant of people is who pardons those who wrong him.” ~ The Cancer Patient

 

Apa maksudnya tu ya?

Saya bukanlah penterjemah yang bertauliah, tetapi ayat tersebut dikatakan bersumber dari Saidina Umar al-Khattab, memberitahu bahawa beliau mendapati manusia yang paling pemurah ialah manusia yang tetap berkongsi dengan insan yang mematahkan , membuang atau merampas harapannya dan insan yang paling bertoleransi ialah insan yang memaafkan mereka yang melakukan kesalahan terhadapnya.

Kalau itulah kayu ukur dalam menilai kemurahan hati dan toleransi yang ada pada individu Muslim, saya kira, saya berada jauh beribu batu untuk mencapai hakikat itu.

Memberi kemaafan sebenarnya mudah pada bibir sahaja.

I forgive but I don’t forget.

Kemaafan kita hanya setakat di bibir dan sentuhan tangan bila bersalaman. Paling bagus pun agaknya bila kita berpeluk erat memaafkan.

Tetapi, hendak memberi maaf itu hingga ia meresap dalam jiwa dan berdenyut mengikut irama nadi kita, itu yang paling payah. Apatah lagi kalau yang membuat salah itu amat rapat dan intim dengan kita, pasti lukanya menjadi dalam dan kerap ia berdarah berulang . Dan kepercayaan yang mengiring perjalanan hubungan itu menjadi goyang, dan dalam tidak sedar kita ternanti-nanti agar kesalahan itu timbul semula agar rasa bersalah kerana tidak memaafkan sepenuh hati itu tidak kita tanggung sendiri.

Pelik, kan.

Manusia seperti kita ini memang kadangnya pelik tindakan. Kita mahu tapi tindakan kita seolah tidak mahu.

Bukankah kita tahu bahawa memberi maaf dan melupakan , adalah kunci ketenangan hati.

Betul, kan ?

Hidup bukan sahaja memberi nilai material, tetapi juga dalam masa yang sama memberi nilai emosi dan spiritual, seiring.

Jom, kita cuba, memaafkan semua insan di sekeliling kita dan melupakan kesilapan mereka tetapi mengingat hingga mati kebaikan serta kebahagiaan yang telah mereka berikan pada kita.

Salam kasih 🙂

~cikgunormah@klcitizen~

Artikle ini di tulis oleh penulis jemputan puanbee.com iaitu cikgu normah , di jemput ke blog cikgu normah untuk membaca artikle yang sangat berilmiah ini di http://klcitizen.blogspot.com/  . Terima kasih & Kongsi pendapat anda di bawah :

Gambar kenangan una dalam baldi

Sebelum itu jom baca

Kita bukan dalam sejuta, kita dalam bilionan part 1 –disini

Kita mahu, bila dibangkitkan nanti di waktu yang tiada akhirnya lagi, terbentang segala yang indah untuk dipaparkan di hadapan semua manusia.

Untuk itu, kita harap dan bertekad agar kita lebih positif pada hari ini. Hari ini yang mencorakkan hari esok. Semua pun tahu itu, bukan. Untuk positif saya kira, ia perlu usaha dan pengorbanan.

Rasululullah sendiri , telah menunjuk jalan. Bagi mencapai positif, kita perlu berhijrah. Perubahan kena berlaku.

Gambar kenangan una dalam baldi
SENYUMLAH ! Gambar kenangan una dalam baldi semasa umur 2 atau 3 tahun kot , tak ingat dah hihihi 🙂

Bermula dari dalam diri.

Saya mencadangkan :

Pertamanya~ kita perlu memasang niat dan azam untuk menjadi lebih baik dari semalam, tetapi secara berperingkat. Tanpa azam , kita tidak akan ke mana. Kata kuncinya ialah berperingkat.

Kalau hari-hari semalam kita, kurang senyuman. Kita berazam untuk senyum dahulu. Mulakan senyuman dengan orang yang kita sayang. Biasakan dahulu. Setelah biasa, kita senyum pula pada orang yang setiap hari kita akan jumpa. Contohnya , penjaga laluan masuk bangunan atau tempat letak kereta di kawasan tempat kerja. Biasakan. Setelah itu kita tambah dengan orang di sekeliling. Biasakan.

Alah bisa tegal biasa.

Bukan begitu kah?

Keduanya~ingin menjadi positif, kenalah kita latih untuk bercakap dengan diri sendiri dalam diam dengan kata-kata positif. 90 peratus masa kita biasanya kita akan bercakap sendirian tanpa suara. Segalanya , cubalah kita biasakanmelihat dari sudut positif.

Kita kurang duit di kocek, tapi anak-anak kita tak sakit. Bukankah itu postif ? Anak kita tak pandai mana, tapi dia sangat mendengar kata. Bukankah itu positif ? Suami kita tak menolong tapi, dia tak pernah memukul kita walau kita membebel tak sudah. Bukankah itu positif ? Dan banyak lagi yang positif , kalau kita menukar perspektif kita untuk melihat.

Cuma, adakah kita mahu atau tidak ?

Ketiganya ~jadilah orang yang pemilih. Memilih bahan bacaan yang kita baca, orang yang kita dampingi, siaran radio yang kita dengar , siri televisyen yang kita tonton. Secara berdikit, dan kita biasakan.

Mungkin kita tak suka siaran rado Ikim, tapi cuba buka pada waktu-waktu tertentu, misalnya waktu azan dan sesudah azan. Ia sangat mengasyikkan. Cubalah.

Atau, kalau dalam sebulan kita membaca sebuah novel cinta , cuba dalam 3 bulan sekali kita baca pula buku motivasi yang sangat banyak sekarang. Atau kalau tidak mampu pergi saja ke blog Ustaz Pahrol Mohd Juoi atau blog Saifulislam atau blog Suhaibwebb. Banyak pengisian bercorak motivasi dan ukhrawi di sana secara percuma.

Cuma, adakah kita mahu atau tidak?

Bagi saya secara peribadi , saya sangat terkesan dan mula berubah menjadi lebih positif , bila mendengar bual bicara Dr Muhaya di radio Ikim. Di sini, banyak koleksi temu bual itu secara percuma. Hampir setiap pagi, saya ulang dengar , satu- satu secara bergilir, dalam beberapa minit selepas subuh.

Terakhirnya, saya kira, hubungan kita dengan Allah perlu kita jaga. Ah , seperti ustazah pula saya ni, kan.

Bukan begitu.

Terus terang saya katakan, hidup lebih terurus, bila saya lebih menjaga hubungan saya dengan Allah.

Bukan kata bohong dan bukan niat mendabik dada. Tetapi berkata dan menulis dari pengalaman sendiri dan saya berdoa moga hubungan saya ini secara istiqamahnya terjaga. Kerana saya sangat yakin dengan ini. Dan keyakinan ini bukannya tidak berasas sama sekali.

Positif diri bukan suatu yang statik. Ia dinamik. Hari ini ia meningkat , menjulang tinggi, mungkin esok ia jatuh merudum akibat suasana di luar. Tapi kita sebagai manusia punya satu kelebihan iaitu usaha dan senjata kita ialah doa.

Moga setiap kita membawa perubahan positif setiap hari, walau pun ia sekecil zarah. Tetap ia bermakna dan memberi nilai di neraca paling adil nanti di sana.

Salam kasih.

Artikle ini di tulis oleh penulis jeputan di Puanbee.com iaitu ~cikgunormah@klcitizen~jom singgah dan baca entri terbaru cikgu normah bertajuk Kita saling melengkapi, pasti korang teruja membacanya 🙂