UBAT GENERIK DAN INNOVATOR : ANTARA MITOS DAN FAKTA

Assalamualaikum semua.. ha. Ni saya nak cerita sikit tentang ubat.. semua kalau sakit mesti cari ubat kan? Tak pun pergi klinik nak jumpa doctor untuk dapatkan ubat. Ubat ni merupakan bahan kimia yang digunakan dalam rawatan, pencegahan dan diagnosis penyakit. Pada kebiasaannya ubat boleh didapati daripada klinik, kedai farmasi dan pasaraya. Kalau ubat digunakan seperti yang diarahkan, ini sudah tentu dapat merawat atau mengawal penyakit anda. Sebelum anda makan ubat, kena pastikan ubat tu untuk apa. Jangan main makan je sebab ubat mungkin mempunyai warna dan bentuk yang sama tetapi kegunaan dan indikasi yang berbeza. Tahukah anda bahawa terdapat dua…

Continue reading

Mitos tentang sengugut benar tak benar berdasarkan pengalaman.

Sengugut adalah penyakit yang sangat istimewa khas untuk wanita sahaja. Sesetengah wanita sahaja akan merasai sakit sengugut ketika datang bulan. Saya yang dah tua masih lagi merasa sengugut dari zaman sekolah dulu sampai lah sekarang. Ada banyak sangat mitos atau pendapat orang tua-tua mahupun doktor pasal sengugut ni. Hampir ke semuanya tak betul pun. Kenapa tak betul ? sebab mengikut dari pengalaman saya semua apa mereka katakan tak benar. Yang benar… sengugut akan hinggap pada sesiapa sahaja. Yang mana tak terkena tu kira bernasib baik. Antara mitos dan pendapat yang tak benar tu saya senaraikan di bawah .. kalau ada…

Continue reading