UBAT GENERIK DAN INNOVATOR : ANTARA MITOS DAN FAKTA

Assalamualaikum semua.. ha. Ni saya nak cerita sikit tentang ubat.. semua kalau sakit mesti cari ubat kan? Tak pun pergi klinik nak jumpa doctor untuk dapatkan ubat. Ubat ni merupakan bahan kimia yang digunakan dalam rawatan, pencegahan dan diagnosis penyakit. Pada kebiasaannya ubat boleh didapati daripada klinik, kedai farmasi dan pasaraya. Kalau ubat digunakan seperti yang diarahkan, ini sudah tentu dapat merawat atau mengawal penyakit anda.

Sebelum anda makan ubat, kena pastikan ubat tu untuk apa. Jangan main makan je sebab ubat mungkin mempunyai warna dan bentuk yang sama tetapi kegunaan dan indikasi yang berbeza.

Tahukah anda bahawa terdapat dua jenis ubat iaitu ubat innovator dan ubat generik? Apa pulak beza dua jenis ubat ni? Ubat tiruan ke? Jom teruskan membaca artikel saya sampai habis kalau nak tau apa beza antara dua jenis ubat ni…

Ubat Innovator ni kalau semua nak tahu ia adalah ubat berjenama asal yang mula diperkenalkan dalam pasaran dan dipatenkanolh syarikat yang menemui ubat baru tersebut setelah menjalankan pelbagai kajian dan penyelidikan. Ha.. mesti semua tertanya-tanya kenapa la syarikat tu nak patenkan ubat dia? Perlu ke? Ha.. syarikat tu patenkan supaya syarikat lain tidak boleh memasarkan ubat yang sama sehinggalah tempoh paten tersebut tamat. Kira hak eksklusif depa punya la.. orang lain takleh copy paste..

Ubat generik pulak kalau semua nak tahu ia adalah ubat yang mempunyai bahan aktif yang sama seperti ubat innovator dan dipasarkan setelah paten atau lesen atau hak cipta ubat innovator tersebut tamat. Maksudnya, kesan ubat generik ni sama je macam innovator. Selain itu, dos , cara pengambilan dan tindakan ubat , kesan terapeutik dan kesan sampingan juga adalah sama seperti ubat innovator. Walaupun semuanya sama, ada lagi yang berasa was-was atau takut-takut nak guna ubat generik ni.. ha ini namanya mitos..

MITOS 1 :

Ubat innovator lebih berkualiti, selamat dan berkesan daripada ubat generik

FAKTA:
Semua ubat termasuk ubat generik perlu mematuhi piawaian yang ditetapkan sebelum didaftarkan dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) di Malaysia. Ini adalah bagi memastikan kualiti, keselamatan dan keberkesanan ubat ke atas pesakit. Ujian kesetaraan-bio (bioequivalence study) dijalankan ke atas ubat generik sejak tahun 1999 lagi sebagai salah satu syarat pendaftaran ubat generik. Ini bagi memastikan kesan teraputiknya adalah sama dengan ubat innovator. Oleh itu, ubat generik yang didaftar dengan PBKD adalah sama berkualiti, selamat dan berkesan dengan ubat innovator.

MITOS 2:

Ubat generik mengambil masa lebih lama untuk bertindak dalam tubuh badan.

FAKTA:
Serupa tapi tak sama dek non oi.. tapi takleh la kata ubat generik ni tak power… Mungkin ubat generik ni nampak berbeza sedikit berbanding ubat innovator disebabkan oleh bahan-bahan yang tidak aktif seperti pewarna dan perasa, namun ianya perlu mempunyai jumlah bahan aktif, kadar penyerapan dalam badan dan tahap kandungan dalam darah mengikut tempoh masa yang sama seperti ubat innovator. Jadi para pengguna tidak perlu bimbang kerana bahan-bahan tidak aktif ini tidak memberi kesan kepada keselamatan, keberkesanan dan prestasi ubat generik. Oleh yang demikian, masa tindakan ubat generik adalah sama dengan ubat innovator.

MITOS 3:

Ubat generik lebih murah daripada ubat innovator kerana dikilangkan di fasiliti yang mempunyai kualiti yang kurang memenuhi piawaian.

FAKTA:
Ini mesti ramai yang kata.. ala ubat murah ni mesti low class dan tak berkuliti.dah tu kalau makan, lambat berkesan, walhal kome sume tau ke kenapa ubat generik ni jauh lebih murah berbanding ubat innovator? Ramai berpendapat bahawa kualiti dan keberkesanan ubat generik ini telah dikompromi bagi mengurangkan kos pembuatannya. Sebenarnya, pembuatan ubat generik tidak memerlukan kos penyelidikan dan pembangunan peringkat awal, kos pemasaran dan kos promosi seperti ubat innovator. Selain itu, sekiranya terdapat banyak syarikat yang mengeluarkan dan menjual ubat generik yang sama, persaingan antara mereka juga boleh menyumbang kepada harga yang lebih kompetitif dan murah. Ha, macam biasalah.. kalau banyak saingan, permintaan tinggi, mestilah kena jual murah-murah je..

Pemeriksaan berkala dan penilaian dilakukan oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) bagi memastikan semua pengilang ubat mematuhi Amalan Pengilangan Baik (APB) dan mematuhi piawai yang ditetapkan. Amalan Pengilangan Baik merupakan kriteria utama dalam pengilangan ubat-ubat generik. Kalau tak periksa, takut la ada yang tak ikut pulak standard operating prosedur (SOP), nanti jadi masalah lain pulak kan..

MITOS 4:

Ubat generik dan ubat innovator kelihatan berbeza kerana kandungannya berbeza.

FAKTA:
Syarikat pengeluar ubat generik berhak menentukan bentuk, warna dan rasa ubat-ubat generik dan ianya tidak semestinya sama dengan ubat innovator. Takkan nak tiru orang lain pulak kan? Produk sendiri, jenama sendiri biarlah ada identity sendiri. Chewahhh.. dah macam keluar produk kecantikan ke fesyen pulak kan? Hehehehe… Meskipun terdapat perbezaan, ini tidak mempengaruhi keberkesanan ubat tersebut kerana kandungan bahan aktifnya tetap sama. Buat semua pengguna , kenalilah ubat anda dengan nama bahan aktif dan kekuatannya dan bukan melalui warna, bentuk dan rasa. Ha, kalau korang pun, nak orang kenal korang dengan nama kan? Takde lagi manusia yang suka orang panggil dia si gemuk gedempol tak pun, si kurus kering.. Ha sama lah kes dengan ubat-ubatan ni.. Kalau korang tau nama ubat ni, mudahla sikit doktor dan ahli farmasi mengenalpasti sekiranya anda ada alahan terhadap ubat-ubatan yang anda ambil contohnya seperti ubat antibiotik dan ubat penahan sakit (pain killer)

Ha dah panjang lebar saya bercerita tentang ubat innovator dan ubat generik. Harapnya dapat memberi pemahaman antara beza kedua-dua jenis ubat ini kepada semua pembaca. Sebagai kesimpulannya, terdapat permintaan yang besar ke atas ubat-ubat generik kerana harga ubat innovator yang lebih mahal. Seterusnya, ini sudah tentu akan dapat meningkatkan kesedaran doktor dan pesakit memilih untuk menggunakan ubat-ubat generik yang lebih murah tetapi setanding ubat innovator yang lebih mahal. Ketersediaan ubat-ubat generik yang standing dengan ubat innovator sudah tentulah dapat mengurangkan beban kos penjagaan kesihatan di hospital dan seterusnya dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit tanpa dibebani kos pengubatan yang tinggi.

“ KNOW YOUR MEDICINES, KNOW YOUR PHARMACIST”

Coretan Oleh Penulis Jemputan : Riza Ariza 

Facebook : https://www.facebook.com/nurariza

Mitos tentang sengugut benar tak benar berdasarkan pengalaman.

Sengugut adalah penyakit yang sangat istimewa khas untuk wanita sahaja. Sesetengah wanita sahaja akan merasai sakit sengugut ketika datang bulan. Saya yang dah tua masih lagi merasa sengugut dari zaman sekolah dulu sampai lah sekarang.

Ada banyak sangat mitos atau pendapat orang tua-tua mahupun doktor pasal sengugut ni. Hampir ke semuanya tak betul pun. Kenapa tak betul ? sebab mengikut dari pengalaman saya semua apa mereka katakan tak benar. Yang benar… sengugut akan hinggap pada sesiapa sahaja. Yang mana tak terkena tu kira bernasib baik. Antara mitos dan pendapat yang tak benar tu saya senaraikan di bawah .. kalau ada lagi tambah lah di petak komen ye ..

  • MITOS DAN PENDAPAT  Doktor pernah cakap , sengugut akan hilang selepas beranak.
  • PENGALAMAN SAYA  Anak 4 dah sengugut tak hilang pun.
  • MITOS DAN PENDAPAT Ada orang kata jika kita sengugut terlalu teruk , kita tak subur .
  • PENGALAMAN SAYA  Dah ada 4 orang anak , sengugut amat teruk.
  • MITOS DAN PENDAPAT Sengugut hanya berlaku di usia muda
  • PENGALAMAN SAYA Dah tua masih sengugut.

Ada orang tu risau sangat sangat , alaa nanti kahwin tak dapat anak la sebab tak subur sebab aku kan selalu sengugut. Padahal nya tak kena mengena pun. Kalau di takdirkan anak ramai tetap dapat anak walau macam mana pun keadaan kita. Anak kan rezeki. Rezeki pula siapa tentukan ? Cuma kita di sarankan supaya berjaga jaga , takut ada sebab lain terjadinya sengugut itu.

credit info di bawah ini  –>   .

Definisi Apakah itu Senggugut?

Senggugut adalah kesakitan yang dialami di bahagian bawah perut atau pelvis semasa datang haid.Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), dan saluran falopio, dan pundi kencing.Dalam bahasa Inggeris, senggugut dipanggil “dysmenorrhoea”. Terdapat dua jenis senggugut.

  • Senggugut Primer
    Senggugut ini yang berlaku kepada kebanyakan perempuan remaja tetapi tidak mempunyai patologi di pelvis dan rahim, setelah pemeriksaan oleh doktor. Ia biasanya berlaku selepas 6 hingga 12 bulan dari akil baligh apabila kitaran ovulasi bermula. Tetapi ia juga boleh berlaku dikalangan wanita yang masih subur.
  • Senggugut Sekunder
    Senggugut ini disebabkan oleh patologi di pelvis dan rahim yang biasanya berlaku di kalangan wanita yang lebih berumur dan masih subur.

Sebab-sebab:

  1. Penyakit endometriosis. Penyakit ini dihidapi oleh 5-15% wanita yang mempunyai haid.
    Cyst Ovari dan tumor
  2. Fibroid (kebengkakan pada rahim). Kesakitan ini berlaku semasa kedatangan haid yang banyak.
  3. Jangkitan ke rahim atau saluran dari rahim ke kilang telur (penyakit radang pelvis)
  4. Kongenital (contoh: Rahim bicornuate, rahim subsepta)
  5. Alat pencegah kehamilan dalam rahim (IUCD). Senggugut boleh jadi lebih teruk semasa penggunaan ini pada sekumpulan kecil wanita.

Tanda-Tanda

Berjumpalah dengan doktor sekiranya anda mengalami tanda-tanda di bawah :-

  1. Sakit di bahagian bawah perut. Kesakitan ini biasanya sederhana dan mengejang, yang boleh merebak ke belakang dan bahagian peha.
  2. Senggugut primer. Ia biasanya paling sakit pada dua hari pertama datang haid yang diikuti dengan sakit yang berkurangan beberapa hari selepas itu, dan berhenti apabila haid berhenti. Biasanya berlaku selama 12 ke 24 jam, ada yang selama 2 ke 3 hari. Kesakitan ini berkurangan apabila umur meningkat dan selepas bersalin.
  3. Senggugut sekunder. Senggugut ini mempunyai tanda seperti senggugut primer tetapi sakitnya berpanjangan, bermula beberapa hari sebelum haid and bertambah teruk. Senggugut ini menjadi semakin teruk selepas beberapa tahun haid biasa.

Berikut adalah tanda yang menyatakan kemungkinan anda mengalami Senggugut Sekunder.

  1. Loya dan muntah, cirit-birit.
  2. Sakit kepala, pening, letih, sakit belakang
  3. Kesakitan ketika melakukan seks
  4. Lelihan dari faraj
  5. Pendarahan yang bertamban banyak
  6. kesakitan antara haid
  7. Haid yang tidak tetap

Komplikasi ( Kesan)

  1. Physical – Infertiliti (Tidak dapat mengandung)
  2. Mental – stres, tidur terganggu

Rawatan

  • Ubat pengurang radang. (Contoh: Mefanemic acid, Naproxen)
    Sebanyak 80% perempuan yang mengalami senggugut boleh dikurangkan atau dihentikan dengan mengunakan ubat ini. Ia hendaklah dimakan sebaik sahaja sakit bermula atau pada permulaan haid.
  • Ubat tahan sakit. (Contoh: Paracetamol)
    Digunakan sekiranya ubat pengurang radang tidak sesuai untuk dimakan disebabkan oleh kesan sampingan atau kontraindikasi penggunaan ubat. Ubat ini boleh digunakan bersama dengan ubat pengurang radang sekiranya sejenis ubat tidak mencukupi untuk mengurangkan kesakitan.
  • Pil perancang
    Mengurangkan dan memendekkan tempoh haid dengan menghindari ovulasi.
    Mengurangkan atau menghilangkan sakit senggugut dengan mengurangkan penghasilan prostaglandin di selaput rahim.
    Kegunaan lainnya sebagai ubat pencegah kehamilan.
  • Penggunaan Haba
    Senggugut sering kali dialami untuk seketika sahaja. Kesakitan sementara ini dapat diredakan menggunakan haba dari botol yang berisikan air suam, atau pek panas yang boleh diletakkan pada bahagian bawah perut, atau dengan mandi air suam.
  • Mesin TENS (“Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation”)
  • Boleh digunakan sekiranya tidak ingin menggunakan ubat. Mesin in menghasilkan pengaliran kuasa elektrik kecil yang menghindari tanda sakit dari saraf sakit dari disampaikan ke otak. Dengan ini sakit mungkin berkurangan.

TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

INFO BERKAITAN :

Hilangkan sengugut dengan halia
4 Khasiat Serai – Buat sendiri teh serai