MINUM TEH BOLEH MEMPERCEPATKAN BUKAAN BERSALIN

Bagi ibu ibu yang dah di trimester akhir memang akan mula mencari petua atau cara untuk mempercepatkan bukaan bersalin. Almaklum la.. Kontraksi tu sangat menyakitkan jadi tak ada yang sanggup menahan sakit kontraksi tu lama lama kan. Kadang kadang ada orang sampai berhari hari terpaksa menahan sakit kontraksi tapi masih belum boleh bersalin kerana tiada lagi bukaan serviks. Dan akhirnya kalau terlalu lama mungkin doktor akan guna kaedah induce untuk membuka laluan atau terpaksa bersalin guna kaedah pembedahan. Kebanyakkan wanita memang kalau boleh tak nak induce ataupun bersalin secara pembedahan. Yelah.. Agak rumit untuk menjaga pantang.. Induce pulak agak menyakitkan.…

Continue reading

Kandungan mencecah 39 minggu ++

Sekarang ni kandungan dah mencecah 39 minggu ++ , kandungan sihat allhamdulillah , tak ada masaalah lain , cuma menunggu hari sahaja .. di saat ini tidur , bangun dan duduk memang semua dah tak selesa sangat-sangat. Risau .. kena induce ke nanti  ? Segera mengimbau pengalaman melahirkan anak sulung kami , dulu kena induce sebab bayi kurang begerak semasa usia nya dalam kandungan 32 minggu. Masa tu .. ye lah anak sulung kan , semua pun tak tau … 6 hari juga di tahan di ward , 2 kali di masukkan ubat untuk membuka laluan rahim dan di masukan…

Continue reading

Berat badan tak naik semasa mengandung

Kali terakhir buat pemeriksaan mengandung di klinik kerajaan , berat badan tak naik-naik malahan turun 1g … hahah ini perkara luar biasa bagi saya … walaupun tak mengandung berat badan sentiasa naik … dan semasa mengandung anak yang bertiga tu berat naik bagai di pam-pam, tetapi kali ini berat tak naik … jururawat dah cemas terus rujuk ke doktor pakar… “Hai puan , apa khabar ? “ “Hai .. baik saja .. sihat .. “ “Macam tak ok je puan , kenapa berat tak naik langsung ? naik sikit pun jadi la .. puan tak makan ke ? “ “Eh…

Continue reading

14 Minggu kehamilan – ibu rasa apa ?

Diam tak diam , celik mata tutup mata , setiap hari , kerja nak tidur dan makan , sekali semak balik ..oh dah masuk 14 minggu usia kandungan bayi dalam perut ni. Tiba-tiba dari tak ada loya-loya muntah , sekarang dah ada . Oh serik la dengan muntah-muntah ni , pengalaman lalu memeritkan. Sekarang ni makan pun agak kurang berselera , nak makan macam-macam tapi sikit saja boleh masuk. PERKEMBANGAN FETUS HAMIL 14 MINGGU – BABYCENTER.COM.MY Dari mercu kepala ke punggung, panjang bayi anda adalah sekitar 3 setengah inci / 9 sentimeter, dan beratnya satu setengah auns / 43 gram.…

Continue reading