TERBONGKAR! DAUN SEMAMBU BUKAN UNTUK RAWAT DEMAM CAMPAK SAHAJA

Sekarang nampak ramai yang update anak anak kena demam campak @ chicken pox. Antara cara untuk merawat chicken pox ni adalah dengan menggunakan pokok herba trandisional iatu daun pokok semambu. Memang terkena sejak dulu lagi daun semambu untuk merawat demam campak @ chicken pox ni. Sebab daun ni boleh mengurangkan rasa gatal yang di alami pengidap demam campak ni.

Mungkin selama ni kita hanya tahu daun semambu hanya untuk merawat demam campak tapi tidak tahu sebenarnya daun semambu ni mempunyai banyak khasiat lain untuk merawat penyakit kulit yang lain juga.

Antara penyakit kulit yang boleh di rawat menggunakan daun semambu ni adalah Kurap,  panau, kudis, bengkak kelenjar & luka. Caranya mungkin sama macam kita rawat demam campak juga kot. Tumbuk & campurkan dengan bedak sejuk & sapu di bahagian kulit yang terkena jangkitan atau di gunakan sebagai mandian dengan meramas daun semambu dalam air mandian.

Selain merawat jangkitan pada kulit, daun semambu juga boleh menyelesaikan masalah kutu pada rambut. Insya Allah kutu tidak suka pada daun semambu & ia akan lari meninggalkan daerah kepala anda. hehehehe

Selain tu ia juga di gunakan untuk menghalau binatang berbisa untuk memasuki kawasan rumah. Jadi elok juga pokok ni di tanam berdekatan dengan rumah anda.

Daun semambu juga di gunakan untuk rawatan ibu sebelum bersalin. dapat membantu mengwujudkan kontraksi normal pada rahim dan dapat menggelakkan kemungkinan keradangan. Ia juga membetulkan pergerakkan perut dan mengawal demam dan dengan itu membantu bersalin secara normal. 

Boleh juga di gunakan untuk di jadikan air membersih bahagian intim wanita selepas bersalin. kerana mampu menyembuhkan luka & mengelakkan berlaku jangkitan kuman.

Masalah ibu ibu selepas bersalin ni adalah masalah rambut gugur. Boleh juga menggunakan air rebusan daun semambu untuk merawat masalah rambut gugur & membantu pertumbuhan rambut baru.

Jadi pada anda yang menghadapi masalah yang di sebut tu boleh la cuba ikhtiar dengan daun semambu ni. Insya Allah dengan izin Allah mampu menyelesaikan masalah yang kita hadapi.

Bagi yang mempunyai halaman rumah tak salah kalau tanam sepohon pokok semambu ni. Banyak khasiat & kegunaanya.

ubat kurap

Pabila di jangkiti kurap petua mengubati dan elakkan di jangkiti.

Baru lagi laila di jangkiti kurap.Susah nak hilangkan 100% kalau ada petua tu sila lah kongsi di dalam komen di bawah. Rasanya dah 5 bulan gitu la laila asyik gatal di bahagian paha dan kawasan berdekatan tu. Selepas habis 2-3 tiub ubat yang di beli dari farmasi kurap tu hilang. Lama sikit laila mengadu lagi gatal-gatal di kawasan yang sama. Pergi lagi ke farmasi. Jenuh juga la nak berubat kurap ni.

Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!

ubat kurap

Cara nak kenal penyakit kurap ni mudah je. Kulit seakan kasar dan di kelilingi dengan bintik-bintik merah bewarna jambu muda. Gatal sangat lagi-lagi kawasan terjangkit kurap tu berpeluh dan waktu malam. Agak susah nak tidur melayan anak di jangkiti kurap. Kejap-kejap dia minta di mandikan. Selepas di sabunkan dengan sabun berubat gatal tu hilang sekejap. Kemudian muncul semula apabila badan berpeluh.

Kurap ni mudah berjangkit. Tetapi tak tahu pula laila jangkit kurap ni dari mana. Boleh jadi dari haiwan (kucing). Sebab biasa laila ni suka sangat main-main dengan kucing2 jalanan tu.

Kalau lah takut di jangkitit kurap , baju tu kena basuh secara berasingan lah. Kalau tidak memang boleh berjangkit ke anak-anak lain pula.

Anak Terlalu Nakal? Klik Disini!

Petua mak saya untuk ubati kurap.

  • Gunakan bawang putih yang telah di bakar sehingga lembik dan sapukan kepada kurap.( Saya dah cuba tetapi kurang serasi gamaknya)
  • Gunakan gamat kerana gamat terkenal untuk membunuh fungus.

Cara mengelak di jangkiti kurap. 

  • Ini biasa .. bukan kurap sahaja , lain-lain penyakit kulit pun kita di saran kan buat pekara ni.
  • Elakkan betukar pakaian.
  • Elakkan membasuh pakaian bercampur dengan penderita kurap.
  • Mandi bersih.
  • Sekali terkena akan kena berkali-kali. Apabila ternampak seakan-akan kurap nak muncul , sila cepat-cepat cari ubat sapu.

Orang kata , kalau kita ada penyakit kulit. Kita mandi laut penyakit tu akan hilang.. mitos semata-mata hehee .. Tetapi kalau cepat sapu ubat kurap tu hilang .. tetapi secepat kurap tu hilang cepat juga kurap datang menyinggah lagi. Tak tau cara nak hilangkan betul-betul. Tetapi kalau ada sikit kita tak ubat , kurap boleh merebak ke seluruh badan.

Ada petua kongsi laaaa ~