INI SEBAB FAKE BRACES BAHAYA & PEMASANGAN TANPA TAULIAH SANGAT BERISIKO

Sejak dua tiga hari ni kecoh isu seorang gadis yang menjalankan perkhidmatan menjual & memasang braces (pendakap gigi) tanpa tauliah & lesen hangat di perkatakan bila mahkamah menjatuhkan hukuman atas kesalahannya. Akibat tidak mampu membayar denda, dia di penjara sebelum usaha mencari dana bagi membayar denda di jalankan oleh ahli keluar & kenalan bapanya.

Biarpun ada pertikaian yang mengatakan kesalahan dia tidak begitu besar untuk di penjara.. Atas rasa prihatin saya nak kongsikan kenapa face braces (pendakap gigi tiruan) & servis memasang braces tanpa tauliah & lesen tu sangat bahaya pada pengguna.

isi kandungan fake braces ini tidak diketahui samada selamat untuk kesihatan atau tidak. Terdapat laporan mengatakan salah satu bahan yang terkandung di dalam fake braces ini adalah plumbum yang berbahaya pada kesihatan.

Selain daripada itu alat-alat yang digunakan untuk pemasangan fake braces ini tidak dinyahkuman sebagaimana yang dilakukan di klinik-klinik pergigian ortodontik.

Banyak saranan yang telah diberikan dari pihak Kementerian Kesihatan Malaysia yang menghalang orang ramai memakai fake braces di atas sebab keburukan dan kemudaratannya pada kesihatan.

Terdapat dua kematian yang dilaporkan di Thailand yang dipercayai berpunca akibat tertelan fake braces.

Pemakaian fake braces ini bahaya kerana, Pada permukaan gigi, kesan gam yang dilekatkan boleh menyebabkan gigi terhakis. Karies gigi dan gusi berdarah juga boleh terjadi kerana tiada penerangan untuk penjagaan gigi selepas pemasangan. Tunjuk ajar cara memberus gigi tidak diberitahu kepada para pembeli fake braces.

Selain itu, pemasangan fake braces boleh menyebabkan pergerakan gigi secara tidak langsung. Walaupun pergerakan gigi ini mungkin tidak banyak, ada juga kes dilaporkan hampir menyebabkan gigi goyang dan hampir tertanggal dari gusi.

Sumber : Portal Rasmi MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia

Pemakaian braces sekarang bukan lagi untuk membetulkan susunan gigi tapi kebanyakkan orang sekarang terikut dengan trend memakai braces di tambah lagi fake braces sekarang di datangkan dengan bermacam design & warna yang agak catchy.

Kalau dulu pemakaian braces ni mungkin menjadi sesuatu yang memalukan tapi sekarang nampaknya menjadi satu lambang fesyen, kemewahan & kecantikkan.

Apapun pemakaian braces tidak salah tapi merujuk la kepada mereka yang bertauliah dalam bidang tersebut & gunalah braces yang selamat supaya tidak mendatangkan kesan buruk di kemudian hari.

AWAS! GANGGU RUMAHTANGGA ORANG MENJADI KESALAHAN JENAYAH SYARIAH

Baru baru kecoh pasal seorang artis terkenal kelahiran Singapore yang di tahan kerana di katakan mengasari sehingga mencederakan isterinya yang masih dalam pantang. Perkara tu berlaku bila si isteri dapat tangkap suami keluar dengan perempuan lain, juga seorang artis. Berlaku pergelutan antara mereka menyebabkan si isteri tercedera.

Kecoh 1 alam maya kes tu. Masing2 mengecam tindakkan artis lelaki tersebut yang di sifatkan kejam & artis wanita yang keluar bersama artis lelaki berstatus suami & bapa kepada seorang bayi pun tak kurang hebat di kecam netizen. Dia di gelar sebagai perampas & cuba meruntuhkan rumahtangga orang. Tapi khabar Artis tersebut & isteri dia sekarang dah berbaik semula. Alhamdulillah..

Bagi individu bujang tak kira wanita atau lelaki.. Korang kena tahu sekarang dah ada akta untuk mendakwa mereka yang menganggu rumahtangga orang lain. Tak kira la ganggu suami orang atau isteri orang. Kedua duanya menjadi kesalahan undang undang dah.

Mereka yang cuba merosakkan rumahtangga orang boleh di dakwa Akta Kesalahan Jenayah Syariah 1997 (Akta 559). Seksyen 36 membenarkan orang disabit bersalah didenda tidak melebihi RM5,000 atau penjara tiga tahu atau kedua-duanya atas kesalahan memujuk lari perempuan bersuami. satu lagi peruntukan membicarakan kes membabitkan peranan orang ketiga ialah Seksyen 38 iaitu menghasut suami atau isteri supaya bercerai atau mengabaikan kewajipan serta tanggungjawabnya dengan hukumannya sama seperti Seksyen 36.

Jadi mana2 yang berhasrat nak try suami atau isteri orang tu fikirkan semula. Nanti tak pepasal kena dakwa & di jatuhi hukuman. Tak berbaloi ok sebab dalam Malaysia ni masih banyak orang bujang boleh try. Kalau dengan keizinan pasangan tu sendiri ok. Tapi untuk lelaki je la.. Sebab lelaki kuota dia 4 kan? Perempuan mana boleh madukan suami ye tak?

Ingatlah hidup ni ada kifarahnya.. Hari ini kita buat pada orang tak mustahil satu masa kita menerima balasannya yang sama apa yang pernah kita buat pada orang lain. Jangan menganggu kebahagian rumahtangga orang lain.

TIP BERJIMAT KETIKA MELANCONG KELUAR NEGARA

Sejak semalam kecoh pasal isu seorang jutawan kosmetik yang mencetuskan kontroversi bila memuat naik video makan di tepi jalan atas tar. Katanya dia membawa bekal sebagai langkah penjimatan tapi di sebabkan tidak di benarkan menumpang meja di sebuah restoran dia memilih untuk menikmati juadah bersama keluarga di tepi jalan.

Tu antara langkah penjimatan yang di buat oleh seorang ahli perniagaan. Sebenarnya banyak cara untuk berjimat ketika melancong keluar negara.

Macam saya sendiri walau tak mampu lagi nak melancong ke negara eropah tapi kalau bercuti di mana mana kami memang mengamalkan langkah penjimatan dari segi penginapan. Tapi tak ada la sampai tidur di kaki lima. kami akan survey dulu hotel atau tempat penginapan yang murah tapi selesa. Sebab kalau pergi bercuti, kita cuma akan ada di bilik untuk mandi, berehat & tidur jer kan. Jadi tak perlu la yang mahal mahal sangat melainkan, anda mempunyai bajet yang lebih. Tak salah memilih penginapan yang mahal.

Selain dari jimat kos penginapan ini antara tip yang anda boleh ikut untuk berjimat ketika melancong ke luar negara

MAKAN

1. Sebelum ke tempat percutian, rancang tempat makan yang sesuai untuk anda. Kenal pasti restoran mahupun kedai runcit yang ada. Bagi penganut Islam, ambil tahu di mana ingin mendapatkan makanan halal atau restoran sayur-sayuran.

2. Masak sendiri memang jimat wang. Jadi anda boleh memasak sendiri ketika pergi bercuti. jadi bawa la apa2 makanan kering yang boleh di jadikan stok memasak atau makanan segera yang boleh di simpan lama.suasana negara yang berbeza.

3. Makanan hotel memang mahal walau hanya sarapan pagi jadi jika anda tak mahu memasak anda boleh mencari makanan di luar yang di jual rakyat tempatan kerana harganya jauh lebih murah.

PENGANGKUTAN

1. Guna pengangkutan awam lebih murah & lebih jimat kat mana2 negara sekalipun. Anda boleh menaiki bas & keretapi tapi elakkan menggunakan teksi. Kerana tambang teksi jauh lebih mahal berbanding bas & keretapi. Atau anda boleh berjalan kaki ke destinasi yang hendak di tuju. Dengan cara tu anda boleh menikmati permandangan, melihat gaya hidup masyarakat setempat & bersiar siar di kawasan sekitar.

3. Sesetengah negara menawarkan diskaun untuk perjalanan pergi-balik tidak kira untuk pengangkutan awam mahupun penerbangan antarabangsa. Jadi anda perlu buat rujukan & survey.

TEMPAT LAWATAN

1. Buat survey dulu tempat yang ingin di lawati. Tak semestinya tempat tumpuan pelancong tu menarik untuk di lawati. Lebih2 lagi tempat tumpuan pelancong ni harga barangan lebih tinggi berbanding tempat lain. Jadi anda boleh pilih tempat yang ingin di lawati sesuai dengan bajet anda.

2. Jika tempat dituju hanya beberapa kilometer daripada tempat penginapan, berjalan kaki membolehkan anda menikmati pemandangan sekeliling dan mengambil gambar dengan lebih selesa tanpa terkejar kejar masa.

3. Rajin la beramah mesra dengan penduduk setempat atau pemandu teksi. Jika anda bertuah, mereka boleh menunjukkan tempat menarik untuk dilawati dan tumpuan makanan lazat dengan harga yang menjimatkan!

WAKTU

1. waktu cuti persekolahan mahupun perayaan memang harga penginapan atau tempat tempat percutian menjadi lebih mahal. Adalah lebih baik memilih waktu yang bukan cuti umum.

Tu antara tip untuk berjimat cermat ketika melancong ke luar negara tapi kalau nak lebih jimat lagi rancang percutian dalam negara je. Kat Malaysia ni pun banyak tempat menarik yang boleh di lawati.