AWAS! WAKTU INI SANGAT DI LARANG UNTUK TIDUR

Kita ni manusia.. Tidur bila rasa mengantuk. Tak kira la bila masa. Asal mengantuk letak kepala jer terus hanyut ke alam mimpi. Sedangkan tidur pun ada masa yang sepatutnya.
Kenapa kita selalu terbabas tidur pada waktu yang tidak sepatutnya? Sebabnya mudah.. Kita tak tidur pada waktu yang sepatutnya di malam hari. Waktu terbaik yang di anjurkan Islam untuk tidur adalah..

Tidur awal malam 

Adalah di galakkan tidur pada awal malam yer bukan tengah malam. Iatu selepas solat Isya. Lebih kurang pukul 10 malam.

Siang hari

Siang hari pun di galakkan tidur sekejab selepas solat Zohor. Bagi yang bekerja tu jangan la bantai tidur sampai puas jer. 15 minit – 30 minit cukup la.

Tapi ada waktu tidur yang tidak di galakkan dalam Islam iatu..

Tidur di pagi hari

Tidur di waktu subuh dan selepas subuh atau dengan kata lain di pagi hari memang best. Akan tetapi ternyata di sebalik kenikmatan tersebut terdapat keburukan di dalamnya, sebagaimana yang telah dilarang oleh Rasulullah SAW.

Kenapa Rasulullah SAW melarang umatnya tidur di waktu pagi hari? Tidur di waktu pagi hari dapat menimbulkan rasa malas untuk melakukan rutin harian, sehingga mungkin menyebabkan jadi malas bekerja. Dan secara tidak langsung perkara tersebut boleh menyekat rezeki masuk

Dari segi kesihatan pulak, tidur di waktu pagi hari boleh menyebabkan gangguan metabolisme tubuh. tubuh akan jadi lebih lemah dan lesu. Maka tidak hairan jika tidur di pagi hari, apatah lagi dalam waktu yang lama, dapat menyekat rezeki.

Tidur di waktu petang

Sesetengah ulama mengatakan, “Siapa saja yang tidur setelah waktu Asar boleh mengakibatkan ganguan jiwa @ gila

Tanpa di sedari, setiap kali orang tidur di waktu petang selepas waktu asar akan jadi kebingungan setelah bangun dari tidurnya. Bahkan ada sesetengah orang yang mengalami gangguan jiwa serius selepas tidur di waktu asar selama 40 hari berturut-turut. Wallahua’lam.

Tidur Waktu Maghrib

Rasulullah SAW tidak suka tidur sebelum solatt isya. Kerana tidur di waktu maghrib dan atau berbual kosong di waktu maghrib dan sebelum solat isya di khuatiri akan menyebabkan terlepas atau meninggalkan solat isya

Tidur selepas makan

Tidur selepas makan dapat mengakibatkan gangguan kesihatan, kerana proses pencernaan menganggu proses pencernaan makanan

Tidur sepanjang hari

Makruh hukumnya tidur di sepanjang hari. Terlalu banyak tidur apa lagi  tidur sepanjang hari kerana akan menyebabkan jadi malas dan boleh menyebabkan gangguan kesihatan.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua. Masa tidur mungkin ada yang pandang remeh tapi tidur pada waktu yang tidak bersesuaian mungkin memberi kesan tidak baik untuk jangkamasa panjang.

ADAKAH BERAT ANDA SESUAI DENGAN KETINGGIAN? JOM SEMAK

Ramai di antara kita ni ada sifat ‘syok sendiri’. Dimana kita rasa berat & ketinggian kita dah cukup sempurna. Kita rasa dah cukup cantik & selesa padahal kadang2 persepsi kita je macam tu. Dari sudut kesihatan & pandangan mata orang lain tidak.

Jadi untuk elak dari anda terus berada dalam dunia perasaan & syok sendiri ni, korang kena juga tahu apakah berat korang memang dah cukup ideal dengan ketinggian korang sekarang.

Sebab kadang – kadang ni tak faham.. Contoh macam saya sendiri di sebabkan saya kurang tinggi bila saya beritahu orang berat saya dalam lingkungan tu ni.. Adalah gemuk orang akan cakap. Mana ada gemuk. Setakat 40 – 45kg tu dah cantik. Tu contoh.. Tak semua ok. Dia kena berpadanan dengan ketinggian kita.

Jadi penting sangat perkara ini untuk kita ambil tahu supaya kita tahu berat yang ideal mengikut ketinggian kita lebih lebih lagi bagi mereka yang sedang berusaha menurunkan berat badan. Jangan sampai terlalu kurus. Nanti nak cantik dapat penyakit pula sebab berat terlalu kurang dari yang sepatutnya.

Untuk semak samada berat anda menepati ketinggian anda atau tak boleh tengok pada jadual di bawah

So, moga membantu anda semua untuk mendapat berat yang ideal. Kurus sangat pun tak sihat & terlebih gemuk pun tak sihat. Pastikan anda mendapat berat yang ideal untuk menjamin kehidupan yang lebih sihat.

TERBONGKAR! DAUN SEMAMBU BUKAN UNTUK RAWAT DEMAM CAMPAK SAHAJA

Sekarang nampak ramai yang update anak anak kena demam campak @ chicken pox. Antara cara untuk merawat chicken pox ni adalah dengan menggunakan pokok herba trandisional iatu daun pokok semambu. Memang terkena sejak dulu lagi daun semambu untuk merawat demam campak @ chicken pox ni. Sebab daun ni boleh mengurangkan rasa gatal yang di alami pengidap demam campak ni.

Mungkin selama ni kita hanya tahu daun semambu hanya untuk merawat demam campak tapi tidak tahu sebenarnya daun semambu ni mempunyai banyak khasiat lain untuk merawat penyakit kulit yang lain juga.

Antara penyakit kulit yang boleh di rawat menggunakan daun semambu ni adalah Kurap,  panau, kudis, bengkak kelenjar & luka. Caranya mungkin sama macam kita rawat demam campak juga kot. Tumbuk & campurkan dengan bedak sejuk & sapu di bahagian kulit yang terkena jangkitan atau di gunakan sebagai mandian dengan meramas daun semambu dalam air mandian.

Selain merawat jangkitan pada kulit, daun semambu juga boleh menyelesaikan masalah kutu pada rambut. Insya Allah kutu tidak suka pada daun semambu & ia akan lari meninggalkan daerah kepala anda. hehehehe

Selain tu ia juga di gunakan untuk menghalau binatang berbisa untuk memasuki kawasan rumah. Jadi elok juga pokok ni di tanam berdekatan dengan rumah anda.

Daun semambu juga di gunakan untuk rawatan ibu sebelum bersalin. dapat membantu mengwujudkan kontraksi normal pada rahim dan dapat menggelakkan kemungkinan keradangan. Ia juga membetulkan pergerakkan perut dan mengawal demam dan dengan itu membantu bersalin secara normal. 

Boleh juga di gunakan untuk di jadikan air membersih bahagian intim wanita selepas bersalin. kerana mampu menyembuhkan luka & mengelakkan berlaku jangkitan kuman.

Masalah ibu ibu selepas bersalin ni adalah masalah rambut gugur. Boleh juga menggunakan air rebusan daun semambu untuk merawat masalah rambut gugur & membantu pertumbuhan rambut baru.

Jadi pada anda yang menghadapi masalah yang di sebut tu boleh la cuba ikhtiar dengan daun semambu ni. Insya Allah dengan izin Allah mampu menyelesaikan masalah yang kita hadapi.

Bagi yang mempunyai halaman rumah tak salah kalau tanam sepohon pokok semambu ni. Banyak khasiat & kegunaanya.

CARA RAWAT BENGKAK BEGUK @ BENGKAK CANTIK CARA TRADISIONAL

Tahu ke korang apa tu bengkak beguk @ bengkak cantik? Kalau dulu masa kecil kecil memang pernah juga terkena bengkak beguk @ bengkak cantik ni. Takde la dapat sakit bengkak ni terus bertukar jadi princess yang cantik.  Tak cantik pun sebenarnya sebab sebelah muka jadi besar sebelah akibat bengkak.

Bengkak beguk @ bengkak cantik ni berlaku kat bahagian tepi bawah telinga. Kalau ikut perubatan moden benda ni berlaku adalah kerana virus yang menyebabkan bengkak dan rasa sakit pada kelenjar parotid. Ia berlaku di bahagian kelenjar bawah telinga.

Bengkak beguk @ bengkak cantik ni memang boleh berjangkit & selalunya terkena pada kanak kanak. Dia berjangkit melalui batuk atau bersin. Selain tu ia juga boleh berjangkit melalui penggunaan tuala yang pernah di gunakan orang yang terkena jangkitan bengkak beguk @ bengkak cantik ni.

Antara tanda seseorang terkena jangkitan bengkak beguk @ bengkak cantik ni adalah..

  • Sakit sendi
  • Demam panas
  • Mulut kering
  • Sakit perut
  • Hilang selera makan
  • Bosan
  • Sakit kepala

Biasanya tanda tanda ini berlaku sebelum berlaku bengkak. Bengkak beguk @ bengkak cantik ni bukan la kategori penyakit yang serius tapi di nasihatkan untuk mendapat pemeriksaan doktor juga. Takut bukan bengkak beguk tapi gejala untuk penyakit lain seperti tonsillitis dan demam glandular. Sebab kedua penyakit ni mempunyai simtom yang seakan sama dengan bengkak beguk. Read More

Promosi VCO CATALYST ( Minyak kelapa dara ) Batch 1

Selain dari buat duit dengan blog dari servis iklan dan lain-lain , saya juga ada bisnes sendiri. Bisnes vco catalyst ( minyak kelapa dara ) ini bergerak diam-diam. Seronok pula sebab sentiasa mendapat pelanggan setiap masa. Allhamdulillah .. kebanyakkan nya pelanggan yang membeli untuk repeat order. Kebanyakkan nya juga pernah beli VCO dari orang lain dan berkesan lepas tu stokis / ejen tu berhenti jual , jadi rezeki saya la.Rezeki jangan di tolak. Satu sms bernilai bagi saya.

Di sebabkan saya rasa happy menjual VCO Catalyst ni , saya bercadang ingin membuat sedikit promosi untuk pelanggan terchenta. Jangan marah … semua pelanggan yang pernah membeli atau belum pernah membeli dari saya , di alu-alukan.

Semua gift di bawah di order khas dari kakak saudara saya yang tinggal di Korea. Produk mereka comel-comel. Jadi buat sebagai free gift untuk pelanggan vco saya.

gift 1 Read More

baby sleep

Tidur dan Kesihatan? Kurang tidur antara penyebab obesiti ?

Assalamualaikum semua. saya muncul lagi dengan entry baru. Kali ini ingin kongsikan bersama dengan anda semua tentang TIDUR. Nampak macam tak relevan je nak sentuh pasal tidur sebab semua orang pun tidur kan? Tapi sedar kah anda semua, yang kita semua akan mendapat pelbagai masalah bila kita kekurangan waktu tidur?

Mengikut kajian yang pernah dijalankan oleh banyak pengkaji-pengkaji di luar sana, sama ada di Malaysia mahupun Luar Negara, kurangnya waktu tidur adalah merupakan salah satu faktor risiko kepada banyak jenis penyakit.

baby sleep

Antara penyakit yang boleh anda dapat jika anda tidak mendapat tidur yang cukup adalah masalah penyakit jantung dan juga tekanan darah tinggi. Selain itu, individu yang tidak mendapat tidur yang cukup juga berisiko tinggi untuk mendapat penyakit kencing manis, atau pun dikenali sebagai diabetes, dan juga berisiko untuk mendapat masalah obesiti. Masalah obesiti dan kekurangan tidur adalah berkait antara satu sama lain.

Selain tu, bila kita kurang tidur, mesti kita punya mood akan terganggu kan? Ada kajian yang dilakukan keatas individu yang hanya tidur 4 jam sehari mendapati bahawa, diorang akan mudah marah, mudah letih, tertekan dan tidak fokus semasa melakukan tugas mereka pada keesokan harinya.Kan ke kalau mood terganggu semua orang pun takut nak dekat.

Huh, dan ada kajian juga mendapati bahawa, risiko kematian semakin bertambah sebanyak 15% apabila kita tidur kurang dari 5 jam sehari. Ha, tahu ajal maut di tangan Allah kan, tapi apa salahnya kalau kita halang sesuatu yang buruk dari berlaku. Bukan untung orang lain, tapi diri sendiri juga kan?

Jadi apa lagi, selepas ni , jangan lupa tidur yang cukup macam baby yang kat bawah ni;p Tidur cukup, badan pun sihat! Ingat badan anda bukan mesin!

Nama Pena: Niknormashitah
Nama Blog: Hatisamronkin.com
———————–
Seperti biasa , ingin sumbangkan artikel original anda sila email Puanbeedotcom@gmail.com 🙂
gambar permandangan cantik

Senarai Pembaziran Dalam Hidup

Assalamualaikum w.b.t.

Saya Saya terbaca ruang yang Puan Bee sediakan bagi berkongsi artikel di blog Puan Bee, justeru, saya ingin merebut peluang ini bagi berkongsi ilmu yang saya ada untuk manfaat para pembaca blog Puan Bee. Dalam artikel ini, saya cuba menegur para pembaca tentang peluang yang hampir ada pada semua manusia yang selalu dibazirkan begitu sahaja. Ianya pasti bermanfaat untuk para pembaca blog Puan Bee.

Nama Pena: Arrazi
Nama Blog: MyArrazi.com
————————————————-
gambar permandangan cantik

Pejam celik pejam celik, bulan Januari sudah berada di penghujungnya. Bagaimana dengan azam dan perancangan kita pada tahun ini? Sudah bermula atau masih mencari rentak untuk dimulakan?

Bersegeralah! Kerana masa tidak pernah menunggu kita. Dalam kita melalui kehidupan ini, berjaga-jagalah dengan segala ruang dan peluang yang Allah kurniakan kepada kita. Jangan bazirkannya!

Ramai orang menyangka bahawa nikmat yang selalu kita bazirkan hanya dua iaitu masa dan kesihatan. Ingin saya sangkal sangkaan ini dengan senarai yang akan saya berikan. Memang banyak yang kita lupakan dan buat acuh tak acuh.

Maka, tidak hairanlah, nikmat itu semakin hari semakin hilang daripada pandangan kita.

Firman Allah sw.t.

“Jika sekiranya kamu bersyukur, nescaya aku akan tambahkan kepada kamu ( nikmat), dan jika sekiranya kamu kufur, sesungguhnya azabku sangat pedih” (Surah Ibrahim:8)

Nikmat yang disyukuri semakin hari semakin bertambah. Nikmat yang dikufuri semakin hari semakin berkurangan dan bertambah seksanya kita di akhirat.

Hati

  • Kita membazirkan dan mensia-siakan hati kita apabila melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t. Hati adalah raja segala anggota. Ianya menjadi panduan bagi anggota lain untuk beramal kepada Allah s.w.t. Hati yang berzikir menjadikan hidup seseorang bahagia di dunia dan berjaya di akhirat. Siapa yang tidak inginkan kebahagian dan syurga bukan?

Tubuh Badan

  • Tubuh badan yang sihat janganlah dibazirkan hanya untuk matlamat peribadi dan dunia kita sahaja.
  • Gunakanlah juga untuk keperluan agama dan ibadah. Bantu umat Islam yang lain dengan tubuh badan kita yang sihat.

Harta

  • Pembaziran harta selalu diingatkan oleh para guru. Jangan bazirkan harta dengan membeli perkara-perkara yang tidak berfaedah serta melupakan hak-hak fakir miskin.
  • Malah, Imam Ghazali juga melarang umat Islam mengerjakan haji dan umrah lebih daripada sekali jika ada ahli keluarga dan jiran tetangga yang kelaparan. Tujuannya supaya wang yang digunakan untuk ibadah itu digunakan untuk membeli keperluan mereka.
  • Nah, jika dalam hal ibadat pun kita tidak boleh berlebih-lebihan, apatah lagi dalam hal-hal yang biasa!

Masa

  • Kita membazirkan masa apabila mensia-siakannya. Mungkin kita lupa bahawa masa ini tidak selalunya milik kita. Sampai masanya, ia akan berakhir dengan berakhirnya nyawa kita.
  • Punca kita membazirkan masa kerana hidup tanpa matlamat dan hala tuju. Justeru, letakkan hala tuju yang jelas dan jauh demi mempergunakan segala masa yang ada.

Ilmu Pengetahuan

  • Ilmu pengetahuan dibazirkan dengan tidak mengamalkannya serta disebarkan kepada masyarakat.
  • Ilmu seperti ini adalah ilmu yang tidak bermanfaat. Nabi s.a.w. memohon perlindungan daripada ilmu seperti ini dan kita juga perlu berlindung dan menghindarinya.
  • Belajarlah kerana ingin mengamalkannya. Buat apa dilihat alim tetapi amalannya kosong.

Amalan

  • Amalan pula dibazirkan dengan tidak ikhlas dalam melakukannya. Amalan yang bertujuan untuk riya’, ingin dipandang serta disebut-sebut orang tidak akan dipandang oleh Allah s.w.t.
  • Buatlah walaupun sedikit tetapi ikhlas dan penuh kesungguhan. Beramallah seperti kalian akan mati pada esok hari walaupun semua daripada kita tidak tahu di mana tempat mati dan waktunya. Tetapi bayangkan sahaja seolah-olahnya begitu. Insya Allah, pembaziran ini dapat dielakkan.

Selain daripada itu, terdapat beberapa pembaziran lain yang perlu kita teliti dan muhasabah diri dalam menggunakannya dan saya nyatakan tanpa huraian dan kalian fikir-fikirkanlah bagi mengatasinya.

Antaranya:

  1. Cinta
  2. Akal
  3. Zikir
  4. Guru
  5. Anak
  6. Ibu Bapa, dan
  7. Kawan-kawan

Semuanya nikmat dan pemberian daripada Allah s.w.t. Gunakanlah sebaik-baiknya dan ianya bakal menjadi penentu kejayaan kita di dunia dan di akhirat.

Terima kasih di ucapkan kepada penulis jemputan ini kerana berkongsi ilmu di dalam artikelnya di atas. Semoga bermanfaat buat semua orang. Jika anda nak jadi penulis jemputan sila .. sila email saya puanbeedotcom@gmail.com . Kategori boleh pilih di sidebar.

gambarajah sel kanser

Kanser dan Makanan ! Sate ? Kanser ?

Assalamualaikum, saya adalah nik normasitah, penulis kedua di blog puanbee.com dan merupakan penulis dan pemilik bagi blog hatisamronkin.com. Semoga entri ini bermanfaat buat anda semua.

 Hari ni saya ingin kongsikan satu entry yang mungkin nampak macam tiada kaitan, tapi sebenar nya bagi kesan yang besar dalam diri kita. Sebelum lama-lama cerita kita kena tahu dulu, macam mana boleh tebentuknya sel kanser ni kan? Jom! saya kongsikan dalam bentuk yang senang dan mudah difahami semua orang.

gambarajah sel kanser

Ok, ini dipanggil kitaran sel dalam badan kita. Boleh nampak tak , beza antara pembahagian sel yang normal dengan pembahagian sel yang membawa kepada sel kanser?

Komposisi dalam sel tu telah berubah dan ini akan menyebabkan sel itu mempunyai fungsi dan tugas yang bertentangan dengan fungsi sebenarnya. Bila dah terlalu banyak sel yang bukan sepatutnya dihasilkan terhasil, maka terbentuk lah sel kanser yang akan mula merebak keseluruh sel badan anda.

 Nak tahu apa sumbernya sel kanser ini ?

  1. Dari bahan-bahan radikal bebas yang sekarang ni makin banyak disekitar kita. Semua antara kita sangat mudah terdedah dengan radikal-radikal bebas disekeliling kita.
  2. Dari bahan makanan, antara nya adalah bahagian yang hitam pada bahan yang dipanggang atau dibakar. Seperti contohnya, Sate, BBQ dan sebagainya. Mesti ramai yang tak sedar akan sumber ini kan?
  3. Terlalu banyak bahan pengawwet dan juga makanan yang mengandungi bahan pengawet yang tinggi.

 Jadi, ini antara 3 sebab sahaja, sebenarnya ada banyak lagi sebab atau faktor yang boleh membawa kepada berlakunya kanser.

Mungkin kalau ada masa, kita boleh tengok dan cerita lain kali. Kalau kanser ini boleh berlaku disebabkan makanan, tak mustahil makanan juga yang boleh mengurangkan faktor kanser atau dengan kata lain memberi kesan yang baik kepada pesakit kanser.

Makanan apa yang kita nak kena makan ni kalau nak elak dari mendapat kanser atau untuk pesakit yang sudah ada kanser?

Untuk faktor yang kedua tadi, iaitu daripada sate, bukan tak boleh makan sate tu, tapi mungkin boleh kurangkan jumlah atau frekuensi pengambilan tu, dan langkah lain adalah, perasan tak kalau kita beli sate, kita akan dapat timun atau bawang?

Ya, sila makan kedua-dua itu sebab keduanya akan membantu meneutralkan kembali bahan yang boleh menyebabkan kanser tu.

makanan dengan oksida penyebab kanser

Selain itu, seperti yang saya dah cakap kat atas tadi, kanser berkait dengan radikal bebas, maka untuk meneutralkan radikal bebas itu, perbanyakkan pengambilan antioksidan. Apa contoh antioksidan? Boleh tengok gambar diatas.

Jadi apa kata, kita sama-sama berusaha menjaga kesihatan diri dan keluarga kita dan elakkan dari terjebak dalam masalah ini!  Jom kita jadi sihat!

 Jika ingin menulis di puanbee.com , sila hantar artikel ke puanbeedotcom@gmail.com.

kredit gambar: http://www.mylot.com/w/photokeywords/antioxidant.aspx