Siapa yang tak pernah mengalami sengugut ? anda memang bertuah .. sakit sengugut ialah sakit di bahagian peranakkan , perut atau sesetengah orang sakit di bahagian keliling pinggang ketika seseorang wanita di dalam keadaan Haid . Sengugut atau pun Period Pain ini kebiasaannya akan di alami pada beberapa hari semasa awal kedatangan Haid. Sakit sengugut ni juga ada tahap-tahap tertentu, memang susah nak bayangkan , saya pernah kena yang paling teruk , rasanya seperti mahu beranak semula , Oh orang lelaki tetap tak tahu bagimana rasa sakit sengugut ni kan. Kalau nak di gambarkan sakit sengugut ni untuk orang lelaki …
Teh halia untuk kesihtan..jom tengok khasiat halia untuk kesihatan korang dan saya juga..s ebenarnya dulu saya selalu amalkan teh halia nih..entah kenapa sejak akhir-akhir nih saya lebih suka kepada indocafe..sehari tak perkena indocafe tuh ibarat macam tak lengkap lah hidup saya nih.. Tapi.. sekarang badan dah terasa sengal-sengal dan selalu juga kaki terasa kebas , letih-letih…kemudian ada nenek kat rumah nih cakap..darah tak mengalir dengan baik..itu pasal lah kaki tu selalu kebas sejuk-sejuk katanya…nenek tu cadangkan pada saya untuk minum air halia kaw kaw punyer campo daun pandan sikit ..wah saya tak sanggup lah nenek hahaaa! tapi saya boleh minum …