Resepi Kari Kepala Ikan Sentuhan Orang Utara

Dah lama tak masak kari kepala ikan , selalunya tunggu balik kampung di utara baru buat kari kepala ikan kerana faktor di sana , ikan lebih segar , kelapa mudah di dapati. Tetapi dah kerinduan kari kepala ikan di dapur sendiri maka saya buat la di KL , dengan apa yang ada. Suami suka sangat dengan kari kepala ikan. Tu pun atas faktor kesihatan dia tak boleh makan selalu. Susah nak dapatkan kepala ikan segar. Kena rajin bertanya bila ikan di potong dan sebagainya. Kalau dah jadi mak mulut memang kena ringan agaknya. Tak mahu bercerita panjang , mari lah…

Continue reading

Kari Kepala Ikan Kampung Attap KL ( Restoran ZK)

Ada orang tu rindu masakkan kari kepala ikan. Hari pertama balik dari Jakarta dia bawa keluarga makan kari kepala ikan di Restoran ZK di Kampung Attap Kuala Lumpur. Kalau dah telanjur singgah KL tu boleh lah pekena kari kepala ikan di sini. Mazidul Akmal Sidek pun pernah tulis tentang kari ni di dalam blog beliau. Sedap .. kata suami saya. Dia jarang suka dan puji makanan. Betul-betul sedap baru puji. So boleh guna lah rekomen dari dia kan. Suami cakap dari awal restoran ni di buka , dari kedai lama di sebelahnya yang menggunakan zink tu lagi , suami dah…

Continue reading

Hebat Seorang EMAK

Hebat nya seorang mak , dalam kepala macam ada kalendar , dalam kepala macam ada kalkulatur , dalam kepala macam ada buku 3 kali 5 , dalam kepala macam ada senarai untuk semua keperluan megikut majlis yang hendak di raikan. Hebat .. sebab dalam masa 30 minit , mak boleh shoppIng 1 besen besar lauk pauk untuk hari raya nanti.

Continue reading

Kari Kepala Ikan Pastinya

Kari kepala ikan

Kari Kepala Ikan Pastinya .. antara sajian yang saya akan masak di kampung , setiap kali balik kampung , hari pertama rutin hariannya adalah pergi ke pasar borong , beli kepala ikan atau telur ikan untuk di masak , kami sekeluarga tak jemu makan kepala ikan tapi mak saya sampai geleng-geleng kepala mengenangkan apa lah yang syokkkk sangat dengan kari kepala ikan ni .. Sebenarnya di KL kan … susah nak dapat kepala ikan , mahal tak pun kalau beli jugak dapat ikan yang tak fresh .. so bila balik kampung je memang dapat kepala ikan siap-siap baru di potong…

Continue reading