Hari jumaat si kakak buat latihan teater lagi. Dia dah boleh buat sikit-sikit cuma malu dan untuk cover malu , si kakak suka senyum lagi. Alahai geram tengok dia .. belakon watak marah pun senyum , watak terkejut pun senyum , watak mati pun senyum .. tapi nak masuk kumpulan teater tu , tapi tak nak buat …

Saya rasa macam ,biar aku ke lah yang masuk teater ni

Tapi ye lah bila fikir balik , diorang berlatih dengan orang tak kenal. Budak Malaysia campur dengan budak Arab . Bahasa memang lain sangat-sangat , tapi itu lah satu- satu pengalaman terbaik untuk kakak.

20120624-094330.jpg

20120624-094339.jpg

Tengoklah sesi latihan yang saya intai dari tepi-tepi .. kakak punya bangga sebab belakon dalam teater siap pergi bercerita dengan kawan-kawan disekolah. Paling tak tahan bila dia balik dan cakap ibu ada 3 kawan sekolah agama nak masuk teater

apa hang ingat ibu ejen pencari budak ke ?

ishhhhhh

20120624-094631.jpg

Gambar akhir .. tak sabar nak tengok penyudah teater ni , tapi nampak budak2 baik budak Malaysia mahupun budak Arab sama naik je ……

MAIN BANYAK ……

kelas teater bahasa english

Mengupdate dari dalam telefon saja , walau pun hari ni hari wordless , tapi saya tak boleh less kan word saya. Semalam bawa kakak pergi buat satu ujibakat untuk teater kanak-kanak dalam bahasa english. Kakak berminat sangat nak belakon , kakak selalu cakap nak ke rancangan Tom Tom Bak tu .. tapi tak kesampaian lagi.

kelas teater bahasa english

Kebetulan .. sembang-sembang dengan Elahe seorang director TV dari Parsi , walaupun saya tak fasih dengan bahasa english , macam biasa gunakan moto hidup saya hentam sahaja lah. Elahe bercerita lah kenapa dia tinggal di Malaysia ni kemudian buka cerita anak , kemudian saya hulurkan kad sebelum pulang.

Mana tahu Elahe hantar email pada saya , beliau mencari kanak-kanak untuk di ujibakat bagi satu projek teater yang dia buat . Elahe minta tolong saya kenalkan beberapa budak.

audition teater

Apa lagi terus saya calonkan anak sendiri … lagi pun Kakak memang perlukan teater ni untuk tambah kan keyakinan diri kakak .. tahap malu kakak memang sangat tinggi tak macam ibu dia muahaha … sambil tu saya ajak lah anak-anak jiran sekali .. boleh lah masing-masing tunjuk bakat kan.

Setelah di ujibakat , ramai jugak yang memang berbakat , tapi aliya masih malu … tapi disebabkan aliya nak juga .. dia buat rayuan untuk cuba lagi ujibakat kali kedua .. agaknya Elahe kesian pada aliya terus ELahe ajar saya apa nak buat , minta saya latih aliya dan 3 hari berikutnya pergi buat ujibakat lagi.

audition teater

Layan .. walau apa pun harap aliya lepas kali ni … sebab memang nak sangat aliya bercakap dalam bahasa english dan ada keyakinan diri untuk tonjolkan diri … bukan suruh buat benda tak baik .. tonjolkan diri tu bagus lagi-lagi di zaman saingan hebat ni..

Memang tujuan ELahe buat Teater ni hanya untuk suka-suka tambah keyakinan diri kanak-kanak dan tunjuk pada dunia luar bagaimana proses pembelajaran kanak-kanak Malaysia .

kakak
Permulaan latihan semua malu2 , muka macam nak menagis pun ada

Lepas ni diorang akan menari sikit , buat aksi pembunuhan , mati , hidup balik ala-ala citer princes selamatkan putera .. eii bestnya kalau aliya dapat buat ..

audition teater for kids

Sekarang bisnes saya tak jalan sangat , fokos pada anak ni .. nak anak berjaya atau nak cari duit aje ? saya pilih anak. Masa saya dah lepas..

Jumaat minggu lepas punya cerita , saya bawa si kakak untuk cabut gigi , tengok si kakak macam nak demam tak bermaya kejap panas kejap surut tapi tak demam apa pun , makan pun agak kurang .. saya rasa macam ada tak kena dengan kakak ni.

saya tanya dia sakit mulut ke ?

Tak gigi kakak goyang katanya ..

Sebelum ni pernah bawa kakak ke klinik gigi tapi doktor tak nak cabut pula , katanya kena tunggu gigi baru tumbuh baru boleh cabut gigi tu . .. sekarang nampak gigi baru dah tumbuh , gigi lama masih ada terkepit antara gigi baru dan gigi lama. Cepat-cepat bawa pergi klinik untuk di cabut , kata doktor kalau tak cabut juga boleh pula merebak jadi ulser.

cabut gigi 2 batang

Saya banyak dapat pertanyaan , boleh ke cabut gigi 2 batang sekali gus ?Read More →

Tengah rasa bersalah sangat , lepas tu pergi cari benda yang sejuk-sejuk dan sedap untuk di makan , lupakan seketika perasaan bersalah. Tapi tak boleh nak layan perasaan dengan magnum classic ni la, ada pula tukang iklan ..

“nak ikit .. nak ikit.. “

“kongsi la bu..”

aiskrim magnum

Read More →

kakak 2012

Dah lama kakak mengadu macam-macam , sebagai ibu rasa pun macam-macam juga , ye lah anak kita kan , kalau tak di ambil berat siapa lagi.

kakak 2012

Keluhan seseorang kanak -kanak itu membayangkan sesuatu yang tidak sempurna dari segi fizikal atau emosinya. Gangguan emosi boleh berlaku akibat persekitaran atau pengalaman yang kurang menyenangkan. Seseorang kanak -kanak yang berusia empat tahun mungkin tidak mempunyai selera makan akibat sebab -sebab tertentu.

Kanak -kanak yang menghidap demam virus , sakit kerongkong atau penyakit lembam paru -paru umpamanya akan kehilangan selera makan. Jika dia ditinggalkan di bawah jagaan orang lain atau pengasuh baru , dia mungkin akan kehilangan selera makan kerana belum benar -benar mesra dengan penjaganya.

Jika dia memasuki tadika , suasana baru yang asing mungkin mencemaskan nya dan menyebabkan dia berasa sugul dan kurang selera makan. Seseorang kanak -kanak juga mungkin akan hilang selera makannya kerana kesedihan akibat kehilangan orang yang disayangi seperti ibu , bapa atau adik -beradiknya .Sakit perut satu tekanan jiwa.

Keluhan -keluhan seperti kurang selera makan , sakit perut , sakit dada kurang bermaya , sakit kepala , masalah tidur malam dan sebagainya bukan sahaja boleh disebabkan oleh ganguan fizikal malah juga gangguan emosi kanak -kanak itu.

Walaupun keluhan -keluhan tersebut mungkin berpunca daripada sesuatu jenis penyakit , ia boleh menjadi lebih teruk lagi jika si anak terlalu cemas dan fikirannya berkecamuk.

Satu contoh ialah seseorang kanak -kanak yang menghidap penyakit lelah. Apabila dia melihat ibu bapanya terlalu cemas , perasaan takutnya semakin hebat dan penyakit lelahnya menjadi lebih teruk.

Sebaik sahaja dia dibawa ke hospital dan ditenteramkan oleh doktor , penyakitnya seolah -olah reda sedikit walaupun ubat belum diberikan.- DR.HAMID ARSHAD.

Sejak kakak masuk tahun 2 ni , kakak pernah mengadu.Read More →