Kerenah anak berpuasa

Bila di ingatkan memang kelakar tengok kerenah anak berpuasa ni. Walau pun puasa diorang tetap aktif .. bila petang menjelma mula lah keluar pelbagai ragam dari diorang. Ada blogger cakap “keliru bila datang blog saya , sebenarnya anak puanbee berapa orang ? “

Meh lah saya jawab .. anak saya tiga orang ya .. yang sulung kakak , kedua una dan akhir sekali baby kadang-kadang panggil dia laila bee. Disebab kan anak saya tiga-tiga perempuan , memang orang susah nak cam . hehehe

Kakak berpuasa ok aje , siap pergi buat latihan teater lagi tu .. kakak memang ok sebabnya dia pun semasa sahur makan banyak , macam makan tengah hari , berbuka pun banyak makan juga. Si kakak juga jenis kurang dahaga berbeza dengan husna.

Husna hari pertama berbuka pada jam 3.40 , ok lah tu baru 5 tahun sebab dulu kakak nya berumur 5 tahun mesti buka jam 12.30 tepat-tepat lepas dia balik dari tadika.

Tapi , masyallah .. macam-macam alasan keluar dari mulut dia. Pantang bunyi azan je mesti nak terjah dapur , kejap-kejap ambil cawan isi air dan buat gaya nak minum , kadang -kadang ambik buah kurma , tapi tak makan , dia olok-olok aje .. Dah dekat 3.40 tu pun dia cakap..

“Ibu una tak tahan dah ni .. tak pe una minum air je , una tak makan…”

“laaa.. mana boleh gitu una , dah minum air kira tak puasa ye …”

“Esok lah una puasa…”

Terus una pergi dapur dan minum air susu kotak. Tak pe lah nak buat macam mana .. so una memang tak tahan berpuasa .. Nasib kakaknya boleh tahan diri lagi.. Kitaorang memang kejap-kejap tengok jam , sebab pujuk una tu biar dia puasa habis , tapi tak boleh jugak..

Laila bee puasa juga , puasa tak makan , tapi 5 botol susu di minum .. hahaha .. apa lah baby ni .. orang nak suap makan dia cakap dia puasa. Tapi susu tetap dia mintak.

Latihan Teater Hari Ke Dua

Hari jumaat si kakak buat latihan teater lagi. Dia dah boleh buat sikit-sikit cuma malu dan untuk cover malu , si kakak suka senyum lagi. Alahai geram tengok dia .. belakon watak marah pun senyum , watak terkejut pun senyum , watak mati pun senyum .. tapi nak masuk kumpulan teater tu , tapi tak nak buat …

Saya rasa macam ,biar aku ke lah yang masuk teater ni

Tapi ye lah bila fikir balik , diorang berlatih dengan orang tak kenal. Budak Malaysia campur dengan budak Arab . Bahasa memang lain sangat-sangat , tapi itu lah satu- satu pengalaman terbaik untuk kakak.

20120624-094330.jpg

20120624-094339.jpg

Tengoklah sesi latihan yang saya intai dari tepi-tepi .. kakak punya bangga sebab belakon dalam teater siap pergi bercerita dengan kawan-kawan disekolah. Paling tak tahan bila dia balik dan cakap ibu ada 3 kawan sekolah agama nak masuk teater

apa hang ingat ibu ejen pencari budak ke ?

ishhhhhh

20120624-094631.jpg

Gambar akhir .. tak sabar nak tengok penyudah teater ni , tapi nampak budak2 baik budak Malaysia mahupun budak Arab sama naik je ……

MAIN BANYAK ……

kelas teater bahasa english

Audition Teater Dalam Bahasa English Untuk Kakak

Mengupdate dari dalam telefon saja , walau pun hari ni hari wordless , tapi saya tak boleh less kan word saya. Semalam bawa kakak pergi buat satu ujibakat untuk teater kanak-kanak dalam bahasa english. Kakak berminat sangat nak belakon , kakak selalu cakap nak ke rancangan Tom Tom Bak tu .. tapi tak kesampaian lagi.

kelas teater bahasa english

Kebetulan .. sembang-sembang dengan Elahe seorang director TV dari Parsi , walaupun saya tak fasih dengan bahasa english , macam biasa gunakan moto hidup saya hentam sahaja lah. Elahe bercerita lah kenapa dia tinggal di Malaysia ni kemudian buka cerita anak , kemudian saya hulurkan kad sebelum pulang.

Mana tahu Elahe hantar email pada saya , beliau mencari kanak-kanak untuk di ujibakat bagi satu projek teater yang dia buat . Elahe minta tolong saya kenalkan beberapa budak.

audition teater

Apa lagi terus saya calonkan anak sendiri … lagi pun Kakak memang perlukan teater ni untuk tambah kan keyakinan diri kakak .. tahap malu kakak memang sangat tinggi tak macam ibu dia muahaha … sambil tu saya ajak lah anak-anak jiran sekali .. boleh lah masing-masing tunjuk bakat kan.

Setelah di ujibakat , ramai jugak yang memang berbakat , tapi aliya masih malu … tapi disebabkan aliya nak juga .. dia buat rayuan untuk cuba lagi ujibakat kali kedua .. agaknya Elahe kesian pada aliya terus ELahe ajar saya apa nak buat , minta saya latih aliya dan 3 hari berikutnya pergi buat ujibakat lagi.

audition teater

Layan .. walau apa pun harap aliya lepas kali ni … sebab memang nak sangat aliya bercakap dalam bahasa english dan ada keyakinan diri untuk tonjolkan diri … bukan suruh buat benda tak baik .. tonjolkan diri tu bagus lagi-lagi di zaman saingan hebat ni..

Memang tujuan ELahe buat Teater ni hanya untuk suka-suka tambah keyakinan diri kanak-kanak dan tunjuk pada dunia luar bagaimana proses pembelajaran kanak-kanak Malaysia .

kakak
Permulaan latihan semua malu2 , muka macam nak menagis pun ada

Lepas ni diorang akan menari sikit , buat aksi pembunuhan , mati , hidup balik ala-ala citer princes selamatkan putera .. eii bestnya kalau aliya dapat buat ..

audition teater for kids

Sekarang bisnes saya tak jalan sangat , fokos pada anak ni .. nak anak berjaya atau nak cari duit aje ? saya pilih anak. Masa saya dah lepas..

Cabut Gigi Kakak

Jumaat minggu lepas punya cerita , saya bawa si kakak untuk cabut gigi , tengok si kakak macam nak demam tak bermaya kejap panas kejap surut tapi tak demam apa pun , makan pun agak kurang .. saya rasa macam ada tak kena dengan kakak ni.

saya tanya dia sakit mulut ke ?

Tak gigi kakak goyang katanya ..

Sebelum ni pernah bawa kakak ke klinik gigi tapi doktor tak nak cabut pula , katanya kena tunggu gigi baru tumbuh baru boleh cabut gigi tu . .. sekarang nampak gigi baru dah tumbuh , gigi lama masih ada terkepit antara gigi baru dan gigi lama. Cepat-cepat bawa pergi klinik untuk di cabut , kata doktor kalau tak cabut juga boleh pula merebak jadi ulser.

cabut gigi 2 batang

Saya banyak dapat pertanyaan , boleh ke cabut gigi 2 batang sekali gus ? Read More