SYURGAKU, KISAH ANAK MENGKHIANATI IBU SENDIRI

Tinggal lebih kurang seminggu umat Islam bakal meraikan Hari Raya Korban ataupun di kenali sebagai hari raya Aidiladha. Mesti ramai yang mula buat persiapan, kan? tapi di Malaysia ni sambutan hari raya korban tidak la di raikan dengan meriah sangat kecuali di negeri pantai timur jadi kebanyakkan kalau raya korban ni memang tak ramai nak sibu beli baju raya atau buah kuih muih sangat.

Jadi raya korban ni antara raya yang tak berapa sibuk. Boleh rilex tengok tv kat rumah. Biasa la bila menjelang cuti raya banyak rancangan menarik yang TV akan tayang. Salah satunya Telemovie yang saya rasa bakal membanjirkan ramai para wanita di luar sana.

Raya kedua (2 September 2017) pada pukul 9.00 Malam dalam slot cerekarama di TV3 jangan lupa  tonton Telemoview hebat lakonan Norlia Ghani, Azhan Rani, Syurgaku. Tengok iklan promo dia pun meleleh je airmata. Nak2 watak utama di bawa oleh pelakon yang kita tak boleh pertikaikan lagi mutu lakonan mereka. Yang sentiasa hidup tak kira apapun watak yang di beri.

Dari iklan promo kat TV3, Telefilem Syurgaku ni mengisahkan seorang anak lelaki lakonan Azhan Rani yang mengkhianati janji dengan ibunya. Dia menghantar ibu dia kat rumah orang tua tua kalau tak silap & menipu isteri & anaknya yang ibunya telah meninggal dunia. Tapi akhirnya penipuan itu di ketahui anaknya.. Nak tahu apa berlaku selanjutnya. Jangan lupa menonton ok!

Terima kasih TV3 kerana menyajikan drama hebat sempena hari raya Aidiladha.

SEJARAH SUKAN SEA YANG MESTI ANDA TAHU

Semua orang tahu sekarang tengah berlangsungnya Suka SEA yang ke 29 di Bukit Jalil, Malaysia ok. Banyak acara sukan di pertandingan dari berbagai negara. Tapi saya rasa masih ramai yang tak tahu sejarah sukan SEA ni.. Jadi elok la bersempena sukan SEA yang ke 29 di adakan di Malaysia ni saya kongsikan sedikit sejarah sukan SEA

Sukan Asia Tenggara (juga dikenali sebagai Sukan SEA, boleh juga di panggil SEAG (“SouthEast Asian Games “)), merupakan sebuah temasya sukan dwi-tahunan yang membabitkan 11 negara Asia Tenggara. Sukan ini berada dipimpin oleh Persekutuan Sukan Asia Tenggara dengan kerjasama Komiti Olimpik Antarabangsa (IOC) dan Majlis Olimpik Asia.

Pada asalnya, Sukan Asia Tenggara diberi nama Sukan Semenanjung Asia Tenggara atau Sukan SEAP. Pada 22 Mei 1958, semua delegasi dari negara semenanjung Asia Tenggara menghadiri Sukan Asia ke-3 di Tokyo, Jepun untuk melakukan perjumpaan dan telah disetujui banyak pihak untuk mengadakan pertubuhan sukan ini. Sukan SEAP dibentuk konsepkan oleh Laung Sukhumnaipradit iaitu Naib Presiden Komiti Olimpik Thailand. Cadangan ini diterima dan sukan ini dipromosikan untuk negara semenanjung Asia Tenggara.Tujuan Sukan Asia Tenggara adalah bahawa acara sukan serantau akan membantu menggalakkan kerjasama, persefahaman dan menguatkan hubungan antara negara-negara di rantau Asia Tenggara

Thailand, Burma (kini; Myanmar), Malaya (kini; Malaysia), Laos, Vietnam Selatan, dan Kemboja (juga Singapura menyertai kemudiannya) dijadikan sebagai anggota sukan ini. Kebanyakan negara menyetujui temasya ini diadakan secara dwi-tahunan. Sukan Komiti Persekutuan SEAP mula dibentuk selepas itu.

Sukan SEAP pertama diadakan di Bangkok, Thailand dari 12-17 Disember 1959 dan disertai seramai 527 atlet dan pegawai rasmi dari Thailand, Burma, Malaysia, Singapura, Vietnam Selatan, dan Laos mengambil bahagian dalam 12 jenis sukan.

Sukan SEAP ke-8 pada 1975, Persekutuan SEAP membawa masuk kontinjen negara dari Indonesia dan Filipina. Dua negara itu diterima pada 1977, tahun yang sama yang mana Persekutuan SEAP menukar nama kepada Pertubuhan Sukan Asia Tenggara (SEAGF) dan temasya dwi-tahunan ini dikenali sebagai Sukan Asia Tenggara. Brunei diterima masuk pada Sukan SEA ke-10 di Jakarta, Indonesia, dan Timor-Leste pada Sukan SEA ke-22 di Hanoi, Vietnam.

Sukan SEA ke-23 diadakan di Filipina, yang mana diadakan bermula 27 November dan berakhir 5 Disember 2005, yang menjadi hos temasya dwi-tahunan ini buat kali ketiga.

Sumber : Wikipedia

Semoga dengan perkongsian ini peminat sukan dapat sedikit info berkaitan sejarah sukan SEA. Terus beri sokongan kepada semua Atlik yang bertanding.

MERKURI DALAM PRODUK KECANTIKKAN UMPAMA MAKHLUK HALUS

Masih hangat di perkatakan tentang produk kecantikkan & kosmetik yang di kesan mempunyai bahan terlarang seperti merkuri.

Merkuri termasuk logam berat berbahaya yang bersifat racun. Pemakaian produk berMerkuri akan menyebabkan perubahan warna kulit & menyebabkan bintik bintik hitam, alergi, iritasi kulit, kerosakkan kekal pada saraf, otak, ginjal dan gangguan perkembangan janin. Pemakaian produk bermerkuri dalam jangka pendek dengan dos yang tinggi akan menyebabkan muntah-muntah, dehydrate, kerosakkan ginjal dan yang paling berbahaya boleh menyebabkan kanser.

Bagaimana merkuri dalam produk kosmetik & kecantikkan yang di gunakan pada kulit luar seperti muka boleh menyebabkan kerosakkan organ dalaman badan? Ramai yang masih keliru sebab katanya kenapa di pakai di muka tapi effect kepada organ dalaman seperti buah pinggang?

Produk kosmetik & kecantikkan yang mempunyai merkuri yang tinggi walaupun di pakai di luar kulit tapi bahan tersebut boleh meresap melalui kulit terus ke saluran darah seterusnya pergi ke organ dalaman seperti buah pinggang, hati, jantung, saraf tunjang, dan otak.

Merkuri ni umpama macam makhluk halus la yang boleh meresap dalam tubuh kita melalui kosmetik yang kita pakai tanpa kita sedar. Kita hanya menyedari bahaya bila ia memberi kesan kemudaratan pada tubuh badan kita. Jadi rajin rajin la periksa sebelum menggunakan sebarang produk.

Jadi tak perlu pelik kenapa di pakai di muka tapi buah pinggang, otak,hati jantung mendapat kesan. Kulit wajah yang rosak boleh di rawat tapi kalau organ dalaman kita rosak memang tiada gantinya. Untuk menunggu penderma organ, bukan mudah. Organ manusia bukan sejenis benda yang boleh semai & tumbuh semula. Jadi jagalah ia sebaik mungkin. Jangan obses untuk cantik dengan segera sehingga sanggup mengambil risiko kepada kesihatan diri.

JOM KENALI NAMA NAMA IKAN YANG ADA DI PASAR

Tak semua orang tahu nama nama & jenis ikan walaupun dia tahu memasak. Kadang kadang ada ikan yang nampak rupa macam sama tapi sebenarnya lain namanya.

Penting untuk kita ambil tahu nama & jenis ikan ni sebab kadang kadang ada masakan yang tidak sesuai guna sebarangan ikan. Dia kena guna jenis tertentu saja. Mungkin cara masak & rasa dia mainkan peranan penting dalam sesuatu menu tu.

Jadi hari ni bersantai santai hari minggu kat rumah jom saya kenalkan anda dengan jenis jenis ikan yang biasa kita nampak di jual di pasar basah atau di kedai2 runcit mahupun pasaraya.

Cukup anda kenal dulu dengan ikan ikan basic yang biasa kita jadikan menu harian di rumah. Sebab ini adalah antara ikan yang biasa kita nampak di jual secara berleluasa di mana mana pasar di Malaysia. At least bakal mak mertua tanya nanti takde la malu sangat hehehehe