ADAKAH SELAMAT MELAKUKAN X-RAY KETIKA HAMIL?

saya rasa ramai yang tertanya tanya tentang perkara ini termasuk saya. Tadi saya terbaca dari perkongsian di Page Medical Mythbusters Malaysia tentang perkara ini. jadi saya copy paste untuk tidak tersalah menyampaikan fakta

Ramai yang bertanya adakah x-ray selamat dilakukan ketika hamil?

Tahukah anda, tanpa radiasi dari mesin X ray pun, kita memang dah terdedah kepada gelombang radiasi dari alam persekitaran kita.

Radiasi dari udara, tanah, air, permakanan terutamanya bila berada di dalam kereta, keretapi dan lebih-lebih lagi di dalam kapal terbang disebabkan radiasi kosmik dari angkasa. Radiasi dari alam persekitaran sukar dielakkan.

Dalam setiap kehamilan yang sihat, risiko mendapat kecacatan janin adalah 2%. Bermaksud dalam setiap 100 kehamilan tanpa apa-apa masalah, kami akan temui juga 2 bayi yang lahir dengan kecacatan, walaupun kehamilan itu adalah kehamilan yg tidak mempunyai apa-apa masalah.

Radiasi bergantung kepada jenis X-ray yang anda perlukan dan jumlah sebenar radiasi yang anda terima. Lebih tinggi tahap radiasi, lebih besarlah risikonya terhadap bayi. Kebanyakan X-ray seperti X-ray pergigian tidak mendedahkan bayi kepada tahap radiasi yang cukup tinggi sehingga boleh menyebabkan masalah.

Kekuatan X-ray diukur dalam unit rad. Rad ialah unit yang menunjukkan berapa banyak radiasi yang diserap oleh badan. Bayi dalam kandungan yang terdedah kepada lebih daripada 10 rad didapati berisiko tinggi mengalami masalah pembelajaran dan penglihatan.

Tetapi anda tidak perlu risau. Kebanyakan X-ray jauh lebih rendah daripada ini. Jarang sekali bagi X-ray mempunyai kekuatan lebih daripada lima rad.

Apakah tahap radiasi tertinggi yang dibenarkan kepada janin, untuk menentukan kesihatan janin tidak terjejas?

Jawapannya : 5 rad = 0.05 Sv = 50 mSv.

Jika ibu menerima radiasi 0.01 rad bila melakukan CXR, apakah radiasi yang sampai ke bayi dalam kandungan?

Jawapannya 0.07 mrad = 0.00007 rad. 
Jadi, 5 rad ialah bersamaan dengan ibu mendapat sebanyak 71 RIBU kali Xray ( lebih kurang)

Jika doktor anda merasakan bahawa X-ray diperlukan dalam situasi tertentu, jangan bimbang. Jumlah radiasi yang akan bayi anda terima tentu saja dalam lingkungan julat yang selamat. Pada hari ujian dilakukan, pastikan juru xray yang bertugas tahu bahawa anda sedang hamil supaya beliau boleh memberi perlindungan yang sesuai kepada anda.

Semua X-ray bahagian bawah dada dibuat dengan abdominal shielding untuk melindungi bayi dlm kandungan justeru itu, radiasi yang sampai ke bayi dlm kandungan adalah sedikit. Kalau xray pergigian, atau radiasi ke bahagian kepala ibu, tidak perlu abdominal shield, kepala dgn perut jauh.

Harus diingatkan berulang-ulang kali, tanpa pemeriksaan xray, mungkin rawatan dan diagnosis yg sepatutnya diberikan kepada ibu hamil tak dpt dilakukan. Doktor sendiri akan mempertimbangkan keperluan Xray itu.

Apa-apapun, kesihatan dan keselamatan ibu diutamakan berbanding bayi dalam kandungan.

Tiada ibu, tiada bayi

Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak
Pegawai Perubatan
Obstetrik & Ginekologi 
Kementerian Kesihatan Malaysia

Semoga perkongsian ini memberi info & manafaat kepada semua. Untuk mendapat info kesihatan boleh follow Page di Facebook Medical Mythbusters Malaysia

KENAPA JANTUNG SAYA BERDEGUP LAJU SELEPAS MINUM KOPI INI?

Tadi saya terbaca perkongsian dari Facebook DZiehan Mustapa tentang kenapa bila seseorang itu minum kopi yang berbentuk untuk kesihatan/kekuatan dalam ni dia dapat dapat rasa jantung di berdenyut laju..

Perkongsian ni agak bagus untuk di kongsikan supaya kita tahu apa yang menyebabkan effect sebegitu berlaku bila kita ambil kopi supplement ni. Menurut dari perkongsian beliau ia adalah kerana..

Kopi tersebut mengandungi bahan terlarang yang tidak sepatutnya ada dalam serbuk minuman kopi. Antara bahan yang dikesan adalah sildenafil dan analognya, steroid, antihistamin, sibutramine dan taladafil.

Apa kesan kepada kita jika minum kopi yang ada Sildenafil serta analognya? kita perlu tahu terlebih dahulu apa itu sidenafil, kesan sampingannya dan mengapa ia berbahaya.

Sildenafil itu apa?

Sildenafil adalah sejenis ubat yang tergolong dalam kumpulan phosphodiesterase (PDE) inhibitors. Sildenafil digunakan dalam rawatan mati pucuk atau kegagalan ereksi bagi kaum lelaki.

Ubat sildenafil berfungsi dengan mengembangkan saluran darah pada zakar apabila dalam keadaan ghairah. Justeru keadaan seperti ini meningkat dan memudahkan aliran darah ke zakar, seterusnya membolehkan individu lelaki tersebut menegangkan zakarnya dengan kekerasan yang sepatutnya.

Walau bagaimanapun seseorang yang mengambil ubat atau produk yang mengandungi sildenafil ini tidak bermakna masalah mati pucuk atau kurang nafsu seks akan dapat diatasi atau telah sembuh.

Apakah kesan sampingan Sildenafil?

Antara kesan sampingan ubat sildenafil adalah sakit kepala, pening, flushing (rasa panas pada bahagian muka, leher dan dada), masalah penghadaman, hidung tersumbat, jangkitan saluran pernafasan, serangan jantung, angina pektoris, DEGUPAN JANTUNG PANTAS, mudah pengsan, hipotensi postural, migrain, kemurungan, perubahan pada penglihatan seperti penglihatan menjadi kabur, penglihatan menjadi biru, atau sensitif terhadap cahaya, cirit-birit, jangkitan pada saluran kencing dan ruam.

Justeru pengambilan produk kopi yang dicemar palsu dengan ubat sildenafil ini dikatakan sangat merbahaya kerana tidak diketahu jumlah dos yang terkandung di dalamnya dan penggunaannya tidak berada di bawah pengawasan doktor.

Sudah tentu mengambil minuman kopi seperti ini, dengan kesan sampingnya terhadap salur darah dan jantung yang sangat ketara oleh seseorang individu yang tidak mengetahui latar belakang status kesihatannya adalah sangat berisiko. Mungkin boleh mengakibatkan maut akibat serangan jantung atau stroke.

Pengusaha kopi yang dicemar palsu dengan ubat sildenafil sering meletak jumlah dos yang lebih agar kesannya dapat dilihat dan dirasai oleh pengguna. Apabila pengguna mengambilnya dan merasai kesan yang sugguh ketara, mereka akan kerap membelinya semula.

Itu adalah teknik pemasaran yang tidak bertanggungjawab dan sangat merbahaya serta tidak mementingkan kesan terhadap kesihatan serta nyawa pengguna yang menggunakan produk jualan mereka.

Jadilah pengguna yang bijak dan tidak mudah terpengaruh atau ingin mencuba produk-produk kopi kuat seperti ini. Kebanyakkan kopi-kopi ini berasal daripada luar negara.

Sumber :

Ahli Farmasi Anda
Mohd Dziehan Mustapa
Medical Mtyhbuster Malaysia (M3)

Semoga dengan perkongsian ini memberi info kepada penggemar kopi kesihatan dalaman terutama lelaki. Jangan nak hebat dalam kelambu anda berisiko tinggi untuk terkena serangan jantung & strok.

AWAS! INI SEBABNYA BAHAYA BEDAK TALKUM KEPADA BAYI PEREMPUAN

Kebiasaan yang kita nampak sejak turun temurun di lakukan oleh ramai para ibu kepada bayi. Menyapu bedak talkum keseluruh badan termasuk bahagian kemaluan. Selain untuk mewangikan si kecil.. Kononnya untuk mengelakkan berlakunya ruam lebih lebih lagi di bahagian kemaluan.

Tiba masanya kita mengubah cara tersebut sebab ia sangat berisiko terutama kepada bayi perempuan. Kenapa bahaya menyapu bedak talkum di bahagian kemaluan bayi perempuan.

Dari sumber yang saya baca.. Bedak Talkum boleh menyebabkan kanser ovari. Jangan ingat bayi atau kanak kanak tidak boleh mengidap penyakit kanser ovari. Baru baru viral seorang kanak kanak 8 tahun tak silap saya menderita kanser ovari & telah pun meninggal dunia tapi kes kanak kanak tu saya tak pasti apa punca dia mendapat kanser ovari cuma saya nak jelaskan usia bukan penentu di jangkiti kanser ovari ni.

Kenapa bedak talkum boleh menyebabkan kanser ovari korang boleh baca dari printscreen di bawah..

Jadi adalah lebih baik mencegah dari merawati bila dah terkena penyakit tersebut. Tak perlu menyapu apa2 bedak talkum untuk elakkan ruam cuma kena selalu tukar diapers & cuci jer. Jangan biar anak anak korang lama terendam dengan kencing dalam diapers tu. Itulah salah satu punca penyebab ruam.

Semoga info ini memberi manafaat kepada semua ibu bapa. Ubah amalan yang berisiko.. Amalkan cara yang lebih selamat untuk mengurangkan risiko pasa si kecil.

INILAH TAKTIK LICIK PENJUAL LARISKAN PRODUK

Memandangkan sekarang lambakkan produk kesihatan,kecantikkan & kosmetik di pasaran tempatan rasanya perlu juga saya menulis isu ni di sini sebagai perkongsian untuk pengguna di luar sana termasuk la saya sendiri.

Tadi saya ada terbaca dari posting di Facebook milik Saudara Dziehan Mustapa tentang satu topik yang di bincangkan dalam satu wawancara di Radio IKIM. Ia berkenaan taktik licik peniaga yang cuba menipu pengguna untuk melariskan produk mereka.

Untuk tidak tersalah fakta saya hanya copy untuk rujukan anda..

RINGKASAN TAJUK PERBINCANGAN WAWANCARA RADIO IKIM

Taktik licik penjual yang dilakukan untuk melariskan jualan produk mereka:

1. Jual produk tidak berdaftar walaubagaimanapun pemilik produk menyatakan “pendaftaran dalam proses dan pihak KKM yang lewat buat kerja”.
Hakikat sebenarnya mengikut Piagam Pelanggan jumlah masa untuk proses pendaftaran ubat adalah:

– Ubat terkawal memerlukan preskripsi (Masa pendaftaran: 210 hari bekerja)
– Ubat terkawal tidak memerlukan preskripsi (Masa pendaftaran: 210 hari bekerja)
– Ubat baru (Masa pendaftaran: 245 hari bekerja)
– Produk suplimen /tradisional
– Mengandungi 1 bahan aktif (Masa pendaftaran: 116 hari bekerja)
– Mengandungi 2 atau lebih bahan aktif (Masa pendaftaran: 136 hari bekerja)

Semua syarat masa dipatuhi jika permohonan lengkap dikemukakan dan tiada masalah lain yang timbul semasa memproses permohonan.

2. Jual produk yang tidak berdaftar dan mengandungi bahan terlarang seperti steroid/perangsang seks/ubat terkawal dll. Rujuk pautan berikut sebagai sumber rujukan dan contoh: http://npra.moh.gov.my/…/…/adulterated-products-unregistered

3. Jual produk yang berdaftar tetapi apabila berada dalam pasaran ia diubah formulasi/ubah label pada kotak atau botol produk. (Boleh dikesan apabila tiba-tiba pemilik produk membuat packaging/pembungkusan produk baru)

4. Jual produk ubat tetapi bukan ahli yang sah mengikut perundangan dan mempromosikan ubat untuk tujuan lain. (Cth : Jual ubat Pil keguguran/Jual Tablet Steroid untuk tujuan meningkatkan berat badan/ Jual Cream yang mengandungi ubat seperti hormon)

5. Jual product yang mengandungi ubat tetapi dalam bentuk bukan ubat kemudian buat tuntutan seperti ubat. (Cth: Candy [bentuk gula-gula] untuk perangsang seks/gula-gula yang mengandungi ubat perangsang seks)

6. Produk maknan tapi buat claim/tuntutan perubatan (Cth minuman jus-jus atau minuman herba yang membuat promosi boleh merawat penyakit kencing manis, darah tinggi, strok, gout, lelah, kanser dll)

7. Ada pemilik kosmetik yang memberi alasan produk mereka dipalsukan apabila KKM menemui bahan terlarang dalam produk mereka. Sebagai pemilik yang bertanggungjawab, mereka (pemilik produk) perlu tampil memberi penjelasan dan makluman awal kepada pengguna akan kewujudan produk palsu dalam pasaran, bukan selepas pihak KKM membuat tindakan.

Kawalan Kosmetik adalah berbentuk kawalan kendiri dan memang telah dinyatakan dalam buku panduan bahawa tanggungjawab pemilik produk untuk menjaga isu keselamatan produk mereka dalam pasaran.

8. Produk telah dirampas, masuk semula dalam pasaran dengan pembungkusan produk yang baru. (Dapat dikesan apabila ada produk seakan-akan produk yang pernah dirampas atau bermasalah namun berada semula dalam pasaran dengan pembungkusan produk yang baru)

9. Produk yang mempunyai bahan aktif yang sama daripada kilang yang sama tetapi jenama dan pembungkusan produk yang berbeza dan dimiliki oleh pemilik yang berbeza-beza (Boleh dikesan dengan pencarian nama pengilang menggunakan applikasi Medi-Quest [ https://play.google.com/store/apps/details… ]
dan melihat kesamaan produk dalam senarai produk yang dikeluarkan oleh pengilang tersebut)

10. Produk yang telah diharamkan di luar Negara namun masuk ke dalam negara kita, kemudian diberi nama dan pembungkusan produk yang baru (Boleh dikesan apabila berlakunya kesan sampingan kepada pengguna dan kes tersebut dilaporkan kepada pihak KKM)

11. Produk ubat, tetapi buat promosi sebagai kosmetik (Cth: ubat dalam bentuk suntikan yang dipromosikan sebagai produk kosmetik oleh penjual)

12. Produk yang dihantar untuk kelulusan notifikasi sebagai kosmetik tetapi penjual/pemilik membuat promosi produk sebagai ubat (Cth : Produk yang ada nombor notifikasi kosmetik tetapi membuat tuntutan untuk merawat lelah, resdung, menyambungkan ligamen lutut yang putus, meningkatkan funsi seks dll)

13. Produk hit ; Baca posting ini >
https://www.facebook.com/mohd.dziehan/posts/10155201913117630

14. Manipulasi Pengkelasan produk. Penggunaan bahan daripada “Negative List For Food”. Ia sepatutnya bukan makanan malah ia adalah ubat !! (Lihat gambar di bawah)

15. Antara taktik lain yang sering digunakan oleh penjual ubat-ubatan adalah :
Menggunakan imej profesional seperti visual personaliti yang memakai ‘white coat’ atau memakai alat stetoskop (Cth: produk sembur-sembur boleh merawat kencing manis, darah tinggi, stroke, gout, dll)

Penggunaan nama atau gelaran seperti Dr, Profesor, Dato’ juga turut digunakan dalam kalangan mereka yang tidak bertanggungjawab semata-mata hanya ingin menarik perhatian agar tampak memiliki reputasi yang tinggi. (Banyak contoh yang telah dibongkarkan status sebenar gelaran pangkat mereka dalam media sosial…anda pasti tahu

Tidak dilupakan juga, ada sesetengah penjual menggunakan agama untuk melariskan produk mereka. Penggunaan kenyataan makanan Sunnah adalah antara metod popular yang sering digunakan dalam kalangan penjual.

Selain itu juga ada sesetengah penjual menggunakan ustaz atau selebriti selaku duta dalam melariskan produk dan jualan mereka.

Tip buat pengguna;

• Pastikan produk ubat yang ingin dibeli berdaftar dengan pihak KKM atau untuk kosmetik ia mempunyai nombor notifikasi KKM. Boleh semak menggunakan applikasi Medi-Quest :
https://play.google.com/store/apps/details…

• Sekiranya pengguna membeli ubat atas talian…HANYA boleh membeli ubat yang dikategorikan sebagai over-the-counter (OTC) atau ubat am, tradisional dan suplemen kesihatan sahaja (No. MAL diakhiri dengan X, T atau N sahaja).

• Ubat yang memerlukan preskripsi TIDAK BOLEH dijual secara online. Ubat preskripsi hanya boleh didapati melalui pengamal perubatan berdaftar sahaja dan/atau didispens oleh ahli farmasi berlesen sahaja (No. MAL yang diakhiri dengan A)

• HANYA dapatkan ubat daripada laman web yang dikendalikan oleh ahli farmasi yang berlesen sahaja.

• ELAKKAN membeli ubat dari laman web luar negara.

• JANGAN terpedaya dengan iklan dengan janji-janji manis.

• Jangan terpedaya dengan promosi berbentuk testimoni. Tolak promosi bentuk seperti ini 100%. Kerana Anda terdedah dengan pembohongan.

• Setiap bentuk promosi ubat lihat kepada nombor kelulusan Lembaga Iklan Ubat K.K.L.I.U yang dicirikan seperti berikut : 4nombor siri/tahun cth —> 1234/2017 . Nombor ini perlu ada pada apa sahaja bahan promosi dalam bentuk cetakan atau poster multimedia mahupun iklan TV. Iklan radio kena ada ayat ini dilafazkan dalam skrip promosi “Iklan ini telah diluluskan oleh Lembaga Iklan Ubat KKM”. Semak iklan yang telah diluluskan dihttp://www.pharmacy.gov.my/v2/ms/apps/iklan

• Perlu diingatkan pembelian ubat secara online daripada sumber yang tidak sah anda mungkin akan mendapat ubat yang tidak berdaftar atau ubat yang dicemari racun berjadual yang boleh memudaratkan nyawa anda.

• Semakan produk yang dikesan mengandungi racun berjadual boleh di semak http://npra.moh.gov.my/…/…/adulterated-products-unregistered

• Netizen boleh membantu dengan memberi cadangan, membuat aduan atau pertanyaan menggunakan sistem pengurusan aduan ini kepada pihak KKM di : http://moh.spab.gov.my/eApps/system/index.do

• Pengguna atau netizen boleh menggunakan perkhidmatan Pusat Panggilan Farmasi Kebangsaan (NPCC) di talian bebas tol 1800-88-6722 yang telah disediakan oleh Bahagian Perkhidmatan Farmasi KKM untuk bertanyakan sebarang kemusykilan berkaitan ubat-ubatan. (Isnin-Jumaat : 8am-5pm)

Pegawai Farmasi Anda
Mohd Dziehan Mustapa
Medical Mythbusters Malaysia (M3)

Kredit: Infografik daripada Cawangan Penguatkuasa Negeri Kelantan

Harap dengan perkongsian ini dapat memberi manafaat kepada anda pengguna di luar sana supaya tidak terpedaya dengan produk produk yang ada di pasaran.