Tips ajar anak berhenti pakai diapers , Kongsi dari pengalaman.

Assalamualaikum dan Hai , yang baca post tips ajar anak berhenti pakai diapers ini mesti lah ibu bapa yang baru nak ajar anak supaya pandai ke tandas dan tak perlu pakai diapers buat kali pertama kan  ? Allhamdulillah saya ada empat  orang anak dan ini kali pertama saya nak beri tips pengalaman ni rasanya. Sebab sebelum ni rasa macam tak layak je.

Syamim 3 tahun 3 bulan baru berjaya betul-betul kencing dan buang air besar di tandas sendiri.  Malu nak cakap , anak cik kiah hujung sana tu dah pandai kencing tak pakai pempers masa umur 1 tahun. Kan ?

Alah sebenarnya benda ni bergantung kepada masa , keadaan dan kerajinan si penjaga anak itu.

Dulu anak sulung dan kedua memang pengasuh jaga , mereka pakaikan diapers sehingga lah anak besar dalam 3 tahun mereka ajarkan. Semasa anak no 3 , awal juga dalam 2 tahun dah pandai ke tandas di sebab kan dia geli lampin penuh sokmo.

Ni no 4 , jarang sangat duduk di rumah waktu siang. selalu follow ibu hantar / ambik kakak bertiga ke sekolah dan pulang dari sekolah. Jadi tak ada masa nak tranning. Alasan kot!  Apa pun jom tengok tips ajar anak berhenti pakai diapers di bawah.

1 : Mula mula mesti lah jangan pakaikan lampin

2 : Pesan banyak kali  , terpandang je muka anak tuh tanya dia , ” nak kencing tak ? kalau nak kening bagi tahu cepat. Kita kecing tandas tau ” … anak akan respon masa ni. Angguk2 kepala.

3 : Kadang kadang anak anak terbabas , macam syamim pernah terbuang air besar dalam seluar dan kencing juga. Kalau kencing tu kita hanya cakap la. ” Kenapa lambat bagi tahu , kenapa tak pergi tandas sambil gelak-gelak ” . Jangan sesekali marah dia. Tapi kalau dia terbuang air besar , kita boleh terus saiko dia , part geli dan lain lain tu. Esok nya comfirm bila nak terbuang air besar dia kalut semacam masa buka seluar tu. Comey tau.

4 : Umur anak dah 4 tahun boleh lah ajar dia pakai seluar dan baju sendiri juga. Masa ni memang semua part penjagaan diri kena ajar. Umur 5 tahun kan dah nak sekolah. Ada juga anak sekolah umur 4 tahun ye ? tapi tu memang tak kisah sebab 4 tahun memang ada cikgu nak ajar semua ni. Tapi lagi bagus kita ajarkan sendiri , kurangkan stress si pejaga tu.

Apa pun memang kena sabar banyak lah. Sebab nak ajar budak kecik memang perlukan kesabaran , cakap ulang2 44 kali baru dia faham sikit.

 

Macam mana la ibu tak membebel ?

Assalamualaikum dan hai semua .. hurmmm nak luah perasaan lagi. Semoga bila anak dah besar nanti baca lah niat murni ibu. Di harapkan anak-anak faham dan maafkan ibu. Saya ni bukan lah sejenis perempuan yang suka membebel. Saya suka duduk diam diam dan buat hal sendiri. Dulu sebelum berkahwin , saya seorag yang happy go lucky orang kata. Mudah ketawa dan buat lawak bodoh.

Tetapi sekarang .. jauh berbeza. Sekarang baru faham kenapalah mak kita dulu membebel jek kerjanya. Dulu mak saya start jam 6 pagi dah mula membebel.Saya jadi rajin pun sebab takut kena bebel. Tapi di sebabkan adik ramai kena jugak tempias bebel walaupun rasa dah buat habis baik.

Sekarang dah ada anak sendiri , bukan seorang tetapi empat orang .. dan faham .. kenapa lah mak atau ibu ni suka membebel. Opss bukan suka , tetapi terpaksa kot.

Minggu lepas , memang membebel dekat aliya sebab mengaku nak ke ikea tak bincang dengan ibu.Nak beli pokok je pun , cikgu nak pokok tu .. pokok tu ada dekat ikea je katanya. Bila dah pergi tengok pokok tu , alahai melambak di nursery pokok biasa. Penat je masuk ikea.

Minggu ni membebel lagi ke aliya sebab pandai-pandai janji nak beli aiskrim dari kilang untuk aktiviti sekolah. Kilang tu pun kebetulan jauh. Hari tu beli pun sebab jumpa blogger dan blogger tersebut bawakan. Dia pandai-pandai janji dengan cikgu dia. Penat betul jadinya.

Kemudian hari ni , husna pula. Selepas ambil 3 beradik di sekolah mereka. Saya ke sekolah satu lagi ambil lagi 4 orang budak. Semua budak termasuk anak saya dan anak saudara saya ada 9 orang dalam kereta. Husna buka kasut dan baju sekolah. Tiggal tshirt dan kain je.

Lepas hantar semua balik , tinggal lah anak saya dalam kereta 4 orang. Nak singgah di Hero kejap beli stok makanan dan ais krim untuk aliya bawa ke sekolah. Kemudian nak beli barang untuk kutu. Sibuk kan saya ni ?

Kemudian , kita ni nak cepat. Husna boleh hilang kasut dalam kereta. Terpaksa punggah satu kereta uols cari kasut dia. Ya ampun mendidih rasa hati ni , dengan panas terik nye .. dengan syamim aktif nye .. si laila kuat sememeh.

ibu-kuat-bebel

Tu baru sikit lah , banyak lagi perkara-perkara yang buatkan ibu ni rasa nak membebel je. Dah tu sekali cakap tak juga ikut. Kemain cakap lembut-lembut sambil gelak-gelak. Diorang buat tak endah je. Sekali kena siren bebel baru gerak.

Kadang-kadang si ayah pun sama je naik. Perempuan ni , dalam kepala dah siap jadual. Apa nak buat pada sekian sekian waktu. Simpan barang-barang di mana. Semua dah tetap. Tetapi anak-anak susah nau nak ikut. Lepas makan tak cuci pinggan lah. Orang kata kalau nak keluar rumah tutup pintu , pun tak buat. Rimas bila semua yang kita atur orang tak ikut. Benda cakap setiap hari , selama bertahun .

Letih. Letih melayan sampai stress tu yang di luahkan melalui bebelan. Harap faham.

Tetapi kalau leteran ibu akan memberi kesan baik kepada anak. Allhamdulillah.. Ibu tak akan berhenti bebel selagi nyawa di kandung badan. Gitu kekdahnya .. Saya memang cerewet sikit dengan anak-anak.

 

Apa itu Paedophilia atau paedophile atau PEDOPHILES.

Tengah sembang dengan kawan , terbaca satu petikan perkongsian dari Biru Laut  . Jadi saya terfikir untuk berkongsi di sini. Saya ada 3 anak perempuan , dan saya kurang update gambar anak-anak. Ini adalah salah satu sebab.. Terlalu banyak kes melibatkan kanak-kanak , hampir setiap hari. Saya tak sanggup tengok gambar kanak-kanak yang di sumbatkan dalam kotak , yang di bakar dan lain-lain. Bagaimana orang sanggup berkongsi-kongsi gambar tersebut di media social terutamanya facebook.

Bacalah petikan di bawah , ada banyak kesalahan yang kita buat secara tak sengaja. Semoga masih belum terlewat. Saya pun pernah buat. Akan di usahakan delete. Oh masa tu masih mentah.

Apa itu Paedophilia atau paedophile atau PEDOPHILES.

Apa itu Paedophilia atau paedophile atau PEDOPHILES.Continue reading