Review Mamteen : Makanan tambahan untuk ibu sedang hamil , ikhtiar hamil dan menyusu

Assalamualaikum dan hai semua , jadi saya dah cuba tablet Mamteen ni. Mamteen adalah makanan tambahan untuk ibu sedang hamil , ibu yang berikhtiar untuk hamil , ibu yang menyusu anak dan wanita yang mengalamai masaalah haid tidak teratur.

Nak lah share disini. Saya cuba amalkan tablet Mamteen selama lebih kurang 2 minggu dah. Sekarang ni kandungan saya 18 minggu , dalam 16 minggu macam tu selalu kurang cergas lah banyak tidur. Tidur siang untuk ibu mengandung bukan tak bagus. Tapi habis la jadual semua lari ye. Masak untuk anak tu tugas nombor 1 pun tak dapat buat dengan betul. Tapi allhamdulillah sejak akhir-akhir ni sihat sangat pula rasa badan ni. Boleh jahit baju sehari 2 pasang lagi tu. Bisnes online emas sentiasa jalan. Allhamdulillah sangat sebab dah sihat. Nikmat tau. Sekarang dengan bangga boleh cakap lah tak ada alahan apa-apa.

Saya dah cuba .. anda bila lagi ?

Pil vitamin dari klinik pun saya ambil besama dengan Mamteen ini. Saya cuma harap bacaan HB saya okay semula. Susu ke apa-apa yang lain tak ada. Makan pun macam biasa je. Makan sayur dan buah serta air kosong banyak-banyak.Kesan nya .. Allhamdlillah cergas dan sihat. Kurang dah demam. Memang kena amalkan selalu lah. Kulit pun terasa lebih cantik … perasan kot tapi rata-rata kawan saya kata semakin cantik kulit saya ni hehehe.

Untuk korang yang berikhtiar untuk hamil dan meningkatkan kesuburan juga boleh amalkan Mamteen ya. Selain dari itu  Golongan yang sesuai mengambil Mamteen :

  • Wanita dlm pantang
  • Wanita sedang menyusu, kerana kandungan di dalam Mamteen bertindak sebagai agen Milk Booster
  • Wanita yg sedang ikhtiar hamil kerana kandungan di dalam Mamteen dapat menyuburkan hormon wanita (vitamin C, kurma, olive leaf extract, saffron powder dan DHA)
  • Tidak mengandungi kolagen jadi ianya selamat untuk digunakan bagi mereka yang alahan pada kolagen.
    ?Mamteen selamat diambil oleh ibu dan bayi dlm kandungan kerana mempunyai kelulusan kkm dan kilang gmp.
Tablet kunyahan Mamteen

Saya tertarik nak cuba produk MAMTEEN ni selepas baca khasiat dan di perbuat dari bahan-bahan nya iaitu delima , kurma , kacang badam , brokoli , tomato , saffron dan daun zaitun. Mamteen bertindak sebagai makanan tambahan yang memberikan tenaga berpanjangan serta menstabilkan hormon wanita. Berat tidak stabil, jerawat, depresi, masalah kesuburan dan lain lain.  kebanyakannya berpunca dari hormon yang tidak stabil.

Saya senaraikan khasiat dan kebaikkan bahan-bahan yang di adunkan ke dalam Mamteen di bawah yee 

Delima

  1. Membantu mendapatkan bayi yang sihat dan kulit yang cantik.
  2. Memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu.
  3. Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung.
  4. Baik untuk penghadaman perut.
  5. Mengurangkan kemungkinan diserang kanser prostat, kanser paru-paru dan kanser payudara.
  6. Buah delima memberi kesan semula jadi kerana dapat mnyahtoksid dan meningkatkan kecantikan kulit semula jadi. Kulit yang sihat merupakan dambaan setiap orang.
  7. Mencegah keletihan.
  8. Mencegah rasa mual.
  9. Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu.
  10. Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah.

Kurma

  1. Kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa(glukosa memberikan tenaga kepada ibu mengandung untuk melakukan aktiviti seharian)
  2. Tenaga diserap serta merta selepas makan kurma.
  3. Kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C dan juga niasin.

Susu

  1. Zat besi, tembaga dan vitamin A dalam susu baik untuk kecantikan iaitu mencantikkan kulit agar kekal bersinar.
  2. Kalsium susu dapat menguatkan tulang.
  3. Kandungan magnesium dalam susu dapat memberikan kekuatan kepada jantung dan sistem saraf.
  4. Mengandungi kalsium yang dapat mengurangkan risiko kanser terutama kanser usus besar.
  5. Mengandungi “Conjugated Linoleic Acid” (CLA) yang membantu meningkatkan metabolisme dan mengurangkan reaksi alergi makanan. Mengandungi protein berkualiti tinggi dan banyak lagi.

Brokoli

  1. Meningkatkan sistem imunisasi kerana brokoli kaya dengan beta-carotene, zinc dan
    selenium yang menguatkan system imunisasi.
  2. Mengurangkan risiko kecacatan dalam kandungan kerana secawan brokoli mengandungi 94mg asid folik, iaitu salah satu vitamin B yang sangat penting untuk tumbesaran janin semasa dalam kandungan.
  3. Mengurangkan penyakit kencing manis ini kerana brokoli kaya dengan fiber dan rendah kandungan gula, penggunaan insulin dapat dibekalkan pada tahap yang minimum.
  4. Zat besi, tembaga dan vitamin A dalam susu baik untuk kecantikan iaitu mencantikkan kulit agar kekal bersinar.
  5. Kalsium susu dapat menguatkan tulang.
  6. Kandungan magnesium dalam susu dapat memberikan kekuatan kepada jantung dan sistem saraf.
  7. Menggalakkan kesihatan tulang kerana brokoli mengandungi lebih banyak kalsium berbanding kebanyakkan produk tenusu, serta mengandungi vitamin K yang menggalakkan tulang yang sihat sekaligus dapat menghindarkan osteoporosis di usia muda. Vitamin C di dalam brokoli yang bertindak sebagai antioksidan dan anti-keradangan membantu melegakan symptom selsema.

Tomato

  1. Membekalkan badan dengan vitamin dan mineral yang banyak seperti vitamin A, vitamin K, vitamin B1,B3,B5,B6,B7, vitamin C, folat, zat besi, potassium, magnesium, chromium, choline dan phosphorus.
  2. Tomato mengandungi asid coumaric dan asid chlorogenic yang boleh melindungi badan daripada bahan yang karsinogen (bahan yang boleh menyebabkan kanser) yang dihasilkan oleh asap rokok.
  3. Memperbaiki sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit.
  4. Mengurangkan bahaya pengambilan ubat statin, ubat yang boleh mengurangkan tahap kolestrol badan dengan mengurangkan penghasilannya oleh hati, dengan menyekat tindak balas enzim. Pengambilan ubat ini ada implikasinya, antaranya adalah penyakit hati.

Saffron

  1. Mencerdaskan minda, penyakit radang paru-paru, sakit tekak dan tonsil.
  2. Sebarang masalah kulit, menghindarkan batuk dan selsema.
  3. Memudahkan penghadaman dan menghilangkan bau mulut.
  4. Membuang angin dan asid yang berkumpul dalam perut.
  5. Menambahkan tenaga zahir dan batin.
  6. Pertumbuhan akal dan fizikal bayi serta kanak-kanak.
  7. Awet muda dengan kulit cerah dan bersih.
  8. Bahan penenang bagi masalah kemurungan dan runsing.
  9. Mengurangkan kesakitan pada kanak-kanak ketika tumbuh gigi.
  10. Melancarkan perjalanan haid yang tidak menentu.
  11. Menguatkan ingatan dan menghilangkan keletihan.
  12. Menyembuhkan sakit perut, pening, sakit gigi, sakit mata dan pelbagai penyakit lain.

Daun Zaitun

  1. Daun Zaitun banyak digunakan untuk menjaga kestabilan gula darah dalam tubuh.
  2. Kandungan antioksidan di dalam daun Zaitun ini lebih tinggi dibandingkan teh hijau yang selama ini dikenal sebagai sumber antioksidan yang sangat baik bagi tubuh.
  3. Daun Zaitun dapat mencegah kerosakan saraf dan mencegah penyakit kanser.

Cara pengambilan Mamteen 

  • Mamteen tablet berperisa susu dan delima blh diambil secara isap atau kunyah.
  • Sebotol Mamteen mempunyai 30 tablet, boleh ambil 1-2 tablet sehari utk kesan maksima. Sebaiknya 15-30 minit sebelum breakfast.
  • Mamteen boleh diambil oleh wanita hamil seawal 12 minggu kandungan dan keatas.

INFO PRODUK
MAMTEEN – 30 TABLET KUNYAH

RM 65 SEMENANJUNG MALAYSIA
RM 69 SABAH DAN SARAWAK

INSTAGRAM : INSTAGRAM.COM/MAMTEENHQ
FACEBOOK : FACEBOOK.COM/MAMTEENHQ

 

MINUM TEH BOLEH MEMPERCEPATKAN BUKAAN BERSALIN

Bagi ibu ibu yang dah di trimester akhir memang akan mula mencari petua atau cara untuk mempercepatkan bukaan bersalin. Almaklum la.. Kontraksi tu sangat menyakitkan jadi tak ada yang sanggup menahan sakit kontraksi tu lama lama kan.

Kadang kadang ada orang sampai berhari hari terpaksa menahan sakit kontraksi tapi masih belum boleh bersalin kerana tiada lagi bukaan serviks. Dan akhirnya kalau terlalu lama mungkin doktor akan guna kaedah induce untuk membuka laluan atau terpaksa bersalin guna kaedah pembedahan.

Kebanyakkan wanita memang kalau boleh tak nak induce ataupun bersalin secara pembedahan. Yelah.. Agak rumit untuk menjaga pantang.. Induce pulak agak menyakitkan. Jadi mungkin tip tip & petua dapat membantu ibu ibu untuk mempercepatkan bukaan bersalin.

Antara tip yang ada boleh cuba lakukan ialah dengan meminum teh sehari secawan. teh yang di galakkan di minum adalah teh hijau & Jasmine. Dengan cara tu di katakan dapat membantu mempercepatkan bukaan serviks.

Selain tu petua yang kita biasa dengar dengan memperbanyakkan bergerak atau berjalan untuk mempercepatkan proses bersalin. Elakkan sembelit sekiranya berlaku sembelit kerana sembelit boleh menghalang kepala bayi untuk keluar. Jadi kalau mengalami sembelit elok la berjumpa doktor & dapatkan ubat untuk melawas.

Bersama suami jugak salah satu cara mempercepatkan bukaan servis & proses bersalin kerana air mani juga berperanan seperti ubat induce yang di gunakan untuk membuka pangkal rahim

Semoga tip ni membantu para ibu yang menanti hari bersalin supaya memudahkan proses bersalin nanti.

INI SEBAB BAYI MENGERAS DALAM PERUT & CARA MENGATASINYA

Bagi wanita yang biasa mengandung memang akan alami perut rasa mengeras & kejang. Kadang – kadang sampai rasa tegang dalam perut. Memang salah satu pengalaman hamil yang indah juga kan? Tapi ramai yang tak tahu kenapa berlaku situasi seperti itu..

Membawa bayi dalam kandungan memberi banyak tekanan ke atas otot-otot, sendi dan urat-urat anda. Maka tidak hairanlah jika anda rasa tidak selesa di bahagian perut.

Mungkin ramai beranggapan ia reaksi biasa baby dalam perut tapi sebenarnya perkara tu berlaku ada sebabnya.. Tiada satu perkara pun dalam dunia ni berlaku tanpa alasan & sebab munasabab.. Jadi meh saya kongsikan dengan anda kenapa berlakunya bayi mengeras..

  1. Bayi bergerak aktif
  2. Biasanya berlaku semasa atau selepas bersama pasangan (suami)
  3. Selepas melakukan senaman
  4. Semasa mengangkat barang yang berat
  5. Bila si ibu aktif
  6. Perut penuh
  7. Semasa atau selepas mengurut perut
  8. Dehidrasi

Dari apa yang saya baca itulah faktor yang mungkin buat bayi mengeras dalam perut. Dan cara mengatasinya adalah..

  • Cuba duduk sebentar.
  • Baring mengiring ke bahagian bertentangan di mana kesakitan itu berlaku, dan tinggikan kaki anda.
  • Mandi air hangat.
  • Tuam bahagian yang sakit menggunakan botol air panas atau beg gandum.
  • Cuba relaks.

Kram & kejang perut biasanya tak perlu risauan jika berlaku semasa awal kehamilan. Tetapi kalau ada simptom-simptom yang lain seperti mengalami pendarahan, ada kemungkinan kecil ia merupakan tanda anda mengalami keguguran lewat. Harus di ingat bahawa keguguran lewat sangat jarang berlaku berbanding keguguran awal. Hanya kira-kira satu dalam 100 keguguran berlaku pada lewat kehamilan. Jadi jika ada tanda tanda berikut merujuk la kepada doktor

Semoga perkongsian ini memberi manafaat buat semua.

AWAS! INI SEBAB WANITA HAMIL HARUS ELAK MAKAN SUSHI

Bagi wanita wanita yang sedang hamil tentu nak jaga kandungan sebaik mungkin agar anak yang di kandung nanti membesar dengan sihat & lahir dengan sempurna kan. Mana ada ibu bapa yang harap anak dalam kandungan menghadapi apa2 masalah kesihatan apatah lagi bila lahir. Semua mengharapkan yang terbaik.

Sebab tu la kena jaga dari awal kandungan supaya janin membesar dengan baik. Kena jaga pemakan semasa mengandung jangan ikut tekak jer.. Yer betul kadang kadang ibu mengandungi mengalami mengidam makanan tu ini.. Tapi gejala mengidam ni sebenarnya boleh di kawal. Sebab ia cuma nafsu.. Apa yang rasa memudaratkan tu banyak banyak Isghtifar supaya dapat di elakkan agar tidak memudaratkan bayi dalam kandungan.

Antara makanan yang perlu ibu ibu yang sedang hamil perlu elakkan adalah Sushi. Kenapa tak boleh makan Sushi??

Ibu hami di nasihatkan untuk mengelak makan daging mentah contoh Sushi atau makanan yang kurang masak kerana ia mengandungi toksoplasmosis iatu parasit yang akan menyebabkan jangkitan serius kepada janin dan juga E.coli sebab a juga merbahaya kepada ibu hamil & kandungannya

Jadi kepada ibu ibu yang sedang mengadung tu.. Elakkan yer makan makanan yang berasaskan daging mentah atau kurang masak bagi menjamin kesihatan yang baik kepada anda & juga bayi yang di kandung.

Semoga info ini dapat memberi manafaat kepada semua wanita & ibu ibu yang sedang hamil.

Ibu Hamil Di Trimester Kedua Lebih Kuat Berpuasa ?

Disebabkan saya hamil sekarang ni , saya pun saja la membaca info lebih banyak tentang ibu hamil berpuasa. Mana tahu ada tip menarik yang boleh di amalkan. Saya sekarang berada di dalam trimester kedua. Allhamdulillah masih cergas dan sihat. Kadang-kadang je la lenguh kaki dan pinggang sedikit. Masih boleh menguruskan anak-anak dan aktif macam biasa.

Kalkulator Waktu Subur & Kalkulator Tarikh Bersalin

perkembangan-janin

6 Bulan 🙂

Mengira Waktu subur Wanita

Di bulan puasa ni saya rasa lebih cergas pula , walaupun berpuasa. Ada fakta menyatakan ibu hamil di trimester kedua lebih kuat berpuasa. Mengikut pengalaman macam betul je , dulu pernah berpuasa di trimester ke tiga. Asyik muntah buih je , perut sakit sampai rasa nak pitam. Jadi sampai setengah hari je kena buka. Pernah juga berpuasa di trimester pertama , tak tahan rasanya lembik. Tetapi kali ni boleh. Allhamdulillah walaupun makan sahur kadang-kadang air sahaja , kadang-kadang sepotong kek , jadi la .. memang kurang makan sejak mengandung kali ni.

Rahsia Mudah Hamil – Tips Kesuburan Untuk Wanita

Tetapi eloklah ibu-ibu rujuk kepada doktor terlebih dahulu kan. Kesihatan ibu mengandung tak sama semunya , ada macam-macam masaalah yang tak pernah dengar pun wujud semasa mengandung ni. Makan kurma lebih sempena bulan puasa ni. Kalau tanya vitamin apa yang saya ambil , tak ada vitamin selain dari vitamin klinik dan vco.

Saya kira bernasib baik di beri kesihatan yang baik.

Allhamdulillah .. selamat berpuasa 🙂

Jom baca sini — > Berpuasa semasa hamil