Assalamualaikum dan hai semua , jadi saya dah cuba tablet Mamteen ni. Mamteen adalah makanan tambahan untuk ibu sedang hamil , ibu yang berikhtiar untuk hamil , ibu yang menyusu anak dan wanita yang mengalamai masaalah haid tidak teratur. Nak lah share disini. Saya cuba amalkan tablet Mamteen selama lebih kurang 2 minggu dah. Sekarang ni kandungan saya 18 minggu , dalam 16 minggu macam tu selalu kurang cergas lah banyak tidur. Tidur siang untuk ibu mengandung bukan tak bagus. Tapi habis la jadual semua lari ye. Masak untuk anak tu tugas nombor 1 pun tak dapat buat dengan betul. Tapi …
Bagi ibu ibu yang dah di trimester akhir memang akan mula mencari petua atau cara untuk mempercepatkan bukaan bersalin. Almaklum la.. Kontraksi tu sangat menyakitkan jadi tak ada yang sanggup menahan sakit kontraksi tu lama lama kan. Kadang kadang ada orang sampai berhari hari terpaksa menahan sakit kontraksi tapi masih belum boleh bersalin kerana tiada lagi bukaan serviks. Dan akhirnya kalau terlalu lama mungkin doktor akan guna kaedah induce untuk membuka laluan atau terpaksa bersalin guna kaedah pembedahan. Kebanyakkan wanita memang kalau boleh tak nak induce ataupun bersalin secara pembedahan. Yelah.. Agak rumit untuk menjaga pantang.. Induce pulak agak menyakitkan. …
Bagi wanita yang biasa mengandung memang akan alami perut rasa mengeras & kejang. Kadang – kadang sampai rasa tegang dalam perut. Memang salah satu pengalaman hamil yang indah juga kan? Tapi ramai yang tak tahu kenapa berlaku situasi seperti itu.. Membawa bayi dalam kandungan memberi banyak tekanan ke atas otot-otot, sendi dan urat-urat anda. Maka tidak hairanlah jika anda rasa tidak selesa di bahagian perut. Mungkin ramai beranggapan ia reaksi biasa baby dalam perut tapi sebenarnya perkara tu berlaku ada sebabnya.. Tiada satu perkara pun dalam dunia ni berlaku tanpa alasan & sebab munasabab.. Jadi meh saya kongsikan dengan anda kenapa berlakunya bayi mengeras.. …
Bagi wanita wanita yang sedang hamil tentu nak jaga kandungan sebaik mungkin agar anak yang di kandung nanti membesar dengan sihat & lahir dengan sempurna kan. Mana ada ibu bapa yang harap anak dalam kandungan menghadapi apa2 masalah kesihatan apatah lagi bila lahir. Semua mengharapkan yang terbaik. Sebab tu la kena jaga dari awal kandungan supaya janin membesar dengan baik. Kena jaga pemakan semasa mengandung jangan ikut tekak jer.. Yer betul kadang kadang ibu mengandungi mengalami mengidam makanan tu ini.. Tapi gejala mengidam ni sebenarnya boleh di kawal. Sebab ia cuma nafsu.. Apa yang rasa memudaratkan tu banyak banyak Isghtifar …
Disebabkan saya hamil sekarang ni , saya pun saja la membaca info lebih banyak tentang ibu hamil berpuasa. Mana tahu ada tip menarik yang boleh di amalkan. Saya sekarang berada di dalam trimester kedua. Allhamdulillah masih cergas dan sihat. Kadang-kadang je la lenguh kaki dan pinggang sedikit. Masih boleh menguruskan anak-anak dan aktif macam biasa. Kalkulator Waktu Subur & Kalkulator Tarikh Bersalin 6 Bulan 🙂 Mengira Waktu subur Wanita Di bulan puasa ni saya rasa lebih cergas pula , walaupun berpuasa. Ada fakta menyatakan ibu hamil di trimester kedua lebih kuat berpuasa. Mengikut pengalaman macam betul je , dulu pernah …