Macam mana nak kurus ? Kira BMR , DCR , BMI , LOA ?

Macam mana nak kurus ? tanya KevinZahri sambil cebik muka. Tak dapat ku lupakan .. maka pelbagai jawapan keluar dari mulut peserta antaranya … tak makan nasi , banyakkan bersenam , kira kalori dan macam-macam lagi. Kalau saya tanya korang lah , macam mana nak kurus ? dah tentu korang pun akan tertanya-tanya , macam mana nak kurus jugak , sebabnya kebanyakkan orang yang dah kurus tak akan tanya soalan tu , dah orang yang tak kurus akan tanya dan dah tentu tak ada jawapan yang tepat , kalau ada comfirm dah kurus.

Ok berbelit sikit.

Sebenarnya maksud perenggan intro yang panjang berjela tu. Korang kalau nak tahu lebih tepat , padat dan dapat bayangan macam mana nak kurus , memang patut menghadirkan diri ke Seminar Jom Kurus anjuran KevinZahri. Bayaran RM50 sahaja , percuma takdek …. saya akan pujuk Kevin buat lagi , tapi mungkin tahun depan.

Gambar ketika sesi seminar jom kurus  – Bersama blogger di seminar jom kurus

Didalam seminar tersebut , KevinZahri minta semua peserta adakan kertas dan kalkulator , untuk kira kadar metabolisma , kadar kalori yang perlu di ambil dan di buang , kadar penurunan dan target untuk kekalkan badan yang sihat.

Topik 1 : Macam mana nak kurus ?Continue reading

Peserta Seminar Jom Kurus

Salam satu dunia… semoga berjayalah hendaknya program kita ni kan ..sini saya senaraikan peserta yang telah pun menghantar link dan comfirm berjaya mendapat tempat di Majlis Seminar Jom Kurus Itu Nanti. Ada yang tanya berapa puanbee dapat dengan membuat kerjasama dengan Kevin Zahri ni. Terus terang saya tidak mengambil upah apa-apa kecuali saya boleh sertai seminar tersebut dan mendapat E-Book percuma seperti blogger lain juga.

Tujuan saya tak lain tak bukan , hanya untuk mengajar blogger sama-sama belajar dan memahami cara untuk jadi lebih sihat , cara untuk memasak makanan lebih sihat dan mendapat sedikit nasihat , ilmu dari Kevin Zahri. Bukan apa .. saya faham .. kebanyakkan blogger memang berat badan melebihi pasas yang sepatutnya , tambah-tambah lagi perempuan dan suri rumah macam saya , ini lah masanya kita perbetulkan cara hidup kita sehari – harian. Lagi pun boleh bersuka ria , berjumpa dan luaskan lagi network kita ..ye dak ?

Puasa pun dah nak dekat kan .. hikhik ..korang ni ..suruh beli corset tak mau , buat program free pun tak mau … apa mahu mu ?

Disini saya senaraikan peserta yang telah hantar link dan comfirm lah akan sama-sama sertai Seminar Jom Kurus ini nanti. Terima kasih atas sokongan.

Jom baca post mereka , boleh buat kita tersenyum …

  1. http://sephiasayang.blogspot.com/2012/06/jom-kurus.html- Tarik diri
  2. http://zanasukahidup.blogspot.com/2012/06/jom-kurus-dengan-kevin-zahri.html
  3. http://www.ciklilyputih.com/2012/06/aku-nak-kurus-dengan-kevin-zahri.html
  4. http://iswatie.blogspot.com/2012/06/projek-seminar-jom-kurus-percuma-untuk.html
  5. http://cik-lily.blogspot.com/2012/06/jom-kurus-bersama-kevin-zahri-secara.html
  6. http://thegossipgirlie.tumblr.com/post/25404966923/http-thegossipgirlie-tumblr-com-jom-kurus-kevin-zahri
  7. http://shilazizi.blogspot.com/2012/06/seminar-jom-kurus-bersama-kevin.html
  8. http://lov-note.blogspot.com/2012/06/jom-kurus-bersama-kevin-zahri.html
  9. http://ainshazrin.blogspot.com/2012/06/seminar-jom-kurus-bersama-kevin-zahri.html
  10. http://akubiomed.com/2012/seminar-seminar-jom-kurus-bersama-kevin-zahri/#axzz1yttN0VPi
  11. http://www.kujie2.com/events/seminar-jom-kurus-bersama-kevin-zahri-khas-untuk-blogger.html
  12. http://namakuintan.blogspot.com/2012/06/jom-kurus-bersama-kevin-zahri.html
  13. http://apabilaazambercerita.blogspot.com/2012/06/jom-kurus-dengan-kelvin-zahri.html
  14. http://nadot.my/2012/06/jom-kurus-dengan-kevin-zahri-percuma-untuk-blogger.html
  15. http://daddydee.net/2012/06/saya-mahu-kurus-seminar-jom-kurus/
  16. http://fatiyahh.blogspot.com/2012/07/small-project-kevin-zahris-seminar.html

P/S : Yang mana tersenarai ni kira boleh pergi lah .. setiap entri akan disemak oleh saya dan KevinZahri , kalau hari ni ada entri nya ,esok tak ada kemungkinan peluang tu akan di beri kepada orang lain.

Harap maaf..

Cabaran 7 Hari Menu Diet Berkesan

Saya baca website remaja karangkraft tadi , macam menarik pulak cabaran 7 hari mengamalkan menu untuk diet dan berkesan, Cabaran 7 hari ni sesuai sangat untuk awak – awak yang ingin ke jinjang pelamin tak lama lagi , atau pun awak – awak yang ingin kurangkan berat badan tu sikit dan tak tahu macam mana , atau awak – awak yang tengah stress tu.

Saya sendiri pun rasa nak cuba cabaran ni , jom ikut saya .. ha. ha. ha. boleh ke ?

cabaran 7 hari untuk diet berkesan , berani ?

Continue reading

Antara Cabaran Ketika Hendak Turun Kan Berat Badan

Hendak tak hendak jika kita nak turunkan berat badan sedikit sebanyak semua orang akan ada cabaran yang tersendiri dan perlukan motivasi yang tinggi untuk kembali bersemangat dalam proses hendak turunkan berat badan.Diet senaman telah di lakukan ,jika berat badan masih tidak turun ke tahap yang diinginkan apa perlu buat ? hanya sediakan diri dengan sedikit ilmu supaya apabila kita tidak berjaya kita tahu mengapa dan kenapa.

kek merry idaman hati

kek merry idaman hati

RESEPI KEK MERRY IDAMAN HATI PUANBEE <---- Ada ka patut letak resepi dalam entri ni ? hahaha dasar blogger. Antara jenis-jenis cabaran yang biasa dihadapi oleh mereka yang ingin menurunkan berat badan adalah seperti berikut:-

Pengurangan tidak seperti yg dijangka atau diinginkan

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi pengurangan berat seharian. Antara faktor-faktornya ialah jumlah air, garam yang diambil, dan kandungan nutrien dalam badan. Ini merupakan faktor daripada pemakanan. Yang penting, jangan putus asa sekiranya kita harapkan dapat turun 0.5kg untuk minggu ini, tetapi tidak.Kita harus tetapkan semangat untuk terus menurunkan berat badan dan mencapai target berat yang diinginkan.

Tidak berpuas hati

Mudah terpesong Kadang-kala kita mudah terpesong daripada diet dengan mengambil makanan dengan kuantiti yang banyak, terutama sekali dalam hari-hari perayaan atau perjumpaan keluarga dan rakan-rakan. Atau mungkin juga kita berjaya melawan nafsu dalam majlis bufet dengan mengambil makanan sedikit sahaja, tetapi pilihan makanan yang kita ambil itu kadangkala merupakan makanan-makanan yang tidak berkhasiat.

Akhirnya, kita mengambil keputusan untuk terus menghabiskan makanan dalam pinggan. Mungkin juga kerana sesal dengan diri sendiri kita terus mengambil keputusan untuk terus merosakkan diet kita untuk sepanjang hari, minggu, bulan atau tahun berikutnya. Kita seharusnya kembali insaf dan kembali ke pangkal jalan bermula pada waktu makan yang seterunya, supaya kita tidak terlalu jauh terpesong daripada pelan menurunkan berat badan

Sabotaj kawan dan rakan-rakan

Orang-orang yang rapat dengan kita merupakan orang yang paling mudah untuk menarik kita daripada perancangan kita menurunkan berat badan. Biasanya, bagi rakan atau ahli keluarga seperti ini, mereka tidak mahu untuk menurunkan berat badan, oleh itu mereka tidak suka untuk orang lain menurunkan berat badan. Apa yang kita perlu buat ialah untuk menahan pelawaan atau ‘paksaan’ kawan seperti itu.

ternak lemak di KFC

ternak lemak di KFC

 

Pilihan makan luar

Bagi mereka yang aktif, dan tidak berpeluang untuk masak dirumah, makan di luar merupakan pilihan yang paling mencabar sekali. Adalah penting untuk memilih restoran yang menyediakan pilihan makanan yang berkhasiat. Sekurang-kurangnya ita perlutahu bagaimana cara makanan yang ingin kita makan itu dimasak, dan kandungan di dalamnya. Kurangkan pilihan makanan bergoreng, dan berminyak dan elakkan daripada mengambil makanan segera yang tidak menyihatkan untuk badan kita.

Jemu dengan makanan yang sama

Biasanya kebanyakan orang selalu menganggap bahawa makanan yang sihat selalunya tidak sedap. Apabila kita selalu makan makanan yang sama dengan kerap, kita akan mudah menjadi jemu.Menyediakan makanan yang sedap, menarik dan dengan cara yang kreatif akan mengelakkan daripada perasaan jemu, dan tidak mudah berputus asa.Kita boleh menikmati makanan yang sedap dan istimewa sebagai ganjaran kepada diri sendiri dalam seminggu sekali.

SUMBER

Donut Coklat

Bila balik kampung diet kemana-mana , adik-adik , kakak-kakak , mak-mak , opah , ipar duai semua meriah je masak-memasak ni , seronok sebab bila masak je makanan lincin , ramai makan tu yang buatkan seronok masak-masak di kampung.

Donut ni adik yang buat , lepas tu anak sedara merengek-rengek nak kan topping coklat pulak di atasnya .. saya yang kemalasan masak bila di kampung , terpaksa tolong buatkan coklat tersebut , dah buat donut coklat ..Apa lagi nafsu makan membuak ..ohhhh ..

Donut Coklat
Donut Coklat

Nak timbang , berapa pula berat naik selepas balik dari kampung ni ..