Dec
2011

Syukur Dividen ASB 2011 – 7.65 Sen Seunit Dan Bonus 1.15 Sen Seunit

Perkara yang dinantikan setiap tahun , setiap hujung tahun bagi pemegang Amanah Saham Bumiputra , kelakar juga , ada yang cakap dapat dividen ASB boleh lah shopping , joli sana .. joli sini .. tapi bagi saya dividen ASB ni digunakan untuk tokok tambah yuran persekolahan anak-anak saya , ye lah .. zaman sekarang nak kan sekolah anak yang biasa-biasa pun banyak perbelanjaan yang di perlukan.

Tujuan saya membuat pelaburan ASB ni pada asalnya memang bertujuan untuk menampung yuran sekolah anak , sewaktu saya berniat nak melabur kelmarin dulu anak pun belum ada lagi , sehingga sekarang pejam celik , pejam celik dah pun beranak tiga.. Nasib ada dividen ini ringan sikit bebanan yang perlu di tanggung , zaman sekarang ni kalau si suami kerja seorang , memang tak cukup mewah lah lagi betul tak ?

mencarum ASB guna maybank2u , CIMB cliks

Amanah Saham Nasional Berhad, ASNB, hari ini mengumumkan agihan pendapatan 7.65 sen dan bonus 1.15 sen seunit bagi skim Amanah Saham Bumiputera, ASB untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011.

Ia, peningkatan 0.15 sen seunit berbanding 7.5 sen seunit yang dibayar tahun lalu.

Jumlah pengagihan pendapatan membabitkan 7.04 bilion ringgit itu, peningkatan 21% berbanding RM5.82 bilion tahun lalu.

Bagi pembayaran bonus pula RM628.29 juta oleh PNB.

Pembayaran itu akan memanfaatkan 7.3 juta pemegang unit.

TUN AHMAD SARJI ABDUL HAMID / PNB CHAIRMAN
Kadar pengagihan pendapatan dan bonus tabung asb ini adalah kompetitif jika dibandingkan dengan instrumen-instrumen pelaburan lain yang sesuai dijadikan perbandingan.

Sehingga 15 Disember 2011, ASB telah mencatatkan pendapatan kasar RM7.19 bilion .

Pendapatan dividen daripada pelaburan dalam syarikat menyumbang RM4.09 bilion atau 56.9% kepada jumlah pendapatan kasar.

Manakala, pendapatan daripada penjualan saham dalam syarikat pula menyumbang RM2.25 bilion atau 31.3% .

Allhamdulillah banyak sikit lah nampak gayanya tahun ni , bermula 3 Januari 2012 , dah boleh mula semak dengan membawa buku ASB ke kaunter-kaunter berdekatan , Tahun ni 2 orang anak bersekolah dengan 3 yuran sekolah untuk di bayar :)

habuan anak-anak lah nampaknya .

P/S : sekarang ni tak macam dulu , susah betul nak mencarum dalam ASB beratur sampai berpeluh-peluh di pejabat pos tu , sekarang dah boleh guna CIMB clicks atau Maybank2u je .. mudah kan? menyimpanlah walau apa tujuannya pun :)

Search