Rabun malam ? Apa penyebab rabun malam ? Sebenarnya rabun malam merupakan satu penyakit yg disebabkan oleh kekurangan vitamin A dalam makanan yg menyebabkan sel mata yang kering dan menghadkan keupayaan untuk menguruskan intensiti (ketumpatan) cahaya. Kesan sampingan yg lain termasuk kulit menjadi kasar dan bersisik di tangan dan kaki. Pembentukan gigi dan pertumbuhan badan juga mendapat gangguan dan dalam beberapa kes kornea sangat kering dan legap dan membawa kepada buta. Mereka yang menghadapi rabun malam perlu mengambil lebih banyak sayuran berdaun terutama bayam,hati,mentega,buah-buahan,lobak merah,labu,susu dan ikan di dalam diet bagi mendapatkan lebih banyak vitamin A.. Kaedah mengatasi rabun malam …
Teh halia untuk kesihtan..jom tengok khasiat halia untuk kesihatan korang dan saya juga..s ebenarnya dulu saya selalu amalkan teh halia nih..entah kenapa sejak akhir-akhir nih saya lebih suka kepada indocafe..sehari tak perkena indocafe tuh ibarat macam tak lengkap lah hidup saya nih.. Tapi.. sekarang badan dah terasa sengal-sengal dan selalu juga kaki terasa kebas , letih-letih…kemudian ada nenek kat rumah nih cakap..darah tak mengalir dengan baik..itu pasal lah kaki tu selalu kebas sejuk-sejuk katanya…nenek tu cadangkan pada saya untuk minum air halia kaw kaw punyer campo daun pandan sikit ..wah saya tak sanggup lah nenek hahaaa! tapi saya boleh minum …
Kehilangan 4 % air dalam tubuh akan meletihkan dan menurunkan tahap kecergasan seseorang. Kehilangan melebihi 7 % air dalam tubuh akan membuatkan seseorang itu mudah berasa lesu,lemah,dan pusing-pusing.Sesiapa sahaja digalakkan untuk minum air sebelum berasa haus. Suhu dan keadaan sekitar mempengaruhi keperluan seseorang tehadap air. Berkerja dalam pejabat yang mempunyai penghawa dingin akan membuat kan anda lebih mudah dehidrasi (kekurangan air) .¬†Anda yang bekulit kering juga disarankan untuk minum lebih banyak air.Banyak meminum air akan membantu tubuh mengendali tahap kecergasan sesesorang. Air merupakan sumber penting dalam merawat penyakit jantung , kerosakan kulit , sesak nafas serta gangguan jiwa. Penyakit yang …