Sistem PBS di sekolah kakak

Sebenarnya masih terkejut dengan Sitem PBS ni , saya ingatkan sekolah kakak akan menggunakan sitem PBS ni tahun depan , sebabnya .. peperiksaan lebih masih menggunakan sistem pemarkahan yang lama.

Patut lah .. bila sekolah anak-anak jiran dan anak saudara saya semua dah bermula peperiksaan penggal , tetapi di sekolah kakak tidak ada peperiksaan penggal lagi. Tahu-tahu cikgu minta ibu bapa hadir ke sekolah untuk tandatangan report kad , saya macam.. eh tak periksa apa-apa pun.. Bila tanya kakak dia pun asyik cakap tak de .. tak de..

sekolah rendah

Ye lah budak tahun 2 ni , dia peduli apa periksa ke apa ke .. yang dia tahu ..pergi sekolah mesti dapat duit belanja. Rupanya sekolah kakak dah pun guna sistem PBS , ambik ko kakak…. sistem ni tak ada peperiksaan macam biasa , cikgu-cikgu akan buat kuiz simple , ujian tak tentu masa dan nilai kelakuan anak-anak dan simpan di dalam satu file. Yaaa begitu..

Markah pula mengikut band. Band 6 adalah terbaik , band 1 terburuk lah .. markah kakak kebanyakkannya tengah-tengah .. 4 dan 3.. tu pun hari-hari gaduh manja dengan kakak , paksa dia ulangkaji huhuhu..

Boleh lah …baca sistem PBS disini.. saya masih tak berapa faham lagi ni , pada hari tu tak tanya habis2 pada cikgu dia , sebab nak cepat .. nanti kalau rajin pergi terjah sekolah lagi.

ps : update tersilap tulis, terima kasih cikgu hairul ..

Search

Comments

  1. PBS… Penilaian Berat Sebelah.

    Hehehe.

    Bukan cakap kosong. Anak kawan saya baik dengan cikgu.. Senang hidup dia di sekolah.

    Walaupun bukan semua sekolah macam tu.. Tapi sistem ni pun ada kelemahan juga
    Mazni Azmi recently posted..Shawl Halfmoon Labuh Chiffon Inspirasihana Atheerah 2014My Profile

  2. leeza ni baru jew langkah masuk sek.. dh kena buat pbs ni.. mcm nk pecah kepala ni.. sbbtak phm sgt sistem…… huuuuu…..

  3. sistem tu cam arahan je hehe.. kalu berat leh laa ringan2kan ikut keadaaan :)
    Kazen recently posted..Welcome to khairulzamri™My Profile

  4. kak bee.. nak tanya sikit ni. knp erk leeza masukkan kak bee dlm bloglist, tp masa updata blog kak jee 6 bulan lepas… kak jee tahu apa punca?
    leeza dayasari recently posted..Penyerahan Bantuan RM100My Profile

  5. salam, pbs oh pbs. Saya sebagai seorang guru juga masih belajar tentang sistem ini memandangkan saya mengajara menengah atas, tingkatan 4 dan 5 .Kalau di sek.menengah pbs ini diperkenalkan utnuk pelajar tingkatan 1 tahun ini. Sesuatu yang baru bagi guru dan juga ibu bapa
    nunu recently posted..Yang kita cium ini ahli syurga…My Profile

  6. wah.. jenis terkejut2 ni yang mencabar ni..hehe
    boni kacak recently posted..Tragedi Di Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR)My Profile

  7. sekolah ank2 nis pun dah gune sistem ni kot… patut asik2 ujian jer…

    xpelah ape sistem pun, blaja jer…
    Ummi Hanie recently posted..Episod Akhir Ameera Slot Samarinda TV3My Profile

  8. macam-macam sistem diperkenalkan….harapnya mutu pendidikan akan terus meningkat…
    daddydee recently posted..Buku Jutawan – Untuk Jutawan Saja Ke??My Profile

  9. kena tahu benda ni semua..
    anak akan masuk darjah 1 tahun depan
    Mus recently posted..Tiket Balik Raya 2012 AirAsia Serendah RM59 SehalaMy Profile

  10. zmn anak aku skolah, tah sistem apa agaknya. makin peninglah emak ni nak mengajar sok. skrg baru 3 thn, blaja pun dah guna ipad. tak ke pening sbb emak ni tak reti main ipad. dia pula mengajar emak. sob-sob-sob.
    ch@ recently posted..Hijaucantik 3rd Giveaway.My Profile

  11. Anak saya abang Ngah darjah 2 juga. Saya pun tidak tahu pihak sekolah telah memperkenalkan PBS. Apa yang saya tahu pihak sekolah menetapkan sendiri standard ujian peperiksaan mereka sendiri.
    akubiomed recently posted..Sentuhan Kasih Ramadan Kg Orang Asli Bukit KalaMy Profile

  12. X tau plak akak sistem pbs ni…almaklum la anak blm bersekolah lg…hehe

  13. kalo dulu nk exam mmg kene prepare stdy..kalo wat mcm ni kene kuiz tiba2 mmg pucat jugak la..hehe
    Jebeng Otai™ recently posted..Webp vs JPEGMy Profile

  14. murid thn 2 adalah perintis sistem KSSR ni bee..anak2 akan dinilai berdasarkan band n penilaian dibuat brdasarkan evidents ( soalan2 yg disediakan brdsarkan setiap topik). Penilaian di buat brterusan. Xmcm sistem peperiksaan. Band 1 dan 2 dlm kategori lemah, band 3 sederhana, band 4 baik , band 5 cemerlang dan band 6 tu cemerlang + sahsiah yg juga cemerlang. Cikgu2 trpaksa bekerja keras utk jalani KSSR ni krn byk yg perlu dilakukan..semua band murid2 seluruh Msia akn di masukn secara on line……..
    *ceeeeehhhh….cikgu yg dh mula buat karangan nie….hehehe…sharing is caring.
    nza recently posted..N3 Ringkas, Sepantas Kilat.My Profile

  15. sistem baru ek? huhu.. dah banyak perubahan..
    Oh! budu recently posted..kembalikan keremajaan anda dengan Cocoa Collagen Power PlusMy Profile

  16. Bee, Kak Jie cakap dengan Intan

    “Belajar je mcm biasa, apa sistem pun…itu cuma proses belajar”

    Bee masuk laman web Kementerian Pelajaran Malaysia, klik Dasar dan pilih Pentaksiran Berasaskan Sekolah/ File tu dalam bentuk pdf.

    Sebenarnya cikgu cakap, dia org pun tak pasti bentuk PMR nanti…utk UPSR tak ada juga sebab ini adalah tahun ke 2 sedangkan untuk Intan, dia adalah tahun pertama gunakan sistem ini…memang agak pening dan tak faham sebab dia tak ada peperiksaan penggal mcm biasa.
    Kak Jie recently posted..Lisa Surihani Di Majlis Pelancaran 701pages.comMy Profile

  17. Rasanya PBS tu kak. Penilaian berasaskan sekolah.
    Cikgu Hairul recently posted..Hosting Paling Hampeh Pernah Saya JumpaMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

Hakcipta Terpelihara · PuanBee.com · Diselia dan diselenggara oleh AI MEDIA NETWORK
%d bloggers like this: