Sistem PBS di sekolah kakak

Sebenarnya masih terkejut dengan Sitem PBS ni , saya ingatkan sekolah kakak akan menggunakan sitem PBS ni tahun depan , sebabnya .. peperiksaan lebih masih menggunakan sistem pemarkahan yang lama.

Patut lah .. bila sekolah anak-anak jiran dan anak saudara saya semua dah bermula peperiksaan penggal , tetapi di sekolah kakak tidak ada peperiksaan penggal lagi. Tahu-tahu cikgu minta ibu bapa hadir ke sekolah untuk tandatangan report kad , saya macam.. eh tak periksa apa-apa pun.. Bila tanya kakak dia pun asyik cakap tak de .. tak de..

sekolah rendah

Ye lah budak tahun 2 ni , dia peduli apa periksa ke apa ke .. yang dia tahu ..pergi sekolah mesti dapat duit belanja. Rupanya sekolah kakak dah pun guna sistem PBS , ambik ko kakak…. sistem ni tak ada peperiksaan macam biasa , cikgu-cikgu akan buat kuiz simple , ujian tak tentu masa dan nilai kelakuan anak-anak dan simpan di dalam satu file. Yaaa begitu..

Markah pula mengikut band. Band 6 adalah terbaik , band 1 terburuk lah .. markah kakak kebanyakkannya tengah-tengah .. 4 dan 3.. tu pun hari-hari gaduh manja dengan kakak , paksa dia ulangkaji huhuhu..

Boleh lah …baca sistem PBS disini.. saya masih tak berapa faham lagi ni , pada hari tu tak tanya habis2 pada cikgu dia , sebab nak cepat .. nanti kalau rajin pergi terjah sekolah lagi.

ps : update tersilap tulis, terima kasih cikgu hairul ..

(Visited 24 times, 1 visits today)

25 thoughts on “Sistem PBS di sekolah kakak

  1. Mazni Azmi

    PBS… Penilaian Berat Sebelah.

    Hehehe.

    Bukan cakap kosong. Anak kawan saya baik dengan cikgu.. Senang hidup dia di sekolah.

    Walaupun bukan semua sekolah macam tu.. Tapi sistem ni pun ada kelemahan juga

  2. nunu

    salam, pbs oh pbs. Saya sebagai seorang guru juga masih belajar tentang sistem ini memandangkan saya mengajara menengah atas, tingkatan 4 dan 5 .Kalau di sek.menengah pbs ini diperkenalkan utnuk pelajar tingkatan 1 tahun ini. Sesuatu yang baru bagi guru dan juga ibu bapa

  3. ch@

    zmn anak aku skolah, tah sistem apa agaknya. makin peninglah emak ni nak mengajar sok. skrg baru 3 thn, blaja pun dah guna ipad. tak ke pening sbb emak ni tak reti main ipad. dia pula mengajar emak. sob-sob-sob.

  4. akubiomed

    Anak saya abang Ngah darjah 2 juga. Saya pun tidak tahu pihak sekolah telah memperkenalkan PBS. Apa yang saya tahu pihak sekolah menetapkan sendiri standard ujian peperiksaan mereka sendiri.

  5. nza

    murid thn 2 adalah perintis sistem KSSR ni bee..anak2 akan dinilai berdasarkan band n penilaian dibuat brdasarkan evidents ( soalan2 yg disediakan brdsarkan setiap topik). Penilaian di buat brterusan. Xmcm sistem peperiksaan. Band 1 dan 2 dlm kategori lemah, band 3 sederhana, band 4 baik , band 5 cemerlang dan band 6 tu cemerlang + sahsiah yg juga cemerlang. Cikgu2 trpaksa bekerja keras utk jalani KSSR ni krn byk yg perlu dilakukan..semua band murid2 seluruh Msia akn di masukn secara on line……..
    *ceeeeehhhh….cikgu yg dh mula buat karangan nie….hehehe…sharing is caring.

  6. Kak Jie

    Bee, Kak Jie cakap dengan Intan

    “Belajar je mcm biasa, apa sistem pun…itu cuma proses belajar”

    Bee masuk laman web Kementerian Pelajaran Malaysia, klik Dasar dan pilih Pentaksiran Berasaskan Sekolah/ File tu dalam bentuk pdf.

    Sebenarnya cikgu cakap, dia org pun tak pasti bentuk PMR nanti…utk UPSR tak ada juga sebab ini adalah tahun ke 2 sedangkan untuk Intan, dia adalah tahun pertama gunakan sistem ini…memang agak pening dan tak faham sebab dia tak ada peperiksaan penggal mcm biasa.

    1. puanbee Post author

      itu intan , tp si kakak nih tak ..dia tak peduli pun sistem apa , mungkin sbb dia kecik lagi menerima saja kerjanya ..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>