Saya Buat Ini Kerana ….

Saya buat ini semua kerana suami saya, kerana anak-anak saya.

Saya berkorban ini semua kerana mereka, kerana kebahagiaan mereka.

Biasa, kan, kita baca atau dengar ayat-ayat yang begitu dari wanita-wanita yang tabah, wanita-wanita yang diuji dan wanita-wanita bahagia. Dalam keadaan apa pun wanita tersebut, sering kita dengar dan kita baca kata-kata tersebut.

Mungkin dalam skrip, petikan filem atau petikan dalam novel.

Dan bila mendengar, atau membaca ayat seperti itu, apa yang tergambar dalam kotak fikir kita?

Bangga ? Kagum ?

Nanti bila mana , pengorbanan itu tidak dibalas seperti yang diingini? Bagaimana?

Wanita.

Saya juga wanita. Kita punya kuasa emosi yang begitu besar. Tetapi , sering , dalam masa yang sama kita juga punya jiwa yang kecil.

Bila suami kita main kayu tiga, kita jadi sengsara dan tidak keruan. Bila anak-anak kita tidak menjadi seperti yang kita harap, kita malu dan lemah jiwa.

Ah, saya bukan mengata wanita lain kerana saya juga wanita biasa.

Women in Eyes of Allah – Dr Harlina (Twins Of Faith 2011, PICC)
“Submission to Allah is our focus. Women never submit to men. You don’t belong to your husband.
You don’t wear hijab because of men. If you do, then you are not doing it right. You can have the worst man as your husband (think Asiah & Firaun) OR have no husband (think Maryam), you still can be the best woman in the eyes of Allah. OR you can have the best man as your husband (think the wife of Prophet Lut a.s and Nuh a.s), and you still end up so screwed.
So your worth is not defined by men.
Men is just your ticket to Jannah.
But although u don’t need a man to attain Jannah, and you don’t need a man to be the best and reach your maximum potential, don’t close your heart to man. Allah has promised for every toyyibat, He will send a toyyibin. SO pray and believe He will grant you the toyyibin” sumber

Mari kita berubah bersama.

Kita besarkan jiwa sebesar emosi kita.

Perbetulkan semula kita buat ini semua kerana….

cikgunormah

~cikgunormah@klcitizen~

Memperkenalkan Cikgu Normah Penulis Jemputan Di Puanbee.com

untuk slot Motivasi

Comments

  1. yups… artikel menarik,,.. trimaksih yaaa…..
    shafira recently posted..Menunggu Dalam DiamMy Profile

  2. walaupun tak berapa faham..tapi..marilah berubah. hehe..
    titan recently posted..Pipi kacak kena lempang..My Profile

  3. Insyaallah..seadanya akan cuba membesarkan jiwa…

    Anak dan suami adalah tanggungjawab dariNYA juga, sebagai penguat walaupun kadangkala kita goyah.Berkorban itu perlu…Kalau pengorbanan kita tidak terbalas sekalipun, kita ada DIA. Walaupun kita menangis dan punya kuasa emosi yg besar, kepadaNYA juga kita minta petunjuk..jangan mudah lemah jiwa!

    kerana “Submission to Allah is our focus”

    wah2..semangat plak kutu bila tiba bab motivasi,kan kembo?hikhik..
    puan kutu recently posted..Oh Cikgu JalilahMy Profile

  4. yer, memang harus betulkan niat kerana Allah.. tp anak2 adalah penggerak & penguat semangat.. ;)
    kakyong recently posted..Prestasi blog kakyong[dot]com? – Dec 2011My Profile

    • sesungguhnya, secara peribadi saya bersetuju anak-anak adalah penggerak , tetapi bukan matlamat utama kehidupan. kerana bila ia menjadi matlamat, sekiranya berlaku sesuatu (nauzubillah) misalkata, hidup kita akan jadi kosong. bahaya . wallahualam
      klcitizen recently posted..wanita dan handbag, ada kaitan tak?My Profile

  5. sangat setuju..walaupun xkawen lg.

  6. Hmm betul tu jadi wanita tabah, perkasa jiwanya tapi tetap penuh dengan kasih sayang dan keprihatinan…
    ummiross recently posted..KEK KECIL UNTUK SAYA,HAPPY BIRTHDAYMy Profile

  7. nice post
    Ibu Mifzal Arsyad recently posted..Majlis Convocation di Taska Permata NegeriMy Profile

  8. Jiwa perempuan in halus dan lembut. Setiap apa yang mereka lakukan
    akan mereka ingat utk yang tersayang dan berkorban demi cintanya
    namun pengorbanan haruslah kena pada tempatnya.

    Namun diingatkan jgn berkorban untuk mereka yg tidak menghargai
    kasih dan syg seorang perempuan.. memakan diri.. =)
    nurmisnan recently posted..Bulan sambut 2012My Profile

  9. eh.. bestnya penulis jemputan ni.. btol tu.. kena betulkan niat kita sebagai anak.. isteri .. ibu.. menantu.. semuanya kerana ingin dapat keredhaanNYA.. ;)
    madammondoq recently posted..Mak aii… PANJANGNYA!!My Profile

  10. setuju!

  11. orang lelaki pun perlu baca n faham perkara2 ni. sy pun lelaki biasa,
    Denaihati recently posted..Fulham vs Arsenal and EPL 2011/12 Results Week #20My Profile

  12. Saya buat ini semua kerana mendapatkan keredaan Allah.

    Penah baca buku physiology

    “Apa pun yang kita lakukan, pastikan untuk diri sendiri dulu. baru la sentiasa sihat & tenang”.
    juanita recently posted..SentuhilahAkuMy Profile

  13. moga apa yg di hjati akan tercapai…marilah kita menggapai bintang2 yang berkelipan…
    Budak Nakal recently posted..Kerja Menconteng.My Profile

  14. kita trkdg kuat utk lalui ujian n trkdg lemah n hanya mampu menangis…..
    nza recently posted..Naurah @Harian Metro…My Profile

  15. ah..baru teringat sy pernah terjah blog cikgu normah ni dulu..

    sy suka sgt kata-kata dr harlina kt atas tu..

    moga thn 2012 ni kita menjadi lebih baik dr tahun sebelumnya..

    selamat tahun baru bee :)
    Rina AVAIL a.k.a cik betty recently posted..aktiviti baru di tahun baru kira macam azam baru jugaklahMy Profile

  16. waahhhhh, bestnya.. saya memang suka baca entri2 cikgu Normah ni. saya selalu saja terjah entri2nya walaupun sometimes jadi silent reader ja..

    Cikgu Normah ni seorang yang suka membaca. Tak heran entri2nya penuh dengan ilmiah dan pengalaman yang menarik utk dikongsikan..

    semoga penulisannya di sini akan membawa manfaat buat kita semua sebagai seorang pembaca
    Gen2Merah recently posted..Banyaklah ko punya azam (",)My Profile

  17. alhamdulilah…. nampak azam tahun baru pbee nak berubah jadi wanita yang terbaik ker
    hafizal recently posted..OSBON Juara MaharajalawakMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

Hakcipta Terpelihara · PuanBee.com · Diselia dan diselenggara oleh AI MEDIA NETWORK
%d bloggers like this: