Resepi sup ayam dan Cara buat sup ayam tanpa bunjut

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Assalamualaikum dan Hai Semua. Haaa apabila puanbee terlebih rajin , terus masa dengan video dan gambar. Biasanya puanbee malas nak ambik gambar semasa masak. Hari ni masak sup ayam tanpa bunjut. Eh biasanya pun tak pakai bunjut sangat sebab selalu terlupa nak beli bila pergi ke kedai. Cara saya sangatlah mudah. Tips nak dapatkan rasa sup ayam yang sedap adalah reneh dengan api perlahan. Tu je ..

Nak resepi ke ? Resepi dan bahan mudah sahaja. Ada di dapur setiap rumah rasanya.

Bahan untuk sup ayam :

  1. Ayam , separuh potong kecil
  2. Daun sup dan daun bawang – 3 pokok macam tu.
  3. Bawang merah , bawang putih dan halia. Awak agak-agak lah ye.
  4. Minyak masak 2 sudu.
  5. Herba buah pelaga , bunga lawang dan kulit kayu manis (takdak dalam video. kehabisan stok)
  6. Air secukupnya
  7. Garam agak-agak korang lah.


Cara buat :

Tumis bawang merah , bawang putih dan halia dengan 2 sudu minyak. Masukkan herba selepas seketika. Biarkan warna perang – perang dan bau wangi . Masukkan ayam , biarkan sekejap sehingga ayam pun ada warna perang sikit. Masukkan air secukupnya dan reneh perlahan. Bila dah melegak sikit masukkan daun dan daun bawang. Reneh lagi sehingga air berkurang dalam 2 inci dari asal. Kemudian masukkan garam dan tutup api.

Lepas tu ambik mangkuk isikan , ambik gambar dan makan. ?

Video ada di instagram . Jemput follow ig @puanbee.

Comments

  1. senang je sebenarnya kalau buat sendiri tanpa bunjut. saya dulu mmg selalu buat sendiri je

  2. Nyam-nyam…..bole dibuat rujukan……..

  3. sedapnya….. perkongsian yang menarik..

Speak Your Mind

*