resepi sotong goreng kunyit versi baru

Resepi | Sotong Goreng Kunyit Versi Puanbee

Sotong goreng kunyit memang menyelerakan di makan dengan nasi panas , sudah lah sedap ianyanya juga senang di masak , cepat dan sedap… bila tengok gambar je mesti terliur kan. Kelmarin beli sotong cadang nak buat tomyam , tapi tak jadi pulak ..disebabkan tengah malam ada orang nak makan nasi tapi tak ada lauk ..kena masak le malam-malam dan dah pasti mesti pilih masakkan yang senang di masak , maka jadilah sotong goreng kunyit versi puanbee.

resepi sotong goreng kunyit versi baru

Bahan-bahan sotong goreng kunyit

  • Sotong (terpulang banyak mana)
  • Tomato 1 biji
  • Sepotong kunyit hidup (sebesar ibu jari) – Ditumbuk bersama bawang putih
  • 1 Biji Bawang besar di potong bulat-bulat
  • 5 Biji Cili – Di tumbuk sedikit saja.
  • 3 Putik Jagung – Potong sesuka hati korang
  • 2 ulas bawang putih ricik halus
  • sesudu minyak

Cara Goreng Sotong

  1. Masukkan bawang putih , cili , kunyit ke dalam kuali dan tumis dengan sesudu minyak tadi , Tumis sehingga naik bau.
  2. Masukkan tomato
  3. Masukkan Bawang besar
  4. Masukkan Putik Jagung
  5. Akhir sekali masukkan sotong .. air tak perlu ya sebab sotong tu akan keluarkan air , kacau dan masukkan perasa secukupnya …dan boleh angkat .. simple saja ..

P/S : Saya suka masak sotong tanpa di potong , lebih kenyal dan segar gitu … dan saya suka letak sotong di akhir sekali sebab nak dapatkan rasa sotong yang manis , sotong jika di masak terlalu lama ianya akan keras.Lama tak buat resepi , terakhir adalah resepi Puding Jagung berkuah laici

puanbee

Untuk review produk wanita , barangan berkaitan anak-anak , makanan , homestay dan lain-lain boleh hubungi puanbee di whatsapp : 011-32095406.

34 thoughts to “Resepi | Sotong Goreng Kunyit Versi Puanbee”

  1. wa bestnye,,,

    salam dan selamat sejahtera.Berbesar hati kami memaklumkan kami menyediakan perkhidmatan printting baju,tuala,beg,topi,banner,dll.demikan sekiranya pihak pengunjung puanbee memerlukan perkhidmatan dari kami,kami siap sedia memberikan yang terbaik.Sila lawati blog kami di alamat ::
    terimakasih

  2. Emm buleh doh la tips tak nk bagi sotong macam getah..hahaha..Tapi betol ke sotong tu masak bila letak akhir sekali??kan mentah pulak..

    1. tak mentah lah , kita kena agak lah , tk semestinya buh akhir2 sotong tu jd tak masak , dah masak baru angkat , cuma tk nak dia terlalu kecut je ..

    1. yup anak saya tk boleh masak sotong potong2 , diorang duk berkira sapa ambik banyak , sapa ambik sikit , kalau mcm ni , ambik 5 ekor sorang ke .. haa makan lah ..

  3. bila baca tajuk, ingatkan yg sotong goreng kunyit tak berkuah tu. Sy kalau goreng sotong perap dgn kunyit tu, kenala tutup dgn tudung periuk spy tak meletup dlm kuali. hehe

  4. kak sya pula suka potong kecil2..sebab nampak comel..hik3…sama la kak sya pun letak sotong akhir sekali..tu pun sekejap je..baru sedap kan

  5. Salam,

    Sedapnyeee kalau dapat makan ni, eh sotong tu buat gitu je tak liat ke? kalau macam akak, akak kena perap dulu kejap baru sotong tu lembut, kalau masak gitu je bagi lembut sendiri nanti sotong tu kecut πŸ˜€

    1. tak pun , sebab tu bee cakap bee letak sotong ahkir sekali , masak kejap je kalau lama sangat nanti rasanya keras …

      p/s : tk tau teknik perap sotong tu kak…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *