Resepi | Sotong Goreng Kunyit Versi Puanbee

Sotong goreng kunyit memang menyelerakan di makan dengan nasi panas , sudah lah sedap ianyanya juga senang di masak , cepat dan sedap… bila tengok gambar je mesti terliur kan. Kelmarin beli sotong cadang nak buat tomyam , tapi tak jadi pulak ..disebabkan tengah malam ada orang nak makan nasi tapi tak ada lauk ..kena masak le malam-malam dan dah pasti mesti pilih masakkan yang senang di masak , maka jadilah sotong goreng kunyit versi puanbee.

resepi sotong goreng kunyit versi baru

Bahan-bahan sotong goreng kunyit

  • Sotong (terpulang banyak mana)
  • Tomato 1 biji
  • Sepotong kunyit hidup (sebesar ibu jari) – Ditumbuk bersama bawang putih
  • 1 Biji Bawang besar di potong bulat-bulat
  • 5 Biji Cili – Di tumbuk sedikit saja.
  • 3 Putik Jagung – Potong sesuka hati korang
  • 2 ulas bawang putih ricik halus
  • sesudu minyak

Cara Goreng Sotong

  1. Masukkan bawang putih , cili , kunyit ke dalam kuali dan tumis dengan sesudu minyak tadi , Tumis sehingga naik bau.
  2. Masukkan tomato
  3. Masukkan Bawang besar
  4. Masukkan Putik Jagung
  5. Akhir sekali masukkan sotong .. air tak perlu ya sebab sotong tu akan keluarkan air , kacau dan masukkan perasa secukupnya …dan boleh angkat .. simple saja ..

P/S : Saya suka masak sotong tanpa di potong , lebih kenyal dan segar gitu … dan saya suka letak sotong di akhir sekali sebab nak dapatkan rasa sotong yang manis , sotong jika di masak terlalu lama ianya akan keras.Lama tak buat resepi , terakhir adalah resepi Puding Jagung berkuah laici

34 Comments

  1. bardboo 9 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 10 May 2012 Reply
  2. fieda 9 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 10 May 2012 Reply
  3. umi duan 8 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 10 May 2012 Reply
  4. sweetkurma 8 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 10 May 2012 Reply
  5. Myra Jay 8 May 2012 Reply
  6. dzuandiey 7 May 2012 Reply
  7. Norasikin 7 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 10 May 2012 Reply
  8. Hafizul 6 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 10 May 2012 Reply
  9. Denaihati 6 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 10 May 2012 Reply
  10. Izzuddin Fauzi 6 May 2012 Reply
  11. Juan 6 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 6 May 2012 Reply
  12. puanbee 6 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 6 May 2012 Reply
  13. Ummi Hanie 6 May 2012 Reply
  14. syamila 6 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 6 May 2012 Reply
  15. yanmie 6 May 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 6 May 2012 Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.