Resepi Ikan Sungai kukus Ala-ala Thai

Resepi ikan kukus ala thai yang simple dan senang di buat , hanya perlukan beberapa minit ikan kukus pun tersedia.Ikan yang digunakan untuk dikukus adalah ikan sungai

resepi ikan sungai kukus ala-ala thai

resepi ikan sungai kukus ala-ala thai

Saya update sekarang dengan satu resepi ikan kukus pembuka selera dan membuatkan perut saya berkeriukkk dopoloh empat jam. Huh! Tengok lah gambar tu dulu .. kelmarin pergi berkelah di rumah kakak saya , kebetulan ada satu kedai tu jual ikan sungai aje .. sempat soal orang yang menjual di kedai tu ,

Saya : Ikan tu ambil dari mana ??
Pakcik : Ikan tu adalah ikan sungai fresh punya dari pahang.

Saya tengok isi pejal lagi , insang pun merah ..sambar lah apa lagi..ikan fresh memang sedap di buat kukus..Sekilo RM15 .. berbaloiii.. besar .. puas makan beramai-ramai sekeluarga .. lagi pun memang rindu nak makan ikan sungai dimasak kukus ni ..oh rindu kat encik abang jugak .. dia suka ni .. apa nak buat en abang kena kerja jauh.

ok setop bebel .. kita sambung dengan resepi ikan kukus lah ye ..

BAHAN-BAHAN Ikan kukus

Ikan yang telah di cuci bersih (mengikut kesukaan anda nak guna ikan apa , yang bersisik lebih sedap untuk di buat kukus)
5 batang Serai (di potong dan di ketuk)
2 Biji bawang besar (di potong bulat)
6 tangkai cili padi
2 Biji tomato / segemgam asam keping
3 inci halia ( di potong panjang2 dan nipis )
5-6 biji bawang putih (ketuk sahaja)
Secubit garam

masukkan ikan ke dalam periuk kukus atau kertas foil , taburkan bahan-bahan di atas ikan , masukkan bawang ,putih di celah2 ikan dan kukus sehingga masak anggaran saya 20 minit ke 30 minit mengikut saiz ikan.

Setelah itu angkat dan sedia di hidang bersama air asam taiping ni pula , memang terangkat lah ?..

nyummy! sekian…

About puanbee

Seorang anak , isteri dan ibu. Mempunyai 4 orang cahaya mata. Berumur 30-an , Suri rumah sepenuh masa tetapi mempunyai perniagaan online. Segala terguran dan komen boleh terus hubungi admin melalui EMAIL.

Comments

  1. tengah duk cari resepi..jumpa resepi kak…ikan dah siang sat lagi nak masak..terliur tgk gmbr.

  2. sedap tu….

  3. terliur hari sabtu ni tgk ikan kukus bee. yummy

  4. Pergh, tengok gambar je pun dah terangkat. Dah nak 3 minggu tak makan ikan. Ikan mahal sangat kat Pakistan.

  5. waa sedapnya bee, ummi memang suka ikan kukus ni, nanti ummi nak cuba resepi bee ni, InsyaAllah.

  6. Menyelerakan tapi apa boleh buat hanya tengok sahaja kerana saya tidak makan ikan :-)

  7. wahh, lama gila tak rasa ikan kukus nih..

  8. perghh terliur ler, lama tak mkn nii…

  9. tak pernah cuba masak stim pun kat rumah…

  10. Ummi Hanie :

    rasanye lama betul xmkan ikan kukus ni..silap2 xpenah makan kot ! hahahaha~

    xsusah rupenye cara memasaknye ye bee..thanx 4 sharing 😉

  11. peh sodapnya

  12. puan kutu :

    tak pernah msk ikan stim nie pasal umah takde pengukus,haha selalu mkn kt kedai jer.hehe..

    • ala .. kutu ..cara paling tradisional kalau tk de periuk kukus.. letak kuali , masukkan air , biarkan melegak ..pastu letak ikan dlm pelengat n tutup .. jd jugak .. muehehe

  13. klu segar mesti tak hanyirkan,maklumlah ikan sungai ni ada bau sikit,..resepi mudah tapi menyihatkan

    • tak hanyir.. masa basuh tu kena betul2.. kisar dengan asam limau .. atau kalau yg hanyir sikit tu guna daun serai ..petua mak2..

  14. boleh tempah satu nie..:)

  15. hehe.. saya kalau naik ikut reseipi tu mintak maaf la.. saya langsung xreti masak.. makan tau la.. haha

  16. tgk pun dah cam sedap ni..leh cuba resipi ni.. :)

  17. hoho sedapnye lagi2 kalu ikan fresh

  18. wah dah jadi chef….

  19. dah lama betul tak buat ikan kukus.. rasanya.. semenjak ramadhan lagi.. sok g harus terjah pasar cari ikan. takde ikan sungai.. dpt siakap pun jadi la..

  20. nampak pon dah tau sedap kak bee weh..hihi

  21. i like coz manyak selai, garlic dan halia wooooo….

  22. memang berbaloi dan inilah makanan sihat di bulan raya hehe

  23. Sedap nampak tu bee, ikan kukus ni bukan je sedap, tapi baik untuk kesihatan jugak kan bee, ummi memang suka…

  24. fuh!!!!sedapnya bee…tiba2 rasa lapo….

Speak Your Mind

*