RAMAI YANG TIDAK TAHU MAKSUD TOMBIRUO SELAIN NAMA WATAK ZUL ARIFFIN DALAM FILEM ITU

Masih di tayangkan di pawagam filem adaptasi dari novel karya  Ramlee Awang Murshid , Tombiruo. Dari review yang saya baca di media social ramai memuji filem ni. Saya sendiri belum berpeluang nak menonton jadi rasanya tak layak untuk memberi apa apa komen tapi bila majoriti berpuas hati selepas menonton, mungkin ia satu filem yang hebat.

Tertanya juga saya apa maksud Tombiruo ni. Adakah sekadar nama satu watak manusia atau ada maksud di sebaliknya. Jadi saya cuba google untuk cari informasi. Apa yang saya dapat Tombiruo ni sebenarnya berasal dari loghat bahasa orang keningau sabah yang membawa maksud hantu tapi dalam novel karya  Ramlee Awang Murshid ia membawa maksud sebagai ‘penunggu rimba’.

Antara pelakon yang membintangi filem hebat ni selain Zul Ariffin yang memegang watak utama sebagai Tombiruo @ Ejim.. Farid Kamil sebagai Amiruddin, Nabila Huda sebagai Wan Suraya, Faizal Hussein sebagai Pondoluo, Dato’ M Nasir sebagai Tan Sri Berham, Datin Marlia Musa sebagai Bonda, Faye Kusairi sebagai Salina dan Dynas Mokhtar sebagai Baizura.

Barisan pelakon juga tidak kurang hebat lebih lebih lagi dengan penampilan pelakon Datin Marlia Musa yang rasanya dah lama tak berlakon selepas mendirikan rumah tangga bersama Datuk M. Nasir.

Tumbiruo mengisahkan Legenda yang selama ini di anggap cuma cerita dogeng. Mahkluk yang dikatakan memiliki kesaktian untuk menguasai hutan. Dia ditakuti, dicaci. Sebenarnya Tombiruo adalah pemuda yang jiwanya memberontak, lelaki yang tidak berwajah manusia namun sekaligus seorang yang terpaksa memikul tanggungjawab kerana memiliki kesaktian yang tidak dapat dikawalnya. sentiasa memakai topeng untuk menyembunyikan identitnya.

Apabila sebuah projek empangan mencetuskan beberapa insiden yang menyebabkan kematian ayahnya, Tombiruo yang penuh dendam memburu mereka yang bertanggung-jawab.

Tetapi akhirnya pemburu pula menjadi yang diburu. Tombiruo akan mengharungi satu pengembaraan yang penuh bahaya dan tragis, dan bersamanya mengenal erti persaudaraan, keluarga, dan cinta. Cuma dengan membuka hati dan menerima peranannya, Tombiruo akan dapat mengawal kuasanya dan mengalahkan musuh. Akhirnya dia akan menerima hak kelahiran sebagai Penunggu Rimba.

Bagi korang yang belum menonton filem ni.. Jangan lupa tonton ok! Nak2 lagi peminat abang sado Zul Ariffin la..

4 Comments:

  1. Nak masuk wayang, tapi nanti anak lompat-lompat main di tangga.

  2. Filem Tombiruo khabarnya setanging dengan filem hollywood. Semakin banyak filem yang diadaptasi dari novel.

  3. Adik cakap pun best filem ni, dia dah pergi tonton sebab dia memang peminat tuan RAM

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *