Persoalan demi persoalan

Persoalan anak-anak , saya suka kenangkan soalan merepek anak-anak ni , lucu je .. kalau hari-hari sembang dengan anak layan la juga. Baru-baru ni ada kes amah baling-baling baby kecik kan ? dek kerana amah ni ada ibu bekerja dan ibu di rumah bercakaran. Seeloknya jangan la macam tu , yang di rumah kata dia paling perfect jaga anak , anak depan mata dan salahkan ibu bekerja , ibu bekerja pula terasa hati. Kadang-kadang anak depan mata pun boleh jadi macam-macam hal. Siapa boleh tentukan masa depan kita sendiri ?

Ye lah .. bukan semua benda di dunia ni berlaku mengikut kehendak kita. Kalau sekarang ni kita rasa gah sebab jaga anak sendiri , tup-tup tahun depan kita terpaksa tinggalkan anak-anak dek kerana desakan hidup ? cam ne ?

laila 2013

Saya pernah bekerja dan tinggalkan anak pada orang lain , setiap hari risau .. sampai saya berhenti kerja baru tenang hati ni , faham sangat perasaan ibu bekerja tu , seeloknya lebih baik jangan cakap lepas . Huwaaa ~ tak tau la .. macam-macam hal pun ada sekarang ni kan.

Soalan Laila :

  • Laila : Ibu sayang laila tak ?
  • Ibu : sayang ..
  • Laila : Tapi ibu jahat la ..
  • Ibu : kenapa kata ibu jahat ?
  • Laila : sebab ibu selalu mayah laila
  • Ibu : kenapa ibu mayah laila ?
  • Laila : sebab laila tak nak ikut cakap ibu

Terpaksa akur kenapa ibu marah dia … hehe diri sendiri yang jawab.

Soalan Una :

Satu hari ayah hantar 2 biji kipas untuk di pasangkan di bilik anak-anak , lantaran husna selalu merungut panas dan lari masuk ke bilik ibu dan ayah. Husna pun bertanya pada ayah nya.

  • Una : Kenapa ayah beli kipas ?
  • Ayah : Sebab hang la selalu mengigau.
  • Una : Kenapa una mengigau ayah beli kipas pulak ?
  • Ibu : Sebab selalunya hang buat-buat mengigau datang bilik ibu , bila orang tergur kenapa tak tidur dengan kakak ? hang kan jawab panas.
  • Una : Lepas ni tak boleh mengigau la .. alaaaa ..

Una hanya mampu tersenyum , mesti dia tak sangka selama ni ibu dan ayah perati je kelakuan dia. Dah bocor rahsia suka buat-buat mengigau agar dapat tidur ke bilik ibu dan bagi alasan panas , tak selesa.

Soalan kakak

  • Kakak : Kenapa perut ibu buncit ?
  • Kakak : Oh ada adik … kakak tau ..

Dia tanya dia jawab , tak sempat ibu nak jawab haishhh …

Nampak tak permainan nya disini ? Anak-anak akan tanya soalan yang remeh temeh , selagi tak jawab selagi tu dia tanya , kena jawab sampai mereka puas hati , agak tak puas hati juga , cakap je .. jom kita google cari jawapan nya .. hik! enjoy entri santai jek ..

29 thoughts on “Persoalan demi persoalan”

  1. Budak-budak memang menyusahkan. Kalau saya, buat derk je kalau ada budak tanya apa-apa kat saya.(BUAT PEKAK JER…LEPAS TU DIORANG PENAT, BERHENTILAH MULUT TU.)-JANGAN DICONTOHI PERANGAI SAYA NI. PETUA NI CUMA UNTUK YG IMPATIENT MCM SAYA.

  2. tak bosanlah kalau dpt anak yang byk ragam ..boleh layang borak2..hehe..apa pon salam kenal dari sy.. kalau puan bee free tuh boleh ler terjah2 blog arepnakebel.com yer..hehe..first time singgah sini..best..

  3. mmg betul.. kita takkan tau nasib kita di masa akn dtg… tp mudah2an terbelalah nasib dgn ambik insurans siap2… ewahh promosi sambil2… suami syor nis ambik gak insurans sbb kalau dia ditakdirkan pegi dulu nnti nis x yah kerja, bulan2 ada duit insyaaAllah… kita hanya mmpu merancang

  4. hik3… seronok melayan anak2 walaupun kadang2 soalan2 mereka
    buat kita fenin kefala… kadang2 tuh dia soal kita nak jawab pun
    tak jadi coz dengar jawapan mereka dah buat kita gelak…

    xoxo utk una n laila

  5. haha..ingtkan betul mengandung..
    seronok melayan berbual bila anak2 dah besar..
    tapi kalau asyik tanya time kita banyak kerja tu yang nak suruh pi main jauh2 tu..hehhe..saya la..orang lain idak kot..:P

  6. boleh nampak beza peringkat soalan anak2.. yang kecik soalan simple, yang besar skit soalan belit2 skit.. yang dh besar tanye jwb sendiri sebab dh tau jawapan tp ngade2 nk tanye.. saje wat topik nk berbual ngn ibu.. hehe

      1. kalau suruh gugel tang camne nak buat adik jenuh juga la tu .. selalu suruh beranak adik lelaki ..sabar je la ..ingat sesenang nak mengandung tu

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *