Pengharaman Botol susu yang mengandungi ‘Bisphenol A’ (BPA), berkuatkuasa 1 Mac 2012

2011/03/12 : Saya sebagai ibu sangat menyokong tindakkan kerajaan mengharamkan botol susu yang mengandungi ‘Bisphenol A’ (BPA), berkuat kuasa 1 Mac 2012, Ye lah tak guna jika kita memberi susu dengan tujuan untuk mendapat anak yang sihat jika botol susu untuk di berikan kepada anak tu mengandungi bahan kimia berbahaya untuk anak-anak kita, jika nak jaga kesihatan anak-anak elok lah dari kecil kan.geniusTapi yang menjadi persoalan disini , di mana untuk mendapat kan botol susu tanpa ‘Bisphenol A’ (BPA) ni ?? kalau botol minuman tu boleh juga di rujukkan di center tupperware kan ? masaalah berpunca dari pemborong barangan seperti botol susu ni..seperti di ketahui botol susu ni kebayakkan nya di import masuk dr negara lain..oh ada kah malaysia perlu wujudkan kilang botol susu tanpa ‘Bisphenol A’ (BPA)..Sama-sama renungkan 🙂

Petikkan di bawah dari Berita harian online !!

PUTRAJAYA: Kerajaan memutuskan untuk mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi ‘Bisphenol A’ (BPA), berkuat kuasa 1 Mac 2012, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata perkara itu diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 2 Mac lalu sebagai langkah berjaga-jaga kerana sehingga kini tiada bukti saintifik yang kukuh menunjukkan botol susu tersebut adalah selamat untuk digunakan oleh golongan berisiko tinggi terutamanya bayi dan kanak-kanak.
“Kementerian tidak akan berkompromi dalam keselamatan pengguna terutamanya bayi dan kanak-kanak. Polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan ”bisphenol A” ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar,” katanya.

Kerajaan memberi tempoh satu tahun untuk memastikan tindakan pengharaman itu dilaksanakan dengan lancar secara berperingkat, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pasca kabinet kementeriannya di sini hari ini.

“Pihak industri diberi tempoh masa satu tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai”.

Tindakan pengharaman itu diambil dengan mengambil kira BPA didapati boleh menyebabkan gangguan kepada sistem hormon sekaligus mengganggu sistem fungsi tubuh, katanya dan menurutnya bagaimanapun sehingga kini tiada sebarang penilaian dijalankan berhubung sistem hormon dalam tubuh bayi.

Liow berkata pengharaman itu juga adalah selaras dengan tindakan beberapa negara yang telahpun mengharamkan penjualan susu botol tersebut antaranya Jerman, Perancis, Denmark, Kanada, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan terbaru oleh Kesatuan Eropah (EU).
Katanya, sehingga 2010 sebanyak 159 sampel botol susu bayi telah dianalisis dan didapati 85 peratus dikesan mengandungi bahan BPA dalam julat 0 hingga 0.7 mg/kg hasil migrasi daripada botol berkenaan.

Kajian Universiti Malaya juga menunjukkan kadar migrasi BPA meningkat sebanyak tujuh kali ganda pada suhu 80 celsius berbanding pada suhu bilik 25 celsius, katanya.

“Pemantauan secara berterusan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia mendapati terdapat migrasi BPA daripada botol-botol susu bayi polikarbonat yang telah diuji,” katanya.

Beliau meminta pengguna mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengurangkan risiko pendedahan kepada migrasi BPA berdasarkan panduan penggunaan botol susu bayi polikarbonat yang disarankan kementerian.

Liow menasihatkan pengguna supaya menukar botol susu bayi polikarbonat kepada alternatif yang terdapat di pasaran mengikut kemampuan masing-masing.

Pengguna juga dinasihatkan meneliti kod identifikasi di bawah botol sama ada polikarbonat atau tidak sebelum membelinya.

Untuk maklumat lanjut, hubungi Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan di talian

03-88833652/8883365/88833655 atau melayari laman web http:moh.gov.my/ atau .

Related : Botol susu bebas bpa ? kenali apa itu bpa dan tips elakkan bpa disini

Related : Promosi botol susu bebas bpa , jenama avent

12 thoughts on “Pengharaman Botol susu yang mengandungi ‘Bisphenol A’ (BPA), berkuatkuasa 1 Mac 2012”

  1. Pingback: Promosi Botol susu AVENT murah | botol susu bebas bpa (0% bpa) | Puanbee.com

  2. pelik tulll kenyataan yg dikuarkan oleh pihak yg berkaitan..
    dah tau tak elok, nk tggu setahun baru nk kuatkuasakan…
    apeee daaa…haramkan jerla skrg….ada share ape dorang nih..
    ekeke….

  3. huhu nak kena tunggu setahun dulu baru nak haramkan botol susu,,kesian baby2 kat malaysia ni..

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *