Review Vitamin Shaklee Selepas 2 Minggu Mengamalkannya

Share

STICKY POST SEHINGGA ESOK – ARTIKLE BARU DI BAWAH – Pertama kali nak cakap , memang selesa sangat , migrain dah tak de .. seronoknya , bila kepala rasa ringan sikit , kalau sebelum ni asyik ambil ubat tahan sakit , kali dah tak ambil ubat tahan sakit tu , lega sangat .. Rasa letih pun dah hilang terus , bayangkan saya hari-hari pun tidur lewat sampai 1-2 pagi baru dapat nak lelapkan mata , esok pagi bangun awal , contoh jika suami saya kena pergi kerja 5 pagi , saya bangun jam 5 pagi tu dan tak tidur dah sehingga 1-2 pagi pulak baru tidur , so hari-hari purata masa saya tidur dalam 3-4 jam je .. cer bayangkan , macam mana badan tak lemah ?

Dah selalu sangat tidur lambat , itu yang badan lenguh-lenguh , migrain dan kulit pun tak cantik , kusam je , bukan tak tahu kalau nak jaga kesihatan kena tidur ikut masa dan sebagainya , tapi masaalah tak boleh tidur .. nak wat cam mana kan.

shaklee set

Tapi sekarang ok dah , memang tak de rasa penat , migrain dan letih-letih sangat , tidur totap lewat , banyak betul kerja , hahah …tapi memang bagus betul shaklee , sekarang ni saya kongsi semua vitamin shaklee yang saya ambil dengan suami saya ,dia memang suka sebab dia cakap lenguh-lenguh tu dah kurang dan rasa lebih bertenaga.

sarapan pagi dengan shaklee

Gambar di atas adalah sarapan pagi saya , saya jenis tak suka sarapan , so minum Energising Soy Protein (protein dari soya , boleh juga beri pada anak-anak berumur 2 tahun ke atas ) tanpa gula campur milo sikit , dan bersama 3 vitamin di bawah.

Vitamin C (Untuk kulit , antioksida dan kuatkan antibodi )
B-Complex (mengurangkan lesu , penat , stress dan memberi tenaga )
Vita-Lea (Multivitamain & Mineral)

Walau tak sarapan pagi tapi tak rasa lapar apa-apa pun .. boleh buat kerja rumah macam-macam , hantar anak pergi sekolah , beli lauk pula , balik tengah hari baru makan nasi. Lepas makan nasih saya ambil Energising Soy Protein (protein dari soya , boleh juga beri pada anak-anak berumur 2 tahun ke atas ) sekali lagi besama dengan pil vitamin Ostematrix (Kalsium) 2 biji , malam pun sama , tapi malam saya tak makan nasi , saya ambil Soy Protien tu dengan 2 biji pil lagi , sekarang memang kurang makan nasi bukan diet tapi tak ada selera , nak makan benda lain selain nasi , tapi malas pula masak , nak beli lambat ler ..tak suka sangat membeli makanan di luar semata-mata huhuhu~

Ok dah panjang review ni , so far rasa bertuah sangat di beri peluang untuk merasai kehebatan Vitamin Shaklee ni , saya banyak baca artikle tentang shaklee semua hebat – hebat belaka , tapi kalau setakat membaca tak cuba tak tahu jugak kan ? so korang kalau rasa letih lesu , tak larat je , belum apa-pa dah penat , sakit kepala dan segalanya mungkin kena cuba ambil vitamin , mungkin itu tandanya tubuh badan tak cukup vitamin 🙂 tatk kisah lah vitamin apa , asalkan vitamin tu semulajadi seperti shaklee ni . bagi saya shaklee terbaik.

Sedikit Info Salah Faham Tentang Supplement (kredit to : mommy lyna)

1. Supplement adalah ubat ? TIDAK. Supplement bukan ubat. Ubat terdiri daripada bahan jenis dadah yang ?asing? untuk tubuh kita. Supplement adalah vitamin-vitamin pembina tubuh yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

2. Kita tak perlu vitamin sebab dah cukup makan ? Bila diselidiki diet harian kita, kebanyakan yang kita makan tu HAMPAS sahaja.

3. Semua supplement sama saja ? TIDAK. Kebanyakan supplement di pasaran adalah dari sumber sintetik. Suplemen terdiri dari 3 jenis : sintetik, organik dan semulajadi. Yang terbaik tentunya supplement semulajadi.

4. Supplement memberi kesan sampingan ? BETUL sekiranya ia dari sumber sintetik. Suplement semulajadi TIDAk memberi kesan sampingan.

5. Supplement diperlukan oleh orang kurang nutrisi seperti mangsa kebuluran sahaja ? TIDAK. Supplement adalah untuk orang yang mementingkan kesihatan.

Tahukah anda kebanyakan rasa penat, letih, lesu, stress adalah antara petanda anda kekurangan vitamin?

Artikle lain mengenai Shaklee :

Cara Hidup Baru Dengan Vitamin Shaklee

Review : Produk Shaklee Beli Online

Dapatkan khidmat konsultansi PERCUMA dengan menghubungi Mommy Lyna di talian

012-2811136 atau emel mommy@fahry.net

atau terus ke blog??http://vitaminsemulajadi.com/ ??untuk maklumat lanjut

Cara Buat Ketayap Gulung Hidangan Tradisional Malaysia

Share

Yer bila hujan perut automatik lapar je..nak makan sesuatu yang simple dan panas..maka siap lah “ketayap” simple dan panas. kenapa nak yang simple ? sebab mood nak masak pun kureng bila hujan2 gini..ehem2 paham2 je lah ! Ketayap adalah amat sedap jika dimakan ketika perut lapar dan masih panas , sesuai dijadikan hidangan ketika minum petang , kelazatan ketayap di ukur dari segi lembutnya tepung dan manis inti tersebut , namum bagi saya manis tu tak kisah sangat , sedang-sedang saja ok ! jom tengok resepi ketayap nih pula.

Cara Buat Ketayap Gulung
resepi ketayap

Bahan untuk tepung ketayap
Setengah kilo tepung gandum
2 biji telur
pewarna hijau atau daun pandan dikisar (untuk dapatkan warna hijau)
sedikit air

Bahan untuk inti ketayap
kelapa parut (kalau boleh nak yang tak terlalu tua , dan semasa di parut tidak sampai ke tempurung)
pewarna atau gula merah
gula putih

Cara buat ketayap pula
campurkan tepung dan telur , kemudian masukkan *air dan blender(untuk dapatkan tepung yang lembut dan tak ada bintil-bintil), masukkan air sedikit-sedikit biarkan cair ,
masukkan pewarna.

*jika guna daun pandan , belnder daun pandan dengan air , baru lah di campur tepung.

Untuk inti ketayap pula
simple je , masukan kelapa dan gula , kacau sebati ,sukatan agak-agak je , masukkan sikit2 dan rasa tahap kemanisan ye ..

Fakta : Kuih ketayap adalah kuih tradisional yang agak glemmer satu masa dulu.. yolah~

Kenapa cendol digandingkan dengan Rojak Pasembor ? Dan kenapa Laksa Digandingkan dengan ais kacang ?

Share
Kenapa cendol digandingkan dengan Rojak Pasembor ? Dan kenapa Laksa Digandingkan dengan ais kacang ?
hehe lepas hantar kakak ke sekolah tadi bee singgah makan rojak dan cendol kat tepi jalan..alah mamak lori tu..ngeh tetiba terfikir kenapa kat atas tu..

ais kacang malaysia

terliur tak ? erm nyummy !

Biasalah model free bee haha..si una dan baby….baby tu makan sendiri tau walau dimana jua..dia tak suka makan bersuap..pening di buatnyer..

Tengok..baby dah comot..redho jer le..

Sebenarnya una yang nak sangat makan cendol nih..ada sekali tu dia ajak makan cendol ..haha mang lawak kalau layan una menyembang tu..
una : ibu jom makan cendol.
ibu : erm tak der duit lah una, ayah tak bagi duit pun kat ibu {padahal kedai cendol dah terlepas malas nak pusing balik waktu tu, jauh gak kalau pusing}
una : allaaaa napa ibu tak mintak kat ayah semalam ?
ibu : lupalah una.. kenapa una tak mintak kat ayah ? dah una nak makan cendol tu
una : tak nak laaa..ayah tak faham kalau una cakap…
haha itu lah antara dialog dgn una..dia sedar pun ayah tak faham dia cakap, ingat tak sedar..una tu pelat ..hanya ibu dan kakak yang faham apa una cakap..orang lain mang tak boleh faham..ngehhh..
nota kaki : macam mana ek nak pebetulkan lidah budak pelat ni..

SAPS semak markah peperiksaan anak secara online (tahun 1 – tingkatan 5 )

Share

Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan perkhidmatan terbaru kepada ibu bapa penjaga. Semakan keputusan peperiksaan secara online ini boleh dilakukan dengan melayari portal Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS).Selepas selesai sahaja peperiksaan atau ujian dijalankan ibu bapa boleh mendapatkan keputusan peperiksaan atau ujian anak mereka dengan pantas di portal tersebut.

Untuk ke portal tersebut tuan/puan boleh lah melayari ke saps.moe.gov.my dan klik capaian semakan ibu bapa.

SAPS- sistem analisis peperiksaan sekolah
SAPS- sistem analisis peperiksaan sekolah

Saya sendiri dah cuba , saya klik pautan ibu bapa , masukkan no ic dan keputusan adalah seperti di atas , (no kad pengenalan yang anda masukkan tiada dalam pengkalan data ) oh anak saya bukan warganegara asing yerk .. anak jati Malaysia , mungkin sekolah si kakak tak ambil bahagian ? atau tahun satu tak penting lalu tak dimasukkan data ? hurm .. apa-apa pun tunggu balasan email mereka lah macam mana , nanti update lagi.

Tapi ada yang dah berjaya pun mencuba semak markah peperiksaan anak secara online sila klik pautan di bawah ..

Semak Keputusan Peperiksaan Melalui SAPS

Boleh juga Semak Keputusan UPSR 2011 Melalui mySMS 15888 — {LINK}