BAHAYA PEWANGI KERETA YANG MURAH DI PASARAN

Bagi yang mempunyai kenderaan sendiri seperti kereta untuk memastikan kereta dalam keadaan berbau segar & menyenangkan salah satu cara menggunakan pewangi kereta. Sekarang ni memang banyak pewangi kereta di jual.. ada yang berjenama ada yang tiada jenama. Memang ada beza antara yang berjenama seperti  Ambir pur dengan yang tiada jenama atau jenama yang tidak di kenali. Memasang pewangi kereta juga boleh menyebabkan masalah kesihatan jika pewangi tersebut tiada pengiktirafan. Pastikan pewangi kereta ada ada  MSDS (Material Safety Data Sheet) untuk mengelakkan dari mengalami masalah kesihatan akibat dari pewangi kereta. Kebanyakkan pewangi kereta yang murah & tiada jenama ini di kilangkan…

Continue reading

ADAKAH SELAMAT MELAKUKAN X-RAY KETIKA HAMIL?

saya rasa ramai yang tertanya tanya tentang perkara ini termasuk saya. Tadi saya terbaca dari perkongsian di Page Medical Mythbusters Malaysia tentang perkara ini. jadi saya copy paste untuk tidak tersalah menyampaikan fakta Ramai yang bertanya adakah x-ray selamat dilakukan ketika hamil? Tahukah anda, tanpa radiasi dari mesin X ray pun, kita memang dah terdedah kepada gelombang radiasi dari alam persekitaran kita. Radiasi dari udara, tanah, air, permakanan terutamanya bila berada di dalam kereta, keretapi dan lebih-lebih lagi di dalam kapal terbang disebabkan radiasi kosmik dari angkasa. Radiasi dari alam persekitaran sukar dielakkan. Dalam setiap kehamilan yang sihat, risiko mendapat kecacatan…

Continue reading

KENAPA PERLU ELAK BAGI PUTING KOSONG PADA BAYI

Perkara ni bukan hanya sekarang masih di pratikkan malah sejak dari dulu lagi. Ada tu saya tengok siap buat rantai gantung kat leher anak mereka supaya tidak hilang. Ramai kanak kanak susah untuk berpisah dengan puting kosong seolah olah macam ketagih. Saya yakin ramai ibu bapa tahu penggunaan puting kosong pada bayi bukan la sesuatu yang baik tapi atas alasan untuk memudahkan mereka melakukan rutin harian, supaya anak tidak merengek.. Penggunaan puting kosong ni membantu anak lebih rilex & tidak meragam. Kat sini saya nak kongsikan beberapa keburukkan penggunaan puting kosong pada bayi.. Antaranya adalah 1. Penggunaan puting kosong mendedahkan…

Continue reading

KENAPA JANTUNG SAYA BERDEGUP LAJU SELEPAS MINUM KOPI INI?

Tadi saya terbaca perkongsian dari Facebook DZiehan Mustapa tentang kenapa bila seseorang itu minum kopi yang berbentuk untuk kesihatan/kekuatan dalam ni dia dapat dapat rasa jantung di berdenyut laju.. Perkongsian ni agak bagus untuk di kongsikan supaya kita tahu apa yang menyebabkan effect sebegitu berlaku bila kita ambil kopi supplement ni. Menurut dari perkongsian beliau ia adalah kerana.. Kopi tersebut mengandungi bahan terlarang yang tidak sepatutnya ada dalam serbuk minuman kopi. Antara bahan yang dikesan adalah sildenafil dan analognya, steroid, antihistamin, sibutramine dan taladafil. Apa kesan kepada kita jika minum kopi yang ada Sildenafil serta analognya? kita perlu tahu terlebih…

Continue reading