Kesunyian ?? Mari buat hal !

Apabila baby di lepas kan seorang diri ini lah aktivti nya untuk menarik perhatian , keletah bayi berumur 1 tahun memang amat menghiburkan .

AKTIVITI ANAK KETIKA BERUMUR 1 TAHUN

tengoklah step by step , baby mempraktikkan skil untuk memanjat tempat tinggi.

AKTIVITI ANAK KETIKA BERUMUR 1 TAHUN

AKTIVITI ANAK KETIKA BERUMUR 1 TAHUN

Baby belum nampak ibu snap gambar dia,maka dia buat aktiviti tanpa rasa besalah ok!

AKTIVITI ANAK KETIKA BERUMUR 1 TAHUN

AKTIVITI ANAK KETIKA BERUMUR 1 TAHUN

pada ketika ini baby dah terasa kantoi, maka dia menari sambil ketawa tanda bodek dan cover perbuatan tersebut. .


Yeay .. baby pandai ..clap! clap! clap!

Resepi Kek Moist Coklat Kukus Senang Dan Sedap Asli Dari Puanbee

Kek moist cholat buat kawan blogger.Memang seronok ek sekali sekala bejumpe.banyak cerita boleh diceritakan. .sebenarnya saya tak da kawan yg sama hobi kat dunia luar . So best kalau jumpe kawan yg sama2 minat pada sesuatu like appelijou . .hehehe. .lop jgn jelez ,nant angah wat tok lop pulak!! Korang nak resepi? Haa boleh2. .mari kita scroll ke bwh. .Kek moist cholat ini amat mudah disediakan dan sedap di makan bersama anak-anak , kanak-kanak pun suka dengan hiasan yang di letakkan di atas kek coklat tersebut , jom tengok resepi kek moist coklat kukus di bawah.

cik una tengah memegang kek memang tak sabar nak potong kek tu ,tp ibu tak kasi , so una pegang ajer kek tu. . .ini pulak bee ubah suai kek moist choc tu dari kukus ke bakar. .bee tamabah sedikit fitness nestle cereals,bee kurangkan gula untuk yg bediet . .dan dihiaskan dgn sedikit gula urai. .

 

Resepi nya kek moist choclat kukus :

Bahan A
~campurkan dan ayak
Tepung gandum 150g
Baking powder 1 sudu
Soda bikabonat 1 sudu
serbuk coklat 2 sudu

Bahan B
~pukul dahulu berasingan.
telur 4 biji.
esen coklat 2 sudu
esen vanila 1 sudu

Bahan C
~ masak di atas api perlahan.
1/2 tin susu pekat
1 tin susu cair
1 cawan minyak

campurkan semua bahan A .B. C dan masukkan dalam acuan yang sesuai kukus sehingga masak. .

Untuk topping..cara bee.

2 sudu mentega putih
1 sudu marjerin

campurkan ke dua2 bahan dan pukul sehingga putih. Kemudian masuk kan

2 sudu susu pekat manis
2 sudu serbuk coklat

pukul lagi sehingga sebati , setelah kek masak , sejukkan dahulu baru di sapu dgn topping dan hias sesuka hati korang. . .selamat mencuba. .hehehe. . . .kalau dah cuba bg tau feedback yer. .tp tak pakse. .

 

Lagi kes culik anak

Salam pagi ouls. .hari ni ada yang keja last day kan. .so mesti ada yang plan nak bejalan2 esoknyer. .kepada yang nak bawak anak2 tu hati2 la yer… Risau dan takot mengenangkan situasi skrg ni. .ramai benor orang betopengkan binatang di sekeliling kita. .semalam my hubby balik aje. .terus pesan ,”kalau nak bwk anak pergi mane2 hati2.”. . Bee pun tanya dia balik. .”eh,awatnya tetibe je ni!”. Lepastu dia pun becerita , ” ada orang kehilangan anak dekat dlm dayabumi ,kemudian keluarga budak tu jumpe security. .tengok cctv , memang nampak anak orang tu dipegang tangan oleh seorang bangla. .anak yang berusia 7thn masih pakai baju sekolah,nampak mcm dgn rela hati je ikut bangla tu. .sampai skrg masih belum dapat di kesan lagi anak nye. .” adui. .apalah nasib kanak2 sekarang ni kan. .aku yg fobia bin takot nak bawak anak keluar jalan2. .kalau tkde ayahnye tak kemana lah. .tapi kesian. . Ayah bz . .anak2 tkde program le jawabnye. . Anak2 bee nampak je ayu . .tapi sebenarnya aktif. .kalau bee je yang ada . .memang tak leh control 3 orang tu. .huhuhu..

Bee pertama kali jejak kaki ke KL ni , pertama kali itu aku di ragut , huh serik tau. .memang dah tak berani lagi nak keluar sorang2. . .sape yang ada pengalaman di ragut tu tau la perasaanya. .huhu. .itu baru diragut beg. .tapi kalau anak2 di ragut. .adeh tak dapat bayangkan. . . .

Terima kasih pada peragut tersebut yea sbb dia bee fobia. .hampeh . .. .muge2 peragut cpt insaflah.

Una nak minum milo..

Maafkan ibu yea una. .tadi lepas ibu minum ubat batok ibu ngantuk sangat. .haha. .bila ibu bangun ibu nampak bekas gula terbuka , bekas milo pun duk kat bawah. .ibu pun tanya pada una. . “sapa bancuh milo niii,

una yang tadi kat sebelah ibu belari ke depan sambil ambil cawan atas meja una becakap “una nak minum milo.”

mai sini ibu nak tengok ,” kata ibu , “ibu nak tengok una bancuh sedap tak ?”

una pun jawab ,”tak boleh ,nanti ibu minum !”

hah ko . .anak saya yang berumur 3 tahun 5 bln tu bancuh milo. ?

Rasa besalah dan lucu juga. .sejak ubah kedudukan meja kat dapur tu ,anak2 ni suke sangat meniru kerja2 ibu. .huhu. .

* una bancuh tak sedap pun. .eksen lebeh. .hahahax. .

Jangan besedih kawan. . .

Dalam kita meniti kehidupan seharian, ada kalanya kita bersedih . Sedih adalah sifat manusia . Sedih adalah sifat semula jadi yang dicipta Allah SWT. Mustahil ada manusia tidak pernah bersedih,sedih suka duka bahagia derita adalah merupakan sunnatullah dlm kehidupan ini. .bukankah Allah mencipta tiap sesuatu itu bepasang-pasangan ?

Sedih lawannya gembira, ataupun sedih pasanganya adalah gembira. Derita pasanganya adalah suka , bahagia. . maka adakalanya kita merasa sedih dan itu adalah sifat semulajadi manusia, hilang pertimbangan dan sebagainya. .sedih tidak boleh membawa kita kepada kehancuran. .Bagaimana kita menjadikan sedih untuk menghambakan diri kita kepada ALLAH SWT.?

Suatu ketika seorang sahabat sedang bersedih. lantas Rasullulah saw Bertemu dan bertanya kepadanya : ” wahai sahabat, mengapa kamu bersedih?”

lantas sahabat tadi menjawab : “Ya Rasullullah,aku bersedih kerana beban kehidupan yang terlalu berat di atas pundakku.”

“Apa dia?” kata Rasulullah.

“Hutang yang membelenggu diriku dan kesedihan yang mengikat sanubariku.”

lantas baginda saw bertanya : “Apakah kau ingin aku ajarkan satu doa,satu amalan,yang jika kau amalkan nescaya segala kesedihan,segala kedukaanmu,akan diangkat oleh Allah SWT, akan dipulihkan, akan di ganti dgn kegembiraan dan kebahagiaan?

“Balaa ya Rasulullah.Sebutlah apakah doa,apakah amalan itu ya Rasulullah.”

Lantas baginda mengajarkan sepotong doa.

“Wahai sahabatku, jika kamu amalkan doa ini setiap pagi dan setiap petang, insya Allah sebanyak manapun hutangmu,akan dilunaskan Allah SWT; Setebal manapun kedukaanmu,akan dilenyapkan oleh ALLAH SWT”

doanya adalah :

“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat sedih dan dukacita.Aku berlindung kepada-Mu ya Allah,dari sifat lemah dan malas.Dan aku berlindung kepada-Mu ya Allah ,dari sifat penakut dan bakhil.Dan aku berlindung kepada-Mu ya Allah, daripada beban hutang dan tekanan perasaan (oleh orang lain)

saya bukan lah baik sangat. .tapi inilah amalan saya . . . .

Buat korang2 yang tengah besedih selepas putus cinta. .tesilap langkah. .banyak hutang . .boleh la amalkan ini. .semoga kita teselamat dari hasutan syaitan.

Kanser Pangkal Rahim Pembunuh No2 Paling Tinggi

Tahukah anda ?? Kanser pangkal rahim adalah kanser ke-2 paling tinggi dihidapi oleh wanita di Malaysia.Di Asia Pasifik seorang wanita meninggal dunia setiap 4 minit akibat kanser pangkal rahim.Kanser pangkal rahim di sebabkan oleh sejenis virus.Ia boleh menjangkiti mana-mana wanita,tidak mengira umur ataupun gaya hidup.

WALAU BAGAIMANAPUN KANSER PANGKAL RAHIM BOLEH DI ELAKKAN.

FAKTOR-FAKTOR RISIKO MENGHIDAP KANSER PANGKAL RAHIM

Seperti yang dinyatakan di dalam bab yang lepas, punca terjadinya kanser pangkal rahim adalah jangkitan virus HPV dan jangkitan virus ini diperolehi melalui hubungan kelamin. Di samping jangkitan virus HPV, faktor-faktor lain turut mempengaruhi terjadinya kanser pangkal rahim yakni sistem imunisasi (pertahanan badan) yang rendah dan juga faktor genetik.

Apakah faktor-faktor risiko terjadinya kanser pangkal rahim? Di antara faktor-faktor yang menjadikan seseorang wanita itu boleh menghidap kanser pangkal rahim adalah:

  1. Hubungan sek pada usia muda
  2. Jangkitan virus HPV berisiko tinggi
  3. Merokok
  4. Wanita dari golongan susah ataupun miskin.
  5. Keadaan yang menyebabkan sistem pertahanan badan menjadi rendah seperti penyakit AIDs, pesakit yang menjalanipemindahan buah pinggang dan lain-lain.
  6. Wanita yang mempunyai pasangan sek yang ramai.
  7. Wanita-wanita yang tidak menjalani ujian pap smear bolehdikategorikan  sebagai golongan yang berisiko mengidapkanser pangkal rahim sebab kajian telah menunjukkan bahawaujian pap smear boleh mencegah kanser pangkal rahim.

TANDA-TANDA KANSER PANGKAL RAHIM

Berbanding dengan kanser organ reproduktif wanita yang lain, wanita yang menghidap kanser pangkal rahim sering dapat mengesan penyakit mereka pada peringkat awal. Ini disebabkan pangkal rahim terletak di dalam faraj/vagina yang apabila berlaku penyakit kanser, perdarahan yang berlaku boleh dikesan hampir serta merta.

Di kebanyakan negara-negara maju, hampir 75% daripada wanita-wanita yang dikesan menghidap penyakit kanser pangkal rahim dapat dikesan pada peringkat awal. Walau bagaimanapun , di negara kita peratusan ini adalah lebih rendah disebabkan oleh sikap dan pengetahuan masyarakat kita yang masih rendah. Apa yang paling penting adalah, wanita-wanita tersebut perlu segera mendapatkan pemeriksaan lanjut dari Pakar Sakit puan jika sekiranya terdapat tanda-tanda yang mungkin berkaitan dengan kanser pangkal rahim.

Kebanyakan wanita yang menghidap kanser pangkal rahim mengalami salah satu ataupun kombinasi gejala-gejala berikut:

  1. Perdarahan selepas hubungan seks (“postcoital bleeding“)
  2. Keluar lendir berdarah dari kemaluan.
  3. Perdarahan di pertengahan kitaran haid.
  4. Perdarahan dari kemaluan setelah disahkan putus haid.
  5. Hilang selera makan
  6. Turun berat badan yang mendadak
    Rajin-rajin lah buat pemeriksaan PAP SMEAR di hospital berdekatan , mencegah lebih baik dari berubat.

Lakukan Terapi Air Untuk Menguatkan Sistem Petahanan Tubuh Melawan Penyakit.

Kehilangan 4 % air dalam tubuh akan meletihkan dan menurunkan tahap kecergasan seseorang. Kehilangan melebihi 7 % air dalam tubuh akan membuatkan seseorang itu mudah berasa lesu,lemah,dan pusing-pusing.Sesiapa sahaja digalakkan untuk minum air sebelum berasa haus.

Suhu dan keadaan sekitar mempengaruhi keperluan seseorang tehadap air. Berkerja dalam pejabat yang mempunyai penghawa dingin akan membuat kan anda lebih mudah dehidrasi (kekurangan air) . Anda yang bekulit kering juga disarankan untuk minum lebih banyak air.Banyak meminum air akan membantu tubuh mengendali tahap kecergasan sesesorang.

Air merupakan sumber penting dalam merawat penyakit jantung , kerosakan kulit , sesak nafas serta gangguan jiwa. Penyakit yang tidak terlalu serius seperti batuk dan serak suara akibat kekurangan tidur.

Lakukan terapi air. Khasiat air kosong – [link]

Bukan sukar,basahkan badan anda dengan air panas.kemudian,berendamlah dalam air dingin. Amalan ini akan menguatkan sistem petahanan tubuh melawan penyakit.Ketegangan otot dapat disembuhkan dgn berendam dalam air hangat .selain itu ,air hangat juga baik untuk mengatasi masaalah sukar tidur.