Nak Kurus Cepat Main Badminton Hari-Hari

Share

Dulu-dulu , saya suka main badminton dengan adik-adik memang kurus , sekarang ni anak-anak asyik tengok kawan-kawan main badminton , saya bukan tak nak main badminton tu , tapi padang jauhnya .. kena berjalan lebih kurang 20 minit baru sampai , elok sampai peluh dah melimpah ruah , tapi dek kerana bersemangat waja nak merealisasikan azam 2012 ni , saya turutkan anak-anak …

Jika cuaca elok di petang ahad boleh lah ke padang , terlompat-lompat dengan anak-anak , terbongkong-bongkok kutip bulu tangkis tu , ya lah .. anak-anak baru belajar , asyik ibu kena buli je .. kutip bulu tangkis , adoiyai ..

Tapi ..dimana ada kemahuan disitu ada jalan kan ..

Jauh mana padang ku gagahi juga , sesusah mana pun ku redahi demi azam 2012 daku yang satu dan jitu .. wahhhhh ~

laila , una & kakak

laila , una & kakak

Manfaat main badminton :

1- Bakar banyak kalori.

  • Jumlah kalori yang terbakar selama bermain badminton bergantung pada berat badan pemain. Rata-rata pemain dengan berat badan 68 kg dapat membakar kalori sekitar 272 kalori per jam. Tapi biasanya pemain biasa akan membakar sekitar 500 kalori dalam satu jam.
  • Tapi pembakaran kalori dari bermain badminton juga dipengaruhi oleh berat badan pemainnya. Sebagai contoh, orang dengan berat badan 90 kg boleh membakar 544 kalori dalam 1 jam bermain badminton. Sedangkan orang dengan berat badan 55 kg membakar 327 kalori dengan durasi yang sama.

2. Memberi manfaat kardio yang besar

  • Bermain badminton merupakan latihan yang memberi manfaat kardio yang lebih besar dibandingkan squash (sejenis olahraga raket) dan tenis.

3. Melatih kekuatan kaki

  • Sebuah penelitian di negara barat menunjukkan bahawa badminton merupakan olahraga yang dapat melatih kekuatan kaki. 15 peratus dari gerakan badminton adalah gerakan cepat, seperti melompat, menekuk lutut dan berlari.

4. Memberi kepadatan tulang

  • Kajian dari sebuah universiti di sweden Menunjukkan bahawa bermain badminton dapat meningkatkan kepadatan tulang yang signifikan. Oleh karena itu, olahraga ini boleh menjauhkan seseorang dari ancaman osteoporosis.

Sumber : http://melmelbieber.wordpress.com

Oleh itu mari lah kita bersenam dengan bermain badminton selalu .. lenguh pula tangan ni .. jogging tak guna tangan , tapi main badminton guna tangan dan bahu , yang mana agak mencabar kerana sebelum ni asyik tekan keypad laptop saja ..

P/S : Terima kasih atas doa korang semua , dan juga tips2 ..laila dah nampak mcm okey je petang ni , cakap banyak pula bila dah sihat , ajak mandi banyak pula celoteh dia ..

puanbee

Penafian : Ini adalah blog peribadi . Selain di nyatakan sumber image dan video adalah hak milik penulis. Penulis tidak akan bertanggngjawap jika terdapat kerosakan / kesan sampingan jika menggunakan info di dalam blog ini. Anda perlu berjumpa dengan pakar bertauliah terlebih dahulu. Admin juga tidak akan bertanggungjawap jika kesan pemakaian / penggunaan anda tidak sama seperti perkongsian review/pengalaman admin sendiri. Admin juga tidak akan bertanggungjawa atas semua komentar yang di tinggalkan di blog ini. Pembaca / komentar harus bertanggungjawap ke atas perbuatan atau penerimaan di atas pembacaan di blog ini.

Admin megucapkan ribuan terima kasih kerana singgah meluangkan masa membaca di sini. Semoga sihat dan ceria selalu :)

55 Comments:

  1. Pingback: Ladies only Zumba classes Ampang | Diari Seorang Puan

  2. taktahu pulak main badminton bnyak bakar kalori..

  3. kalau jogging pulak kena lebih dari 15mnit..barulah boleh bakar lemak..kurang dari itu hanya kalori yg hilang

  4. dah lama tak main…sibuk dengan kerje aje…sudi sudilah melawat blog saya…yang baru dapat surat beranak…semoga dapat menambah rakan rakan blogger

  5. sy nk start main badminton balik la.tp tgn sy ni ada echema 🙁 , main badminton mmg kegemaran sy …:D

  6. Zarul Umbrella

    Bersukan dan jaga pemakanan..insyaallah kurus

  7. dah lama tak main badminton..

    baru plan nak beli raket badminton sbb fikri dok minta nak main badminton..

    semangat puanbee nak slim-melim ni…

  8. tak pernah lagi jumpa main badminton hari-hari leh kurus. ramai aje yang maintain gemuknya.

    yang jadi kurus nih..pemakanan jaga, dan exercises yang berterusan dan sistematik. INsya-Allah..leh kurus..

    tapi kalau jenis yang serius main badminton..memang leh kurus. baju tu..leh siap perah lagi peluh..tapi kalau basah paras dada aje..susah sikit la nak kurus..berapa aje kalori yang terbakar..

    • eh main badminton hari2 boleh kurus ,

      sebab bg akk kan .. akk gemuk sebab malas dan tk keluar peluh , main badminton sejam je dah berpeluh sakan ..jalan kaki pun boleh apatah lagi main badminton …

      tapi tu lah nak cepat jaga makanan yek .

  9. saya main seminggu sekali ja.. 🙁
    kalau hari2 memang tak jadi kerja lain dah.. hehe..

  10. juara kampung nie..tp tu dulu masa kecik2 la..

    tmpt keja lama dieorg mmg aktif badminton,kutu ada gak join sekali sekala..

    kt sini apa aktiviti pun takde..menternak lemak je hari2..

    kt umah nak main takde geng plak.aiman nk pegang reket pun tak pandai lg.tggu anak besar sikitlah baru main.haha..

  11. Kalau main tali skipping pun berkesan untuk memperbaiki kardiovaskular dan membakar kalori. Boleh buat indoor sahaja.

  12. dulu masa duk penang, setiap hari main badminton selepas suami balik dr kerja… tp sejak pindah dah dekat 6 bulan x main badminton dah… huhuhu….

  13. dah lama tinggalkan..paling last main pun masa sekolah menengah..huhuhu

  14. ummi pun suka badminton ni bee, dolu2 pernah wakil sekolah, sekarang dah lama tak main..

  15. suka jgk main badminton. riuh rendah terjerit-jerit.

  16. nak ikut bee lah main badminton..hehe

  17. mmg seronok main badminton ni..masa dok kolej mmg akak pilih prmainan ni…..

  18. mmg leh cepat slim tau bee,kalo aktif berbadminton ni bee … suami nis aritu aktif kejap main badminton dgn kgkwn dier , rasa ringan badan..sihat katenye , slim sikit

    biase le tu kne buli dek anak2 .. nis pun gitu … penat pinggang ceq bongkok2 kutip bulu tangkis .. haha

    nis plak ? bile tahhh nak main … tp mase skolah dulu penah jadi wakil badminton skola taww … masa tu main ke tak main mmg slim la … dahle tiap2 hari berbasikal ke skolah :p

  19. boleh la pi main badminton kat taman tasik Taiping t ..huhuhu

  20. Ibu Mifzal Arsyad

    mmg badminton mmg membakar kalori..dulu ms sekolah suka gak main badminton..hhehe

  21. main badminton mmg bagus..sy pun slalu main skrg ngan kawan2..kat uni sy boleh ambil kelas skali..skrg tgh ambik..nk blaja skills la katekan..nk jd power cam DLCW..

    Wira Chomel recently posted 5 Cara Hebat Menjadikan Rumahtangga Sentiasa Ceria & Bahagia

  22. hihihi..teringat zaman belajar dulu, pagi2 & ptg main tenis..malam2 main badminton.. memang slim melim lah dulu..dan stamina pon tinggi..hahaha..skang? ya ampunnn..

  23. Ini semangat DLCW meresap. Good luck PnBee

  24. Salam,

    alahai akak ni nak skipping pun malas, tersemput-semput, ni kan lagi main badminton hehehee takde nyeeem tapi kalau ada geng main boleh je, mesti syiok 😀

    • wasalam .. hehe skipping dalam rumah ke kak ? memang bosan ..sy tk boleh buat aktiviti dalam rumah , cepat mengalah dan bosan , tp kat luar best sangat tk sedar masa berlalu

  25. zmn dulu rajin jugak nak men tp skang ni maleh doh

  26. xde geng n xde tempat nak main badminton..hu..hu
    kalau sekarang main badminton 1jam, semput habis.

    • hahah ..sebelum ni saya pun bg alasan yg sama ,

      tapi sebenarnya ada je ..

      ajak anak bini le DH ,

      cari tempat dlm kawasan taman , tk de org pun kat situ .. biasa padang2 dalam kawasan taman sunyi .. sy je yg rajin pergi jehehe

  27. permainan peberet masa aku sekolah dulu2..
    skrg kalau suruh main berpinor mata mencari
    mana tangkisnya… silau warnanya… har3..

  28. kena start main badminton balik la..dah lama tak main ni..ayah paih dulu2 main badminton, akhir2 ni je kurang main..alhamdulillah, sihat dan perut dia maintain tak boroi2..hehe..selalu lelaki kalau lepas kahwin mungkin naik perut kalau tak jaga..

    tapi kalau nak main sekarang ni tak tahan dengan cuaca yang berangin je la..

  29. bagus main badminton. sy dulu selalu main dgn adik beradik sampai gaduh2. skrg ni temankan anak2 main kat playground je. diaorg tak pandai lg nak main badminton.

    • sama lah dengan anak2 saya masih tk pandai , ade rakan video semalam tp blur .. kalau tk memang nak upload kelakar tengok budak2 main

  30. saya pun rajin main badminton kalau balik kg, main dgn anak2 sedara…diorg lagi terer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *