laila , una & kakak

Nak Kurus Cepat Main Badminton Hari-Hari

Dulu-dulu , saya suka main badminton dengan adik-adik memang kurus , sekarang ni anak-anak asyik tengok kawan-kawan main badminton , saya bukan tak nak main badminton tu , tapi padang jauhnya .. kena berjalan lebih kurang 20 minit baru sampai , elok sampai peluh dah melimpah ruah , tapi dek kerana bersemangat waja nak merealisasikan azam 2012 ni , saya turutkan anak-anak …

Jika cuaca elok di petang ahad boleh lah ke padang , terlompat-lompat dengan anak-anak , terbongkong-bongkok kutip bulu tangkis tu , ya lah .. anak-anak baru belajar , asyik ibu kena buli je .. kutip bulu tangkis , adoiyai ..

Tapi ..dimana ada kemahuan disitu ada jalan kan ..

Jauh mana padang ku gagahi juga , sesusah mana pun ku redahi demi azam 2012 daku yang satu dan jitu .. wahhhhh ~

laila , una & kakak
laila , una & kakak

Manfaat main badminton :

1- Bakar banyak kalori.

  • Jumlah kalori yang terbakar selama bermain badminton bergantung pada berat badan pemain. Rata-rata pemain dengan berat badan 68 kg dapat membakar kalori sekitar 272 kalori per jam. Tapi biasanya pemain biasa akan membakar sekitar 500 kalori dalam satu jam.
  • Tapi pembakaran kalori dari bermain badminton juga dipengaruhi oleh berat badan pemainnya. Sebagai contoh, orang dengan berat badan 90 kg boleh membakar 544 kalori dalam 1 jam bermain badminton. Sedangkan orang dengan berat badan 55 kg membakar 327 kalori dengan durasi yang sama.

2. Memberi manfaat kardio yang besar

  • Bermain badminton merupakan latihan yang memberi manfaat kardio yang lebih besar dibandingkan squash (sejenis olahraga raket) dan tenis.

3. Melatih kekuatan kaki

  • Sebuah penelitian di negara barat menunjukkan bahawa badminton merupakan olahraga yang dapat melatih kekuatan kaki. 15 peratus dari gerakan badminton adalah gerakan cepat, seperti melompat, menekuk lutut dan berlari.

4. Memberi kepadatan tulang

  • Kajian dari sebuah universiti di sweden Menunjukkan bahawa bermain badminton dapat meningkatkan kepadatan tulang yang signifikan. Oleh karena itu, olahraga ini boleh menjauhkan seseorang dari ancaman osteoporosis.

Sumber : http://melmelbieber.wordpress.com

Oleh itu mari lah kita bersenam dengan bermain badminton selalu .. lenguh pula tangan ni .. jogging tak guna tangan , tapi main badminton guna tangan dan bahu , yang mana agak mencabar kerana sebelum ni asyik tekan keypad laptop saja ..

P/S : Terima kasih atas doa korang semua , dan juga tips2 ..laila dah nampak mcm okey je petang ni , cakap banyak pula bila dah sihat , ajak mandi banyak pula celoteh dia ..

puanbee

Untuk review produk wanita , barangan berkaitan anak-anak , makanan , homestay dan lain-lain boleh hubungi puanbee di whatsapp : 011-32095406.

55 thoughts to “Nak Kurus Cepat Main Badminton Hari-Hari”

  1. dah lama tak main badminton..

    baru plan nak beli raket badminton sbb fikri dok minta nak main badminton..

    semangat puanbee nak slim-melim ni…

  2. tak pernah lagi jumpa main badminton hari-hari leh kurus. ramai aje yang maintain gemuknya.

    yang jadi kurus nih..pemakanan jaga, dan exercises yang berterusan dan sistematik. INsya-Allah..leh kurus..

    tapi kalau jenis yang serius main badminton..memang leh kurus. baju tu..leh siap perah lagi peluh..tapi kalau basah paras dada aje..susah sikit la nak kurus..berapa aje kalori yang terbakar..

    1. eh main badminton hari2 boleh kurus ,

      sebab bg akk kan .. akk gemuk sebab malas dan tk keluar peluh , main badminton sejam je dah berpeluh sakan ..jalan kaki pun boleh apatah lagi main badminton …

      tapi tu lah nak cepat jaga makanan yek .

  3. juara kampung nie..tp tu dulu masa kecik2 la..

    tmpt keja lama dieorg mmg aktif badminton,kutu ada gak join sekali sekala..

    kt sini apa aktiviti pun takde..menternak lemak je hari2..

    kt umah nak main takde geng plak.aiman nk pegang reket pun tak pandai lg.tggu anak besar sikitlah baru main.haha..

  4. mmg leh cepat slim tau bee,kalo aktif berbadminton ni bee … suami nis aritu aktif kejap main badminton dgn kgkwn dier , rasa ringan badan..sihat katenye , slim sikit

    biase le tu kne buli dek anak2 .. nis pun gitu … penat pinggang ceq bongkok2 kutip bulu tangkis .. haha

    nis plak ? bile tahhh nak main … tp mase skolah dulu penah jadi wakil badminton skola taww … masa tu main ke tak main mmg slim la … dahle tiap2 hari berbasikal ke skolah :p

  5. main badminton mmg bagus..sy pun slalu main skrg ngan kawan2..kat uni sy boleh ambil kelas skali..skrg tgh ambik..nk blaja skills la katekan..nk jd power cam DLCW..

    Wira Chomel recently posted 5 Cara Hebat Menjadikan Rumahtangga Sentiasa Ceria & Bahagia

  6. hihihi..teringat zaman belajar dulu, pagi2 & ptg main tenis..malam2 main badminton.. memang slim melim lah dulu..dan stamina pon tinggi..hahaha..skang? ya ampunnn..

  7. Salam,

    alahai akak ni nak skipping pun malas, tersemput-semput, ni kan lagi main badminton hehehee takde nyeeem tapi kalau ada geng main boleh je, mesti syiok 😀

    1. wasalam .. hehe skipping dalam rumah ke kak ? memang bosan ..sy tk boleh buat aktiviti dalam rumah , cepat mengalah dan bosan , tp kat luar best sangat tk sedar masa berlalu

    1. hahah ..sebelum ni saya pun bg alasan yg sama ,

      tapi sebenarnya ada je ..

      ajak anak bini le DH ,

      cari tempat dlm kawasan taman , tk de org pun kat situ .. biasa padang2 dalam kawasan taman sunyi .. sy je yg rajin pergi jehehe

  8. kena start main badminton balik la..dah lama tak main ni..ayah paih dulu2 main badminton, akhir2 ni je kurang main..alhamdulillah, sihat dan perut dia maintain tak boroi2..hehe..selalu lelaki kalau lepas kahwin mungkin naik perut kalau tak jaga..

    tapi kalau nak main sekarang ni tak tahan dengan cuaca yang berangin je la..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *