Nak Kurus Cepat Main Badminton Hari-Hari

Dulu-dulu , saya suka main badminton dengan adik-adik memang kurus , sekarang ni anak-anak asyik tengok kawan-kawan main badminton , saya bukan tak nak main badminton tu , tapi padang jauhnya .. kena berjalan lebih kurang 20 minit baru sampai , elok sampai peluh dah melimpah ruah , tapi dek kerana bersemangat waja nak merealisasikan azam 2012 ni , saya turutkan anak-anak …

Jika cuaca elok di petang ahad boleh lah ke padang , terlompat-lompat dengan anak-anak , terbongkong-bongkok kutip bulu tangkis tu , ya lah .. anak-anak baru belajar , asyik ibu kena buli je .. kutip bulu tangkis , adoiyai ..

Tapi ..dimana ada kemahuan disitu ada jalan kan ..

Jauh mana padang ku gagahi juga , sesusah mana pun ku redahi demi azam 2012 daku yang satu dan jitu .. wahhhhh ~

laila , una & kakak
laila , una & kakak

Manfaat main badminton :

1- Bakar banyak kalori.

  • Jumlah kalori yang terbakar selama bermain badminton bergantung pada berat badan pemain. Rata-rata pemain dengan berat badan 68 kg dapat membakar kalori sekitar 272 kalori per jam. Tapi biasanya pemain biasa akan membakar sekitar 500 kalori dalam satu jam.
  • Tapi pembakaran kalori dari bermain badminton juga dipengaruhi oleh berat badan pemainnya. Sebagai contoh, orang dengan berat badan 90 kg boleh membakar 544 kalori dalam 1 jam bermain badminton. Sedangkan orang dengan berat badan 55 kg membakar 327 kalori dengan durasi yang sama.

2. Memberi manfaat kardio yang besar

  • Bermain badminton merupakan latihan yang memberi manfaat kardio yang lebih besar dibandingkan squash (sejenis olahraga raket) dan tenis.

3. Melatih kekuatan kaki

  • Sebuah penelitian di negara barat menunjukkan bahawa badminton merupakan olahraga yang dapat melatih kekuatan kaki. 15 peratus dari gerakan badminton adalah gerakan cepat, seperti melompat, menekuk lutut dan berlari.

4. Memberi kepadatan tulang

  • Kajian dari sebuah universiti di sweden Menunjukkan bahawa bermain badminton dapat meningkatkan kepadatan tulang yang signifikan. Oleh karena itu, olahraga ini boleh menjauhkan seseorang dari ancaman osteoporosis.

Sumber : http://melmelbieber.wordpress.com

Oleh itu mari lah kita bersenam dengan bermain badminton selalu .. lenguh pula tangan ni .. jogging tak guna tangan , tapi main badminton guna tangan dan bahu , yang mana agak mencabar kerana sebelum ni asyik tekan keypad laptop saja ..

P/S : Terima kasih atas doa korang semua , dan juga tips2 ..laila dah nampak mcm okey je petang ni , cakap banyak pula bila dah sihat , ajak mandi banyak pula celoteh dia ..

55 Comments

  1. akhiyy 16 April 2012 Reply
    • Azuan 17 April 2012 Reply
  2. ciksembang 19 January 2012 Reply
  3. engkoade 17 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
  4. afasz 17 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
      • afasz 18 January 2012 Reply
  5. Zarul Umbrella 17 January 2012 Reply
  6. kakyong 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
  7. titan 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
  8. CMRatu 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
  9. puan kutu 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
  10. akubiomed 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
  11. zie fauzi 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 18 January 2012 Reply
  12. ema 16 January 2012 Reply
  13. ummiross 16 January 2012 Reply
  14. eiela 16 January 2012 Reply
  15. mrs.yie 16 January 2012 Reply
  16. nza 16 January 2012 Reply
  17. Ummi Hanie 16 January 2012 Reply
  18. admin D 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
      • admin D 16 January 2012 Reply
  19. Ibu Mifzal Arsyad 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  20. Wira Chomel 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  21. cikpuanhady 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  22. shraqs 16 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  23. yanmie 15 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  24. lin azlina 15 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  25. Denaihati 15 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  26. nurmisnan 15 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  27. paihujey 15 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
      • paihujey 16 January 2012 Reply
  28. transformed hw 15 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply
  29. kimmie 15 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 16 January 2012 Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.