Mengapa gigi kanak-kanak mudah reput ??

Gigi kanak-kanak mudah reput kerana bakteria di dlm mulut bertindak balas dengan gula untuk membentuk asid menghauskan enamel keras yg menyelaputi gigi. Terutamanya waktu makan kerana gigi diliputi gula kebayakan masa .

gigi

Cuba hadkan pemberian gula-gula hampir waktu makan , berus giginya selepas itu dan berinya makanan ringan tidak mengandungi gula.

Fluorida.

  • Gigi kanak-kanak blh dilindungi fluorida , suatu bahan kimia yg bukan sahaja mengeraskan enamel gigi , malahan memulihkan lubang kecil pada gigi dua kali sehari. Ubat gigi akan membantu melindungi gigi dari pereputan.

Terlalu banyak fluorida.

  • Tidak perlu bimbang anak tertelan sdikit ubat gigi apabila memberus giginya,tetapi mungkin dia terlalu gemar akan rasa ubat gigi sehingga hendak memakanya terus dari tiub. Jangan benarkan yea!

Antara tips untuk memujuk kanak-kanak menggosok gigi.

  • Belikan berus gigi bersama-sama dengan anak , biarkan si anak memilih berus giginya sendiri. Ini dapat membuatkan anak lebih bersemangat untuk menggosok gigi dengan berus gigi ke sukaan nya ..

puanbee

Penafian : Ini adalah blog peribadi . Selain di nyatakan sumber image dan video adalah hak milik penulis. Penulis tidak akan bertanggngjawap jika terdapat kerosakan / kesan sampingan jika menggunakan info di dalam blog ini. Anda perlu berjumpa dengan pakar bertauliah terlebih dahulu. Admin juga tidak akan bertanggungjawap jika kesan pemakaian / penggunaan anda tidak sama seperti perkongsian review/pengalaman admin sendiri. Admin juga tidak akan bertanggungjawa atas semua komentar yang di tinggalkan di blog ini. Pembaca / komentar harus bertanggungjawap ke atas perbuatan atau penerimaan di atas pembacaan di blog ini.

Admin megucapkan ribuan terima kasih kerana singgah meluangkan masa membaca di sini. Semoga sihat dan ceria selalu :)

One Comment:

  1. haha,, I like your tip,, anak-anak ni kadang culas nak gosok gigi,, Jadi,, kitalah yg harus selalu mengingatkannya,,..
    thanks admin,, info yang amat membantu..
    Barulah kita dapat menjadi suri rumah yang sempurna dngan pelbagai ilmu pengetahuan,..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *