Kitar 3 Karung Tin Dapat RM1.10

Kelmarin (jumaat ) bawak una pergi jual tin yang dah lama saya simpan , agak bannyak .. 3 karung beras 10kg tu .. tapi lupa nak ambil gambar sebab tak bawa kamera pun , sejak fon ni rosak susah lah juga nak ambil gambar secara tak langsung ni , (kan bagus kalau dapat iPhone4s ) okey selingan manja disebelah.

Lepas di timbang …

Penjaga tempat kitar semula 1 : 2 saja.

Penjaga tempat kitar semula 2 : 2 saja ? tin ke aluminium ?

Penjaga tempat kitar semula 1 : ada sikit tin besi dan sikit aluminium.

Penjaga tempat kitar semuala 1 : hurmm sikit je ..

Saya tengok je kelakuan mereka , kenapa ? pelik juga ..mungkin mereka serba salah nak bayar sikit sangat jumlah yang saya dapat , tapi tujuan saya jual tin tu bukan nak dapatkan duit , tapi saja nak jaga alam sekitar kononnya .. 2 bulan simpan tin dah bertimbun , cuba bayangkan berapa banyak tin yang di buang di tempat pelupusan sampah ?

Kitar semula posterSumber Gambar : blog suka kitar semula

 

Kemudian mereka hulurkan duit RM1.10 ,saya ambil duit tu terus beri pada una .. “nah simpan dalam tabung “

Una pula menjawab “alaaa sikitnya “tin tu kan banyak ..

hikhik ..anak-anak tahu nilai duit yekk .. bahaya tu..baru 5 tahun.

saya pun cakap “bukan jual nak duit , ibu dah tau dah harga tin tu tak seberapa , ayah pun ada cakap kat ibu , tapi saja ibu nak jual juga nak jaga alam sekitar”

Lepas tu kitaorang balik , una ajak berenti di carefour nak beli aiskrim .. hahah .. tadi dia kata sikit , pastu nak beli aiskrim pula …

Di tempat kitar semula ada tulis :

Tahukah anda ?saya tulis dalam versi saya lah ekk ..

Sebiji tin yang di kitar semula dapat menjimatkan 36% tenaga bersamaan 3 jam kita tengok tv .. atau 3 jam kita menhadap laptop .. so tadi saya dapat jimatkan berapa jam ?

 

Comments

  1. mmg bnar..brg yg tdk d asingkan akn dijual dgn hrga yg lbih murah..
    asingkan trlebih dhulu sblum mjual nya..tp slalunya sya suka kmpul tin..sbb ia mdah utk di kemekkan..

    • mia arshad :

      Salam. Blh tlg sy. Sy banyak simpan botol2 kicap, sos cili. Lau kt kg, blh tanam. Tp nie kat kl. Sy xtaw kat mane nk atar. Banyak tempat, nk botol2 kaca. Blh msj sy ye 011-12815298 cikmiaarshad.

  2. Hamizah Arifin :

    as salam..puan tau tak kat mane jual tudung tin aluminium?

  3. muhd yasir :

    bagus

  4. yes selamatkan bumi paling penting. duit boleh cari,tapi bumi rosak mane nak cari kan?kan?kan? So harge tak penting sebenarnya. janji bumi selamat/.. banyak dah save tu
    shoutvoc recently posted..Duit Syiling 20 Sen Warna Emas Yang UnikMy Profile

  5. cintai alam sekitar..
    Oh! budu recently posted..Cara nak bayar bil broadband Celcom secara OnlineMy Profile

  6. bagus bee, inilah cara kita ajar anak utk sayangi bumi kita kan..
    mama pipie recently posted..Keburukan Menahan KencingMy Profile

  7. ni salah satu cara buat side income yg harus diikuti… walaupun sikit tapi sangat bermakna..
    alamonline recently posted..Blouse Wanita Eksklusif (FA 173, FA 174, FA 175, FA 176)My Profile

  8. UpProfits :

    Harga barangan kitar semula nih mmg selalu berubah-ubah..harga pembelinya pun berbeza-beza..
    UpProfits recently posted..Upcoming Blogger of the Year – Jom Undi!My Profile

  9. kalaulah semua orang macam bee, tak susah kami bekerja diperbandaran
    ciksembang recently posted..Kad kahwin ke kad filem niMy Profile

  10. syabas PB walaupun tak byk tapi ada usaha ke arah memelihara alam sekitar.. :)

    berdasarkan pengalaman 1kg tin (aluminium) –RM4.50 – RM4.80,..,,Besi 1kg-RM1.00, paper 1kg- RM.40sen
    Boleh turun naik mengikut harga pasaran dunia so kena baik tnya collector recycle dulu sbb ada yang menipu dari segi timbangan dan harga…..

    murah sgt PB dapat tu….macam dah kena tipu la..

  11. Assalammualaikum.

    Adoi, laju bonar Puan Bee (ohh busy Bee, patut proaktif, hehee) menulis. Pejam celik, bertubi sudah entri terbaru yang keluar. Hehee.

    Rasanya, kalau ada IPhone 4s, mau lagi laju sebab ada selingan mobile blogging sekali keluar.

    Teruja pula tengok konsep kitar semula. Botol, botol plastik memang ada, terkumpul. Ingat nak asingkan juga sikit-sikit. Botol kaca, plastik, tin aluminium(kurang sikit) dan surat khabar. Benda macam ni kalau buat memang tak dapat untung, tapi rasa sedap syiok, sebab sedikit pun buat sumbangan kepada alam sekitar. Bagus Puan Bee didik anak anak dari kecil, nanti lama-kelamaan mereka pun akan biasa sebab sudah dijadikan habit kan?

    Selamat hari Isnin yang baik.
    Incik RestNrilekS recently posted..Wordless Wednesday 2012 #1 : Sudah Berbekalkah Kita?My Profile

    • waalaimumusalam ,

      saya buat entri sekurang2 satu sehari , mana de laju … tk boleh tinggalkan blog tk update , sy rasa tk selesa , walopun sebenanrnya kebanyakkan entri adalah auto publish .

      yup .. nak ajar anak2 ni , kena kita buat dulu kalau tak memang susah lah diorang nak jadikan amalam ..kumpul je mana terdaya , tin yang saya jual tu adalah tin susu , sardin dan sebagainya bulan tin minuman tu ..
      puanbee recently posted..Upcoming Blogger Of The Year – Jom Undi My Profile

  12. kat sini mmg ada lori akan dtg beli dgn kita, so klu ada tin, kertas ke zink kita kumpulkan asing-asing diorg ambil.
    eiela recently posted..Pengalaman Kena Denda Di SekolahMy Profile

  13. saya puji sikap awak yg sokong kitar semula..walaupun nilai nyer sedikit tp sumbangan mmg besar pada alam semulajadi kita..tahniah
    Zarul Umbrella recently posted..Sempena Tahun Baru Cina,Jom Baca Post ni..My Profile

  14. tahniah kerana mengamalkan teknik kitar semula,,,
    hatiputera recently posted..Alexa ranking memberangsangkan lagi pada minggu ketigaMy Profile

  15. faiz sufi :

    Salam hromat akak Bee.
    Sy nak hubungi akak, tapi tak jumpa email akak. so kat sini ajelah..

    tak payah approve komen sy ni …

    ok, sy nak letak iklan di blog akak ni..boleh tak ?

    Jika boleh, berapa caj nya ya untuk sebulan ?

    terima kasih

    Faiz Sufi
    0125675701

  16. menjaga alam sekitar amalan mulia..
    terbaikla puan bee
    Fakhruddin recently posted..Alhamdulillah! Dapat CEK Dari Era.fmMy Profile

  17. bagusnya akak ajar una untuk hargai alam sekitar ye…saya selalu recycle kertas..tin jarang…sebab jarng beli air tin ni..
    bardboo recently posted..Ajar Ammar Membaca Menggunakan Flash CardMy Profile

  18. amalan yg murni untuk mendidik anak2 kecil..bagus la puanbee ni..ajar anak2 macam ni dari kecil lagi..
    paihujey recently posted..Apa Pendapat Anda ?My Profile

  19. heheheeh bee jom memeriahkan suasana

    http://lelord-mamanajlaa.blogspot.com/2012/01/giveaway-tahun-baru-2012.html
    Lela-Lelord recently posted..Giveaway Tahun Baru 2012My Profile

  20. amalan yang bagus untuk dipraktikkan
    lin azlina recently posted..Topap RM10 hasil jawab survey dah dapat!My Profile

  21. berapa jam? banyak jam la..hehe..
    titan recently posted..Undi blog lelaki kacak ini.My Profile

  22. bee tahu tak yg Putrajaya dah dpt anugeah berkaitan kitar semula ni .. katanya semua pnduduk sana dah amalkan amalan ni (asingkan sampah2 utk kitar semula ikut jenis) , tp rasa mcm kureng percaya je sume pnduduk situ dah buat gitu
    Ummi Hanie recently posted..Lisa ? Yusry bergandingan bersama UlarMy Profile

  23. Kalau semua rakyat malaysia ni mcm puan Bee..bersih malaysia kita
    ayu jamal recently posted..Premium Beautiful : Pilihan TerbaikMy Profile

  24. Badusla PnBee didik anak macam tu,,,
    shraqs recently posted..Awas! Google Panda Akan Menghukum Blog Yang Banyak IklanMy Profile

  25. negara luar mereka dah mula lama dah.

    mungkin amalan ni, patut dididik dari kecil..baru mereka tahu nak kitar semula secara baik.
    muazfaris recently posted..Pandangan aku pasal Tahun Baru Cina 2012 sempena Naga AirMy Profile

  26. puan kutu :

    byk tu tenaga yg dijimatkan..pandai una tahu nilai harga,klu aiman duit 50sen sekeping tu dia kata sikit.tp klu duit 10sen dan 30sen dia kata byk sbb ada dua keping.haha..
    puan kutu recently posted..Demam Pisang EmasMy Profile

  27. banyak jam juga bee dapat jimatkan % tenaga tu. tahniah :)
    cikgunormah@klcitizen recently posted..ah…My Profile

  28. Puan Bee masuk tv1 la..rancangan Zamzarina…wow hehe..
    Terbelog recently posted..Nama Sebenar Artis MalaysiaMy Profile

  29. bagus tu kitar semula..
    Ibu Mifzal Arsyad recently posted..Tips Perjalanan Jauh Untuk Ibu MengandungMy Profile

  30. “baguslah bee…anak2 kena dididik dari kecik macamana cara nak selamatkan bumi…kan..kan…w/pun sumbangan kita tu kecikk jer..”
    pia recently posted..Sedih tak kalau anak kita dikata bodoh dan lembab?My Profile

  31. pernah juga dulu…himpun tin minuman…yang dibeli…lame jugaklah setahun juga….pastu pegi jual…dapat 10 hinggit je…
    apaajanews recently posted..KARAOKE DAH TAK BOLEH?My Profile

  32. niat utk yg betul….walaupun murah dpt juga menjaga alam sekitar itu yg mahal
    kimmie recently posted..Santai: Gambar sekitar Majlis UKM Leadership Series TalkMy Profile

  33. agak2 berapa kg tu? dr segi harga memang naik turun jugak.
    kat negara kita kurang sikit kesedaran kitar semula. betul tu PB kalau nak ikut harga, duit minyak kereta pun xlepaskan…
    Denaihati recently posted..World Blogger and Social Awards 2012 dah daftar keMy Profile

  34. bagus puanbee ada ajar anak tentang alam sekitar, siap bw ke tempat jual tin bia mereka dpt tgk sndiri kan.. nak icecream tak tahan dgr tu hehe
    Jendela Hati recently posted..Johnny’s Restaurant…My Profile

  35. Dulu 1 kg tin minuman rm4 ringgit,baguslah ajar anak2 menjaga alam sekitar.
    Azman recently posted..Jangan cepat menilaiMy Profile

  36. Mungkin harga tin dipasaran rendah kot sebab itu tidak banyak dapat. :-)
    akubiomed recently posted..Pulau Pinang mengamit kenangan lamaMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge