Kitar 3 Karung Tin Dapat RM1.10

Kelmarin (jumaat ) bawak una pergi jual tin yang dah lama saya simpan , agak bannyak .. 3 karung beras 10kg tu .. tapi lupa nak ambil gambar sebab tak bawa kamera pun , sejak fon ni rosak susah lah juga nak ambil gambar secara tak langsung ni , (kan bagus kalau dapat iPhone4s ) okey selingan manja disebelah.

Lepas di timbang …

Penjaga tempat kitar semula 1 : 2 saja.

Penjaga tempat kitar semula 2 : 2 saja ? tin ke aluminium ?

Penjaga tempat kitar semula 1 : ada sikit tin besi dan sikit aluminium.

Penjaga tempat kitar semuala 1 : hurmm sikit je ..

Saya tengok je kelakuan mereka , kenapa ? pelik juga ..mungkin mereka serba salah nak bayar sikit sangat jumlah yang saya dapat , tapi tujuan saya jual tin tu bukan nak dapatkan duit , tapi saja nak jaga alam sekitar kononnya .. 2 bulan simpan tin dah bertimbun , cuba bayangkan berapa banyak tin yang di buang di tempat pelupusan sampah ?

Kitar semula posterSumber Gambar : blog suka kitar semula

 

Kemudian mereka hulurkan duit RM1.10 ,saya ambil duit tu terus beri pada una .. “nah simpan dalam tabung “

Una pula menjawab “alaaa sikitnya “tin tu kan banyak ..

hikhik ..anak-anak tahu nilai duit yekk .. bahaya tu..baru 5 tahun.

saya pun cakap “bukan jual nak duit , ibu dah tau dah harga tin tu tak seberapa , ayah pun ada cakap kat ibu , tapi saja ibu nak jual juga nak jaga alam sekitar”

Lepas tu kitaorang balik , una ajak berenti di carefour nak beli aiskrim .. hahah .. tadi dia kata sikit , pastu nak beli aiskrim pula …

Di tempat kitar semula ada tulis :

Tahukah anda ?saya tulis dalam versi saya lah ekk ..

Sebiji tin yang di kitar semula dapat menjimatkan 36% tenaga bersamaan 3 jam kita tengok tv .. atau 3 jam kita menhadap laptop .. so tadi saya dapat jimatkan berapa jam ?

 

(Visited 7 times, 1 visits today)
About puanbee

Seorang anak , isteri dan ibu. Mempunyai 4 orang cahaya mata. Berumur 30-an , Suri rumah sepenuh masa tetapi mempunyai perniagaan online. Segala terguran dan komen boleh terus hubungi admin melalui EMAIL.

Comments

  1. mmg bnar..brg yg tdk d asingkan akn dijual dgn hrga yg lbih murah..
    asingkan trlebih dhulu sblum mjual nya..tp slalunya sya suka kmpul tin..sbb ia mdah utk di kemekkan..

    • mia arshad :

      Salam. Blh tlg sy. Sy banyak simpan botol2 kicap, sos cili. Lau kt kg, blh tanam. Tp nie kat kl. Sy xtaw kat mane nk atar. Banyak tempat, nk botol2 kaca. Blh msj sy ye 011-12815298 cikmiaarshad.

  2. Hamizah Arifin :

    as salam..puan tau tak kat mane jual tudung tin aluminium?

  3. muhd yasir :

    bagus

  4. yes selamatkan bumi paling penting. duit boleh cari,tapi bumi rosak mane nak cari kan?kan?kan? So harge tak penting sebenarnya. janji bumi selamat/.. banyak dah save tu

  5. cintai alam sekitar..

  6. bagus bee, inilah cara kita ajar anak utk sayangi bumi kita kan..

  7. ni salah satu cara buat side income yg harus diikuti… walaupun sikit tapi sangat bermakna..

  8. UpProfits :

    Harga barangan kitar semula nih mmg selalu berubah-ubah..harga pembelinya pun berbeza-beza..

  9. kalaulah semua orang macam bee, tak susah kami bekerja diperbandaran

    • haha kerja di perbandaran yek ..

      tu pun saya tak dapat kumpul botol kaca , tk cukup ruang dalam rumah , jika letak di laur rumah risau pulak mendatangkan bahaya budak2 ..

  10. syabas PB walaupun tak byk tapi ada usaha ke arah memelihara alam sekitar.. :)

    berdasarkan pengalaman 1kg tin (aluminium) –RM4.50 – RM4.80,..,,Besi 1kg-RM1.00, paper 1kg- RM.40sen
    Boleh turun naik mengikut harga pasaran dunia so kena baik tnya collector recycle dulu sbb ada yang menipu dari segi timbangan dan harga…..

    murah sgt PB dapat tu….macam dah kena tipu la..

    • oo semua tu tin susu dan sedikit aluminium , tapi diorang campurkan je , tk asingkan pun .. kena tipu yek ..

      biarlah mereka tanggung ..

  11. Assalammualaikum.

    Adoi, laju bonar Puan Bee (ohh busy Bee, patut proaktif, hehee) menulis. Pejam celik, bertubi sudah entri terbaru yang keluar. Hehee.

    Rasanya, kalau ada IPhone 4s, mau lagi laju sebab ada selingan mobile blogging sekali keluar.

    Teruja pula tengok konsep kitar semula. Botol, botol plastik memang ada, terkumpul. Ingat nak asingkan juga sikit-sikit. Botol kaca, plastik, tin aluminium(kurang sikit) dan surat khabar. Benda macam ni kalau buat memang tak dapat untung, tapi rasa sedap syiok, sebab sedikit pun buat sumbangan kepada alam sekitar. Bagus Puan Bee didik anak anak dari kecil, nanti lama-kelamaan mereka pun akan biasa sebab sudah dijadikan habit kan?

    Selamat hari Isnin yang baik.

    • waalaimumusalam ,

      saya buat entri sekurang2 satu sehari , mana de laju … tk boleh tinggalkan blog tk update , sy rasa tk selesa , walopun sebenanrnya kebanyakkan entri adalah auto publish .

      yup .. nak ajar anak2 ni , kena kita buat dulu kalau tak memang susah lah diorang nak jadikan amalam ..kumpul je mana terdaya , tin yang saya jual tu adalah tin susu , sardin dan sebagainya bulan tin minuman tu ..

  12. kat sini mmg ada lori akan dtg beli dgn kita, so klu ada tin, kertas ke zink kita kumpulkan asing-asing diorg ambil.

  13. saya puji sikap awak yg sokong kitar semula..walaupun nilai nyer sedikit tp sumbangan mmg besar pada alam semulajadi kita..tahniah

  14. tahniah kerana mengamalkan teknik kitar semula,,,

  15. faiz sufi :

    Salam hromat akak Bee.
    Sy nak hubungi akak, tapi tak jumpa email akak. so kat sini ajelah..

    tak payah approve komen sy ni …

    ok, sy nak letak iklan di blog akak ni..boleh tak ?

    Jika boleh, berapa caj nya ya untuk sebulan ?

    terima kasih

    Faiz Sufi
    0125675701

  16. menjaga alam sekitar amalan mulia..
    terbaikla puan bee

  17. bagusnya akak ajar una untuk hargai alam sekitar ye…saya selalu recycle kertas..tin jarang…sebab jarng beli air tin ni..

    • ini bukan tin air tin tu , tin2 yang kita gunakan utk memasak , cth tin susu , tin jagung , tin sadin ..kumpul2 lama2 jadi banyak pula ..

  18. murah juga ye diorang bayar.

    • memang murah , dan tk best sebab kena tempuh jem bagai nak pergi jual tu , kan bagus kalau sediakan satu kedai utk kitar semula dekat2 dengan kawasan perumahan

  19. amalan yg murni untuk mendidik anak2 kecil..bagus la puanbee ni..ajar anak2 macam ni dari kecil lagi..

  20. amalan yang bagus untuk dipraktikkan

  21. berapa jam? banyak jam la..hehe..

  22. bee tahu tak yg Putrajaya dah dpt anugeah berkaitan kitar semula ni .. katanya semua pnduduk sana dah amalkan amalan ni (asingkan sampah2 utk kitar semula ikut jenis) , tp rasa mcm kureng percaya je sume pnduduk situ dah buat gitu

  23. Kalau semua rakyat malaysia ni mcm puan Bee..bersih malaysia kita

  24. Badusla PnBee didik anak macam tu,,,

  25. negara luar mereka dah mula lama dah.

    mungkin amalan ni, patut dididik dari kecil..baru mereka tahu nak kitar semula secara baik.

  26. puan kutu :

    byk tu tenaga yg dijimatkan..pandai una tahu nilai harga,klu aiman duit 50sen sekeping tu dia kata sikit.tp klu duit 10sen dan 30sen dia kata byk sbb ada dua keping.haha..

  27. banyak jam juga bee dapat jimatkan % tenaga tu. tahniah :)

  28. Puan Bee masuk tv1 la..rancangan Zamzarina…wow hehe..

  29. bagus tu kitar semula..

  30. “baguslah bee…anak2 kena dididik dari kecik macamana cara nak selamatkan bumi…kan..kan…w/pun sumbangan kita tu kecikk jer..”

  31. pernah juga dulu…himpun tin minuman…yang dibeli…lame jugaklah setahun juga….pastu pegi jual…dapat 10 hinggit je…

  32. niat utk yg betul….walaupun murah dpt juga menjaga alam sekitar itu yg mahal

  33. agak2 berapa kg tu? dr segi harga memang naik turun jugak.
    kat negara kita kurang sikit kesedaran kitar semula. betul tu PB kalau nak ikut harga, duit minyak kereta pun xlepaskan…

  34. bagus puanbee ada ajar anak tentang alam sekitar, siap bw ke tempat jual tin bia mereka dpt tgk sndiri kan.. nak icecream tak tahan dgr tu hehe

  35. Dulu 1 kg tin minuman rm4 ringgit,baguslah ajar anak2 menjaga alam sekitar.

  36. Mungkin harga tin dipasaran rendah kot sebab itu tidak banyak dapat. :-)

Speak Your Mind

*