Jan
2012

Kitar 3 Karung Tin Dapat RM1.10

Kelmarin (jumaat ) bawak una pergi jual tin yang dah lama saya simpan , agak bannyak .. 3 karung beras 10kg tu .. tapi lupa nak ambil gambar sebab tak bawa kamera pun , sejak fon ni rosak susah lah juga nak ambil gambar secara tak langsung ni , (kan bagus kalau dapat iPhone4s ) okey selingan manja disebelah.

Lepas di timbang …

Penjaga tempat kitar semula 1 : 2 saja.

Penjaga tempat kitar semula 2 : 2 saja ? tin ke aluminium ?

Penjaga tempat kitar semula 1 : ada sikit tin besi dan sikit aluminium.

Penjaga tempat kitar semuala 1 : hurmm sikit je ..

Saya tengok je kelakuan mereka , kenapa ? pelik juga ..mungkin mereka serba salah nak bayar sikit sangat jumlah yang saya dapat , tapi tujuan saya jual tin tu bukan nak dapatkan duit , tapi saja nak jaga alam sekitar kononnya .. 2 bulan simpan tin dah bertimbun , cuba bayangkan berapa banyak tin yang di buang di tempat pelupusan sampah ?

Kitar semula posterSumber Gambar : blog suka kitar semula

 

Kemudian mereka hulurkan duit RM1.10 ,saya ambil duit tu terus beri pada una .. “nah simpan dalam tabung “

Una pula menjawab “alaaa sikitnya “tin tu kan banyak ..

hikhik ..anak-anak tahu nilai duit yekk .. bahaya tu..baru 5 tahun.

saya pun cakap “bukan jual nak duit , ibu dah tau dah harga tin tu tak seberapa , ayah pun ada cakap kat ibu , tapi saja ibu nak jual juga nak jaga alam sekitar”

Lepas tu kitaorang balik , una ajak berenti di carefour nak beli aiskrim .. hahah .. tadi dia kata sikit , pastu nak beli aiskrim pula …

Di tempat kitar semula ada tulis :

Tahukah anda ?saya tulis dalam versi saya lah ekk ..

Sebiji tin yang di kitar semula dapat menjimatkan 36% tenaga bersamaan 3 jam kita tengok tv .. atau 3 jam kita menhadap laptop .. so tadi saya dapat jimatkan berapa jam ?

 

Search

66 thoughts on “Kitar 3 Karung Tin Dapat RM1.10

  1. mmg bnar..brg yg tdk d asingkan akn dijual dgn hrga yg lbih murah..
    asingkan trlebih dhulu sblum mjual nya..tp slalunya sya suka kmpul tin..sbb ia mdah utk di kemekkan..

  2. syabas PB walaupun tak byk tapi ada usaha ke arah memelihara alam sekitar.. :)

    berdasarkan pengalaman 1kg tin (aluminium) –RM4.50 – RM4.80,..,,Besi 1kg-RM1.00, paper 1kg- RM.40sen
    Boleh turun naik mengikut harga pasaran dunia so kena baik tnya collector recycle dulu sbb ada yang menipu dari segi timbangan dan harga…..

    murah sgt PB dapat tu….macam dah kena tipu la..

  3. Assalammualaikum.

    Adoi, laju bonar Puan Bee (ohh busy Bee, patut proaktif, hehee) menulis. Pejam celik, bertubi sudah entri terbaru yang keluar. Hehee.

    Rasanya, kalau ada IPhone 4s, mau lagi laju sebab ada selingan mobile blogging sekali keluar.

    Teruja pula tengok konsep kitar semula. Botol, botol plastik memang ada, terkumpul. Ingat nak asingkan juga sikit-sikit. Botol kaca, plastik, tin aluminium(kurang sikit) dan surat khabar. Benda macam ni kalau buat memang tak dapat untung, tapi rasa sedap syiok, sebab sedikit pun buat sumbangan kepada alam sekitar. Bagus Puan Bee didik anak anak dari kecil, nanti lama-kelamaan mereka pun akan biasa sebab sudah dijadikan habit kan?

    Selamat hari Isnin yang baik.
    Incik RestNrilekS recently posted..Wordless Wednesday 2012 #1 : Sudah Berbekalkah Kita?My Profile

    • waalaimumusalam ,

      saya buat entri sekurang2 satu sehari , mana de laju … tk boleh tinggalkan blog tk update , sy rasa tk selesa , walopun sebenanrnya kebanyakkan entri adalah auto publish .

      yup .. nak ajar anak2 ni , kena kita buat dulu kalau tak memang susah lah diorang nak jadikan amalam ..kumpul je mana terdaya , tin yang saya jual tu adalah tin susu , sardin dan sebagainya bulan tin minuman tu ..
      puanbee recently posted..Upcoming Blogger Of The Year – Jom Undi My Profile

  4. Salam hromat akak Bee.
    Sy nak hubungi akak, tapi tak jumpa email akak. so kat sini ajelah..

    tak payah approve komen sy ni …

    ok, sy nak letak iklan di blog akak ni..boleh tak ?

    Jika boleh, berapa caj nya ya untuk sebulan ?

    terima kasih

    Faiz Sufi
    0125675701

  5. byk tu tenaga yg dijimatkan..pandai una tahu nilai harga,klu aiman duit 50sen sekeping tu dia kata sikit.tp klu duit 10sen dan 30sen dia kata byk sbb ada dua keping.haha..
    puan kutu recently posted..Demam Pisang EmasMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge