Kitar 3 Karung Tin Dapat RM1.10

Kelmarin (jumaat ) bawak una pergi jual tin yang dah lama saya simpan , agak bannyak .. 3 karung beras 10kg tu .. tapi lupa nak ambil gambar sebab tak bawa kamera pun , sejak fon ni rosak susah lah juga nak ambil gambar secara tak langsung ni , (kan bagus kalau dapat iPhone4s ) okey selingan manja disebelah.

Lepas di timbang …

Penjaga tempat kitar semula 1 : 2 saja.

Penjaga tempat kitar semula 2 : 2 saja ? tin ke aluminium ?

Penjaga tempat kitar semula 1 : ada sikit tin besi dan sikit aluminium.

Penjaga tempat kitar semuala 1 : hurmm sikit je ..

Saya tengok je kelakuan mereka , kenapa ? pelik juga ..mungkin mereka serba salah nak bayar sikit sangat jumlah yang saya dapat , tapi tujuan saya jual tin tu bukan nak dapatkan duit , tapi saja nak jaga alam sekitar kononnya .. 2 bulan simpan tin dah bertimbun , cuba bayangkan berapa banyak tin yang di buang di tempat pelupusan sampah ?

Kitar semula posterSumber Gambar : blog suka kitar semula

 

Kemudian mereka hulurkan duit RM1.10 ,saya ambil duit tu terus beri pada una .. “nah simpan dalam tabung “

Una pula menjawab “alaaa sikitnya “tin tu kan banyak ..

hikhik ..anak-anak tahu nilai duit yekk .. bahaya tu..baru 5 tahun.

saya pun cakap “bukan jual nak duit , ibu dah tau dah harga tin tu tak seberapa , ayah pun ada cakap kat ibu , tapi saja ibu nak jual juga nak jaga alam sekitar”

Lepas tu kitaorang balik , una ajak berenti di carefour nak beli aiskrim .. hahah .. tadi dia kata sikit , pastu nak beli aiskrim pula …

Di tempat kitar semula ada tulis :

Tahukah anda ?saya tulis dalam versi saya lah ekk ..

Sebiji tin yang di kitar semula dapat menjimatkan 36% tenaga bersamaan 3 jam kita tengok tv .. atau 3 jam kita menhadap laptop .. so tadi saya dapat jimatkan berapa jam ?

 

67 Comments

  1. s.a 10 June 2014 Reply
    • mia arshad 14 September 2014 Reply
  2. Hamizah Arifin 29 January 2013 Reply
    • puanbeeAuthor 30 January 2013 Reply
  3. muhd yasir 14 April 2012 Reply
  4. shoutvoc 30 January 2012 Reply
  5. Oh! budu 26 January 2012 Reply
  6. mama pipie 25 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  7. alamonline 25 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  8. UpProfits 24 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  9. ciksembang 24 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  10. shidasyakirin 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  11. Incik RestNrilekS 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  12. eiela 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  13. Zarul Umbrella 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
      • Zarul Umbrella 25 January 2012 Reply
        • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  14. hatiputera 23 January 2012 Reply
  15. faiz sufi 23 January 2012 Reply
  16. Fakhruddin 23 January 2012 Reply
  17. bardboo 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  18. ohcikgu 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  19. lin azlina 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  20. paihujey 23 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  21. lin azlina 23 January 2012 Reply
  22. titan 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  23. Ummi Hanie 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  24. ayu jamal 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  25. shraqs 22 January 2012 Reply
  26. muazfaris 22 January 2012 Reply
  27. puan kutu 22 January 2012 Reply
  28. cikgunormah@klcitizen 22 January 2012 Reply
  29. Terbelog 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  30. Ibu Mifzal Arsyad 22 January 2012 Reply
  31. pia 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  32. apaajanews 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  33. kimmie 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  34. Denaihati 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  35. Jendela Hati 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  36. Azman 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply
  37. akubiomed 22 January 2012 Reply
    • puanbeeAuthor 25 January 2012 Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.