Jul
2012

Kebaikkan menggunakan pengangkutan awam berbanding kenderaan sendiri

Saya menaip entri ni di dalam sebuah pengangkutan awam yang di panggil KTM komuter , ini kali ke dua saya menggunakan komuter. Kenapa kali ke dua sepanjang 10 tahun tinggal di Kuala Lumpur ? sebab nya saya selalu naik kenderaan sendiri lah LOL .

Tetapi … setelah di renung-renung kan , ada banyak kebaikkan naik kenderaan awam ni , tambah-tambah lagi kepada sesiapa yang kurang bersenam tu.

Antara kebaikkan kenderaan awam dari sudut pandangan saya

1 : Kita akan banyak mengeluarkan peluh dan bergerak , naik turun tangga sudah lah pasti , berlarian – larian anak lagi. Jika menggunakan kenderaan sendiri , kita lebih rileks , ada air cond dan langsung tidak membantu dalam pembakaran kalori tubuh badan.

2 : Semasa didalam pengakutan awam kita tidak di benarkan makan dan minum , apatah lagi merokok secara tidak langsung ianya membantu menjaga kesihatan , dan juga membakar kalori lebih banyak.

3 : Jika ketika kita memandu , kita sentiasa akan mengalami stress tahap gaban dek kerana jalan rasa yang sentiasa sesak dengan kenderaan lain , manakala jika kita menaiki kenderaan awam kita boleh pejam kan mata seketika dan rileks , lapangkan otak.

Cukuplah tiga kebaikan di tulis , destinasi saya telah hampir :) daa~

20120707-114505.jpg

Dalam KTM :)

Search

27 thoughts on “Kebaikkan menggunakan pengangkutan awam berbanding kenderaan sendiri

  1. Pingback: Syarat Mohon Kad Komuter 1 Malaysia - KTMB | Puanbee.com

  2. aku adalah manusia tegar menggunakan kenderaan awam sehingga mendapat anak pertama. malah, skrg ni kalau dpt naik bas dan LRT pun best sebab boleh keluarkan peluh tambah2 dh byk yg memberi keistimewaan kpd pengguna wanita. skrg ni, tmpt kerja aku takde LRT dan bas yg sampai. tmpt jin bertendang.
    ch@ recently posted..Hijaucantik 3rd Giveaway.My Profile

  3. Selalu , kerap sangat gunakan Komuter
    kami 3 beranak pergi balik rm 32
    bila dikira bab bersesak-sesak macam oven bergerak ( kena naik masa puncak )
    berdiri sepanjang perjalanan 1 jam ,

    last-last keluar ayat – ‘baik mama bawa kereta’ minyak tak sampai rm 10
    hehehe…. kalau sendirian atau dua org oklah
    kalau sefamily – tiket lagi mahal
    Kak Jie recently posted..Sesi Bertemu Jiran Tetangga Di SekolahMy Profile

  4. sy hari2 naik LRT pergi kerja. Mmg bagus dr segi 3 kebaikan yg P. Bee cakap tu. Tapi ada jugak keburukannya macam:
    1- kalau dah bersesak2 sgt, akan terbaulah mcm2 bau.
    2- kalau yg mengandung (mcm sy sblm ni) ada yg boleh buat tak tahu je duduk kat tempat yg dikhaskan tu dan tak bgn utk kita pun. huhu
    3- kalau tersangkut bila pengangkutan tergendala, terlambat sampai kat tempat kerja. tak pasal2 kena marah dgn bos walaupun bukan salah kita.
    4- brg2 kita kena selalu jaga sbb ada juga kes org mencuri dan mencopet.
    5- ada juga kes kena raba. (sy tak pernah kena – mungkin sbb org tak berminat dgn mak org ni (alhamdulillah) tapi yg anak2 dara tu ada yg terkena)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge