Kebaikkan mengamalkan Surah Al- Kausar

Mendapat ilham untuk menulis tentang surah Al-Kausar setelah bergosip di WhatApp. Terima kasih kawan. Bukan gosip tak baik.. yang baik-baik aje ..saling menasihati … bagus gak sebenarnya …

Surah Al-Kausar

Bismillahirahmanirahim..

ayat murah rezeki makna surah al-kausar

Asal usul Surah Al-Kausar

  • Surah Al- Kausar adalah surah yang paling pendek.
  • Hanya mengandungi 3 ayat yang diturunkan di Makkah.
  • Al-Kausar bermaksud sebuah sungai yang mengalir di syurga.
  • Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata yang indah dan cantik.Rasa air sungai ini lebih manis daripada madu. Warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.
  • Surah ini disifatkan sebagai penghibur hati Nabi Muhammad SAW kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kewafatan dua orang yang sangat dikasihinya iaitu anak lelaki,Ibrahim dan bapa saudara , Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini yang boleh kita amalkan sebagai penawar :

  1. Membaca surah ini ketika hujan turun sambil berdoa,mudah-mudahan Allah memakbulkan doa kita.
  2. Jika kehausan dan ketiadaan air,bacalah surah ini dan gosokkan tangan di leher,InsyaAllah hilang dahaga.
  3. Jika sering mengalami sakit mata,umpamanya mata berair,gatal-gatal ataupun bengkak,sapukan air mawar yang telah dibaca surah ini sebanyak 10 kali pada mata,insyaAllah sembuh.
  4. Jika rumah dipercayai terkena sihir,bacakan surah ini sebanyak 10 kali,mudah-mudahan Allah memberi ilham kepada kita di mana letaknya sihir itu.
  5. Jika dibaca 1000 kali,insyaAllah rezeki akan bertambah.
  6. Jika rajin membaca surah ini,hati akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.
  7. Sekiranya seseorang teraniaya sehingga dimasukkan ke penjara,bacalah ayat ini sebanyak 71 kali, InsyaAllah pertolongan Allah akan datang kepadanya disebabkan dia tidak bersalah tetapi telah dizalimi.
  8. Sesuatu yang baik akan datang apabila kita mengamalkannya selalu.Justeru ,amalkanlah membaca surah ini atau surah-surah lain secara kerap agar apa yang diinginkan dalam hidup akan tercapai dan akan mendapat kebahagiaan dan kerahmatan di dunia mahupun di akhirat.

P/S : Husna nak exam , hari-hari kena buat hafazan ayat ni … hari ni hari last husna exam ..lega …

P/S 2 : Semasa nak melahirkan anak , emak saya berpesan baca surah ni juga untuk memudahkan proses melahirkan anak tu … Allhamdulillah memang senang pun beranak pada waktu tu …

Related :

  1. Surah AL-Fatihah -khasiat serta manfaatnya
  2. Al-Fatihah , Selawat Syifa’ Dan Air Zam Zam Untuk Sembuhkan Penyakit

Recent search :

Please follow and like us:
follow subscribe - Kebaikkan mengamalkan Surah Al- Kausar0

16 Comments

  • Hafizul

    03/10/2012 at 12:49 PM Reply

    terima kasih atas maklumat ini…insyaAllah lepas ni sy nak amalkn…

  • Ummi Hanie

    30/09/2012 at 3:24 PM Reply

    surah yg sgt bagus dan selaluuuu dibaca dlm solat 5 waktu tu… 😉

  • Ramzi

    30/09/2012 at 11:16 AM Reply

    Terima kasih sis, ulasannya mengingatkan kita untuk senantiasa mengamalkan ayat2 Allah

  • mama adam

    29/09/2012 at 11:18 PM Reply

    nice info. nk ambik ye bee.
    nanti saya link source.

    • puanbee

      29/09/2012 at 11:46 PM Reply

      ok je .. apa2 yg nak di share ambik je lah ..

  • Jebeng Otai™

    28/09/2012 at 11:15 PM Reply

    tq for info puan bee.. 🙂

  • nurmisnan

    28/09/2012 at 9:03 PM Reply

    Sungguh hebat bukan ayat2 Quran yang banyak membantu
    menjadi penawar segala masalah + penyakit… Thanks Bee
    for sharing here..

  • Nurul

    28/09/2012 at 5:13 PM Reply

    Banyak kegunaa.. tq for share kak.. 🙂

  • Denaihati

    28/09/2012 at 3:54 PM Reply

    mudahan sama2 dapat manfaatnya dan mendapat fadhilatnya

  • MaMa3HerO

    28/09/2012 at 3:51 PM Reply

    GOOD INFO..tQ bee

    • MaMa3HerO

      28/09/2012 at 3:52 PM Reply

      >.<

  • ummiross

    28/09/2012 at 12:43 PM Reply

    terima kasih bee atas perkongsian yang baik ni..

  • akubiomed

    28/09/2012 at 12:05 PM Reply

    Terima kasih perkongsian khasiat surat ini.

  • hatiputera

    28/09/2012 at 11:48 AM Reply

    banyak hidayahnya surah al-qausar ini. memang patut diamalkan.

  • staibaqhang

    28/09/2012 at 10:53 AM Reply

    susah ni memang bagus di amalkan. tambahan kalau kita tahu maksudnya lagi lah hati kita akan merasa tenang. insyallah

  • rahman

    28/09/2012 at 10:48 AM Reply

    amalkan pasti berkesan.

    Kitab al-Quran ini, tiada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa.? (al-Quran, surah al-Baqarah, ayat 2)

Post a Comment